Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

List of attachments

Kind Attachment Name Size Version Date Modified Author Change note
xls
Englanti+japani--suomi_kattava... 30.7 kB 1 21-Mar-2008 02:12 AnnikaPiiroinen Kattava lista go-termejä. Mahd. keskustelu sivulle KeskusteluaTermeistä.
txt
TXT Englanti+japani--suomi_kat... 12.1 kB 7 05-May-2008 03:18 AnnikaPiiroinen Tutkin WayBackMachinen avulla oululaisten vanhoja sivuja ja löysin lisää termejä

This page (revision-62) was last changed on 19-Mar-2010 01:38 by Annika Piiroinen  

This page was created on 03-Jan-2008 16:53 by AnnikaPiiroinen

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 76 added 11 lines
-----
Hajanaisia huomioita:
Ingin kelloista: Sain kärsiä Ingin kellojen uusimmista versioista. Niissä on USB-portti ja semmoinen toinen reikä, mihin houkuttaisi tunkea nappikuulokkeet, tai ehkei sittenkään. Joukkueturnauksessa Dantin käyttämä kello lakkasi toimimasta kesken pelin. Kun peliä jatkettiin tuomarin avustuksella ja Dantin vastushävisi ajalla, kävi ilmi, kuinka hankalaa kellojen näytöstä on lukea häviämisinformaatiota. Kyseisen pelin loppu pelattiin muuten 3x3sek japanilaisella byo-yomilla... Ei jessus. Hyvä uudistus on se, että kello on mahdollista hiljentää kokonaan, mutta kukaan ei kertonut tästä Dinersteinille, joka hävisi jonkun pelinsä ajalla, kun kello ei varoittanut. Toisaalta se olisi kuulemma hävinnyt sen muutenkin. Vesa lisäsi [Ingin rakkine|http://members.tripod.com/menashi/ing-suom.html] -lauluun [uuden säkeistön|http://suomigo.blogspot.com/2008/08/euroopan-go-kongressi-leksand-ruotsi_09.html].
Kongressin ruoat + juomat eli åm nåm nåm: Kongressi alkoi ja päättyi onnellisesti ilmaisella ruoalla ja ilmaisella oluella/muulla juomalla. Go-pubi oli loistava idea. Se oli kaiken lisäksi pelipaikan välittömässä läheisyydessä. Siellä oli muuten sisällä piano, joka ei ollut ihan koko aika loistava idea. Välillä sitä soittivat loistokkaat itäaasialaiset pianistit, mutta viimeisenä iltana puolestaan pikkulapset. Plink plonk prgnggg!! Kaikki ruoka ja juoma oli edullista ja maukasta. Lounas oli laadukasta kouluruokatyyppistä perusjuokaa. Illalla pubin edessä oli grilli, josta sai mm. hampurilaisia. Pelipaikalla oli sushi-baari. Söin ehkä seitsemän hampurilaista ja neljä sushiannosta kahden viikon aikana. En uskalla mennä vaa'alle enää... Leksandin keskustaan oli vain parin minuutin kävelymatka. Sieltä löytyi laadukas ravintola ja kuulemma pizzapaikkakin. Keskustassa oli myös konditoria, josta sai tuoreita polkagris-tankoja ja kakkua. Kaikkialla myytiin polkkajäätelöä. Alkuviikosta saatettiin nauttia tämän kaiken lisäksi myös laivalta tuoduista tuotteista.
Pohjantähtifuseki + tietokonego: Esa Seuranen (3 dan) pelasi aivan mahtavan fusekin eräässä pelissään mustilla: tengen ja neljä laitahoshia. Esa perusteli fusekivalintaansa sillä, että hän oli edellisessä pelissään hävinnyt josekikämmin takia ja tahtoi nyt pelata pelin, jota josekitietämys ei ratkaise. Minulle kerrottiin, että tällaisessa pelissä pärjääminen vaatii sitä, että laskee pistetilannetta koko ajan. Esa muuten voitti sen pelin. Hyvä Esa!\\
Toisen viikon keskiviikkona kävin tietokonegohon liittyvällä luennolla. Tietokoneiden suuri vahvuushan on se, että ne laskevat pistetilanteen ihan hiton nopeasti. Sain kuulla, että siinä missä perinteiset go-tekoälyt pyrkivät ns. maksimoimaan tuloksen eli voittamaan mahdollisimman suurella pistemäärällä, uudet tekoälyt pyrkivät vain voittamaan pelin. Esimerkin vuoksi näytettiin kahden tekoälyn pelaama peli, jossa musta oli voitolla noin kahdeksankymmentä pistettä. Valkeita kuolleita ryhmiä lojui siellä täällä. Peli kuitenkin eteni siten, että musta tenukoi varmaan tsiljoona kertaa ja melkein kaikki ne valkeat ryhmät heräsivätkin henkiin. Musta voitti pelin 1,5 pisteellä. Hyvin laskettu! Tavallaan musta pelasi aivan typerästi, mutta tavallaan mustan siirroissa oli jumalatonta nerokkuutta. Esan pohjantähtifuseki ja tietokonegoluento olivat mielessäni, kun viimeisessä pelissäni pohdin, miten minun tulisi pelata, kun olin fusekissa tappanut vastustajani ryhmän ja siten aika lailla edellä. Pidin voittoni laskemalla huolellisesti pistetilannetta koko ajan ja arvioin, kuinka paljon pisteitä voin antaa vastustajalleni vastineeksi turvallisesta johtoasemasta.
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
62 19-Mar-2010 01:38 19.374 kB Annika Piiroinen to previous
61 05-Sep-2009 12:32 19.418 kB Annika Piiroinen to previous | to last
« This page (revision-62) was last changed on 19-Mar-2010 01:38 by Annika Piiroinen