Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

This page (revision-55) was last changed on 07-Aug-2010 19:56 by 84.250.166.140  

This page was created on 13-Jan-2003 17:32 by 153.1.111.99

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 changed one line
Tamperelainen 1 dan
Espoolainen 4 dan
At line 3 added 3 lines
!!Linkkejä:
At line 8 added 3 lines
[Työkalu luokittajille]
At line 26 changed 2 lines
* Pelasin ensimmäisen turnaukseni 11 kyu:na, joka oli Tampereen Kani6
tammikuussa. Sijoitus 26. sija (2/5).
* Pelasin ensimmäisen turnaukseni 11 kyu:na, joka oli Tampereen Kani6.
At line 29 changed one line
* Yläkaupungin yö-turnaus toukokuussa ja 2. sija (3/5). Korotus 6 kyu:hun.
!2006
At line 31 changed one line
* Helsinki Grand Prix heinäkuussa, 17. sija (3/5).
* Turku GP:n voitto
At line 33 changed 3 lines
* Muistaakseni kävin myös Herralan kesäleirillä 1999. Ainakin
mieleeni palaa pikapelifinaali Matti Siivolaa vastaan, jonka hävisin
ajan loppumiseen damejen täytössä (kootut selitykset).
!2007
At line 37 changed 283 lines
* SM-karsinnat Oulussa 13.sija (2/5)
* Gaimportin kyumestaruus marraskuussa, 11. sija (hävisin kaikki pelini :( )
!2000
* Rabbity-6, Tampere, 4 kyu:na 4. sija (3/5)
* Ing-turnaus, 7. sija (2/3)
* Yläkaupungin yö. jaettu 3. sija (3/5)
* Turun Turnaus marraskuussa, 6. sija (3/6)
!2001
* Rabbity-6, 10. sija (3/5)
* Herralan kesäleiri, 6. sija pikapeliturnauksessa (4/6) ja
6. sija haasteturnauksessa (5/8)
* SM-karsinnat Tampereella, 10. sija (3/5), putosin b-finaalista
pienempien McMahon-lähtöpisteiden takia.
* Kisei 2001, putoaminen 2. kierroksella
!2002
* Alan taas opiskella go:ta parin vuoden pelkän kerhopelaamisen
jälkeen ja pelaamaan myös netissä.
* Kanikutonen, 3kyu:na 6. sija (4/5), korotus 2 kyu:hun.
* Jyväskylä, 4. sija (3/5)
* Kuukauden visiitti Lapinjärvellä pelaamassa paikallisessa peli-illassa
* Herralan Kesäleiri, pikapeliturnaus 9. sija (3/6)
* SM-karsinnat, 3. sija (3/5)
* Kisei, putoan 3. kierroksella, tasoitusturnauksessa 1 kyu:na
jaettu 2. sija (4/5)
* SM-sarjan B-finaali, 3. sija (3/5), korotus 1 kyu:hun
!2003
* Tampereen kerhoturnaus, 4. sija (4/6)
* Kani-6 tasa-avausturnaus, 5. sija (3/5), korotus shodaniksi
* Takapotku tasa-avausturnaus, jaettu 1. sija (4/5)
!!Opiskelumenetelmiäni
!Ammattilaispelien läpikäynti
Olen vuoden 2002 loppusyksyn aikana käynyt läpi n. 400 ammattilaispeliä.
Pelit ovat Lee Ch'angHo ja Yu Ch'ang-hyeok kootut pelit (,jotka ovat
suurinpiirtein kaikki 90-luvun alkupuoliskon pelejä) sekä vuoden 2001
korealaisia ja kiinalaisia ammattilaispelejä. SGF-muodossa on tullut
myös selailtua tietokoneella aivan viimeisimpiä pelejä.
Erityisen viihdyttäviksi nykypeleistä olen havainnut mm. nuoren
korealaisen Lee Sedolin raivoisat vaikutusvaltapelit, jotka paljastavat
aukottomasti ammattilaispelaajien valtavan taktisen lukutaidon.
