At line 105 added 105 lines |
|
Hups, olinkin unohtanut MLES:in, joka on ilman muuta paras |
käytettävissä oleva ratkaisukriteeri, koska se käyttää eniten dataa |
homman laskemiseen. MLES on numeerinen tilastomenettely, SOS on |
kuitenkin paras heuristinen kriteeri. Heuristisia ovat siis kaikki |
muut [Matin |
sivulta|http://www.kttl.helsinki.fi/msiivola/rr_commission/tie_break.html] |
löytyvät paitsi MLES ja uusintapeli. |
|
Mainittakoon että tuo Tapion mainitsema puolien pisteiden alas |
pyöristämisen puute on mielestäni ollut yksi suurimmista puutteista |
Gerlachin ohjelmassa, asia jota hän ei halunnut ymmärtää ennen kuin |
Berliinin Go-kongressi (vasta!) vuonna 2000 uhkasi jättää MacMahonin |
syrjään. Muitakin on, mutta ei niistä tähän väliin. |
|
Ymmärrän hyvin Karen vastenmielisyyden SOSsia kohtaan, ja ymmärrän |
myös halun kokeilla muita vaihtoehtoja. On kuitenkin ikävä tosiasia, |
että esmes DE:llä (termit ks. [Matin |
sivu|http://www.kttl.helsinki.fi/msiivola/rr_commission/tie_break.html]) |
mukaan tulee jokin tertiäärikriteeri, kuten esmes se, että millä |
kierroksella peli pelattiin, tai vaikkapa keitä vastaan joku kolmas |
pelaaja pelasi. SOS on immuunimpi näille, vaikkakin on suunnilleen |
yhtä altis joillekin parituksen artifakteille (l. parituksessa |
ilmeneville sekundäärivaikutuksille, esmes MM-ryhmän jestämiselle.) |
|
Gerlachin ohjelma ilman muuta sallii pakkoparitukset, ja olenkin |
käyttänyt tätä Markun mainitsemaan alas/ylösparituksen rikkomiseen. |
EPM tekee saman suoraan, joka säästää aikaa ja vaivaa, puhumattakaan |
siitä että pidän tätä mallia oikeampana kuin Gerlachin ylemmän ryhmän |
ylin vastaan alemman ryhmän alin. EPM on ainakin yhtä hyvä parittamaan |
ryhmän sisällä kuin Gerlachin ohjelma, konsa algoritmi on sama -- |
lukuunottamatta sitä että Gerlach sisällyttää parituksen hyvyyteen |
värit, joka ei minunkaan mielestäni ole olennainen osa optimaalisen |
pelaajaparin valintaa. |
|
Karen mainitsema 32 pelaajan huippuryhmä hajoaa kakkosryhmän |
aiheuttamiin häiriöihin. Ainoa tilanne jossa tätä voidaan pelata |
voittajan osalta kuppina on sveitsiläinen (jossa kakkosryhmää ei siis |
ole,) ja silloinkin kakkossija on arpapeliä (kuka hävisi milläkin |
kierroksella voittajalle!) Ikävämpi juttu, suo siellä vetelä täällä. |
|
Ringit kuuluvat tietty asiaan, ja niiden ratkaiseminen menee aina |
vaikeaksi. Ringin ongelmat ovat melkein samat riippumatta |
sekundäärisistä kriteereistä. Lisäksi sen purkamiseen tarvittaisi |
kolme peliä, ja silloinkin uusi rinki on mahdollinen. Että mitä |
tehdään ringin kanssa, tulisi tietenkin päättää etukäteen, tai |
viimeistään siinä vaiheessa kun huomataan ringin uhkaavan. |
|
Karin surkuttelema tappo-byoyomi oli alun perin Takapotkun valinta: |
haluttiin maksimaalinen perusaika, maksimaalinen peliajan |
ennustettavuus, ja kuitenkin jonkinlainen byoyomi. Jos byoyomi olisi |
