At line 1 changed 2 lines |
Kuoppa on korttipeli, jota pelataan go-piireissä (ja eritoten go-kongressissa) |
yhä enenevässä määrin. |
Kuoppa on korttipeli, jota pelataan go-piireissä (ja eritoten go-kongressissa) |
yhä enenevässä määrin. |
At line 4 changed one line |
!! Peliin tarvitaan |
!! Peliin tarvitaan |
|
* 5 pelaajaa |
* 54 kortin pakka (jossa 2 toisistaan erottuvaa jokeria) |
* Kynä ja paperia kirjanpitoa varten |
|
!! Pelin tarkoitus |
|
Pelissä yritetään kerätä pisteitä hankkiutumalla kaikista korteistaan eroon |
mahdollisimman nopeasti. |
|
!! Kortit |
At line 6 changed 3 lines |
* 5 pelaajaa |
* 54 kortin pakka (jossa 2 toisistaan erottuvaa jokeria) |
* Kynä ja paperia kirjanpitoa varten |
Tavalliseen korttipakkaan lisätään kaksi jokeria, joista toinen |
(se jossa on enemmän punaista) on __vahva jokeri__, ja toinen |
__heikko jokeri__. Jos pakan jokerit ovat samanlaisia, toiseen on tehtävä |
jonkinlainen merkintä. |
|
! Korttien suuruusjärjestys |
At line 10 changed one line |
!! Pelin tarkoitus |
pienemmästä suurimpaan: |
At line 12 changed 2 lines |
Pelissä yritetään kerätä pisteitä hankkiutumalla kaikista korteistaan eroon |
mahdollisimman nopeasti. |
kolmoset, neloset, ... , kuninkaat, ässät, __kakkoset__, |
heikko jokeri, vahva jokeri |
At line 15 changed one line |
!! Kortit |
Ässä on aina arvoltaan 14. |
At line 17 changed 4 lines |
Tavalliseen korttipakkaan lisätään kaksi jokeria, joista toinen |
(se jossa on enemmän punaista) on __vahva jokeri__, ja toinen |
__heikko jokeri__. Jos pakan jokerit ovat samanlaisia, toiseen on tehtävä |
jonkinlainen merkintä. |
Kaikki maat ovat keskenään samanarvoisia. |
|
! Villikortit |
|
Kumpaa tahansa jokeria voi halutessaan käyttää minä tahansa muuna korttina. (ks. "huomautuksia" sivun lopussa) |
At line 22 changed one line |
! Korttien suuruusjärjestys |
Kakkosta voi halutessaan käyttää villikorttina missä tahansa yhdistelmässä __kopioimassa__ yhdistelmässä |
jo valmiiksi olevaa korttia. (ks. "huomattavaa" kohdasta sallitut yhdistelmät, alla) |
|
!! Pelin aloitus |
|
Aluksi arvotaan istumajärjestys. Vaikka tällä on suuri merkitys pelin |
kannalta, tämä vaihe jätetään usein väliin, ja järjestys määräytyy sen mukaan, |
missä kukin sattui istumaan. |
At line 24 changed one line |
pienemmästä suurimpaan: |
Seuraavaksi valitaan ensimmäinen jakaja. Perinteisesti tämä hoidetaan |
niin, että pakka sekoitetaan ja siitä jaetaan pelaajille kortteja |
(kuvapuoli ylöspäin). Ensimmäisenä jätkän saanut on ensimmäisen kierroksen |
jakaja. |
|
|
!! Pelin kulku |
|
Kierroksen aluksi |
jakaja jakaa kaikki kortit (siis muille 11, itselleen 10) pelaajille. |
At line 57 added 5 lines |
Pelin aloittaa jakaja, ja hän __ajaa__, siis pelaa kädestään |
minkä tahansa valitsemansa __yhdistelmän__. (ks. sallitut yhdistelmät, |
alla.) Vuoro kiertää myötäpäivään, |
ja kukin pelaaja voi vuorollaan joko passata tai pelata |
__suuremman samanlaisen__ yhdistelmän. (Parin päälle voi siis pelata vain suuremman parin, kolmen kortin suoran päälle voi pelata vain suuremman kolmen kortin suoran, jne.) |
At line 63 added 9 lines |
Kun kaikki pelaajat ovat passanneet |
peräkkäin, se pelaaja, joka on viimeksi pelannut, saa ajaa seuraavaksi. |
Jos ajovuorossa olevalla pelaajalla ei enää ole kortteja, seuraavana |
pelivuorossa oleva saa ajaa. |
|
Kierros päättyy, kun kaikki pelaajat ovat päässeet eroon korteistaan. |
|
|
! Pisteet ja kuoppa |
At line 28 changed 2 lines |
kolmoset, neloset, ... , kuninkaat, ässät, __kakkoset__, |
heikko jokeri, vahva jokeri |
Ensimmäisenä korteistaan eroon päässyt pelaajaa saa |
suorituksestaan 2 pistettä, toiseksi tullut saa 1 pisteen. Muut eivät saa |
pisteitä. Kolmanneksi päässeestä tulee seuraavaan kierroksen jakaja, ja |
