At line 1 changed 2 lines |
Kuoppa on korttipeli, jota pelataan go-piireissä (ja eritoten go-kongressissa) |
yhä enenevässä määrin. |
Kuoppa on korttipeli, jota pelataan go-piireissä (ja eritoten go-kongressissa) |
yhä enenevässä määrin. |
At line 4 changed one line |
!! Peliin tarvitaan |
!! Peliin tarvitaan |
|
* 5 pelaajaa |
* 54 kortin pakka (jossa 2 toisistaan erottuvaa jokeria) |
* Kynä ja paperia kirjanpitoa varten |
|
!! Pelin tarkoitus |
|
Pelissä yritetään kerätä pisteitä hankkiutumalla kaikista korteistaan eroon |
mahdollisimman nopeasti. |
|
!! Kortit |
At line 6 changed 3 lines |
* 5 pelaajaa |
* 54 kortin pakka (jossa 2 toisistaan erottuvaa jokeria) |
* Kynä ja paperia kirjanpitoa varten |
Tavalliseen korttipakkaan lisätään kaksi jokeria, joista toinen |
(se jossa on enemmän punaista) on __vahva jokeri__, ja toinen |
__heikko jokeri__. Jos pakan jokerit ovat samanlaisia, toiseen on tehtävä |
jonkinlainen merkintä. |
|
! Korttien suuruusjärjestys |
At line 10 changed one line |
!! Pelin tarkoitus |
pienemmästä suurimpaan: |
At line 12 changed 2 lines |
Pelissä yritetään kerätä pisteitä hankkiutumalla kaikista korteistaan eroon |
mahdollisimman nopeasti. |
kolmoset, neloset, ... , kuninkaat, ässät, __kakkoset__, |
heikko jokeri, vahva jokeri |
At line 15 changed one line |
!! Kortit |
Ässä on aina arvoltaan 14. |
At line 17 changed 4 lines |
Tavalliseen korttipakkaan lisätään kaksi jokeria, joista toinen |
(se jossa on enemmän punaista) on __vahva jokeri__, ja toinen |
__heikko jokeri__. Jos pakan jokerit ovat samanlaisia, toiseen on tehtävä |
jonkinlainen merkintä. |
Kaikki maat ovat keskenään samanarvoisia. |
|
! Villikortit |
|
Kumpaa tahansa jokeria voi halutessaan käyttää minä tahansa muuna korttina. (ks. "huomautuksia" sivun lopussa) |
At line 22 changed one line |
! Korttien suuruusjärjestys |
Kakkosta voi halutessaan käyttää villikorttina missä tahansa yhdistelmässä __kopioimassa__ yhdistelmässä |
jo valmiiksi olevaa korttia. (ks. "huomattavaa" kohdasta sallitut yhdistelmät, alla) |
|
!! Pelin aloitus |
|
Aluksi arvotaan istumajärjestys. Vaikka tällä on suuri merkitys pelin |
kannalta, tämä vaihe jätetään usein väliin, ja järjestys määräytyy sen mukaan, |
missä kukin sattui istumaan. |
At line 24 changed one line |
pienemmästä suurimpaan: |
Seuraavaksi valitaan ensimmäinen jakaja. Perinteisesti tämä hoidetaan |
niin, että pakka sekoitetaan ja siitä jaetaan pelaajille kortteja |
(kuvapuoli ylöspäin). Ensimmäisenä jätkän saanut on ensimmäisen kierroksen |
jakaja. |
|
|
!! Pelin kulku |
|
Kierroksen aluksi |
jakaja jakaa kaikki kortit (siis muille 11, itselleen 10) pelaajille. |
At line 26 changed 2 lines |
kolmoset, neloset, ... , kuninkaat, ässät, __kakkoset__, |
heikko jokeri, vahva jokeri |
Pelin aloittaa jakaja, ja hän __ajaa__, siis pelaa kädestään |
minkä tahansa valitsemansa __yhdistelmän__. (ks. sallitut yhdistelmät, |
alla.) Vuoro kiertää myötäpäivään, |
ja kukin pelaaja voi vuorollaan joko passata tai pelata |
__suuremman samanlaisen__ yhdistelmän. (Parin päälle voi siis pelata vain suuremman parin, kolmen kortin suoran päälle voi pelata vain suuremman kolmen kortin suoran, jne.) |
At line 29 changed one line |
Ässä on aina arvoltaan 14. |