ollut pitempi, kierrosajat olisivat venyneet, turnaus silti helposti |
tippunut EGF-luokaltaan -- ja EGF-A-luokka oli kuitenkin yksi |
turnauksen nimetyistä päämääristä! -- ja lisäksi kierrosvälit olisivat |
pidentyneet niiden osalta jotka pelaavat nopeammin. Vaihtoehtona |
pidettiin äkkikuolemaa eikä suinkaan pitempää byoyomia, mutta |
päädyttiin siihen, että pelit pitäisi voida pelata loppuun siinä |
tapauksessa että vastustaja yrittää puskea aikapulassa olijan lipun |
tippumiseen. Ehkäpä jossain vaiheessa painotukset muuttuvat, mutta |
ainakin tappo-byoyomin kanssa ajan hallinnan merkitys on |
korkeimmillaan. Jos pelaa hitaasti, niin on varauduttava aikatappioon |
ellei osaa hallita aikaansa, kieltämättä tylyä mutta ainakin |
oikeudenmukaista ja reilua. |
|
Kaiken kaikkiaan pidän hyvänä asiana, että asioita kokeillaan ja |
pohditaan, vaikkakin oma kärsivällisyyteni ohjelmien eri |
"ominaisuuksia" kohtaan onkin nykyään niin vähissä että mieluummin |
paritan itse kuin kärsin niistä... |
|
Toivottavasti tämä antoi lisätaustaa asioille, ja helpotti edes hiukan |
tulevien turnausten järjestämistä. Ja pitääkin vielä kysymäni Antilta |
että mikä oli se Oulun turnauksen parituksen erikoisuus, kun ei |
itselle tule mieleen... :) |
|
(Kyseessä oli viime marraskuun turnaus, ja virhe jopa mainitaan [tuloksissa|OulunÄlypelifestivaalit2003Tulokset]. -Antti) |
|
Ja tämäpä varmaan riittääkin osaltani tämän ruodinnasta. |
|
-- DonOlli |
|
Ehkä näitä paritukseen liittyviä pohdintoja pitäisi laittaa omalle sivulleen? |
|
Itselleni ainakin Ollin jutut selvittivät monta asiaa, eivätkä ne suoranaisesti liity tähän nimenomaiseen turnaukseen. |
|
--Antti V |
|
Einari, koskas meinasit kuvia pistää näkyviin tänne jonnekkin tai edes linkin missä niitä voisi katsella. |
|
-- [Leonhart|leonhart] |
|
|
Mihinkäs niitä saisi laitettua kun ei ole kotisivua ? |
|
-- Einari |
|
Lähetä mulle. Laitoin jo omia (heikkolaatuisia) kuviani [tänne|http://www.ee.oulu.fi/~paavo/go/YY-04-kuvat.shtml]. |
|
--Paavo |
|
No, olin koko skaban surkeimmin luokitettu ja itseasiassa ainoo two-digit-kyu, jonka luokitus alkaa kakkosella. Ja arvaahan sen, että heittopussiksi siinä joutuu. Eli hävisin joka matsin. Mutta onneksi Go on kivaa jopa silloin kun häviää pelin. Ja Henri Hansenin kanssa käydyt opetuspelit olivat kivoja. Muutenkin oli kivaa nähdä esim. #go.fi:stä tuttua väkeä. On tullut jo muutamalta nyypiöltä kysyttyä, että mikseivät olleet siellä turnauksessa. |
|
En kyllä kauheesti arvostanut sitä, kun ekan kierroksen alkaessa pelipöytää etsiessäni löysinkin edestäni surkean pienen pyöreän pöydän, jonka päällä oli vain numerolappu "18" ja kukkaruukku. Löytyihän se Go-setti ja kellokin sitten tuotapikaa, mutta se pöytä riitti vain juuri ja juuri pelaamiseen, kun se oli niin pieni. Kiitti vaan... |
|
-- [juhtolv] |
|