neljäs ja viides pelaaja joutuvat __kuoppaan__, neljänneksi tullut kaulaa |
myöten, ja viidenneksi tullut nenää myöten. |
At line 31 changed one line |
Ässä on aina arvoltaan 14. |
Seuraavan kierroksen alussa, heti kun kortit on jaettu, kumpikin kuopassa olija antaa saamistaan korteista |
suurimman pois (ks. suuruusjärjestys, yllä). Näistä korteista edellisen jaon |
voittaja valitsee mieleisensä, ja lisää sen omiin kortteihinsa. Toiseksi tullut |
ottaa jäljelle jääneen kortin. Tämän jälkeen voittaja ja toiseksi tullut |
heittävät kumpikin kädestään pois vapaasti valitsemansa kortin. Nämä kortit on |
paljastettava yhtäaikaa, minkä jälkeen kaulaansa myöten kuopassa oleva |
valitsee niistä jommankumman itselleen, ja nenäänsä myöten kuopassa olevan on |
otettava jäljelle jäänyt kortti. |
At line 33 changed one line |
Kaikki maat ovat keskenään samanarvoisia. |
!! Yhdistelmät |
At line 35 changed one line |
! Villikortit |
! Sallitut yhdistelmät |
At line 37 changed one line |
Kumpaa tahansa jokeria voi halutessaan käyttää minä tahansa muuna korttina. (ks. "huomautuksia" sivun lopussa) |
* Yksittäinen kortti |
* Pari |
* Kolme samaa |
* Neljä samaa |
* ... |
* Kymmenen samaa (tähän tarvitaan jo muutama villikortti :-) |
At line 39 changed 2 lines |
Kakkosta voi halutessaan käyttää villikorttina missä tahansa yhdistelmässä __kopioimassa__ yhdistelmässä |
jo valmiiksi olevaa korttia. (ks. "huomattavaa" kohdasta sallitut yhdistelmät, alla) |
* kolmen kortin suora |
* neljän kortin suora |
* ... |
* yhdentoista kortin suora |
At line 42 changed one line |
!! Pelin aloitus |
* kolmen mittainen parisuora (kolme peräkkäistä paria) |
* neljän mittainen parisuora |
* viiden mittainen parisuora |
At line 44 changed 3 lines |
Aluksi arvotaan istumajärjestys. Vaikka tällä on suuri merkitys pelin |
kannalta, tämä vaihe jätetään usein väliin, ja järjestys määräytyy sen mukaan, |
missä kukin sattui istumaan. |
* kolmikkosuora (esim. 4-4-4-5-5-5-6-6-6) |
At line 48 changed 4 lines |
Seuraavaksi valitaan ensimmäinen jakaja. Perinteisesti tämä hoidetaan |
niin, että pakka sekoitetaan ja siitä jaetaan pelaajille kortteja |
(kuvapuoli ylöspäin). Ensimmäisenä jätkän saanut on ensimmäsen kierroksen |
jakaja. |
Huomattavaa: |
At line 112 added 2 lines |
Kakkosta ei voi käyttää suoran osana (kts. villikortit, yllä). |
siis mikään yhdistelmistä 7-2-9, 2-3-4, 13-ässä-2 ei ole sallittu. |
At line 54 changed one line |
!! Pelin kulku |
Parisuorassa kakkosten käyttö on sallittua, ei kuitenkaan kakkosparin. |
Siis esimerkiksi 4-4-5-2-6-2 on sallittu parisuora, samoin 4-4-jokeri-2-6-6. |
4-4-2-2-6-6 ei ole. (katso kuitenkin kohta "huomautuksia" sivun lopussa) |
At line 56 changed 2 lines |
Kierroksen aluksi |
jakaja jakaa kaikki kortit (siis muille 11, itselleen 10) pelaajille. |
! Yhdistelmien suuruusjärjestys |
|
Luonnollisesti, mitä suurempia kortteja yhdistelmässä on, sitä suurempi se on. |
|
Jos yhdistelmässä käytetään (yhtä tai useampaa) villikorttia, |
se on __epäpuhdas__. __Puhdas__ yhdistelmä on "suurempi" kuin numeroarvoltaan |
yhtä suuri epäpuhdas yhdistelmä. (Tälle säännölle on olemassa variantti, ks. "huomautuksia" sivun lopussa.) |
|
Mikä tahansa __värisuora__ on suurempi kuin __mikä tahansa__ samanmittainen |
(sekavärinen) suora. (siis esim. hertta-3, hertta-4, hertta-5 on suurempi |
kuin pata-12, risti-13, ruutuässä) |
At line 59 changed 5 lines |
Pelin aloittaa jakaja, ja hän __ajaa__, siis pelaa kädestään |
minkä tahansa valitsemansa __yhdistelmän__. (ks. sallitut yhdistelmät, |
alla.) Vuoro kiertää myötäpäivään, |
ja kukin pelaaja voi vuorollaan joko passata tai pelata |
