Noniin, tälle sivulle voisi alkaa jauhamaan siitä miten GO:ta tulisi esitellä ja mainostaa. Lähtisin itse siitä että eri kohderyhmille ja ihmisille kannattaa viljellä erilaista propagandaa. Kirjoitin asiasta blogiini näin:

"Olin eilen illalla naapuritalossa pelaamassa go:ta. Mietimme miten tätä Suomessa toistaiseksi melko tuntematonta harrastetta voisi mainostaa ihmisille. Päädyimme siihen, että seuraavat iskulauseet voisivat toimia:

  • Opit säännöt hetkessä
  • Et hallitse peliä täydellisesti koskaan
  • Vähänkin enemmän pelannut voittaa tietokoneohjelmat tässä pelissä
  • Harrastajat ovat fiksuja, eikä TTY:n Go-kerhon tapahtumissa läträtä alkoholilla samassa määrin kuin muissa teekkariharrasteissa.

Syksy näyttänee mitä tapahtuu harrastajamäärien suhteen :)"

Olen edelleen sitä mieltä, melko henkilökohtaisestakin palautteesta huolimatta, että nuo ovat valideja pointteja ainakin täällä TTY:llä peliä mainostaessa.

Yksi juttu on se miten shakkiharrastajia kannattaa lähestyä, koska selkeästi monet go:n pelaajat ovat (entisiä) shakinpelaajia. Shakin dissaaminen tyyliin "no shakki on sellanen... go se vasta on oikein pelien peli", ei ehkä ole kauhean fiksua. Olisi ainakin minussa aiheuttanut vastareaktion ellen olisi jo ottanut selvää go:sta ennenkuin tapasin ketään go:n pelaajaa.

Noniin, keskustelu on avattu. Shoot to kill.

4.8.2003 Antti Virtanen

Lainaan Merteniä:

"Go! Peli, joka tekee sinustakin tynnyrissä asuvan, luonnontieteisiin suuntautuneen epätoivion. Opi Go! Opi ajattelemaan loogisesti! Katso, miten sammakko loikkaa suusta! Koe, miten ihmiset ovat lähelläsi vaivaantuneita!"

Ylilyötyä, mutta validia. Nuo lainauksethan ovat melkein kuin suoraan siitä jostain (lievästi sanottuna epäonnistuneesta) go-keskuksen tuottamasta läpyskästä (se oranssi), joka muuten toivon mukaan alkaa loppua.

Tällä hetkellä nyypiö-go pyörii luonnollisesti eriasteisten teknillisten oppilaitosten (TKK, TTY, Oulun Yliopisto) ympärillä, johtuen suuresta harrastajapopulaatiosta joka on painottunut em. laitoksiin. Tässä valossa on tietysti ihan luonnollista että korostetaan go:ta monimutkaisena ja haastavana pelinä, jossa tietokoneet eivät pärjää, ja jossa mestariksi tuleminen on hirveän työn ja tuskan takana. Tämä ei ehkä kuitenkaan ole oikea lähestymistapa, jos halutaan laajentaa harrastajapohjaa myös niihin jotka eivät laske kaksijärjestelmässä yhtä sujuvasti kuin kymmenjärjestelmässä.

Minusta eräs parhaita esittelytekstejä kautta aikojen on Kuro5hinissa maaliskuussa ilmestynyt teksti, jossa esitellään go:ta muutenkin kuin matemaattis-loogisena konstruktiona ja kerrotaan historiasta, kulttuurista, perinteistä, sanonnoista, etiikasta ja estetiikasta. Tätä voisi käyttää mallina kun rakentaisi suomenkielistä tekstiä.

Toinen pointti on se, että suomigo.net palvelee tällä hetkellä vain oikeastaan pelin jo osaavia, ei juuri uusia tulokkaita. Nyypiöille on lähinnä tietoa siitä minne voi mennä pelaamaan ja mistä saa lisätietoa, mutta sekin vaatii jo kiinnostuksen peliin. Tietoa ja tukea sille, mistä ihmeestä oikeastaan on kysymys, on todella vähän.