Kun kaikki pelaajat ovat passanneet |
peräkkäin, se pelaaja, joka on viimeksi pelannut, saa ajaa seuraavaksi. |
Jos ajovuorossa olevalla pelaajalla ei enää ole kortteja, seuraavana |
pelivuorossa oleva saa ajaa. |
|
Kierros päättyy, kun kaikki pelaajat ovat päässeet eroon korteistaan. |
|
|
! Pisteet ja kuoppa |
At line 31 changed one line |
Kaikki maat ovat keskenään samanarvoisia. |
Ensimmäisenä korteistaan eroon päässyt pelaajaa saa |
suorituksestaan 2 pistettä, toiseksi tullut saa 1 pisteen. Muut eivät saa |
pisteitä. Kolmanneksi päässeestä tulee seuraavaan kierroksen jakaja, ja |
neljäs ja viides pelaaja joutuvat __kuoppaan__, neljänneksi tullut kaulaa |
myöten, ja viidenneksi tullut nenää myöten. |
At line 33 changed one line |
! Villikortit |
Seuraavan kierroksen alussa, heti kun kortit on jaettu, kumpikin kuopassa olija antaa saamistaan korteista |
suurimman pois (ks. suuruusjärjestys, yllä). Näistä korteista edellisen jaon |
voittaja valitsee mieleisensä, ja lisää sen omiin kortteihinsa. Toiseksi tullut |
ottaa jäljelle jääneen kortin. Tämän jälkeen voittaja ja toiseksi tullut |
heittävät kumpikin kädestään pois vapaasti valitsemansa kortin. Nämä kortit on |
paljastettava yhtäaikaa, minkä jälkeen kaulaansa myöten kuopassa oleva |
valitsee niistä jommankumman itselleen, ja nenäänsä myöten kuopassa olevan on |
otettava jäljelle jäänyt kortti. |
At line 35 changed one line |
Kumpaa tahansa jokeria voi halutessaan käyttää minä tahansa muuna korttina. (ks. "huomautuksia" sivun lopussa) |
!! Yhdistelmät |
At line 37 changed 2 lines |
Kakkosta voi halutessaan käyttää villikorttina missä tahansa yhdistelmässä __kopioimassa__ yhdistelmässä |
jo valmiiksi olevaa korttia. (ks. "huomattavaa" kohdasta sallitut yhdistelmät, alla) |
! Sallitut yhdistelmät |
At line 40 changed one line |
!! Pelin aloitus |
* Yksittäinen kortti |
* Pari |
* Kolme samaa |
* Neljä samaa |
* ... |
* Kymmenen samaa (tähän tarvitaan jo muutama villikortti :-) |
At line 42 changed 3 lines |
Aluksi arvotaan istumajärjestys. Vaikka tällä on suuri merkitys pelin |
kannalta, tämä vaihe jätetään usein väliin, ja järjestys määräytyy sen mukaan, |
missä kukin sattui istumaan. |
* kolmen kortin suora |
* neljän kortin suora |
* ... |
* yhdentoista kortin suora |
At line 46 changed 4 lines |
Seuraavaksi valitaan ensimmäinen jakaja. Perinteisesti tämä hoidetaan |
niin, että pakka sekoitetaan ja siitä jaetaan pelaajille kortteja |
(kuvapuoli ylöspäin). Ensimmäisenä jätkän saanut on ensimmäsen kierroksen |
jakaja. |
* kolmen mittainen parisuora (kolme peräkkäistä paria) |
* neljän mittainen parisuora |
* viiden mittainen parisuora |
At line 51 changed one line |
!! Pelin kulku |
* kolmikkosuora (esim. 4-4-4-5-5-5-6-6-6) |
At line 53 changed 2 lines |
Kierroksen aluksi |
jakaja jakaa kaikki kortit (siis muille 11, itselleen 10) pelaajille. |
Huomattavaa: |
At line 56 changed 5 lines |
Pelin aloittaa jakaja, ja hän __ajaa__, siis pelaa kädestään |
minkä tahansa valitsemansa __yhdistelmän__. (ks. sallitut yhdistelmät, |
alla.) Vuoro kiertää myötäpäivään, |
ja kukin pelaaja voi vuorollaan joko passata tai pelata |
__suuremman samanlaisen__ yhdistelmän. (parin päälle voi siis pelata vain suuremman parin, kolmen kortin suoran päälle voi pelata vain suuremman kolmen kortin suoran, jne.) |
Kakkosta ei voi käyttää suoran osana (kts. villikortit, yllä). |