__suuremman samanlaisen__ yhdistelmän. (parin päälle voi siis pelata vain suuremman parin, kolmen kortin suoran päälle voi pelata vain suuremman kolmen kortin suoran, jne.) |
Parisuorassa korttien värillä ei ole mitään merkitystä. |
At line 65 changed 4 lines |
Kun kaikki pelaajat ovat passanneet |
peräkkäin, se pelaaja, joka on viimeksi pelannut, saa ajaa seuraavaksi. |
Jos ajovuorossa olevalla pelaajalla ei enää ole kortteja, seuraavana |
pelivuorossa oleva saa ajaa. |
HUOM! Kakkonen ei voi kopioida itseään isompaa korttia. Tämä vaikuttaa esim. |
parien suuruusjärjestykseen, joka on isoimmasta alkaen: |
At line 70 changed one line |
Kierros päättyy, kun kaikki pelaajat ovat päässeet eroon korteistaan. |
* kaksi jokeria |
* kaksi kakkosta |
* kakkonen ja jokeri (epäpuhdas kakkospari!) |
* kaksi ässää |
* ässä ja villikortti |
* kaksi kuningasta |
* ... |
At line 144 added one line |
!! Pelin päättyminen |
At line 73 changed one line |
! Pisteet ja kuoppa |
Peli päättyy, kun joku pelaajista saavuttaa ennen peliä sovitun pistemäärän, yleensä joko 13 tai 15 pistettä. |
(ks. myös vaihtoehtoinen voittosääntö kohdasta "Huomautuksia") |
At line 75 changed 5 lines |
Ensimmäisenä korteistaan eroon päässyt pelaajaa saa |
suorituksestaan 2 pistettä, toiseksi tullut saa 1 pisteen. Muut eivät saa |
pisteitä. Kolmanneksi päässeestä tulee seuraavaan kierroksen jakaja, ja |
neljäs ja viides pelaaja joutuvat __kuoppaan__, neljänneksi tullut kaulaa |
myöten, ja viidenneksi tullut nenää myöten. |
!! Taktiikkaa |
At line 81 changed 8 lines |
Seuraavan kierroksen alussa, heti kun kortit on jaettu, kumpikin kuopassa olija antaa saamistaan korteista |
suurimman pois (ks. suuruusjärjestys, yllä). Näistä korteista edellisen jaon |
voittaja valitsee mieleisensä, ja lisää sen omiin kortteihinsa. Toiseksi tullut |
ottaa jäljelle jääneen kortin. Tämän jälkeen voittaja ja toiseksi tullut |
heittävät kumpikin kädestään pois vapaasti valitsemansa kortin. Nämä kortit on |
paljastettava yhtäaikaa, minkä jälkeen kaulaansa myöten kuopassa oleva |
valitsee niistä jommankumman itselleen, ja nenäänsä myöten kuopassa olevan on |
otettava jäljelle jäänyt kortti. |
! Älä pelaa, ellei siitä ole hyötyä |
At line 90 changed one line |
!! Yhdistelmät |
Jos kädessä on esimerkiksi 5-5-6-7 -yhdistelmä, ja edellinen pelaaja pelasi nelosparin, ei kannata |
rikkoa 5-6-7 -suoraa pelaamalla vitospari, koska tällöin käteen jää kuitenkin 2 huonoa yhdistelmää (irtokutonen ja -seiska). Tässä tapauksessa nuo irtokortit ovat vieläpä huonompia kuin aikaisemmin (suora saattaa olla kova sana loppupeleissä), joten vitosparin pelaaminen itseasiassa veisi kättä kauemmas tyhjenemisestä. |
At line 92 changed one line |
! Sallitut yhdistelmät |
! Passaamisesta |
At line 94 changed 6 lines |
* Yksittäinen kortti |
* Pari |
* Kolme samaa |
* Neljä samaa |
* ... |
* Kymmenen samaa (tähän tarvitaan jo muutama villikortti :-) |
Vaikka voisit laittaa kädestäsi jonkin yhdistelmän pois, se ei välttämättä aina kannata. Jos kädessäsi on pari irtonaista pikkukorttia, ei todennäköisesti kannata pelata ässäparia heti kun joku ajaa parilla. Sen sijaan on arvioitava pelin tilanne, omien korttien vahvuus, ja yritettävä muodostaa jonkinlainen strategia, jolla pääsee __kaikista__ korteistaan eroon. Jos kädessä on vain irtonaisia pikkukortteja, eikä ollenkaan isoja "kiinniottoja", olet matkalla kuopan pohjalle. Näinollen siis saattaa olla, että se ässäpari kannattaisi säästää (passatahan saa, vaikka pystyisikin pelaamaan), ja kenties myöhemmin, kun kakkoset ja jokerit on pelattu, käyttää ne yksitellen. Muista, että joskus tärkeintä ei ole voitto, vaan kuopan välttäminen :-) |
At line 101 changed 4 lines |
* kolmen kortin suora |
* neljän kortin suora |
* ... |
* yhdentoista kortin suora |
! Seuraa muiden käsiä |
At line 106 changed 3 lines |
