Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

This page (revision-173) was last changed on 16-Jul-2024 09:48 by Pekka Keipi  

This page was created on 29-Oct-2002 10:13 by TeemuHirsimäki

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 changed 4 lines
* Ari Karppinen ylläpitää listaa suomalaisista pelaajista ja luokituksista: [http://members.tripod.com/menashi/FI-go-rating.htm]
* [Suomalaisten EGF-pisteet|http://www.european-go.org/rating/allfi.html]
* [Kokeiluversio luokituslistasta|Kokeilulista]
* [Luokitusoikeudet Suomessa|http://www.kttl.helsinki.fi/msiivola/go/sgl/luokitusmaarays.html]
!!Ajankohtaista luokitustietoa
At line 6 changed one line
----
Suomen go-liiton hallituksen laatima ja julkaisema [luokitusmääräys|Luokitusmääräys] kertoo, miten luokitusten ja luokittamisen tulee toimia niin kerhoissa kuin muuallakin.
At line 8 changed one line
Äänestys turnausten tyypeistä on käynnissä sivulla [turnausmoodiäänestys].
[Korotukset]-sivulta voi tarkistaa, kuka korotti ja kenet.
At line 10 changed one line
Omia kommentteja kannattaa poistaa ja siirtää pointteja tänne koosteeseen.
[Dan-pelaajat] on listattu korotusjärjestykseen.
At line 12 changed one line
!!Kooste luokituskeskustelusta
----
At line 14 changed one line
!Samaa mieltä
!!Mitä luokitukset tarkoittavat?
At line 16 changed 7 lines
* Vika on luokittajissa ja taskuutumisessa.
* Luokittajilla ei ole tarpeeksi tietoa eri kaupunkien pelitasosta.
* Kerhojen kannattaisi pitää LK ajantasalla huippupelaajiensa kehityksestä.
* Kerhojen kannattaisi järjestää sisäisiä turnauksia useammin ja huolehtia keskitason pelaajien korotuksista ennen turnauksia.
* Sekä kansallisen (kontra Eurooppa tai Maailma) että paikallisen taskuuntumisen vuoksi aiheellisia korotuksia saattaa jäädä tekemättä (kilpakumppanien nousu, vähäinen turnausmäärä)
* Korotusturnaukset voisivat toimia, mutta miten motivoidaan?
* Lisää tasa-alkuturnauksia
Vahvat pelaajat luokitellaan välille 1 - 9 ''dan'', missä isompi danluku tarkoittaa vahvempaa pelaajaa. 1 danin alapuolella on 1 ''kyu'', ja siitä alaspäin. Mitä isompi kyu-luku on, sitä heikompi pelaaja on. Tyypillisesti aloittelijalle (= juuri säännöt oppineelle) merkitään arvo 30 ''kyu''. Suomalaisia luokituksia antavat toiset gon pelaajat [Suomen go-liiton|SuomenGoLiitto] [luokitusmääräyksen|Luokitusmääräys] mukaisesti.
At line 24 changed one line
!Eri mieltä
''k'' ja ''d'' (''k*, d''') ovat tuloslistojen lyhenteitä (tai go-servereiden luokituksia). Dan- ja kyu-arvoja käytetään kerhoissa ja turnauksessa pelattavassa gossa. Kuunnelkaa siis tarkasti saamanne korotukset ja jos kirjoitatte niitä sivuillenne, tehkää se oikein. Jos joku luokituksen antaja erehtyy antamaan muun kuin dan- tai kyu-luokituksen oikeaan gohon, niin joku luokitusoikeuden omaava voi puuttua asiaan.
At line 26 changed 4 lines
* Onko ulkomailla pelaaminen välttämätöntä?
* Pitäisikö korotuksia antaa helpommin? Riittääkö 3/5-tulos turnauksessa?
* Riittääkö turnausmenestyksiin katsominen?
* Kannattaako IGS-informaatiota ottaa huomioon korotuksista päätettäessä?