Mielestäni pitäisi tehdä noin kolme asiaa (oik. neljä, mutta unohdin jo sen viimeisen):

  • Suomenkielinen mainostusteksti/-osasto tänne wikiin. Kun tämä on kerta wiki, niin tänne voi rakentaa useammankin sivun, eri näkökulmista. Tekstin ei tarvitse olla yhtenäinen.
  • Suomenkielinen esittelyläpyskä, kondensoitu edellisestä materiaalista.
  • UseinKysytytKysymykset pitäisi siivota. Tällä hetkellä se ei vastaa yhteenkään usein kysyttyyn kysymykseen. Tai no, nyt vastaa kun lisäsin sinne pari...

-- Janne Jalkanen, 4.8.2003

Kiseidon sivuilla on myös kaikenlaista "syvällisempää" kamaa, joista voi olla iloa. Nuo alunperin mainitsemani jutut oli tosiaan suunnattu TTY:n fukseille enemmänkin, eivät tosiaan varmaan ole parhaasta päästä jos mainostaa jossain muualla. Toisaalta en usko että teekkarille kannattaa alkaa selittää paljoa jinistä, jangista, tasapainosta ja itämaisesta filosofiasta.

-- Antti Virtanen, 4.8.2003

Mjaa. Kokemukseni mukaan teekkareissa on myös muitakin (ja itse asiassa onkin pääsääntöisesti muita) kuin puhtaasti teknis-tieteellisen maailmankuvan omaavia. Mutta ongelmahan on siinä, että se vähä materiaali mitä meillä on, vetoaa nimenomaan vain stereotyyppiteekkareihin... ja se go-keskuksen läystäke ei kyllä vetoa keneenkään. Pitäisi saada vähän laajemminkin jengiä mukaan.

-- Janne Jalkanen, Tekn. Lis.

Harrastaminen ei maksa käytännössä yhtään mitään?

-- Falla, köyhä opiskelija

Tuo ei ole tarkkaanottaen ihan totta. Pelivälineet eivät ole ilmaisia, ainakaan vähääkään kunnolliset. Ja kirjatkin ovat kalliita - melkein kaikki hankkivat kirjallisuutta jo melko varhaisessa vaiheessa. Go vetoaa varmaan tietyllä tavalla älyllisesti suuntautuneisiin ihmisiin, eikä sille voi mitään. Minun mielestäni mainostaminen pitäisi suunnata junioreihin. Jos se onnistuu, niin diversiteettikin lisääntyy muutamassa vuodessa.

-- H., 5.8.03.

Olen samaa mieltä Henrin kanssa siitä, että go kiinnostaa ihmisiä, joita kiinnostaa omaehtoinen aivojen rassaaminen ihan pelkästään huvin vuoksi. Ammatillisella suuntautumisella ja koulutustasolla on positiivinen korrelaatio ongelmanratkaisusta tykkäämiseen mutta korrelaatio on kaukana täydellisestä. Tämän osoittaa se, että shakkipiireissä harrastajien ammattijakauma muistuttaa enemmän koko väestön ammattijakaumaa kuin go-piireissä. Aikoinaanhan perustettiin paljon työväen shakkiyhdistyksiä. Esimerkiksi yksi Tampereen merkittävimmistä kerhoista on Tampereen rautatieläisten shakkikerho.

Gota olisi minusta tehokkainta mainostaa laajemmille kansalaispiireille shakkiin tai ristisanatehtäviin verrannollisena älyllisenä ajanvietteenä, joka on vakavammille harrastajille myös älyllistä kilpaurheilua, kuten shakki. En ole ihan varma, kannattaako gohon liittyvää itäaasialaista kulttuurista sädekehää niin hirveästi mainostaa, vaikka kyllä silläkin paikkansa voi olla gon tunnetuksitekemisessä. Itse pelin harrastamisessa kun kaikenlaisten mystis-estettisten aspektien hakeminen on hieman teennäistä. Go on ennen kaikkea kahden hengen lautapeli, jossa on tarkoitus voittaa vastustaja sääntöjen mukaisia siirtoja tehden. Minun nähdäkseni gon esteettistä puolta ihailevat ovat harvoin kiinnostuneita itse pelaamisesta.

Itse asiassa muuten voisi olla aika hyvä juttu tarjota lehtiin alkaen valmiiksi laadittua go-ongelmamateriaalia alkaen aivan alkeellisista ongelmista, jollaisia interaktiivisessa go-esittelyssä on.

