Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

This page (revision-23) was last changed on 02-Oct-2003 12:31 by JariKoivikko  

This page was created on 04-Aug-2003 11:31 by 130.230.55.8

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 5 changed 4 lines
-Opit säännöt hetkessä
-Et hallitse peliä täydellisesti koskaan
-Vähänkin enemmän pelannut voittaa tietokoneohjelmat tässä pelissä
-Harrastajat ovat fiksuja, eikä TTY:n Go-kerhon tapahtumissa läträtä alkoholilla samassa määrin kuin muissa teekkariharrasteissa.
*Opit säännöt hetkessä
*Et hallitse peliä täydellisesti koskaan
*Vähänkin enemmän pelannut voittaa tietokoneohjelmat tässä pelissä
*Harrastajat ovat fiksuja, eikä TTY:n Go-kerhon tapahtumissa läträtä alkoholilla samassa määrin kuin muissa teekkariharrasteissa.
At line 19 added 122 lines
Lainaan [Merteniä|http://merten.kompleksi.com/blog/index.php?itemid=223]:
;:''"Go! Peli, joka tekee sinustakin tynnyrissä asuvan, luonnontieteisiin suuntautuneen epätoivion. Opi Go! Opi ajattelemaan loogisesti! Katso, miten sammakko loikkaa suusta! Koe, miten ihmiset ovat lähelläsi vaivaantuneita!"''
Ylilyötyä, mutta validia. Nuo lainauksethan ovat melkein kuin suoraan siitä jostain (lievästi sanottuna epäonnistuneesta) go-keskuksen tuottamasta läpyskästä (se oranssi), joka muuten toivon mukaan alkaa loppua.
Tällä hetkellä nyypiö-go pyörii luonnollisesti eriasteisten teknillisten oppilaitosten (TKK, TTY, Oulun Yliopisto) ympärillä, johtuen suuresta harrastajapopulaatiosta joka on painottunut em. laitoksiin. Tässä valossa on tietysti ihan luonnollista että korostetaan go:ta monimutkaisena ja haastavana pelinä, jossa tietokoneet eivät pärjää, ja jossa mestariksi tuleminen on hirveän työn ja tuskan takana. Tämä ei ehkä kuitenkaan ole oikea lähestymistapa, jos halutaan laajentaa harrastajapohjaa myös niihin jotka eivät laske kaksijärjestelmässä yhtä sujuvasti kuin kymmenjärjestelmässä.
Minusta eräs parhaita esittelytekstejä kautta aikojen on [Kuro5hinissa maaliskuussa ilmestynyt|http://www.kuro5hin.org/story/2002/7/11/62356/9269] teksti, jossa esitellään go:ta muutenkin kuin matemaattis-loogisena konstruktiona ja kerrotaan historiasta, kulttuurista, perinteistä, sanonnoista, etiikasta ja estetiikasta. Tätä voisi käyttää mallina kun rakentaisi suomenkielistä tekstiä.
Toinen pointti on se, että suomigo.net palvelee tällä hetkellä vain oikeastaan pelin jo osaavia, ei juuri uusia tulokkaita. Nyypiöille on lähinnä tietoa siitä minne voi mennä pelaamaan ja mistä saa lisätietoa, mutta sekin vaatii jo kiinnostuksen peliin. Tietoa ja tukea sille, mistä ihmeestä oikeastaan on kysymys, on todella vähän.
Mielestäni pitäisi tehdä noin kolme asiaa (oik. neljä, mutta unohdin jo sen viimeisen):
* Suomenkielinen mainostusteksti/-osasto tänne wikiin. Kun tämä on kerta wiki, niin tänne voi rakentaa useammankin sivun, eri näkökulmista. Tekstin ei tarvitse olla yhtenäinen.
* Suomenkielinen esittelyläpyskä, kondensoitu edellisestä materiaalista.
* [UseinKysytytKysymykset] pitäisi siivota. Tällä hetkellä se ei vastaa yhteenkään usein kysyttyyn kysymykseen. ''Tai no, nyt vastaa kun lisäsin sinne pari...''