siis mikään yhdistelmistä 7-2-9, 2-3-4, 13-ässä-2 ei ole sallittu. |
At line 62 changed 4 lines |
Kun kaikki pelaajat ovat passanneet |
peräkkäin, se pelaaja, joka on viimeksi pelannut, saa ajaa seuraavaksi. |
Jos ajovuorossa olevalla pelaajalla ei enää ole kortteja, seuraavana |
pelivuorossa oleva saa ajaa. |
Parisuorassa kakkosten käyttö on sallittua, ei kuitenkaan kakkosparin. |
Siis esimerkiksi 4-4-5-2-6-2 on sallittu parisuora, samoin 4-4-jokeri-2-6-6. |
4-4-2-2-6-6 ei ole. (katso kuitenkin kohta "huomautuksia" sivun lopussa) |
At line 67 changed one line |
Kierros päättyy, kun kaikki pelaajat ovat päässeet eroon korteistaan. |
! Yhdistelmien suuruusjärjestys |
|
Luonnollisesti, mitä suurempia kortteja yhdistelmässä on, sitä suurempi se on. |
|
Jos yhdistelmässä käytetään (yhtä tai useampaa) villikorttia, |
se on __epäpuhdas__. __Puhdas__ yhdistelmä on "suurempi" kuin numeroarvoltaan |
yhtä suuri epäpuhdas yhdistelmä. (Tälle säännölle on olemassa variantti, ks. "huomautuksia" sivun lopussa.) |
|
Mikä tahansa __värisuora__ on suurempi kuin __mikä tahansa__ samanmittainen |
(sekavärinen) suora. (siis esim. hertta-3, hertta-4, hertta-5 on suurempi |
kuin pata-12, risti-13, ruutuässä) |
At line 131 added one line |
Parisuorassa korttien värillä ei ole mitään merkitystä. |
At line 70 changed one line |
! Pisteet ja kuoppa |
HUOM! Kakkonen ei voi kopioida itseään isompaa korttia. Tämä vaikuttaa esim. |
parien suuruusjärjestykseen, joka on isoimmasta alkaen: |
At line 72 changed 5 lines |
Ensimmäisenä korteistaan eroon päässyt pelaajaa saa |
suorituksestaan 2 pistettä, toiseksi tullut saa 1 pisteen. Muut eivät saa |
pisteitä. Kolmanneksi päässeestä tulee seuraavaan kierroksen jakaja, ja |
neljäs ja viides pelaaja joutuvat __kuoppaan__, neljänneksi tullut kaulaa |
myöten, ja viidenneksi tullut nenää myöten. |
* kaksi jokeria |
* kaksi kakkosta |
* kakkonen ja jokeri (epäpuhdas kakkospari!) |
* kaksi ässää |
* ässä ja villikortti |
* kaksi kuningasta |
* ... |
At line 78 changed 8 lines |
Seuraavan kierroksen alussa, heti kun kortit on jaettu, kumpikin kuopassa olija antaa saamistaan korteista |
suurimman pois (ks. suuruusjärjestys, yllä). Näistä korteista edellisen jaon |
voittaja valitsee mieleisensä, ja lisää sen omiin kortteihinsa. Toiseksi tullut |
ottaa jäljelle jääneen kortin. Tämän jälkeen voittaja ja toiseksi tullut |
heittävät kumpikin kädestään pois vapaasti valitsemansa kortin. Nämä kortit on |
paljastettava yhtäaikaa, minkä jälkeen kaulaansa myöten kuopassa oleva |
valitsee niistä jommankumman itselleen, ja nenäänsä myöten kuopassa olevan on |
otettava jäljelle jäänyt kortti. |
!! Pelin päättyminen |
At line 87 changed one line |
!! Yhdistelmät |
Peli päättyy, kun joku pelaajista saavuttaa ennen peliä sovitun pistemäärän, yleensä joko 13 tai 15 pistettä. |
(ks. myös vaihtoehtoinen voittosääntö kohdasta "Huomautuksia") |
At line 89 changed one line |
! Sallitut yhdistelmät |
!! Taktiikkaa |
At line 91 changed 6 lines |
* Yksittäinen kortti |
* Pari |
* Kolme samaa |
* Neljä samaa |
* ... |
* Kymmenen samaa (tähän tarvitaan jo muutama villikortti :-) |
! Älä pelaa, ellei siitä ole hyötyä |