* kolmen mittainen parisuora (kolme peräkkäistä paria) |
* neljän mittainen parisuora |
* viiden mittainen parisuora |
Jos olet taistelemassa esim. jakajan paikasta, pääset ajamaan, ja vastustajillasi on kummallakin enää yksi kortti, saattaa olla kannattavaa "tuhlata" kakkonen irtokolmosen pariksi, jolloin vastustajasi joutuvat passaamaan. |
At line 110 changed one line |
* kolmikkosuora (esim. 4-4-4-5-5-5-6-6-6) |
! Anna kiertää! |
At line 112 changed one line |
Huomattavaa: |
Usein käy niin, että pelaaja, joka pääsee eroon korteistaan, pelaa viimeisenä yhdistelmänään jotain koko lailla isoa (esim. kaksi kuningasta). Vaikka seuraavana vuorossa olevalla pelaajalla olisikin 2 ässää kädessään, hänen kannattaa todennäköisesti passata, sillä joko a) joku muu käyttää isot korttinsa, jolloin kädessä olevat ässät paranevat entisestään, tai b) kukaan muukaan ei pelaa, ja esimerkkipelaajamme pääsee "ilmaiseksi" ajamaan. |
At line 114 changed 2 lines |
Kakkosta ei voi käyttää suoran osana (kts. villikortit, yllä). |
siis mikään yhdistelmistä 7-2-9, 2-3-4, 13-ässä-2 ei ole sallittu. |
! Ajajasta seuraava |
At line 117 removed 61 lines |
Parisuorassa kakkosten käyttö on sallittua, ei kuitenkaan kakkosparin. |
Siis esimerkiksi 4-4-5-2-6-2 on sallittu parisuora, samoin 4-4-jokeri-2-6-6. |
4-4-2-2-6-6 ei ole. (katso kuitenkin kohta "huomautuksia" sivun lopussa) |
|
! Yhdistelmien suuruusjärjestys |
|
Luonnollisesti, mitä suurempia kortteja yhdistelmässä on, sitä suurempi se on. |
|
Jos yhdistelmässä käytetään (yhtä tai useampaa) villikorttia, |
se on __epäpuhdas__. __Puhdas__ yhdistelmä on "suurempi" kuin numeroarvoltaan |
yhtä suuri epäpuhdas yhdistelmä. (Tälle säännölle on olemassa variantti, ks. "huomautuksia" sivun lopussa.) |
|
Mikä tahansa __värisuora__ on suurempi kuin __mikä tahansa__ samanmittainen |
(sekavärinen) suora. (siis esim. hertta-3, hertta-4, hertta-5 on suurempi |
kuin pata-12, risti-13, ruutuässä) |
|
Parisuorassa korttien värillä ei ole mitään merkitystä. |
|
HUOM! Kakkonen ei voi kopioida itseään isompaa korttia. Tämä vaikuttaa esim. |
parien suuruusjärjestykseen, joka on isoimmasta alkaen: |
|
* kaksi jokeria |
* kaksi kakkosta |
* kakkonen ja jokeri (epäpuhdas kakkospari!) |
* kaksi ässää |
* ässä ja villikortti |
* kaksi kuningasta |
* ... |
|
!! Pelin päättyminen |
|
Peli päättyy, kun joku pelaajista saavuttaa ennen peliä sovitun pistemäärän, yleensä joko 13 tai 15 pistettä. |
(ks. myös vaihtoehtoinen voittosääntö kohdasta "Huomautuksia") |
|
|
!! Taktiikkaa |
|
! Älä pelaa, ellei siitä ole hyötyä |
|
Jos kädessä on esimerkiksi 5-5-6-7 -yhdistelmä, ja edellinen pelaaja pelasi nelosparin, ei kannata |
rikkoa 5-6-7 -suoraa pelaamalla vitospari, koska tällöin käteen jää kuitenkin 2 huonoa yhdistelmää (irtokutonen ja -seiska). |
Tässä tapauksessa nuo irtokortit ovat vieläpä huonompia kuin aikaisemmin (suora saattaa olla kova sana loppupeleissä), |
joten vitosparin pelaaminen itseasiassa veisi kättä kauemmas tyhjenemisestä. |
|
! Passaamisesta |
|
Vaikka voisit laittaa kädestäsi jonkin yhdistelmän pois, se ei välttämättä aina kannata. Jos kädessäsi on pari irtonaista |
pikkukorttia, ei todennäköisesti kannata pelata ässäparia heti kun joku ajaa parilla. Sen sijaan on arvioitava pelin tilanne, omien korttien vahvuus, ja yritettävä muodostaa jonkinlainen strategia, jolla pääsee __kaikista__ korteistaan eroon. Jos kädessä on vain irtonaisia pikkukortteja, eikä ollenkaan isoja "kiinniottoja", olet matkalla kuopan pohjalle. Näinollen |
siis saattaa olla, että se ässäpari kannattaisi säästää (passatahan saa, vaikka pystyisikin pelaamaan), ja kenties myöhemmin, kun kakkoset ja jokerit on pelattu, käyttää ne yksitellen. Muista, että joskus tärkeintä ei ole voitto, vaan kuopan välttäminen :-) |