-- [Janne Jalkanen], 4.8.2003
Kiseidon sivuilla on myös kaikenlaista "syvällisempää" kamaa, joista voi olla iloa. Nuo alunperin mainitsemani jutut oli tosiaan suunnattu TTY:n fukseille enemmänkin, eivät tosiaan varmaan ole parhaasta päästä jos mainostaa jossain muualla. Toisaalta en usko että teekkarille kannattaa alkaa selittää paljoa jinistä, jangista, tasapainosta ja itämaisesta filosofiasta.
-- [Antti Virtanen|lokori], 4.8.2003
Mjaa. Kokemukseni mukaan teekkareissa on myös muitakin (ja itse asiassa onkin pääsääntöisesti muita) kuin puhtaasti teknis-tieteellisen maailmankuvan omaavia. Mutta ongelmahan on siinä, että se vähä materiaali mitä meillä on, vetoaa nimenomaan vain stereotyyppiteekkareihin... ja se go-keskuksen läystäke ei kyllä vetoa keneenkään. Pitäisi saada vähän laajemminkin jengiä mukaan.
-- [Janne Jalkanen], Tekn. Lis.
Harrastaminen ei maksa käytännössä yhtään mitään?
-- [Falla], köyhä opiskelija
Tuo ei ole tarkkaanottaen ihan totta. Pelivälineet eivät ole ilmaisia, ainakaan vähääkään kunnolliset. Ja kirjatkin ovat kalliita - melkein kaikki hankkivat kirjallisuutta jo melko varhaisessa vaiheessa. Go vetoaa varmaan tietyllä tavalla älyllisesti suuntautuneisiin ihmisiin, eikä sille voi mitään. Minun mielestäni mainostaminen pitäisi suunnata junioreihin. Jos se onnistuu, niin diversiteettikin lisääntyy muutamassa vuodessa.
-- [H. | Henri Hansen], 5.8.03.
Olen samaa mieltä Henrin kanssa siitä, että go kiinnostaa ihmisiä, joita kiinnostaa omaehtoinen aivojen rassaaminen ihan pelkästään huvin vuoksi. Ammatillisella suuntautumisella ja koulutustasolla on positiivinen korrelaatio ongelmanratkaisusta tykkäämiseen mutta korrelaatio on kaukana täydellisestä. Tämän osoittaa se, että shakkipiireissä harrastajien ammattijakauma muistuttaa enemmän koko väestön ammattijakaumaa kuin go-piireissä. Aikoinaanhan perustettiin paljon työväen shakkiyhdistyksiä. Esimerkiksi yksi Tampereen merkittävimmistä kerhoista on Tampereen rautatieläisten shakkikerho.
Gota olisi minusta tehokkainta mainostaa laajemmille kansalaispiireille shakkiin tai ristisanatehtäviin verrannollisena älyllisenä ajanvietteenä, joka on vakavammille harrastajille myös älyllistä kilpaurheilua, kuten shakki. En ole ihan varma, kannattaako gohon liittyvää itäaasialaista kulttuurista sädekehää niin hirveästi mainostaa, vaikka kyllä silläkin paikkansa voi olla gon tunnetuksitekemisessä. Itse pelin harrastamisessa kun kaikenlaisten mystis-estettisten aspektien hakeminen on hieman teennäistä. Go on ennen kaikkea kahden hengen lautapeli, jossa on tarkoitus voittaa vastustaja sääntöjen mukaisia siirtoja tehden. Minun nähdäkseni gon esteettistä puolta ihailevat ovat harvoin kiinnostuneita itse pelaamisesta.
Itse asiassa muuten voisi olla aika hyvä juttu tarjota lehtiin alkaen valmiiksi laadittua go-ongelmamateriaalia alkaen aivan alkeellisista ongelmista, jollaisia [interaktiivisessa go-esittelyssä|http://playgo.to/interactive/finnish/] on.
--
Tuli mieleen yksi pointti, joka on oikeasti aika hyvä juttu riippumatta siitä mikä on ihmisen tausta. Nimittäin tasoitusjärjestelmä, joka mahdollistaa eri tasoisten pelaajien väliset mielekkäät (?) pelit. Vastaavaa ei ole käytännössä missään muussa kahden pelaajan lautapelissä. Tämä oli niin itsestäänselvyys, etten ajatellut koko asiaa.