At line 98 changed 4 lines |
* kolmen kortin suora |
* neljän kortin suora |
* ... |
* yhdentoista kortin suora |
Jos kädessä on esimerkiksi 5-5-6-7 -yhdistelmä, ja edellinen pelaaja pelasi nelosparin, ei kannata |
rikkoa 5-6-7 -suoraa pelaamalla vitospari, koska tällöin käteen jää kuitenkin 2 huonoa yhdistelmää (irtokutonen ja -seiska). Tässä tapauksessa nuo irtokortit ovat vieläpä huonompia kuin aikaisemmin (suora saattaa olla kova sana loppupeleissä), joten vitosparin pelaaminen itseasiassa veisi kättä kauemmas tyhjenemisestä. |
At line 103 changed 3 lines |
* kolmen mittainen parisuora (kolme peräkkäistä paria) |
* neljän mittainen parisuora |
* viiden mittainen parisuora |
! Passaamisesta |
At line 107 changed one line |
* kolmikkosuora (esim. 4-4-4-5-5-5-6-6-6) |
Vaikka voisit laittaa kädestäsi jonkin yhdistelmän pois, se ei välttämättä aina kannata. Jos kädessäsi on pari irtonaista pikkukorttia, ei todennäköisesti kannata pelata ässäparia heti kun joku ajaa parilla. Sen sijaan on arvioitava pelin tilanne, omien korttien vahvuus, ja yritettävä muodostaa jonkinlainen strategia, jolla pääsee __kaikista__ korteistaan eroon. Jos kädessä on vain irtonaisia pikkukortteja, eikä ollenkaan isoja "kiinniottoja", olet matkalla kuopan pohjalle. Näinollen siis saattaa olla, että se ässäpari kannattaisi säästää (passatahan saa, vaikka pystyisikin pelaamaan), ja kenties myöhemmin, kun kakkoset ja jokerit on pelattu, käyttää ne yksitellen. Muista, että joskus tärkeintä ei ole voitto, vaan kuopan välttäminen :-) |
At line 109 changed one line |
Huomattavaa: |
! Seuraa muiden käsiä |
At line 111 changed 2 lines |
Kakkosta ei voi käyttää suoran osana (kts. villikortit, yllä). |
siis mikään yhdistelmistä 7-2-9, 2-3-4, 13-ässä-2 ei ole sallittu. |
Jos olet taistelemassa esim. jakajan paikasta, pääset ajamaan, ja vastustajillasi on kummallakin enää yksi kortti, saattaa olla kannattavaa "tuhlata" kakkonen irtokolmosen pariksi, jolloin vastustajasi joutuvat passaamaan. |
At line 114 changed 3 lines |
Parisuorassa kakkosten käyttö on sallittua, ei kuitenkaan kakkosparin. |
Siis esimerkiksi 4-4-5-2-6-2 on sallittu parisuora, samoin 4-4-jokeri-2-6-6. |
4-4-2-2-6-6 ei ole. (katso kuitenkin kohta "huomautuksia" sivun lopussa) |
! Anna kiertää! |
At line 118 changed one line |
! Yhdistelmien suuruusjärjestys |
Usein käy niin, että pelaaja, joka pääsee eroon korteistaan, pelaa viimeisenä yhdistelmänään jotain koko lailla isoa (esim. kaksi kuningasta). Vaikka seuraavana vuorossa olevalla pelaajalla olisikin 2 ässää kädessään, hänen kannattaa todennäköisesti passata, sillä joko a) joku muu käyttää isot korttinsa, jolloin kädessä olevat ässät paranevat entisestään, tai b) kukaan muukaan ei pelaa, ja esimerkkipelaajamme pääsee "ilmaiseksi" ajamaan. |
At line 120 changed one line |
Luonnollisesti, mitä suurempia kortteja yhdistelmässä on, sitä suurempi se on. |
! Ajajasta seuraava |
At line 122 changed 3 lines |
Jos yhdistelmässä käytetään (yhtä tai useampaa) villikorttia, |
se on __epäpuhdas__. __Puhdas__ yhdistelmä on "suurempi" kuin numeroarvoltaan |
yhtä suuri epäpuhdas yhdistelmä. (Tälle säännölle on olemassa variantti, ks. "huomautuksia" sivun lopussa.) |