Lee Ch'angHon suorituksessa taas minua on kiehtonut hänen ylittämätön
tilanteen arviointikykynsä ja tarpeen vaatiessa luovat taktiset ratkaisut,
jotka ovat varmasti yllättäneet vastustajan monesti. Japanilaisista
pelaajista on minulle ainakin Kobayashi Koichilla ollut keijupölyä hänen
avausideoidensa takia.
Pelin läpikäynnillä tarkoitan 150-200 ensimmäisen laiton pelaamista
laudalle yleensä siihen pisteeseen saakka, että loput laitot ovat
selvästi loppupeliä ja taktista laskentaa. Kun tätä pelidiagrammien
lukemista on harjoitellut jonkin aikaa, pystyy vähintään kahteen
diagrammiin jaetun pelin läiskimään laudalle n. 15 minuutissa. Joskus
pysähdyn pitemmäksikin aikaa pohtimaan tilannetta, erityisesti kun
en ymmärrä jonkin laiton strategista merkittävyyttä. SGF-muotoisia
pelejä en usein jaksa laiskuuttani pelata laudalle. Useimmat
kommentit, joita olen nähnyt ammattilaispelien mukana, ovat olleet
lähes täysin hyödyttömiä kehittymisen kannalta. Hyödyllisimmillään
kommentit ovat silloin, kun niissä esitetään vaihtoehtoisella diagrammilla
kyseisen tilanteen normaali variaatio ja sitten voi vertailla
pelin variaatiota tähän yleisempään ja saada näin hyödyllistä
käsitteellistä lisäinformaatiota, joka on sovellettavissa muissakin
peleissä.
Ammattilaispeleistä oppii parhaiten muotiavauksia ja josekeita. Avauksiin
kehittyy myös pelejä läpikäymällä sellainen yleistuntuma, että oppii
välttämään pahimmat strategiset sudenkuopat automaattisesti. Samalla
tapaa peleistä oppii "osmoottisesti" yleistä keskipelin luonnollista
etenemistä ja tilanteen arviointia ainakin sen verran, että tietää
milloin vastustajan moyo on niin iso, että invaasio on ainoa järkevä
vaihtoehto. Myös tyypillisten josekeiden jatkolaittojen suhteelliset
suuruudet saavat konkreettista tuntumaa. Yleisenä strategisena periaatteena
ammattilaispelit opettavat myös sen, että jos pitää huolta omien
muotojen kivitehokkuudesta, niin aina lopulta jossain vaiheessa
seuraa pelissä hyviä asioita, vaikka olisikin jäänyt varmassa alueessa
jälkeen.
Myös kikashien ja yosu-miru-laittojen ajoitukseen ja eräänlaisiin
go-pelin "fraaseihin" saa käsitteellisellä tasolla tuntumaa. Esimerkki
tällaisesta fraasista, joka toistuu melkein joka pelissä, on yleinen
kuvio: "Vastustaja pakottaa minut pelaamaan laiton X, mutta ajoitan
tämän pakotuksen mahdollistamana oman pakotuksen, joka on pisteellisesti
niin pieni, että siihen ei olisi vastattu tässä vaiheessa peliä
muuten, mutta se tekee suoran vastaamisen vastustajan ensimmäiseen
pakotukseen tarpeettomaksi. Vastustaja vastaa jälkimmäiseen pakotukseen,
jonka jälkeen itse vastaan X, mutta olen saanut hyötyä oikealla ajoituksella."
!Tsumego
Taktista lukutaitoa, joka on koko pelin perusta (vaikka ei korvaa
strategisten periaatteiden ymmärtämistä), harjoittelen tehtäviä ratkomalla.
Jaan tehtävät kolmeen eri tyyppiin sen perusteella, mitä osa-aluetta
lukemisesta ne kehittävät:
* Visualisointi - tehtävät, joiden ratkaisu on pitkä (esim. löysät tikapuut,
geta:t jne.), mutta todellisuudessa vähän haarautuva ja muodoiltaan
yksinkertainen, ratkominen kehittää kykyä kuvitella go-kiviä laudalle.