-- [Antti Virtanen |lokori], 5.8.2003
Noista kustannuksista vielä tarkennus. Pelin pelaamiseen ei tarvita kuin setti ja sen saa suurinpiirtein 40e, kirjojen hankinta ei ole missään tapauksessa välttämättömyys. Perusmagneettiliitoslauta kestää kovassakin käytössä helposti 5 vuotta.
-- [Falla], 5.8.2003
Niistä eri kohderyhmistä puheenollen:
Sain jokin aika sitten idean: Täällä Jyväskylässähän on jonkin verran
kiinalaisia ja ehkä myös japanilaisia ja korealaisia varsinkin
vaihto-oppilaina. Ja heidän joukossaan oletettavasti on vahvojakin Go:on
pelaajia. Mehän voisimme oppia heiltä vaikka mitä! Miksi emme
houkuttelisi heitä Tengenin peli-iltoihin?
Siispä kyhäsin Tengenin hallituksen jäsenten luvalla simppelin kampanjan
jossa levitellään tunnetuille ja vastaantuleville kiinalaisille,
japanilaisille ja korealaisille flyereitä eli lentolehtisiä, joissa
heitä houkutellaan Tengenin peli-iltoihin pelaamaan:
[http://people.cc.jyu.fi/~juhtolv/go/flyers/]
Että näin meilläpäin. Tässä vaiheessa en vielä osaa sanoa tuon kampanjan tuloksista mitään. Kahtoo nyt...
-- [juhtolv], 6.8.2003
Omakohtaisia kokemuksia: lautapeliharrastajana minua veti Gon pariin sen puolimyyttinen maine lautapeleistä hienoimpana. Miksi sitten Go, eikä Shakki: Shakki oli vanha, tuttu ja tylsäksi todettu. Go on tuore, kiinnostava ja sopii minun aivoilleni paremmin. Lisäksi tasoitusjärjestelmä on selvä etu Shakkia vastaan vertailtaessa. Gota voisikin mainostaa enemmänkin vaihtoehdoksi Shakille - luulisin pelien kuitenkin vetoavan jokseenkin samaan kiinnostukseen ihmisissä. Uskoisin, että löytyy muitakin "älypeleistä" kiinnostuneita, jotka ovat Shakkiin kyllästyneet ja tällaisten ihmisten soisin kokeilevan Gota. Painottaisin myös sitä, että vaikka Go onkin vaikea peli ja vaatii paljon opiskelua, jos menestyä haluaa, on Gon pelaaminen kuitenkin hauskaa matalammallakin tasolla. Kyllähän Shakkiakin pelaavat kaikenlaiset yrittäjät, Gokin voi olla hauskaa satunnaisemminkin pelattuna. Ja kyllä se innostus syvällisempään opiskeluun sitten pelaamisen kautta syttyy, jos on syttyäkseen - sitä ei siis tarvitse välttämättä painottaa liikaa peliä kuvailtaessa. Jos pelistä tulee liian vaikea kuva, ei kaikilla ole halua tutustua.
Yksi selkeä ongelma on pelivälineiden hankkiminen. Jos Go-settejä löytyisi kaupoista (niinkuin löytyikin, mutta Tacticin peltilaatikkoa ei ole viime aikoina näkynyt missään), helpottuisi harrastuksen aloittaminen. Se, että löytää suomalaiset kaupat netistä ja vielä tilaa postimyynnistä pelivälineet, vaatii jo melkoista rohkeutta. Tämä siis koskee niitä, jotka kuulevat pelistä jostain eivätkä löydä tietään Go-kerhoihin (kuten minä).
-- [Mikko Saari], 15.9.2003
BBC:n [uutissivulla|http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/world/newsid_2163000/2163584.stm] oli juttu Hikaru no go:sta. Pitäisiköhän meidänkin yrittää tarjota medialle juttumateriaalia tuosta näkökulmasta?