|
! Seuraa muiden käsiä |
|
Jos olet taistelemassa esim. jakajan paikasta, pääset ajamaan, ja vastustajillasi on kummallakin enää yksi kortti, |
saattaa olla kannattavaa "tuhlata" kakkonen irtokolmosen pariksi, jolloin vastustajasi joutuvat passaamaan. |
|
! Anna kiertää! |
|
Usein käy niin, että pelaaja, joka pääsee eroon korteistaan, pelaa viimeisenä yhdistelmänään jotain koko lailla isoa (esim. kaksi kuningasta). Vaikka seuraavana vuorossa olevalla pelaajalla olisikin 2 ässää kädessään, hänen kannattaa todennäköisesti passata, sillä joko a) joku muu käyttää isot korttinsa, jolloin kädessä olevat ässät paranevat entisestään, tai b) kukaan muukaan ei pelaa, ja esimerkkipelaajamme pääsee "ilmaiseksi" ajamaan. |
|
! Ajajasta seuraava |
|
At line 180 changed one line |
! Polku maaliin |
! Polku maaliin |
At line 182 changed one line |
On hyvä yrittää muodostaa kädelleen jonkinlainen "polku maaliin". Nyrkkisääntö on: "jos kädessä on enemmän roskia kuin varmoja kiinniottoja, harkitse passaamista." |
On hyvä yrittää muodostaa kädelleen jonkinlainen "polku maaliin". Nyrkkisääntö on: "jos kädessä on enemmän roskia kuin varmoja kiinniottoja, harkitse passaamista." |
At line 184 changed one line |
Tässä muutama esimerkkikäsi: |
Tässä muutama esimerkkikäsi: |
At line 186 changed one line |
''hertta3 pata3 risti4 risti5 pata11 ruutu11 ruutu12 ruutu13 pata2 risti2 heikko jokeri'' |
''hertta3 pata3 risti4 risti5 pata11 ruutu11 ruutu12 ruutu13 pata2 risti2 heikko jokeri'' |
At line 188 changed 3 lines |
(kortit voi kädessään järjestää numerojärjestykseen, se helpottaa hahmottamista.) |
Tämä käsi on kokolailla hyvä. Yksittäisiä kortteja on 2 (hertta3 ja pata11). Kuitenkin, niille kummallekin on olemassa iso kiinniottokortti, jonka jälkeen ne pääsee pelaamaan. Heikolle suoralle (3-4-5) on lähes varma kiinniotto (ruutuvärisuora), joten siitä pääsee eroon "ilmaiseksi". Näinollen, polku maaliin voisi olla vaikka: kun joku ajaa yksittäisen kortin, otetaan 2:lla kiinni. Pelataan 3-4-5 -suora, ja otetaan itse kiinni ruutuvärisuoralla. |
Sen jälkeen kädessä on hertta3, pata11, risti2 ja heikko jokeri, ja näistä ajetaan tietenkin hertta3:lla, ja yritetään ottaa 2:lla kiinni. jos onnistui, pelataan jätkäpari. jos joku pelasi vahvan jokerin, omaan käteen jäi jätkä ja pakan suurin kortti, joten viimeistään seuraavalla kerralla kun joku ajaa yksittäisen kortin, pääsee kiinni. |
(kortit voi kädessään järjestää numerojärjestykseen, se helpottaa hahmottamista.) |
Tämä käsi on kokolailla hyvä. Yksittäisiä kortteja on 2 (hertta3 ja pata11). Kuitenkin, niille kummallekin on olemassa iso kiinniottokortti, jonka jälkeen ne pääsee pelaamaan. Heikolle suoralle (3-4-5) on lähes varma kiinniotto (ruutuvärisuora), joten siitä pääsee eroon "ilmaiseksi". Näinollen, polku maaliin voisi olla vaikka: kun joku ajaa yksittäisen kortin, otetaan 2:lla kiinni. Pelataan 3-4-5 -suora, ja otetaan itse kiinni ruutuvärisuoralla. |
Sen jälkeen kädessä on hertta3, pata11, risti2 ja heikko jokeri, ja näistä ajetaan tietenkin hertta3:lla, ja yritetään ottaa 2:lla kiinni. jos onnistui, pelataan jätkäpari. jos joku pelasi vahvan jokerin, omaan käteen jäi jätkä ja pakan suurin kortti, joten viimeistään seuraavalla kerralla kun joku ajaa yksittäisen kortin, pääsee kiinni. |
At line 192 changed one line |
''pata7 ruutu7, ruutu8, ruutu9, risti10, hertta10, hertta11, ruutu11, pata2, vahva jokeri'' |
''pata7 ruutu7, ruutu8, ruutu9, risti10, hertta10, hertta11, ruutu11, pata2, vahva jokeri'' |
At line 194 changed one line |
Koska kädessäsi on vain 10 korttia, olet jakaja, ja saat aloittaa. Polku on yksinkertainen: pelaa kaikki kortit kerralla (viiden mittainen parisuora), ja kuuntele muiden uikutusta. |
