At line 1 changed one line |
Huom. Nämä tulokset on alustavia, joten niitä ei tule ottaan liian vakavissaan, algoritmi on edelleen kehityksen alla ja bugeja löytyy vielä varmasti. Lähteenä toimi kaikki EGF ilmoitetut turnaukset (pelit), ainostaan pelituloksia on käytetty, ei gorreja tai luokituksia. Ilmoitettu luottamusväli on 95%. Yritän jaksaa kirjottaa kunnollisen selostukset siihen mihin nämä tulokset perustuu myöhemmin. Karkea selitys aikaisemmasta versiosta löytyy [http://www.lifein19x19.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=8168] linkistä, mutta se ei tosiaan ole ihan ajantasalla.. |
Huom. Nämä tulokset on alustavia, joten niitä ei tule ottaan liian vakavissaan, algoritmi on edelleen kehityksen alla ja bugeja löytyy vielä varmasti. Lähteenä toimi kaikki EGF ilmoitetut turnaukset (pelit), ainostaan pelituloksia on käytetty, ei gorreja tai luokituksia. Ilmoitettu luottamusväli on 95%. Log2 asteikolla voi taas arvioida voitto todennäköisyyksiä pelaajien välillä tasa alulla. Jokainen pudotus log2 vahvuudessa tiputtaa pelaajan voittotodennäköisyydet puolella. Eli 0 erotus on 50%, 1 erotus on 25%, 2 erotusta on 12.5%, 3 erotusta 6.25%, jne. |
At line 3 added 2 lines |
Yritän jaksaa kirjottaa kunnollisen selostukset siihen mihin nämä tulokset perustuu myöhemmin. Karkea selitys aikaisemmasta versiosta löytyy [http://www.lifein19x19.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=8168] linkistä, mutta se ei tosiaan ole ihan ajantasalla.. |
|
At line 1,169 added 18 lines |
%%tab-Miten_se_toimii. |
|
!!!Miten se toimii. |
|
Algoritmi laskee pelaajalle erillisen luokituksen jokaiseen pelaajan peliin. Yhden pelin luokituksen laskemiseen, pyritään löytään se luokitus mikä parhaiten selittäisi pelaajan pelitulokset kyseisessä pelillä ja muissa peleissä samoihin aikoihin. Näin jokaisen pelajaan jokaisen pelin luokitusta päivitellään vuorollaan jotta lähestytään nashin tasapainoa, missä luokitukset parhaiten selittää pelitulokset. |
|
Se mitä samoihin aikoihin olevat pelit tarkalleen tarkoittaa on että pelit painotetaan gaussian käyrän mukaisesti, missä halutun ajanhetken pelit on korkeimmassa kohdassa ja siitä siirtyessä poispäin ajassa pelin painoarvo vähenee. Käytetty normaali jakautuma on se mikä tuottaa pienimmän keskihajonnan kun huomioidaan otos koko ja keskiverto pelaajan luokituksen muutos ajan funktiona. |
|
Sisäisesti algoritmi käyttää log2 luokitusta, se miten handicap huomioidaan lasketaan etsimällä mäppaus mikä parhaiten selittää handicap pelien tulokset. Tämän mäppauksen avulla voidaan sit konvertoida log2 asteikko kaikille tutuksi dankyu asteoikoksi missä yksi eroitus luokituksessa vastaa yhtä tasoituskiveä. Teoriassa tämä asteikko tarvitsee ankkuroida ainostaan kerran, koska mäppaus ei ole lineaarinen ja siinä on selkeä muutos noin 5kyu kohdalla mikä voidaan tunnistaa. |
|
!!!Ideat & Ongelmat. |
|
- Ikkuna kokoa laskettaessa voisi huomioida vastustajien luottamusvälin. |
- Ikkuna kokoa laskettaessa voisi huomioida pelaajan oma kehitys ajan funktiona, yleisen kehityksen sijaan. |
- Onko keskihajonta/(otos koko^0.5) todellakin aiheellista käyttää globaalia keskihajontaa luokituksissa? |
- Luottamusväli voitaisiin laskea pelaajan luokituksen todennäköisyys jakautumasta, mielummin kun otos koosta ja luokituksen muutoksesta ajan funktiona. |
|
/% |