--

Tuli mieleen yksi pointti, joka on oikeasti aika hyvä juttu riippumatta siitä mikä on ihmisen tausta. Nimittäin tasoitusjärjestelmä, joka mahdollistaa eri tasoisten pelaajien väliset mielekkäät (?) pelit. Vastaavaa ei ole käytännössä missään muussa kahden pelaajan lautapelissä. Tämä oli niin itsestäänselvyys, etten ajatellut koko asiaa.

-- Antti Virtanen, 5.8.2003

Noista kustannuksista vielä tarkennus. Pelin pelaamiseen ei tarvita kuin setti ja sen saa suurinpiirtein 40e, kirjojen hankinta ei ole missään tapauksessa välttämättömyys. Perusmagneettiliitoslauta kestää kovassakin käytössä helposti 5 vuotta.

-- Falla, 5.8.2003

Niistä eri kohderyhmistä puheenollen: Sain jokin aika sitten idean: Täällä Jyväskylässähän on jonkin verran kiinalaisia ja ehkä myös japanilaisia ja korealaisia varsinkin vaihto-oppilaina. Ja heidän joukossaan oletettavasti on vahvojakin Go:on pelaajia. Mehän voisimme oppia heiltä vaikka mitä! Miksi emme houkuttelisi heitä Tengenin peli-iltoihin?

Siispä kyhäsin Tengenin hallituksen jäsenten luvalla simppelin kampanjan jossa levitellään tunnetuille ja vastaantuleville kiinalaisille, japanilaisille ja korealaisille flyereitä eli lentolehtisiä, joissa heitä houkutellaan Tengenin peli-iltoihin pelaamaan:

http://people.cc.jyu.fi/~juhtolv/go/flyers/

Että näin meilläpäin. Tässä vaiheessa en vielä osaa sanoa tuon kampanjan tuloksista mitään. Kahtoo nyt...

-- juhtolv, 6.8.2003

Omakohtaisia kokemuksia: lautapeliharrastajana minua veti Gon pariin sen puolimyyttinen maine lautapeleistä hienoimpana. Miksi sitten Go, eikä Shakki: Shakki oli vanha, tuttu ja tylsäksi todettu. Go on tuore, kiinnostava ja sopii minun aivoilleni paremmin. Lisäksi tasoitusjärjestelmä on selvä etu Shakkia vastaan vertailtaessa. Gota voisikin mainostaa enemmänkin vaihtoehdoksi Shakille - luulisin pelien kuitenkin vetoavan jokseenkin samaan kiinnostukseen ihmisissä. Uskoisin, että löytyy muitakin "älypeleistä" kiinnostuneita, jotka ovat Shakkiin kyllästyneet ja tällaisten ihmisten soisin kokeilevan Gota. Painottaisin myös sitä, että vaikka Go onkin vaikea peli ja vaatii paljon opiskelua, jos menestyä haluaa, on Gon pelaaminen kuitenkin hauskaa matalammallakin tasolla. Kyllähän Shakkiakin pelaavat kaikenlaiset yrittäjät, Gokin voi olla hauskaa satunnaisemminkin pelattuna. Ja kyllä se innostus syvällisempään opiskeluun sitten pelaamisen kautta syttyy, jos on syttyäkseen - sitä ei siis tarvitse välttämättä painottaa liikaa peliä kuvailtaessa. Jos pelistä tulee liian vaikea kuva, ei kaikilla ole halua tutustua.

Yksi selkeä ongelma on pelivälineiden hankkiminen. Jos Go-settejä löytyisi kaupoista (niinkuin löytyikin, mutta Tacticin peltilaatikkoa ei ole viime aikoina näkynyt missään), helpottuisi harrastuksen aloittaminen. Se, että löytää suomalaiset kaupat netistä ja vielä tilaa postimyynnistä pelivälineet, vaatii jo melkoista rohkeutta. Tämä siis koskee niitä, jotka kuulevat pelistä jostain eivätkä löydä tietään Go-kerhoihin (kuten minä).

-- Mikko Saari, 15.9.2003

BBC:n uutissivulla oli juttu Hikaru no go:sta. Pitäisiköhän meidänkin yrittää tarjota medialle juttumateriaalia tuosta näkökulmasta?

-- Markku Jantunen, 1.10. 2003

Kaikki mitä mediassa näkyy pudottaa seuraavaa uutiskynnystä ja tuo peliämme paremapaan tietoisuuteen.