Koska kädessäsi on vain 10 korttia, olet jakaja, ja saat aloittaa. Polku on yksinkertainen: pelaa kaikki kortit kerralla (viiden mittainen parisuora), ja kuuntele muiden uikutusta. |
At line 196 changed one line |
''risti4 pata4 ruutu6 hertta7 hertta8 risti8 pata10 ruutu11 hertta13 pata13 ristiässä'' |
''risti4 pata4 ruutu6 hertta7 hertta8 risti8 pata10 ruutu11 hertta13 pata13 ristiässä'' |
At line 198 changed 3 lines |
Tässä kädessä ei suoraan ole polkua maaliin. Huonoja yhdistelmiä on kaksi (nelospari, pieni suora) irtonaisia kortteja kolme (8, 10 ja 11) eikä varmoja kiinniottoja ole lainkaan. Näillä korteilla ei pelata voitosta. Nyt on oltava tarkkana, ja laskettava kuningasta isommat kortit, sillä sinulla ei ole varaa hukata ensimmäistäkään kiinniottokorttia. Elä toivossa, |
että pääsisit joistakin |
roskayhdistelmistäsi ja pienistä irtokorteista tuurilla eroon (ei kovin todennäköistä), ja kun kuninkaasi ovat "kasvaneet" isoiksi, voit yrittää rakentaa polkua uudestaan. Kun polku vihdoin löytyy, voit alkaa riehua. Sitä ennen on vain pidettävä pää kylmänä ja odotettava, kiinniottokorttien hukkaanheittämisestä kun ei paljon apua ole. |
Tässä kädessä ei suoraan ole polkua maaliin. Huonoja yhdistelmiä on kaksi (nelospari, pieni suora) irtonaisia kortteja kolme (8, 10 ja 11) eikä varmoja kiinniottoja ole lainkaan. Näillä korteilla ei pelata voitosta. Nyt on oltava tarkkana, ja laskettava kuningasta isommat kortit, sillä sinulla ei ole varaa hukata ensimmäistäkään kiinniottokorttia. Elä toivossa, |
että pääsisit joistakin roskayhdistelmistäsi ja pienistä irtokorteista tuurilla eroon (ei kovin todennäköistä), ja kun kuninkaasi ovat "kasvaneet" isoiksi, voit yrittää rakentaa polkua uudestaan. Kun polku vihdoin löytyy, voit alkaa riehua. Sitä ennen on vain pidettävä pää kylmänä ja odotettava, kiinniottokorttien hukkaanheittämisestä kun ei paljon apua ole. |
At line 202 changed one line |
!! Loppupelistä |
!! Loppupelistä |
At line 204 changed one line |
[Brittien kuoppasivulta|http://www.stocton.org/pits.htm] löytyi kohta, jossa "kerrotaan" miten pitää pelata jos itsellä on ajo, ja kädessä on heikko jokeri, rouva ja vitospari. Ettemme olisi [pekkaa|Pekka] pahempia, niin tässä on hiukan laajempaa näkemystä suomeksi. |
[Brittien kuoppasivulta|http://www.stocton.org/pits.htm] löytyi kohta, jossa "kerrotaan" miten pitää pelata jos itsellä on ajo, ja kädessä on heikko jokeri, rouva ja vitospari. Ettemme olisi [pekkaa|Pekka] pahempia, niin tässä on hiukan laajempaa näkemystä suomeksi. |
At line 206 changed 67 lines |
* jos vahva jokeri on pelattu, __ja__ kaikilla vastustajilla on vähintään 2 korttia kädessä, voittaa varmasti ajamalla rouvan. |
* jos vahva jokeri on pelattu, ja vasemmalla puolellasi istuvalla vastustajalla on enää yksi kortti, josta __et__ ole varma, että se on rouva tai pienempi |
(muilla vastustajilla enemmän kortteja), kannattaa pelata vitospari: |
tällöin voit olla varma, että vasemmalla puolellasi istuva pelaaja ei pääse ulos ennen sinua. Rouva-jokeri-yhdistelmällä pääsee ulos joko |
heti, jos kukaan ei pelaa tarpeeksi isoa paria, tai viimeistään silloin, kun joku pelaa seuraavan yksittäisen kortin. (huom, tällöin on tietenkin pelattava |
jokeri, ettei se vasemmalla puolella oleva pelaaja saa vuoroa). Vaihtoehtona on toki tyytyminen "varmaan kakkossijaan" jonka saa pelaamalla |
heti rouvan. Tämä pelkurimainen kakkossijan varmistelu on jopa suositeltavaa, jos tämä yhden kortin pelaaja istuu jossain muualla kuin välittömästi vasemmalla |
puolellasi; tällöin ei ole mitään takuita siitä, etteikö hän pääsisi kaikesta huolimatta ennen sinua ulos. |
* jos yhdelläkään vastustajista ei ole enää kolmea korttia kädessä, voittaa varmasti pelaamalla 3 viitosta ja sitten rouvan. |