Kiinniottokorttien käyttäminen ei muutenkaan välttämättä ole aina tarpeen. Jos "tikki" on menossa oikealla puolellasi istuvalle pelaajalle, saattaa kannattaa vain antaa sen mennä läpi, koska jos muutkin passaavat, pääset pelaamaan "ajajasta seuraavana". Ajaja pelaa hyvin todennäköisesti kädestään pois jotain pientä roskaa, ja jos hyvin käy, pääset omasta roskastasi ilmaiseksi eroon. Jos tikki sen sijaan menee vasemmalla puolellasi istuvalle, kaikki muut pääsevät pelaamaan roskiaan ennen sinua, joten tällaisessa tilanteessa kannattaa harkita kiinniottokortin käyttöä. |
At line 126 changed 3 lines |
Mikä tahansa __värisuora__ on suurempi kuin __mikä tahansa__ samanmittainen |
(sekavärinen) suora. (siis esim. hertta-3, hertta-4, hertta-5 on suurempi |
kuin pata-12, risti-13, ruutuässä) |
! Polku maaliin |
At line 130 changed one line |
Parisuorassa korttien värillä ei ole mitään merkitystä. |
On hyvä yrittää muodostaa kädelleen jonkinlainen "polku maaliin". Nyrkkisääntö on: "jos kädessä on enemmän roskia kuin varmoja kiinniottoja, harkitse passaamista." |
At line 132 changed 2 lines |
HUOM! Kakkonen ei voi kopioida itseään isompaa korttia. Tämä vaikuttaa esim. |
parien suuruusjärjestykseen, joka on isoimmasta alkaen: |
Tässä muutama esimerkkikäsi: |
At line 135 changed 7 lines |
* kaksi jokeria |
* kaksi kakkosta |
* kakkonen ja jokeri (epäpuhdas kakkospari!) |
* kaksi ässää |
* ässä ja villikortti |
* kaksi kuningasta |
* ... |
''hertta3 pata3 risti4 risti5 pata11 ruutu11 ruutu12 ruutu13 pata2 risti2 heikko jokeri'' |
At line 143 changed one line |
!! Pelin päättyminen |
(kortit voi kädessään järjestää numerojärjestykseen, se helpottaa hahmottamista.) |
Tämä käsi on kokolailla hyvä. Yksittäisiä kortteja on 2 (hertta3 ja pata11). Kuitenkin, niille kummallekin on olemassa iso kiinniottokortti, jonka jälkeen ne pääsee pelaamaan. Heikolle suoralle (3-4-5) on lähes varma kiinniotto (ruutuvärisuora), joten siitä pääsee eroon "ilmaiseksi". Näinollen, polku maaliin voisi olla vaikka: kun joku ajaa yksittäisen kortin, otetaan 2:lla kiinni. Pelataan 3-4-5 -suora, ja otetaan itse kiinni ruutuvärisuoralla. |
Sen jälkeen kädessä on hertta3, pata11, risti2 ja heikko jokeri, ja näistä ajetaan tietenkin hertta3:lla, ja yritetään ottaa 2:lla kiinni. jos onnistui, pelataan jätkäpari. jos joku pelasi vahvan jokerin, omaan käteen jäi jätkä ja pakan suurin kortti, joten viimeistään seuraavalla kerralla kun joku ajaa yksittäisen kortin, pääsee kiinni. |
At line 145 changed 2 lines |
Peli päättyy, kun joku pelaajista saavuttaa ennen peliä sovitun pistemäärän. |
(yleensä joko 13 tai 15 pistettä) |
''pata7 ruutu7, ruutu8, ruutu9, risti10, hertta10, hertta11, ruutu11, pata2, vahva jokeri'' |
At line 186 added one line |
Koska kädessäsi on vain 10 korttia, olet jakaja, ja saat aloittaa. Polku on yksinkertainen: pelaa kaikki kortit kerralla (viiden mittainen parisuora), ja kuuntele muiden uikutusta. |
At line 149 changed one line |
!! Taktiikkaa |
''risti4 pata4 ruutu6 hertta7 hertta8 risti8 pata10 ruutu11 hertta13 pata13 ristiässä'' |
At line 151 changed one line |
! Passaamisesta |