Minun haaveeni on ollut saada Kesä-Hesariin, Iltalehteen tai Iltasanomiin jatkosarjaksi ne meidän go-kortit (lyhennetty painos niistä siis). Ongelma on aina sama, ensin pitäisi saada jonkinlainen lupaus että viitsisi alkaa työstämään aineistoa. Toisaalta, ensin pitäisi tehdä aineistoa jotta saisi sen lupauksen julkaisemisesta. Kortithan ovat valmiina, pitäisi päässä henkilökohtaiseen kontaktiin ja näyttää että näistä saisi kivan kesäsarjan...

-- Vesa Tuomi, 2.10. 2003

Kannattaisiko muuten jonkun vähän "virallisemman" go-instanssin (Liiton, tms?) ottaa yhdeksi toimielimekseen jonkinlainen tiedottaja? Tämä helpottaisi varmasti mediasuhteita. Esimerkiksi SM-karsinnoista ja SM-sarjasta saisi aivan takuulla jutun useampaankin lehteen.

Itselläni ei valitettavasti ole aikaresursseja tällä hetkellä alkaa masinoimaan mitään erikoisempaa, mutta go-populaatio on jo sen verran suuri, että jos joku pää-natsi löytyy, niin pitäisi olla mahdollista kerätä pieni sturmbahn, joka aloittaisi julkisuus-operaation: Ideat kasaan, ideoiden karsinta, markkina-analyysi, ideoiden työstö, mainosten suunnittelu ja ei kun propagandakoneisto jauhamaan. Tässä vähän ideoita mahdolliselle iskuryhmälle:

  • Hikarut ovat melkein valmista materiaalia junnuille, täytyy vain pitää huoli ettei liiaksi riko mitään (c)opiraitteja.
  • Aina kun mahdollista, messuille ja vastaaville oma go-koju.
  • Kaikista turnauksista lehdistötiedotteita. Pienistä paikallisiin, isoista valtakunnallisiin.
  • T-paitoja, flyereitä, julisteita.
  • Sisäpiirivitsit täytyy karsia suurelle yleisölle tarkoitetusta materiaalista.
  • Ei shakin huonoudella hehkuttamista tai vastaavaa negatiivisuutta, se aiheuttaa vastareaktioita.
  • Igowin leviämään, sitä saa levittää alkuperäispakettina vapaasti. Asentakaa se sukulaisille, naapureille, tutuille jne. vaikka puoliväkisin.
  • Kun jotain valetta toistaa riittävän kauan, siitä tulee totuus.

-Göbbels, 2.10.

Ehdottomasti pitää olla erikseen henkilö joka hoitaa yhteydet mediaan!

  • Tiedotusvastuu on yhdellä henkilöllä eikä niin että kaikki häsää
  • Uutispäälliköt suhtautuvat hieman erilailla kun esiintyy esim. Suomen Go-liiton tai Helsingin Go -kerhon tiedottajana

Työtä ja aikaa se vaatii. Innostuksen jälkeen seuraa tiedotuksen täsmääntymisvaihe, jolla pyritään vähentämään vaiva ja kohdentamaan niihin joista olisi saada mahdollisesti myös tuloksia.

Terveisin

Helsingin Go-kerho ry.
Vesa Tuomi
tiedottaja

-- Vesa Tuomi, 2.10. 2003

Shakki on hyvä vertailukohta golle. Itse käytän metodia missä kuvaan shakin selkeästi taktisemmaksi ja gon strategisemmaksi peliksi. Se ei missään tapauksessa ole huonompi. Shakki on kuitenkin hyvin tunnettu, joten siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

--Jari Koivikko, 2.10.2003

Authentication code:

Toolbar

Comment signature

Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.

(empty line)     Make a paragraph break.
----             Horizontal ruler
[link]           Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal 
                 WikiName or an external link (http://)
[text|link]      Create a hyperlink where the link text is different from the actual 
                 hyperlink link.
[text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the 
                 actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. 
                 This supports interWiki linking.

*                Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) 
                 for deeper indentations.
#                Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) 
                 for deeper indentations.

!, !!, !!!       Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. 
                 More exclamation marks mean bigger headings.

__text__         Makes text bold.
''text''         Makes text in italics (notice that these are single quotes ('))
{{text}}         Makes text in monospaced font.
;term:def        Defines 'term' with 'def'.  Use this with empty 'term' to make short comments.
\\               Forced line break (please use sparingly).

|text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.

Don't try to use HTML, since it just won't work.

To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.

To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.

(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)