At line 1 changed one line |
Tamperelainen 1 dan |
Espoolainen 4 dan |
At line 3 added 8 lines |
!!Linkkejä: |
|
|
[Kari Visalan opiskelumenetelmät] |
|
[Työkalu luokittajille] |
|
|
At line 24 changed 2 lines |
* Pelasin ensimmäisen turnaukseni 11 kyu:na, joka oli Tampereen Kani6 |
tammikuussa. Sijoitus 26. sija (2/5). |
* Pelasin ensimmäisen turnaukseni 11 kyu:na, joka oli Tampereen Kani6. |
At line 27 changed one line |
* Yläkaupungin yö-turnaus toukokuussa ja 2. sija (3/5). Korotus 6 kyu:hun. |
!2006 |
At line 29 changed one line |
* Helsinki Grand Prix heinäkuussa, 17. sija (3/5). |
* Turku GP:n voitto |
At line 31 changed 3 lines |
* Muistaakseni kävin myös Herralan kesäleirillä 1999. Ainakin |
mieleeni palaa pikapelifinaali Matti Siivolaa vastaan, jonka hävisin |
ajan loppumiseen damejen täytössä (kootut selitykset). |
!2007 |
At line 35 changed 271 lines |
* SM-karsinnat Oulussa 13.sija (2/5) |
|
* Gaimportin kyumestaruus marraskuussa, 11. sija (hävisin kaikki pelini :( ) |
|
!2000 |
|
* Rabbity-6, Tampere, 4 kyu:na 4. sija (3/5) |
|
* Ing-turnaus, 7. sija (2/3) |
|
* Yläkaupungin yö. jaettu 3. sija (3/5) |
|
* Turun Turnaus marraskuussa, 6. sija (3/6) |
|
!2001 |
|
* Rabbity-6, 10. sija (3/5) |
|
* Herralan kesäleiri, 6. sija pikapeliturnauksessa (4/6) ja |
6. sija haasteturnauksessa (5/8) |
|
* SM-karsinnat Tampereella, 10. sija (3/5), putosin b-finaalista |
pienempien McMahon-lähtöpisteiden takia. |
|
* Kisei 2001, putoaminen 2. kierroksella |
|
!2002 |
|
* Alan taas opiskella go:ta parin vuoden pelkän kerhopelaamisen |
jälkeen ja pelaamaan myös netissä. |
|
* Kanikutonen, 3kyu:na 6. sija (4/5), korotus 2 kyu:hun. |
|
* Jyväskylä, 4. sija (3/5) |
|
* Kuukauden visiitti Lapinjärvellä pelaamassa paikallisessa peli-illassa |
|
* Herralan Kesäleiri, pikapeliturnaus 9. sija (3/6) |
|
* SM-karsinnat, 3. sija (3/5) |
|
* Kisei, putoan 3. kierroksella, tasoitusturnauksessa 1 kyu:na |
jaettu 2. sija (4/5) |
|
* SM-sarjan B-finaali, 3. sija (3/5), korotus 1 kyu:hun |
|
!2003 |
|
* Tampereen kerhoturnaus, 4. sija (4/6) |
|
* Kani-6 tasa-avausturnaus, 5. sija (3/5), korotus shodaniksi |
|
!!Opiskelumenetelmiäni |
|
!Ammattilaispelien läpikäynti |
Olen vuoden 2002 loppusyksyn aikana käynyt läpi n. 400 ammattilaispeliä. |
Pelit ovat Lee Ch'angHo ja Yu Ch'ang-hyeok kootut pelit (,jotka ovat |
suurinpiirtein kaikki 90-luvun alkupuoliskon pelejä) sekä vuoden 2001 |
korealaisia ja kiinalaisia ammattilaispelejä. SGF-muodossa on tullut |
myös selailtua tietokoneella aivan viimeisimpiä pelejä. |
|
Erityisen viihdyttäviksi nykypeleistä olen havainnut mm. nuoren |
korealaisen Lee Sedolin raivoisat vaikutusvaltapelit, jotka paljastavat |
aukottomasti ammattilaispelaajien valtavan taktisen lukutaidon. |
Lee Ch'angHon suorituksessa taas minua on kiehtonut hänen ylittämätön |
tilanteen arviointikykynsä ja tarpeen vaatiessa luovat taktiset ratkaisut, |
jotka ovat varmasti yllättäneet vastustajan monesti. Japanilaisista |
pelaajista on minulle ainakin Kobayashi Koichilla ollut keijupölyä hänen |
avausideoidensa takia. |
|
Pelin läpikäynnillä tarkoitan 150-200 ensimmäisen laiton pelaamista |
laudalle yleensä siihen pisteeseen saakka, että loput laitot ovat |
selvästi loppupeliä ja taktista laskentaa. Kun tätä pelidiagrammien |
lukemista on harjoitellut jonkin aikaa, pystyy vähintään kahteen |
diagrammiin jaetun pelin läiskimään laudalle n. 15 minuutissa. Joskus |
pysähdyn pitemmäksikin aikaa pohtimaan tilannetta, erityisesti kun |
en ymmärrä jonkin laiton strategista merkittävyyttä. SGF-muotoisia |