Tässä kädessä ei suoraan ole polkua maaliin. Huonoja yhdistelmiä on kaksi (nelospari, pieni suora) irtonaisia kortteja kolme (8, 10 ja 11) eikä varmoja kiinniottoja ole lainkaan. Näillä korteilla ei pelata voitosta. Nyt on oltava tarkkana, ja laskettava kuningasta isommat kortit, sillä sinulla ei ole varaa hukata ensimmäistäkään kiinniottokorttia. Elä toivossa, |
että pääsisit joistakin roskayhdistelmistäsi ja pienistä irtokorteista tuurilla eroon (ei kovin todennäköistä), ja kun kuninkaasi ovat "kasvaneet" isoiksi, voit yrittää rakentaa polkua uudestaan. Kun polku vihdoin löytyy, voit alkaa riehua. Sitä ennen on vain pidettävä pää kylmänä ja odotettava, kiinniottokorttien hukkaanheittämisestä kun ei paljon apua ole. |
At line 153 changed 2 lines |
Vaikka voisit laittaa kädestäsi jonkin yhdistelmän pois, se ei välttämättä aina kannata. Jos kädessäsi on pari irtonaista |
pikkukorttia, ei todennäköisesti kannata pelata ässäparia heti kun joku ajaa parilla. Sen sijaan on arvioitava pelin tilanne, omien korttien vahvuus, ja yritettävä muodostaa jonkinlainen strategia, jolla pääsee __kaikista__ korteistaan eroon. Jos kädessä on vain irtonaisia pikkukortteja, eikä juurikaan isoja "kiinniottoja", tie kuopan pohjalle on auki. Näinollen siis saattaa olla, että se ässäpari kannattaisi säästää (passatahan saa, vaikka pystyisikin pelaamaan), ja kenties myöhemmin, kun kakkoset ja jokerit on pelattu, käyttää ne yksitellen. Muista, että voitto ei ole tärkeintä, vaan kuopan välttäminen :-) |
!! Loppupelistä |
At line 156 changed one line |
! Ajajasta seuraava |
[Brittien kuoppasivulta|http://www.stocton.org/pits.htm] löytyi kohta, jossa "kerrotaan" miten pitää pelata jos itsellä on ajo, ja kädessä on heikko jokeri, rouva ja vitospari. Ettemme olisi [pekkaa|Pekka] pahempia, niin tässä on hiukan laajempaa näkemystä suomeksi. |
At line 158 changed 48 lines |
Kiinniottokorttien käyttäminen ei välttämättä ole aina tarpeen. Jos "tikki" näyttäisi olevan menossa oikealla puolellasi |
istuvalle pelaajalle, saattaa kannattaa vain antaa sen mennä läpi, koska pääsee pelaamaan "ajajasta seuraavana". Ajaja pelaa hyvin todennäköisesti kädestään pois jotain pientä roskaa, ja jos hyvin käy, pääset omasta roskastasi eroon. Jos tikki sen sijaan menee vasemmalla puolellasi istuvalle, kaikki muut pääsevät pelaamaan roskiaan ennen sinua. |
|
! Polku maaliin |
|
On hyvä yrittää muodostaa kädelleen jonkinlainen "polku maaliin". Nyrkkisääntö on: "jos kädessä on enemmän roskia kuin kiinniottoja, pitää passata." |
|
Tässä muutama esimerkkikäsi: |
|
''hertta3 pata3 risti4 risti5 pata11 ruutu11 ruutu12 ruutu13 pata2 risti2 heikko jokeri'' |
|
(kortit voi kädessään järjestää numerojärjestykseen, se helpottaa hahmottamista.) |
Tämä käsi on kokolailla hyvä. Yksittäisiä kortteja on 2 (hertta3 ja pata11). Kuitenkin, niille kummallekin on olemassa iso kiinniottokortti, jonka jälkeen ne pääsee pelaamaan. Heikolle suoralle (3-4-5) on lähes varma kiinniotto (ruutuvärisuora), joten siitä pääsee eroon "ilmaiseksi". Näinollen, polku maaliin voisi olla vaikka: kun joku ajaa yksittäisen kortin, otetaan 2:lla kiinni. Pelataan 3-4-5 -suora, ja otetaan itse kiinni ruutuvärisuoralla. |
Sen jälkeen kädessä on hertta3, pata11, risti2 ja heikko jokeri, ja näistä ajetaan tietenkin hertta3:lla, ja yritetään ottaa 2:lla kiinni. jos onnistui, pelataan jätkäpari. jos joku pelasi vahvan jokerin, omaan käteen jätkä ja pakan suurin kortti, joten viimeistään seuraavalla kerralla kun joku ajaa yksittäisen kortin, pääsee kiinni. |