* jos kaikilla vastustajilla on enää 1 kortti, ja pelataan kakkossijasta, oikein on pelata 3 viitosta ja sitten rouva. Vitospari-rouvapari takaa toki myös |
toisen sijan, mutta se myös takaa sen, että saat jakajan vasemmalle puolellesi, ja joudut pelaamaan seuraavan jaon ensimmäisessä tikissä viimeisenä. Oikein |
pelatessa on pieni mahdollisuus sille, että vasemmalla puolellasi istuvan kortti on rouva tai pienempi, ja jakajaksi tulee joku muu. |
* jos jätkää isommista korteista on "ylhäällä" enää yksi ässä, yksi kuningas ja yksi rouva, voittaa varmasti pelaamalla rouvaparin. Jos jollakulla on vain yksi |
kortti ja jollakulla muulla 3 tai enemmän, tämä on ainoa tapa voittaa varmasti. |
* jos vahvaa jokeria ei ole vielä pelattu, kannattaa yleensä pelata vitospari. Tällöin käteen jää mahdollisimman hyvät kortit, ja jonkun on pelattava vähintään |
rouvapari estääkseen "pikavoiton". |
|
En helposti keksinyt sellaista tilannetta, jossa olisi tärkeää pelata ensin irtoviitonen tai pelkkä jokeri. Jos sellaisen keksit, niin lisää toki listaan; muut kombinaatiot sieltä löytyvätkin jo :-) |
|
!! Huomautuksia |
|
! Kakkosten käyttö parisuorassa |
|
Brittien säännöstössä kakkosparia voi käyttää parisuoran osana. Sovi käytettävistä säännöistä ennen pelin alkua. |
|
! Jokerien määrä yhdistelmässä |
|
Samaisilla briteillä on käytössään myös epäpuhteuden asteita. siis, |
Ässä-Ässä-2 on brittisäännöissä "puhtaampi" kuin Ässä-2-2, ja siksi "suurempi". |
|
! Automaattijokeri |
|
Briteissä jokeri toimii "automaattisesti" niin, että se muodostaa parhaan mahdollisen yhdistelmän saatavilla olevista korteista. Siis esim. jokeri + hertta-12 + hertta-13 on automaattisesti värisuora ässästä rouvaan, vaikka pelaaja |
saattaisi strategisista syistä haluta tehdä jokerista esim. ruutujätkän. (kyllä, sellaisia tilanteita tulee pelissä.) |
|
! Vaihtoehtoinen voittosääntö |
|
Ainakin Tampereella pidetään pisteistä riippuvaa voittosääntöä jonkin verran häiritsevänä, sillä se aiheuttaa väistämättä kaikkien muiden pelaajien liittoutumisen kärjessä olevaa pelaajaa vastaan. Tämän välttämiseksi voittosääntöä voi muuttaa niin, että voittaja on se, jolla on 13 (tai 15) jaon jälkeen eniten pisteitä. |
|
! Kirjaamisesta |
|
On hyvä idea kirjata saatujen pisteiden lisäksi myös muut sijoitukset. |
Vakiintuneehko käytäntö on merkata pisteitä saaneiden kohdalle pelaajan |
kokonaispisteet, jakajalle täplä, neljänneksi tulleelle miinus(-) ja viimeiseksi jääneelle kaksi miinusta (=). |
|
---- |
Kuulostaa hyvin samantyyppiseltä kuin [Gang Of Four|http://www.gangoffour.com/] |
|
-- 4.5.2004, [Ari|Ari Kauppi] |
|
Vilkaisin tuota linkkiäsi, ja näytti siltä, että näillä peleillä on yhteistä suunnilleen saman verran kuin pokerilla ja mahjongilla. (siltä varalta, että joku ei ole pelannut mahjongia, paljastettakoon, että niillä on paljonkin yhteistä, vaikkakin pelimekaniikka on täysin erilainen. :-) |
|
[The Great Dalmuti|http://www.wizards.com/vault/main.asp?x=traditional/dalmuti] sen sijaan on lähes täsmälleen sama peli kuin kuoppa, tosin erikoisesti numeroidulla pakalla ja ilman suoria. |
|
-- [Bass] |
|
|
---- |
|
|
|
|
---- |
|
|
|
--[asian porn|http://asianporn.kykyk.com/index5.html], 22-Oct-2006 |
* jos vahva jokeri on pelattu, __ja__ kaikilla vastustajilla on vähintään 2 korttia kädessä, voittaa varmasti ajamalla rouvan. |