pelejä en usein jaksa laiskuuttani pelata laudalle. Useimmat |
kommentit, joita olen nähnyt ammattilaispelien mukana, ovat olleet |
lähes täysin hyödyttömiä kehittymisen kannalta. Hyödyllisimmillään |
kommentit ovat silloin, kun niissä esitetään vaihtoehtoisella diagrammilla |
kyseisen tilanteen normaali variaatio ja sitten voi vertailla |
pelin variaatiota tähän yleisempään ja saada näin hyödyllistä |
käsitteellistä lisäinformaatiota, joka on sovellettavissa muissakin |
peleissä. |
|
Ammattilaispeleistä oppii parhaiten muotiavauksia ja josekeita. Avauksiin |
kehittyy myös pelejä läpikäymällä sellainen yleistuntuma, että oppii |
välttämään pahimmat strategiset sudenkuopat automaattisesti. Samalla |
tapaa peleistä oppii "osmoottisesti" yleistä keskipelin luonnollista |
etenemistä ja tilanteen arviointia ainakin sen verran, että tietää |
milloin vastustajan moyo on niin iso, että invaasio on ainoa järkevä |
vaihtoehto. Myös tyypillisten josekeiden jatkolaittojen suhteelliset |
suuruudet saavat konkreettista tuntumaa. Yleisenä strategisena periaatteena |
ammattilaispelit opettavat myös sen, että jos pitää huolta omien |
muotojen kivitehokkuudesta, niin aina lopulta jossain vaiheessa |
seuraa pelissä hyviä asioita, vaikka olisikin jäänyt varmassa alueessa |
jälkeen. |
|
Myös kikashien ja yosu-miru-laittojen ajoitukseen ja eräänlaisiin |
go-pelin "fraaseihin" saa käsitteellisellä tasolla tuntumaa. Esimerkki |
tällaisesta fraasista, joka toistuu melkein joka pelissä, on yleinen |
kuvio: "Vastustaja pakottaa minut pelaamaan laiton X, mutta ajoitan |
tämän pakotuksen mahdollistamana oman pakotuksen, joka on pisteellisesti |
niin pieni, että siihen ei olisi vastattu tässä vaiheessa peliä |
muuten, mutta se tekee suoran vastaamisen vastustajan ensimmäiseen |
pakotukseen tarpeettomaksi. Vastustaja vastaa jälkimmäiseen pakotukseen, |
jonka jälkeen itse vastaan X, mutta olen saanut hyötyä oikealla ajoituksella." |
|
|
!Tsumego |
|
Taktista lukutaitoa, joka on koko pelin perusta (vaikka ei korvaa |
strategisten periaatteiden ymmärtämistä), harjoittelen tehtäviä ratkomalla. |
Jaan tehtävät kolmeen eri tyyppiin sen perusteella, mitä osa-aluetta |
lukemisesta ne kehittävät: |
|
* Visualisointi - tehtävät, joiden ratkaisu on pitkä (esim. löysät tikapuut, |
geta:t jne.), mutta todellisuudessa vähän haarautuva ja muodoiltaan |
yksinkertainen, ratkominen kehittää kykyä kuvitella go-kiviä laudalle. |
On oleellista, ettei käytä lautaa apuna tehtäviä ratkoessaan (paitsi |
silloin, kun haluaa vain oppia jonkun uuden muodon tms.), vaan |
yrittää laskea sekvenssit päässään. En tiedä yhtään englanninkielistä |
kirjaa, joka olisi varsinaisesti keskittynyt visualisointikyvyn |
kehittämiseen, mutta ainakin eräs Kiinasta löytämäni kirja tuntuu olevan |
lähinnä tämäntyyppisiä tehtäviä. |
|
* Avainpisteiden hahmotus - erilaiset tesuji-tehtävät, joiden avulla oppii |
ymmärtämään erilaisia peleissä ilmestyviä yleisiä muotoja ja karsimaan |
nopeasti taktisen laskennan haaroja. On kai ilmeistä, ettei paraskaan |
pelaaja voi lukea yhtä aikaa todella leveälle ja syvälle sekvenssien |
määrän räjähdyksen takia. Useimmat englanninkieliset tehtäväkirjat |
harjoituttavat muototajua ja tehtävien ylioppimisesta toistolla |
on paljon hyötyä (esim. Daviesin Tesuji ja Life and Death). |
|
* Järjestelmällisyys/itsekuri - yrittää opetella laskemaan kerralla oikein |
ja täsmällisesti sekä hankalissa tilanteissa pystyä järjestelmällisesti |