|
''pata7 ruutu7, ruutu8, ruutu9, risti10, hertta10, hertta11, ruutu11, pata2, vahva jokeri'' |
|
Koska kädessäsi on vain 10 korttia, olet jakaja, ja saat aloittaa. Pelaa kaikki kortit kerralla (viiden mittainen parisuora), |
ja kuuntele muiden uikutusta. |
|
''risti4 pata4 ruutu6 hertta7 hertta8 risti8 pata10 ruutu11 hertta13 pata13 ristiässä'' |
|
Tässä kädessä ei suoraan ole polkua maaliin. Huonoja yhdistelmiä on kaksi (nelospari, pieni suora) irtonaisia kortteja kolme (8, 10 ja 11) eikä varmoja kiinniottoja ole lainkaan. Näillä korteilla ei pelata voitosta. Nyt on oltava tarkkana, ja laskettava kuningasta isommat kortit, sillä sinulla ei ole varaa hukata ensimmäistäkään kiinniottokorttia. Elä toivossa, että pääsisit joistakin |
roskayhdistelmistäsi ja pienistä irtokorteista tuurilla eroon (ei kovin todennäköistä), ja kun kuninkaasi ovat "kasvaneet" isoiksi, voit yrittää rakentaa polkua uudestaan. Kun polku vihdoin löytyy, voit alkaa riehua. Sitä ennen on vain pidettävä pää kylmänä ja odotettava, kiinniottokorttien hukkaanheittämisestä kun ei paljon apua ole. |
|
|
!! Huomautuksia |
|
! Kakkosten käyttö parisuorassa |
|
Brittien säännöstössä kakkosparia voi käyttää parisuoran osana. Sovi käytettävistä säännöistä ennen pelin alkua. |
|
! Jokerien määrä yhdistelmässä |
|
Samaisilla briteillä on käytössään myös epäpuhteuden asteita. siis, |
Ässä-Ässä-2 on brittisäännöissä "puhtaampi" kuin Ässä-2-2, ja siksi "suurempi". |
|
! Automaattijokeri |
|
Briteissä jokeri toimii "automaattisesti" niin, että se muodostaa parhaan mahdollisen yhdistelmän saatavilla olevista korteista. Siis esim. jokeri + hertta-12 + hertta-13 on automaattisesti värisuora ässästä rouvaan, vaikka pelaaja |
saattaisi strategisista syistä haluta tehdä jokerista esim. ruutujätkän. (kyllä, sellaisia tilanteita tulee pelissä.) |
|
|
! Kirjaamisesta |
|
On hyvä idea kirjata saatujen pisteiden lisäksi myös muut sijoitukset. |
Vakiintuneehko käytäntö on merkata pisteitä saaneiden kohdalle pelaajan |
kokonaispisteet, jakajalle täplä, neljänneksi tulleelle miinus(-) ja viimeiseksi jääneelle kaksi miinusta (=). |
* jos vahva jokeri on pelattu, __ja__ kaikilla vastustajilla on vähintään 2 korttia kädessä, voittaa varmasti ajamalla rouvan. |
* jos vahva jokeri on pelattu, ja vasemmalla puolellasi istuvalla vastustajalla on enää yksi kortti, josta __et__ ole varma, että se on rouva tai pienempi (muilla vastustajilla enemmän kortteja), kannattaa pelata vitospari: tällöin voit olla varma, että vasemmalla puolellasi istuva pelaaja ei pääse ulos ennen sinua. Rouva-jokeri-yhdistelmällä pääsee ulos joko heti, jos kukaan ei pelaa tarpeeksi isoa paria, tai viimeistään silloin, kun joku pelaa seuraavan yksittäisen kortin. (huom, tällöin on tietenkin pelattava jokeri, ettei se vasemmalla puolella oleva pelaaja saa vuoroa). Vaihtoehtona on toki tyytyminen "varmaan kakkossijaan" jonka saa pelaamalla heti rouvan. Tämä pelkurimainen kakkossijan varmistelu on jopa suositeltavaa, jos tämä yhden kortin pelaaja istuu jossain muualla kuin välittömästi vasemmalla puolellasi; tällöin ei ole mitään takuita siitä, etteikö hän pääsisi kaikesta huolimatta ennen sinua ulos. |