!!Mitä käytännön merkitystä luokituksilla on?
At line 31 changed one line
!Markku
Kahden eri pelaajan välinen tasoitus voidaan määritellä suoraan luokituksesta. Jos esimerkiksi 10 kyu ja 7 kyu pelaavat keskenään, antaa vahvempi pelaaja (7 kyu) heikommalle mustat, ja musta saa lisäksi laittaa laudalle kolme kiveä tasoitusta ennen pelin alkua.
At line 33 changed 5 lines
* Turnausmenestykseen katsominen ei riitä korotuksia päätettäessä.
* IGS-luokituksia voisi ottaa myös huomioon korotuksia päätettäessä.
* Luokituksia pitäisi myöntää herkemmin 3k-1d tasolla. Miksi näin ei tehdä?
* 3/5 tulos pitäisi riittää korotukseen, jos katsotaan ketä vastaan on voitettu ja hävitty.
* Tasoitusturnaukset eivät välttämättä pelottavampia yläpään pelaajille, koska tasa-alkupelissä häviäminen sattuu pisteisiin enemmän.
Tasoituksia paljon tärkeämpi luokitusten käyttötarkoitus on olla ryhmiinjaon perusteena [McMahon-turnauksissa ja muunlaisissa turnauksissa|Turnauskäytännöt]. McMahon-turnauksissa pelaajat saavat alkupisteitä luokituksen perusteella, jolloin voidaan pelata kohtuullinen kierrosmäärä ja silti saada selville osallistujien todennäköisesti paras pelaaja. Joskus luokitus on ryhmiinjaon perusteena lohkotetuissa turnauksissa. Luokituksella on siis suora vaikutus sijoitukseen tavallisimmissa turnaustyypeissä. Pelaajien jakaminen ryhmiin on välttämätöntä, jotta parituksesta saataisiin mahdollisimman järkevä. Peli, jota "ei voi voittaa" ei ole yhtä hauska kuin peli, jonka voi.
At line 39 changed one line
!Olli
----
At line 41 changed 6 lines
* Suomen järjestelmää ei pidä korvata numeerisella järjestelmällä, eikä sokkona muutenkaan horjuttaa.
* Luokitusoikeuksia on annettu riittävästi.
* Jos ihmiset eivät käy kansainvälisissä turnauksissa, seurauksena on Suomen nominaalisen tason vajoaminen.
* Korotuksiin tarvitaan riittävä osoitus taidoista; tähän saakka muita osoituksia turnaustulosten lisäksi ei LK ole saanut.
* 3/5 tulos ei poikkea 50% tuloksesta tarpeeksi ollakseen riittävä meriitti.
* Tasoitusturnauksissa luokituspaineita puretaan vain keski- ja häntäpäästä, minkä vuoksi yläpäähän syntyy repeämä.
!!Luokittamisesta
* [Luokitusoikeudet Suomessa|Luokitusmääräys]
* [EuropeanGoDatabase]
* [Työkaluja luokittajille|Työkalu Luokittajille]
At line 48 changed one line
!Ari
!!Luokituslistoja
* [Luokituslista]
* [Euroopan go-tietokannasta|http://www.europeangodatabase.eu/] löytyvät kaikkien eurooppalaisten pelaajien EGF-tulokset viimeiseltä kymmeneltä vuodelta
* [Suomalaisten EGF-pisteet|http://gemma.ujf.cas.cz/~cieply/GO/allfi.html]
* [Luokitusjakauma] vuonna 2006 ja 2003.
At line 50 removed 12 lines
* Ei pelaajia voi oikein pakottaakaan ulkomaille dan-korotuksia tienaamaan.
!Matti
* Dan-pelaajia voidaan houkutella korotusturnauksiin. Kyu-pelaajat voivat pohtia miten.
* Dan-pelaajien kannattaisi käydä ulkomailla pelaamassa, jos mielivät ylemmäksi.