* jos vahva jokeri on pelattu, ja vasemmalla puolellasi istuvalla vastustajalla on enää yksi kortti, josta __et__ ole varma, että se on rouva tai pienempi (muilla vastustajilla enemmän kortteja), kannattaa pelata vitospari: tällöin voit olla varma, että vasemmalla puolellasi istuva pelaaja ei pääse ulos ennen sinua. Rouva-jokeri-yhdistelmällä pääsee ulos joko heti, jos kukaan ei pelaa tarpeeksi isoa paria, tai viimeistään silloin, kun joku pelaa seuraavan yksittäisen kortin. (huom, tällöin on tietenkin pelattava jokeri, ettei se vasemmalla puolella oleva pelaaja saa vuoroa). Vaihtoehtona on toki tyytyminen "varmaan kakkossijaan" jonka saa pelaamalla heti rouvan. Tämä pelkurimainen kakkossijan varmistelu on jopa suositeltavaa, jos tämä yhden kortin pelaaja istuu jossain muualla kuin välittömästi vasemmalla puolellasi; tällöin ei ole mitään takuita siitä, etteikö hän pääsisi kaikesta huolimatta ennen sinua ulos. |
* jos yhdelläkään vastustajista ei ole enää kolmea korttia kädessä, voittaa varmasti pelaamalla 3 viitosta ja sitten rouvan. |
* jos kaikilla vastustajilla on enää 1 kortti, ja pelataan kakkossijasta, oikein on pelata 3 viitosta ja sitten rouva. Vitospari-rouvapari takaa toki myös toisen sijan, mutta se myös takaa sen, että saat jakajan vasemmalle puolellesi, ja joudut pelaamaan seuraavan jaon ensimmäisessä tikissä viimeisenä. Oikein pelatessa on pieni mahdollisuus sille, että vasemmalla puolellasi istuvan kortti on rouva tai pienempi, ja jakajaksi tulee joku muu. |
* jos jätkää isommista korteista on "ylhäällä" enää yksi ässä, yksi kuningas ja yksi rouva, voittaa varmasti pelaamalla rouvaparin. Jos jollakulla on vain yksi kortti ja jollakulla muulla 3 tai enemmän, tämä on ainoa tapa voittaa varmasti. |
* jos vahvaa jokeria ei ole vielä pelattu, kannattaa yleensä pelata vitospari. Tällöin käteen jää mahdollisimman hyvät kortit, ja jonkun on pelattava vähintään rouvapari estääkseen "pikavoiton". |
|
En helposti keksinyt sellaista tilannetta, jossa olisi tärkeää pelata ensin irtoviitonen tai pelkkä jokeri. Jos sellaisen keksit, niin lisää toki listaan; muut kombinaatiot sieltä löytyvätkin jo :-) |
|
!! Huomautuksia |
|
! Kakkosten käyttö parisuorassa |
|
Brittien säännöstössä kakkosparia voi käyttää parisuoran osana. Sovi käytettävistä säännöistä ennen pelin alkua. |
|
! Jokerien määrä yhdistelmässä |
|
Samaisilla briteillä on käytössään myös epäpuhteuden asteita. siis, |
Ässä-Ässä-2 on brittisäännöissä "puhtaampi" kuin Ässä-2-2, ja siksi "suurempi". |
|
! Automaattijokeri |
|
Briteissä jokeri toimii "automaattisesti" niin, että se muodostaa parhaan mahdollisen yhdistelmän saatavilla olevista korteista. Siis esim. jokeri + hertta-12 + hertta-13 on automaattisesti värisuora ässästä rouvaan, vaikka pelaaja |
saattaisi strategisista syistä haluta tehdä jokerista esim. ruutujätkän. (kyllä, sellaisia tilanteita tulee pelissä.) |
|
! Vaihtoehtoinen voittosääntö |
|
Ainakin Tampereella pidetään pisteistä riippuvaa voittosääntöä jonkin verran häiritsevänä, sillä se aiheuttaa väistämättä kaikkien muiden pelaajien liittoutumisen kärjessä olevaa pelaajaa vastaan. Tämän välttämiseksi voittosääntöä voi muuttaa niin, että voittaja on se, jolla on 13 (tai 15) jaon jälkeen eniten pisteitä. |
|
! Kirjaamisesta |
|
On hyvä idea kirjata saatujen pisteiden lisäksi myös muut sijoitukset. |
Vakiintuneehko käytäntö on merkata pisteitä saaneiden kohdalle pelaajan |
kokonaispisteet, jakajalle täplä, neljänneksi tulleelle miinus(-) ja viimeiseksi jääneelle kaksi miinusta (=). |
|
---- |
Kuulostaa hyvin samantyyppiseltä kuin [Gang Of Four|http://www.gangoffour.com/] |
|
-- 4.5.2004, [Ari|Ari Kauppi] |
|
Vilkaisin tuota linkkiäsi, ja näytti siltä, että näillä peleillä on yhteistä suunnilleen saman verran kuin pokerilla ja mahjongilla. (siltä varalta, että joku ei ole pelannut mahjongia, paljastettakoon, että niillä on paljonkin yhteistä, vaikkakin pelimekaniikka on täysin erilainen. :-) |
|
[The Great Dalmuti|http://www.wizards.com/vault/main.asp?x=traditional/dalmuti] sen sijaan on lähes täsmälleen sama peli kuin kuoppa, tosin erikoisesti numeroidulla pakalla ja ilman suoria. |
|
-- [Bass] |
|
|