* jos yhdelläkään vastustajista ei ole enää kolmea korttia kädessä, voittaa varmasti pelaamalla 3 viitosta ja sitten rouvan. |
* jos kaikilla vastustajilla on enää 1 kortti, ja pelataan kakkossijasta, oikein on pelata 3 viitosta ja sitten rouva. Vitospari-rouvapari takaa toki myös toisen sijan, mutta se myös takaa sen, että saat jakajan vasemmalle puolellesi, ja joudut pelaamaan seuraavan jaon ensimmäisessä tikissä viimeisenä. Oikein pelatessa on pieni mahdollisuus sille, että vasemmalla puolellasi istuvan kortti on rouva tai pienempi, ja jakajaksi tulee joku muu. |
* jos jätkää isommista korteista on "ylhäällä" enää yksi ässä, yksi kuningas ja yksi rouva, voittaa varmasti pelaamalla rouvaparin. Jos jollakulla on vain yksi kortti ja jollakulla muulla 3 tai enemmän, tämä on ainoa tapa voittaa varmasti. |
* jos vahvaa jokeria ei ole vielä pelattu, kannattaa yleensä pelata vitospari. Tällöin käteen jää mahdollisimman hyvät kortit, ja jonkun on pelattava vähintään rouvapari estääkseen "pikavoiton". |
|
En helposti keksinyt sellaista tilannetta, jossa olisi tärkeää pelata ensin irtoviitonen tai pelkkä jokeri. Jos sellaisen keksit, niin lisää toki listaan; muut kombinaatiot sieltä löytyvätkin jo :-) |
|
!! Huomautuksia |
|
! Kakkosten käyttö parisuorassa |
|
Brittien säännöstössä kakkosparia voi käyttää parisuoran osana. Sovi käytettävistä säännöistä ennen pelin alkua. |
|
! Jokerien määrä yhdistelmässä |
|
Samaisilla briteillä on käytössään myös epäpuhteuden asteita. siis, |
Ässä-Ässä-2 on brittisäännöissä "puhtaampi" kuin Ässä-2-2, ja siksi "suurempi". |
|
! Automaattijokeri |
|
Briteissä jokeri toimii "automaattisesti" niin, että se muodostaa parhaan mahdollisen yhdistelmän saatavilla olevista korteista. Siis esim. jokeri + hertta-12 + hertta-13 on automaattisesti värisuora ässästä rouvaan, vaikka pelaaja |
saattaisi strategisista syistä haluta tehdä jokerista esim. ruutujätkän. (kyllä, sellaisia tilanteita tulee pelissä.) |
|
! Vaihtoehtoinen voittosääntö |
|
Ainakin Tampereella pidetään pisteistä riippuvaa voittosääntöä jonkin verran häiritsevänä, sillä se aiheuttaa väistämättä kaikkien muiden pelaajien liittoutumisen kärjessä olevaa pelaajaa vastaan. Tämän välttämiseksi voittosääntöä voi muuttaa niin, että voittaja on se, jolla on 13 (tai 15) jaon jälkeen eniten pisteitä. |
|
! Kirjaamisesta |
|
On hyvä idea kirjata saatujen pisteiden lisäksi myös muut sijoitukset. |
Vakiintuneehko käytäntö on merkata pisteitä saaneiden kohdalle pelaajan |
kokonaispisteet, jakajalle täplä, neljänneksi tulleelle miinus(-) ja viimeiseksi jääneelle kaksi miinusta (=). |
|
---- |
Kuulostaa hyvin samantyyppiseltä kuin [Gang Of Four|http://www.gangoffour.com/] |
|
-- 4.5.2004, [Ari|Ari Kauppi] |
|
Vilkaisin tuota linkkiäsi, ja näytti siltä, että näillä peleillä on yhteistä suunnilleen saman verran kuin pokerilla ja mahjongilla. (siltä varalta, että joku ei ole pelannut mahjongia, paljastettakoon, että niillä on paljonkin yhteistä, vaikkakin pelimekaniikka on täysin erilainen. :-) |
|
[The Great Dalmuti|http://www.wizards.com/vault/main.asp?x=traditional/dalmuti] sen sijaan on lähes täsmälleen sama peli kuin kuoppa, tosin erikoisesti numeroidulla pakalla ja ilman suoria. |
|
-- [Bass] |
|
|