On oleellista, ettei käytä lautaa apuna tehtäviä ratkoessaan (paitsi
silloin, kun haluaa vain oppia jonkun uuden muodon tms.), vaan
yrittää laskea sekvenssit päässään. En tiedä yhtään englanninkielistä
kirjaa, joka olisi varsinaisesti keskittynyt visualisointikyvyn
kehittämiseen, mutta ainakin eräs Kiinasta löytämäni kirja tuntuu olevan
lähinnä tämäntyyppisiä tehtäviä.
* Avainpisteiden hahmotus - erilaiset tesuji-tehtävät, joiden avulla oppii
ymmärtämään erilaisia peleissä ilmestyviä yleisiä muotoja ja karsimaan
nopeasti taktisen laskennan haaroja. On kai ilmeistä, ettei paraskaan
pelaaja voi lukea yhtä aikaa todella leveälle ja syvälle sekvenssien
määrän räjähdyksen takia. Useimmat englanninkieliset tehtäväkirjat
harjoituttavat muototajua ja tehtävien ylioppimisesta toistolla
on paljon hyötyä (esim. Daviesin Tesuji ja Life and Death).
* Järjestelmällisyys/itsekuri - yrittää opetella laskemaan kerralla oikein
ja täsmällisesti sekä hankalissa tilanteissa pystyä järjestelmällisesti
käymään kaikki variaatiot läpi niin, ettei mene sekaisin. Esimerkiksi
Ingenious Life & Death puzzles -kirjat ovat esimerkki tällaisista
tehtävistä: Monien tehtävien ratkaisut on suunniteltu siten
yllättäviksi, ettei niitä käytännössä voi löytää kuin tutkimalla
kattavasti eri variaatiot. Näissä tehtävissä on myös usein lievä
keinotekoisuuden tuntu eikä kyseisten muotojen ulkoaopettelulla
ole paljonkaan merkitystä normaalipelissä, jossa ko. erikoismuotoja
esiintyy äärimmäisen harvoin, mutta kärsimätön ei näitä tehtäviä
onnistu ratkaisemaan.
!Go-teoria ja kirjat
Ainakin pelaajan uran alkuvaiheessa (15 kyu -> 5 kyu) on englannin
kielellä tarjolla runsaasti teoriakirjallisuutta, jolla voi kehittää
peliään nopeasti. Kirjoista oppii suoraan käyttökelpoisia asioita ja
vähemmän vääriä asioita, kuin vastaavasti pelaamalla itseoppinut
nettipelikonkari. Joseki-kirjoista voi tarkistaa variaatioita, joita
on esiintynyt omissa peleissään ja keskipelijoseki-kirjoista kannattaa
käydä standardisekvenssejä läpi, jotta saa uusia ideoita omaan peliinsä.
Yleisesti ottaen ne kirjat, jotka sisältävät ammattilaisen pelaamia
tai ehdottamia konkreettisia sekvenssejä, ovat hyödyllisiä.
Käsitteellisestä koneistosta (epäsuora hyökkääminen, ylikeskittyminen,
tedomari, miai, tewari jne.) kannattaa olla tietoinen ideoiden tasolla
ja yrittää sitten hiljalleen saada niihin ymmärrystä konkreettisten
sovellusten kautta omassa pelissään.
Seuraavassa listaan joitakin hyväksihavaitsemiani go-kirjoja. Olen jättänyt
pelikokoelmat tietoisesti pois. Olen lukenut toki muitakin hyviä
kirjoja (ja huonoja, tosin onneksi selkeitä rimanalituksia on aika vähän),
mutta tähän olen listannut vain ne, jotka tekivät minuun suurimman
vaikutuksen tavalla tai toisella.
__Englanninkieliset:__
* __James Davies - Life and Death__, yksi parhaista go-kirjoista, joita
tiedän. Davies on läpikäynyt uskomattoman urakan tyypillisten
muotojen lajitteluun niiden elämän ja kuoleman määrittämiseksi.
* __James Davies - Tesuji__, lähes yhtä loistava teos kuin edellinen,
muodoltaan samanlainen. Nämä kaksi kirjaa takaavat nopean kehityksen
15 kyu:sta eteenpäin.