-- [Markku Jantunen], 1.10. 2003
Kaikki mitä mediassa näkyy pudottaa seuraavaa uutiskynnystä ja tuo peliämme paremapaan tietoisuuteen.
Minun haaveeni on ollut saada Kesä-Hesariin, Iltalehteen tai Iltasanomiin jatkosarjaksi ne meidän go-kortit (lyhennetty painos niistä siis). Ongelma on aina sama, ensin pitäisi saada jonkinlainen lupaus että viitsisi alkaa työstämään aineistoa. Toisaalta, ensin pitäisi tehdä aineistoa jotta saisi sen lupauksen julkaisemisesta. Kortithan ovat valmiina, pitäisi päässä henkilökohtaiseen kontaktiin ja näyttää että näistä saisi kivan kesäsarjan...
-- [Vesa Tuomi], 2.10. 2003
Kannattaisiko muuten jonkun vähän "virallisemman" go-instanssin (Liiton, tms?) ottaa yhdeksi toimielimekseen jonkinlainen tiedottaja? Tämä helpottaisi varmasti mediasuhteita. Esimerkiksi SM-karsinnoista ja SM-sarjasta saisi aivan takuulla jutun useampaankin lehteen.
Itselläni ei valitettavasti ole aikaresursseja tällä hetkellä alkaa masinoimaan mitään erikoisempaa, mutta go-populaatio on jo sen verran suuri, että jos joku pää-natsi löytyy, niin pitäisi olla mahdollista kerätä pieni sturmbahn, joka aloittaisi julkisuus-operaation: Ideat kasaan, ideoiden karsinta, markkina-analyysi, ideoiden työstö, mainosten suunnittelu ja ei kun propagandakoneisto jauhamaan. Tässä vähän ideoita mahdolliselle iskuryhmälle:
* Hikarut ovat melkein valmista materiaalia junnuille, täytyy vain pitää huoli ettei liiaksi riko mitään (c)opiraitteja.
* Aina kun mahdollista, messuille ja vastaaville oma go-koju.
* Kaikista turnauksista lehdistötiedotteita. Pienistä paikallisiin, isoista valtakunnallisiin.
* T-paitoja, flyereitä, julisteita.
* Sisäpiirivitsit täytyy karsia suurelle yleisölle tarkoitetusta materiaalista.
* Ei shakin huonoudella hehkuttamista tai vastaavaa negatiivisuutta, se aiheuttaa vastareaktioita.
* Igowin leviämään, sitä saa levittää alkuperäispakettina vapaasti. Asentakaa se sukulaisille, naapureille, tutuille jne. vaikka puoliväkisin.
* Kun jotain valetta toistaa riittävän kauan, siitä tulee totuus.
-[Göbbels|Henri Hansen], 2.10.
Ehdottomasti pitää olla erikseen henkilö joka hoitaa yhteydet mediaan!
* Tiedotusvastuu on yhdellä henkilöllä eikä niin että kaikki häsää
* Uutispäälliköt suhtautuvat hieman erilailla kun esiintyy esim. Suomen Go-liiton tai Helsingin Go -kerhon tiedottajana
Työtä ja aikaa se vaatii. Innostuksen jälkeen seuraa tiedotuksen täsmääntymisvaihe, jolla pyritään vähentämään vaiva ja kohdentamaan niihin joista olisi saada mahdollisesti myös tuloksia.
Terveisin
Helsingin Go-kerho ry.\\
Vesa Tuomi\\
tiedottaja
-- [Vesa Tuomi], 2.10. 2003
Shakki on hyvä vertailukohta golle. Itse käytän metodia missä kuvaan shakin selkeästi taktisemmaksi ja gon strategisemmaksi peliksi. Se ei missään tapauksessa ole huonompi. Shakki on kuitenkin hyvin tunnettu, joten siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
--[Jari Koivikko], 2.10.2003
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
23 02-Oct-2003 12:31 12.937 kB JariKoivikko to previous
22 02-Oct-2003 12:26 12.654 kB Vet to previous | to last
21 02-Oct-2003 11:11 12.098 kB HenriHansen to previous | to last
« This page (revision-23) was last changed on 02-Oct-2003 12:31 by JariKoivikko