käymään kaikki variaatiot läpi niin, ettei mene sekaisin. Esimerkiksi |
Ingenious Life & Death puzzles -kirjat ovat esimerkki tällaisista |
tehtävistä: Monien tehtävien ratkaisut on suunniteltu siten |
yllättäviksi, ettei niitä käytännössä voi löytää kuin tutkimalla |
kattavasti eri variaatiot. Näissä tehtävissä on myös usein lievä |
keinotekoisuuden tuntu eikä kyseisten muotojen ulkoaopettelulla |
ole paljonkaan merkitystä normaalipelissä, jossa ko. erikoismuotoja |
esiintyy äärimmäisen harvoin, mutta kärsimätön ei näitä tehtäviä |
onnistu ratkaisemaan. |
|
!Go-teoria ja kirjat |
|
Ainakin pelaajan uran alkuvaiheessa (15 kyu -> 5 kyu) on englannin |
kielellä tarjolla runsaasti teoriakirjallisuutta, jolla voi kehittää |
peliään nopeasti. Kirjoista oppii suoraan käyttökelpoisia asioita ja |
vähemmän vääriä asioita, kuin vastaavasti pelaamalla itseoppinut |
nettipelikonkari. Joseki-kirjoista voi tarkistaa variaatioita, joita |
on esiintynyt omissa peleissään ja keskipelijoseki-kirjoista kannattaa |
käydä standardisekvenssejä läpi, jotta saa uusia ideoita omaan peliinsä. |
Yleisesti ottaen ne kirjat, jotka sisältävät ammattilaisen pelaamia |
tai ehdottamia konkreettisia sekvenssejä, ovat hyödyllisiä. |
|
Käsitteellisestä koneistosta (epäsuora hyökkääminen, ylikeskittyminen, |
tedomari, miai, tewari jne.) kannattaa olla tietoinen ideoiden tasolla |
ja yrittää sitten hiljalleen saada niihin ymmärrystä konkreettisten |
sovellusten kautta omassa pelissään. |
|
Seuraavassa listaan joitakin hyväksihavaitsemiani go-kirjoja. Olen jättänyt |
pelikokoelmat tietoisesti pois. Olen lukenut toki muitakin hyviä |
kirjoja (ja huonoja, tosin onneksi selkeitä rimanalituksia on aika vähän), |
mutta tähän olen listannut vain ne, jotka tekivät minuun suurimman |
vaikutuksen tavalla tai toisella. |
|
__Englanninkieliset:__ |
|
* __James Davies - Life and Death__, yksi parhaista go-kirjoista, joita |
tiedän. Davies on läpikäynyt uskomattoman urakan tyypillisten |
muotojen lajitteluun niiden elämän ja kuoleman määrittämiseksi. |
|
* __James Davies - Tesuji__, lähes yhtä loistava teos kuin edellinen, |
muodoltaan samanlainen. Nämä kaksi kirjaa takaavat nopean kehityksen |
15 kyu:sta eteenpäin. |
|
* __Yang Yilun - How to Destroy and Preserve__ on pieni luentomateriaalin |
pohjalta tehty taskukirja, joka ei ulkoisesti ole kovin vakuuttava |
lyhyine selityksineen, mutta sisältää arvokasta tervettä maalaisjärkeä |
kyu-pelaajille ja diagrammeihin piilotettuna muutaman peruskäsitteen, |
jota ainakaan minä en ollut ymmärtänyt muista kirjoista. Kannattaa |
lukea ehkä joskus 5 kyu:n tuntumassa, ainakin jos kehittyy pelaajana |
samassa järjestyksessä kuin itse olen kehittynyt: ensin taktiikassa |
ja vasta myöhemmin strategiassa. |
|
* __Go Seigen - A Way of Play for 21st Century__ on viihdyttävä |
ja informatiota pursuava kirja, sekä sisältää selkeästi uudempaa ja |
korkeatasoisempaa materiaalia strategiasta kuin moni muu englanninkielinen |
kirja. On vaikea kuvitella, että Go olisi kirjoittanut tällaisen |
kirjan vielä nykyisessä iässään, mutta oli sitten kyseessä haamukirjoittaja |
tai ei, niin pidin kirjasta kovasti. Suosittelen n. 5 kyu:sta ylöspäin. |
|
* __Kajiwara Takeo - The Direction of Play__ on myös ihan hyödyllinen |
kirja muutamista strategisista periaatteista. |
|
* __Lee Changho - Lee Changho's Novel Plays and Shapes__ on melkein |
ainoa dan-tason analyysiä ja moderneja variaatioita sisältävä kirja |
englanninkielellä. Sisältää samantapaista analyysiä, kuin korealaiset |