* __Yang Yilun - How to Destroy and Preserve__ on pieni luentomateriaalin
pohjalta tehty taskukirja, joka ei ulkoisesti ole kovin vakuuttava
lyhyine selityksineen, mutta sisältää arvokasta tervettä maalaisjärkeä
kyu-pelaajille ja diagrammeihin piilotettuna muutaman peruskäsitteen,
jota ainakaan minä en ollut ymmärtänyt muista kirjoista. Kannattaa
lukea ehkä joskus 5 kyu:n tuntumassa, ainakin jos kehittyy pelaajana
samassa järjestyksessä kuin itse olen kehittynyt: ensin taktiikassa
ja vasta myöhemmin strategiassa.
* __Go Seigen - A Way of Play for 21st Century__ on viihdyttävä
ja informatiota pursuava kirja, sekä sisältää selkeästi uudempaa ja
korkeatasoisempaa materiaalia strategiasta kuin moni muu englanninkielinen
kirja. On vaikea kuvitella, että Go olisi kirjoittanut tällaisen
kirjan vielä nykyisessä iässään, mutta oli sitten kyseessä haamukirjoittaja
tai ei, niin pidin kirjasta kovasti. Suosittelen n. 5 kyu:sta ylöspäin.
* __Kajiwara Takeo - The Direction of Play__ on myös ihan hyödyllinen
kirja muutamista strategisista periaatteista.
* __Lee Changho - Lee Changho's Novel Plays and Shapes__ on melkein
ainoa dan-tason analyysiä ja moderneja variaatioita sisältävä kirja
englanninkielellä. Sisältää samantapaista analyysiä, kuin korealaiset
Report of Choong-am Research vol. 1-3-kirjat. Tämä kirja kannattaa ottaa
työn alle vain, jos vakavasti haluaa päästää korkeammille luokituksille
ja on valmis opettelemaan nykyisiä kehittyviä koko laudan avauksia.
* __Maeda Nobuaki - Life and Death: Intermediate Level Problems__ on
tehtäviä sisältävä taskukirja. Tehtävät eivät ole erityisen vaikeita,
mutta käymällä tämän kirjan läpi esim. ennen turnausta, saa aistit
teräviksi.
* __Ishida Yoshio - Dictionary of Basic Joseki__ on joseki-hakemistona
jo vanhentunut, mutta varsinainen jatkosiirtojen ja vaihtoehtoisten
variaatioiden aarreaitta.
* __Seo Bong-soo ja Jung Dong-sik - Jungsuk (joseki) in Our Time__ on
käännetty supistettu ensimmäinen osa kaksiosaisesta korealaisesta joseki-hakemistosta
ja sisältää vain 3-4-josekeita. Informaatiota on aavistuksen vähemmän kuin
Ishidassa, mutta materiaali on uudempaa. Tämän kirjan voi täydentää
englanniksi käännetyllä Nihon-Kiin Star Point Joseki-kirjalla, niin saa
käyttöönsä melko toimivan valikoiman nykyisiä josekeita.
* __Fujisawa Shuko - Reducing Territorial Frameworks__ oli minulle tärkeä
kirja, koska vasta sen luettuani tajusin, ettei invaasio todellakaan
ole ainoa mahdollisuus. Sisältää runsaasti erilaisia "keskipelijosekeita".
* __Iwamoto Kaoru - Keshi and Uchikomi / Takemiya Masaki - Enclosure
Josekis__ täydentävät tietämyksen erilaisten nurkkamuodostelmien
standardivariaatioilla.
* __Wu Piao ja Yu Xing - Art of Connecting Stones__ hyvä tehtäväkirja,
joka varmasti vahvistaa taktiikka oikeissa pelitilanteissa.
* __Sung-Hwa Hong - First kyu__, viihdyttävää go-aiheista
kaunokirjallisuutta. Jos go-addiktiossa ilmenee vähenemisen merkkejä,
voi sen palauttaa lukemalla tämän kirjan tai seuraamalla Hikaru no Go:ta.
__Koreankieliset (nimet käännetty englanniksi):__
* __Report of Choong-am Research vol. 1-3__ ovat raskasta analyysiä
tyypillisistä nykypelien tilanteista. Näiden tilanteiden tutkiminen
vastaa jossain määrin ammattilaispelien läpikäyntiä. Hyödyllistä
materiaalia lähinnä korkeampia dan-arvoja tavoitteleville.