* Tasoitusturnauksessa pelin vaikutus 5 danille on sama, pelasipa hän 4 dania vastaan tasa-avauksen, tai 6 kyuta vastaan 9 kivellä. Tuo 6 kyu saattaa olla oikeasti 4 kyu, mutta 4 dan on tuskin 6 dan.
!Paavo
* Pelaajat eivät välttämättä halua anella itse korotuksia.
At line 65 removed one line
* [Paul Matthewsin|http://ourworld.compuserve.com/homepages/AccelRat/PM.htm] [malli|http://www.usgo.org/resources/downloads/aga-rating.pdf] perustuu Bayesilaisiin todennäköisyyksiin, jossa tuloksista yritetään saada takaisinlaskennalla ihmisten luokitukset.
At line 67 changed one line
!!Jubangoja ja korotusturnauksia
!!Keskusteluita luokitusjärjestelmistä ja luokituksista
At line 69 changed 4 lines
* Ari: Idea olisi järjeestää pari kertaa vuodessa "korotusturnauksia" , jossa korotusta havittelevat kyu-pelaajat pelaisivat pelkästään nykyisiä dan-pelaajia vastaan ..tässä formaatissa ehkä ainoa "pieni" puute voisi olla dan-pelaajien motivoiminen tälläisiin turnajaisiin ?
* Markku: Toinen ehdotukseni kerhoturnausten lisäämisen ohella on kahdenkeskisten ottelujen (esim. 10 pelin ottelu, jubango) pelaaminen. Hyvästä menestyksestä ottelussa saisi korotusmeriittejä. Tarvittaessa jubangot voisi pelata tasoituksin. Jubangojen tulokset käytettyine peliaikoineen toimitettaisiin luokituskomitealle ja mahdollisesti EGF:llekin.
* Olli: Kahdenkeskisten ottelujen ideassa taas tulee vastaan sama kuin turnauksissakin. Suurin osa pelaajista ei ole edes tajunnut että näin voisi tehdä, eikä kukaan moisia harrasta ellei sitä ole esimerkistä opittu. Toisaalta taas niiden organisoiminen jäisi luultavasti pitkälle samojen aktiivien harteille, jotka jo nyt lienevät ylityöllistettyjä. Toisin sanoen, hieno idea, toki, mutta en oikein jaksa uskoa että siitä tulisi yhtään mitään.
* Markku: Lisäksi jubangoista ja kerhoturnauksista. En kuvittelekaan, että nämä voisivat ratkaista ongelman kokonaan. Mielestäni on kuitenkin perusteltua olettaa, että niistä olisi apua täsmälleen samasta syystä kuin parista uudesta tasa-avausturnauksesta mutta toisaalta ilman turnausmenestyksen perusteella korottamisen haittapuolia: niistä saataisiin kaivattua informaatiota paikallisten nopeiden kehittyjien luokitusten jälkeenjääneisyydestä suhteessa paikallisiin stabiileihin pelaajiin.
* [Näkemyksiä luokituksiin]
* [GOR systeemistä keskustelua]
At line 74 changed 14 lines
!!Tasoitusturnauksista
* Olli: osansa ongelmaan tuo tasoitusturnausten suuri määrä, jonka seurauksena korotuspaineita puretaan ''vain'' sieltä missä ne ovat kovimmillaan, eli luokituksien keski- ja häntäpäästä. Esimerkkinä tästä, tuhosiko [Oulun Turnauksessa|http://www.ee.oulu.fi/~paavo/go/oulu_mindsports_2002_results.html] Tuomas Polven väärä luokitus Ari Sippolan korotusmahdollisuuden?
* Olli: Tasoitusturnauksissa on lisäksi yläpään pelaajien motivointiongelma: kun alhaalta tulee kovaa painetta, huvittaako yläpään pelaajia mennä turnaukseen pelkiksi heittopusseiksi? Miten motivoidaan vahvimmat mukaan?