Report of Choong-am Research vol. 1-3-kirjat. Tämä kirja kannattaa ottaa |
työn alle vain, jos vakavasti haluaa päästää korkeammille luokituksille |
ja on valmis opettelemaan nykyisiä kehittyviä koko laudan avauksia. |
|
* __Maeda Nobuaki - Life and Death: Intermediate Level Problems__ on |
tehtäviä sisältävä taskukirja. Tehtävät eivät ole erityisen vaikeita, |
mutta käymällä tämän kirjan läpi esim. ennen turnausta, saa aistit |
teräviksi. |
|
* __Ishida Yoshio - Dictionary of Basic Joseki__ on joseki-hakemistona |
jo vanhentunut, mutta varsinainen jatkosiirtojen ja vaihtoehtoisten |
variaatioiden aarreaitta. |
|
* __Seo Bong-soo ja Jung Dong-sik - Jungsuk (joseki) in Our Time__ on |
käännetty supistettu ensimmäinen osa kaksiosaisesta korealaisesta joseki-hakemistosta |
ja sisältää vain 3-4-josekeita. Informaatiota on aavistuksen vähemmän kuin |
Ishidassa, mutta materiaali on uudempaa. Tämän kirjan voi täydentää |
englanniksi käännetyllä Nihon-Kiin Star Point Joseki-kirjalla, niin saa |
käyttöönsä melko toimivan valikoiman nykyisiä josekeita. |
|
* __Fujisawa Shuko - Reducing Territorial Frameworks__ oli minulle tärkeä |
kirja, koska vasta sen luettuani tajusin, ettei invaasio todellakaan |
ole ainoa mahdollisuus. Sisältää runsaasti erilaisia "keskipelijosekeita". |
|
* __Iwamoto Kaoru - Keshi and Uchikomi / Takemiya Masaki - Enclosure |
Josekis__ täydentävät tietämyksen erilaisten nurkkamuodostelmien |
standardivariaatioilla. |
|
* __Wu Piao ja Yu Xing - Art of Connecting Stones__ hyvä tehtäväkirja, |
joka varmasti vahvistaa taktiikka oikeissa pelitilanteissa. |
|
* __Sung-Hwa Hong - First kyu__, viihdyttävää go-aiheista |
kaunokirjallisuutta. Jos go-addiktiossa ilmenee vähenemisen merkkejä, |
voi sen palauttaa lukemalla tämän kirjan tai seuraamalla Hikaru no Go:ta. |
|
__Koreankieliset (nimet käännetty englanniksi):__ |
|
* __Report of Choong-am Research vol. 1-3__ ovat raskasta analyysiä |
tyypillisistä nykypelien tilanteista. Näiden tilanteiden tutkiminen |
vastaa jossain määrin ammattilaispelien läpikäyntiä. Hyödyllistä |
materiaalia lähinnä korkeampia dan-arvoja tavoitteleville. |
|
* __Practical Life & Death vol 1 & 2__ yleisimpien peleissä esiintyvien |
nurkkainvaasioiden statukset ja näihin liittyvät sekvenssit. |
Kullanarvoinen hakemisto niille, jotka todella haluavat hallita |
nurkkamuodostelmien heikkoudet täydellisesti. Materiaalin määrästä |
johtuen aika raskasta luettavaa eikä sovi kahvipöytäpelaajille. |
|
* __Choice of Jungsuk__ mielenkiintoinen kokoelma uudempia avauksia. |
|
!Pelaaminen |
|
Tärkein kaikista on tietenkin itse pelaaminen. Mikään itseopiskelu ei |
voi vastata varsinaista pelitilannetta, jossa vastustaja yrittää |
aktiivisesti estää suunnitelmiasi toteutumasta. Turnauksissa käyminen |
auttaa myös pelaamaan kellon kanssa jännittävässä tilanteessa. Itse |
olen oppinut tehokkaimmin aina silloin, kun olen saanut pelata itseäni |
selkeästi vahvempaa pelaajaa vastaan. |
|
!Yleistä opiskelusta |
|
Nykyisellä pelitasollani teen vielä jokaisessa pelissäni useita aika |
pahoja virheitä (jopa sellaisia, jotka itse havaitsee nopeasti pelin |
jälkianalysoinneissa) ja loppujen lopuksi hyväksi pelaajaksi ei tulla |
oppimalla tekemään säihkyvän ihmeellisiä laittoja, vaan vähentämällä |
heikkouksiaan. Usein tehokkainta harjoittelua olisikin heikoimman |
osa-alueensa objektiivinen tunnistaminen ja harjoittaminen. Toisaalta |
siihen on yleensä syy, miksi tietty osa-alue on muita heikompi: |
sen harjoittelu ei ole yhtä hauskaa. |
* Turku GP:n voitto |
* Suomi GP:n voitto |