* __Practical Life & Death vol 1 & 2__ yleisimpien peleissä esiintyvien
nurkkainvaasioiden statukset ja näihin liittyvät sekvenssit.
Kullanarvoinen hakemisto niille, jotka todella haluavat hallita
nurkkamuodostelmien heikkoudet täydellisesti. Materiaalin määrästä
johtuen aika raskasta luettavaa eikä sovi kahvipöytäpelaajille.
* __Choice of Jungsuk__ mielenkiintoinen kokoelma uudempia avauksia.
* __Seolim Go Publisher - Modern Fuseki Dictionary__ sisältää (järkevällä
indeksillä höystettynä) nykyiset yleiset avaukset. Selkeästi uudempaa
materiaalia (tosin suppeampi) kuin Rin Kaihon jo aika lailla vanhentunut
japaninkielinen kaksiosainen hakemisto. Kirjan mukana tuli CD-ROM, jota
en tosin saanut toimimaan halutulla tavalla. Go:n avausteoria tuntuu
kehittyvän sellaista vauhtia, että uskon nurkka/joseki-ajattelun korvautuvan
aina vain enemmän kokolaudan avauksilla/josekeilla. Tällaisen kirjan arvo
on siinä, että ammattilaispeleissä ei ikinä näe kuin jäävuoren huipun -
toimivat siirrot, mutta kirjassa voidaan perustella peleissä näkyviä ideoita.
!Pelaaminen
Tärkein kaikista on tietenkin itse pelaaminen. Mikään itseopiskelu ei
voi vastata varsinaista pelitilannetta, jossa vastustaja yrittää
aktiivisesti estää suunnitelmiasi toteutumasta. Turnauksissa käyminen
auttaa myös pelaamaan kellon kanssa jännittävässä tilanteessa. Itse
olen oppinut tehokkaimmin aina silloin, kun olen saanut pelata itseäni
selkeästi vahvempaa pelaajaa vastaan.
!Yleistä opiskelusta
Nykyisellä pelitasollani teen vielä jokaisessa pelissäni useita aika
pahoja virheitä (jopa sellaisia, jotka itse havaitsee nopeasti pelin
jälkianalysoinneissa) ja loppujen lopuksi hyväksi pelaajaksi ei tulla
oppimalla tekemään säihkyvän ihmeellisiä laittoja, vaan vähentämällä
heikkouksiaan. Usein tehokkainta harjoittelua olisikin heikoimman
osa-alueensa objektiivinen tunnistaminen ja harjoittaminen. Toisaalta
siihen on yleensä syy, miksi tietty osa-alue on muita heikompi:
sen harjoittelu ei ole yhtä hauskaa.
* Turku GP:n voitto
* Suomi GP:n voitto
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
55 07-Aug-2010 19:56 1.039 kB 84.250.166.140 to previous
54 18-Jan-2008 12:00 1.041 kB KariVisala to previous | to last
53 18-Jan-2008 11:57 1.044 kB KariVisala to previous | to last
52 02-Oct-2005 21:15 3.642 kB 81.197.77.215 to previous | to last
51 19-Sep-2005 13:03 3.731 kB 81.197.77.215 to previous | to last
50 18-Sep-2005 21:03 3.703 kB 81.197.77.215 to previous | to last
49 18-Sep-2005 20:58 3.638 kB 81.197.77.215 to previous | to last
48 18-Sep-2005 20:39 3.565 kB 81.197.77.215 to previous | to last
47 26-Jul-2005 16:06 3.501 kB 81.197.77.215 to previous | to last
46 28-Apr-2004 13:46 3.484 kB 192.100.116.143 to previous | to last
45 02-Jan-2004 12:29 3.461 kB 153.1.58.144 to previous | to last
44 02-Jan-2004 02:29 3.461 kB 81.197.69.213 to previous | to last
43 02-Jan-2004 02:28 3.461 kB 81.197.69.213 to previous | to last
42 12-Dec-2003 18:20 3.439 kB 81.197.68.66 to previous | to last
41 08-Dec-2003 15:29 3.412 kB 153.1.111.99 to previous | to last
« This page (revision-55) was last changed on 07-Aug-2010 19:56 by 84.250.166.140