* Olli: Näin ollen voisinkin esittää ennustuksen tulevaisuudesta. Tasoitusturnaukset tulevat auttamatta jäämään paikallisiksi pienturnauksiksi, ja tiputustaistelu niiden välillä tulee olemaan rajua. Ne, jotka ensimmäisinä mukautuvat murrokseen jättämällä tasoitukset pois saavat inertiaa, jonka seurauksena näistä syntyvät isoimmat ja mielenkiintoisimmat turnaukset, ja nämä sitten omalla painollaan kasvavat aina vain isommiksi. Seuraava murros on aikaisintaan ensi vuosikymmenellä, ja veikkaanpa että silloin kyseessä on uusien paikallis/pienturnausten syntyminen isojen lomaan, niin että isot jäävät hallitsemaan, ja pienet ovat sitten päällekkäin mikä missäkin ja milloinkin.
* Matti Siivola: Kuten Olli esitti, tasoitusturnaukset tuottavat ongelmia luokitukselle. Niin onkin, mutta eri syystä. Pelin vaikutus minun luokitukseeni on sama jos pelaan 4 danin vastaan tasa-aloituksella tai annan 6 kyulle 9 kiveä. Tuo 6 kyu voi todellisuudessa olla 4 kyun vahvuinen, mutta 4 danina ilmoittautunut ei liene todellinen 6 dan. Mitä alemmas mennään sitä enemmän nimellisen ja todellisen tason välillä on vaihtelua. Tasoitusturnaus tuo tämän vaihtelun paljon vahvempien pelaajien testattavaksi kuin tasa-alkuturnaus.
----
Siirsin keskustelun [Luokituskeskustelu]n alle.
-- [Paavo Pietarila] 21-11-02
* [Ehdotus luokittajan ohjenuoraksi]
* [Ehdotus luokitustyökaluksi]
* [Luokittamispolitiikka ja turnauskäytännöt]
* [Luokituskeskustelu], [LuokituskeskusteluII], [LuokituskeskusteluIII], [LuokituskeskusteluIV], [LuokituskeskusteluV], [LuokituskeskusteluVI]
* [Luokituskomiteakeskustelu]
* [Luokitusten arviointi tasoituskivistä]
* [Luokitusten parantelua]
* [Luokitusten paranteluehdotuksia]
* [Vahvuuden arviointisysteemi]
* [Suomalaisten turnausmenestys ulkomaalaisia ja suomalaisia vastaan]
* [Korottamiskeskustelu]
* [Korottamiskeskustelu 2023]
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
173 16-Jul-2024 09:48 3.506 kB Pekka Keipi to previous
172 01-Mar-2023 02:42 3.582 kB Antti Törmänen to previous | to last Uutta luokitusjärjestelmäkeskustelua kehiin Kani6:n jäljiltä
171 26-Apr-2013 13:33 3.551 kB 83.145.28.42 to previous | to last poistettu toimimattomia linkkejä
170 14-Aug-2011 18:14 4.137 kB Mikael Nenonen to previous | to last Kuollut linkki.
169 26-Nov-2008 10:58 4.212 kB Jaakko Särelä to previous | to last
168 28-Oct-2008 14:22 4.188 kB Suvi Leppänen to previous | to last
167 27-May-2008 12:41 4.237 kB 130.230.19.145 to previous | to last
166 27-May-2008 11:08 4.068 kB JaakkoSärelä to previous | to last
165 27-May-2008 10:51 4.051 kB Ilkka to previous | to last
164 26-May-2008 21:09 4.051 kB VesaLaatikainen to previous | to last
163 26-May-2008 19:00 4.1 kB SuviLeppänen to previous | to last
162 26-May-2008 18:50 4.106 kB SuviLeppänen to previous | to last
161 26-May-2008 18:48 4.1 kB SuviLeppänen to previous | to last
« This page (revision-173) was last changed on 16-Jul-2024 09:48 by Pekka Keipi