Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

This page (revision-15) was last changed on 13-Jan-2013 17:14 by 88.112.14.230  

This page was created on 18-Sep-2010 10:44 by Jouni Valkonen

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 15 added one line
* Voi sovellettuna soveltaa myös analogisella kellolle. Jos 50 pelatun siirron välein lisätään 5-10 minuuttia kummmankin pelaajan kelloon aikaan.[3]
At line 22 added one line
* Analogisella kellolla jos pelaa, kelloon tarvitsee pelin aikana koskea vain 2-3 kertaa, koska molempien pelaajien kelloihin lisätaan aikaa aina samaan aikaan ja ensimmäinen lisäys voidaan tehdä vasta siirron 200 kohdalla.
At line 24 changed 3 lines
* ei hukkaantunutta aika. \\
* ei moralistista puhetta siitä mikä on »hyvä pelityyli». (ns. »hyvä» on harkita jokaista siirtoa 20 sekuntia ja siirtää vasta sitten.)\\
* jos haluaa käyttää kaiken mahdollisen ajan, ei ole pakotettu siirtämään 1-5s ennen lipun tippumista.\\
* ei hukkaantunutta aika.
* ei moralistista puhetta siitä mikä on »hyvä pelityyli». (ns. »hyvä» on harkita jokaista siirtoa 20 sekuntia ja siirtää vasta sitten.)
* jos haluaa käyttää kaiken mahdollisen ajan, ei ole pakotettu siirtämään 1-5s ennen lipun tippumista.
* voi soveltaa analogiselle kellolle.
At line 31 removed one line
* jokaista siirtoa kohden on vähintään byouyomin verran aikaa harkita.
At line 61 added one line
* Analogisella kellolla pelatteassa ajanlisäyskohtaan voi tulla kiire, jos aikaa on vähän jäljellä ja paljon kiviä jäljellä.
At line 62 changed one line
* Mahdollisuus aikatappioon jokaisella siirrolla.\\
* Mahdollisuus aikatappioon jokaisella siirrolla.
At line 64 changed 3 lines
* Paljon harvinaisia tapahtumia, jotka voivat aiheuttaa aikatappion pelitilanteista riippumatta. Tämä on erityisesti rutinoituneiden byouyomipelaajien rasite. KGS:ssä esimerkiksi lägipiikki voi varastaa neljä sekuntia. Oikealla laudalla pelatassa aivo-käsi koordinaatiossa on myös toisinaan lägiä.\\
* epämääräisissä olosuhteissa tapahtuneet aikatappiot aiheuttavat liikaa ylimääräistä vaivaa vetoomuskomiteoille arvoturnauksissa. Yksikin tapaus ratkaisevassa pelissä on liikaa!\\
* pakotussiirroilla voi tienata itselleen ylimääräisen jakson aikaa miettiä. Pelillisesti tämä ei voi olla hyväksyttävää.\\
* Paljon harvinaisia tapahtumia, jotka voivat aiheuttaa aikatappion pelitilanteista riippumatta. Tämä on erityisesti rutinoituneiden byouyomipelaajien rasite. KGS:ssä esimerkiksi lägipiikki voi varastaa neljä sekuntia. Oikealla laudalla pelatassa aivo-käsi koordinaatiossa on myös toisinaan lägiä.
* epämääräisissä olosuhteissa tapahtuneet aikatappiot aiheuttavat liikaa ylimääräistä vaivaa vetoomuskomiteoille arvoturnauksissa. Yksikin tapaus ratkaisevassa pelissä on liikaa!
* pakotussiirroilla voi tienata itselleen ylimääräisen jakson aikaa miettiä. Pelillisesti tämä ei voi olla hyväksyttävää.
At line 68 changed one line
* Altis inhimillisille pelitilanteista riippumattomille virheille.\\
* Altis inhimillisille pelitilanteista riippumattomille virheille.
* Ei käytännöllistä mahdollisuutta soveltaa analogisella kellolla.
At line 70 changed one line
At line 98 added 2 lines
[3] Fischerin sovellettu versio soveltuu erinomaisesti analogiselle kellolle. Jopa paremmin kuin kanadalainen lisäaika, koska kelloon tarvitsee koskea harvemmin. Alussa molemmille lasketaan 100 kiveä ja kelloon laitetaan esimerkiksi 30-60 minuuttia aikaa. Kun nämä on pelattu, niin lasketaan molemmille 25 kiveä ja molempien kelloihin lisätään 5-10 minuuttia. Jos kellossa ei ole sekunti näyttöä, niin lienee paras ja reiluin että lisäys tehdään pyöristettynä ylöspäin lähimpään minuuttiin. Näin ollen kelloon tarvitsee koskea pelin aikana vain 2-3 kertaa mikä on tyypillisesti vähemmän kuin kanadalaisen kanssa, mutta saavutetaan samat Fischerin edut eli vapaa ajan allokoiminen ja aikataulujen pitävyys leppoisallakin lisäajalla. Sekä se että aikasysteemi kohtelee molempia pelaajia tasapuolisesti. Haittapuoli on toki 200 siirron rajapyykki, johon pitäisi ehtiä sen ajan puitteissa mitä alussa saa. Mutta tätä voi tasoittaa sen mukaan kuinka monta kertaa haluaa pelin aikana nähdä vaivaa ja lisätä kelloon lisää aikaa.
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
15 13-Jan-2013 17:14 15.352 kB 88.112.14.230 to previous
14 09-Mar-2012 16:10 14.784 kB 62.78.183.146 to previous | to last delay methods
13 16-Feb-2011 00:19 14.363 kB Janne Nikula to previous | to last lisätty sivulle faktaosuus
12 20-Sep-2010 22:56 11.604 kB Jouni Valkonen to previous | to last
11 20-Sep-2010 17:42 11.3 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
10 20-Sep-2010 17:30 10.989 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
9 20-Sep-2010 17:09 10.992 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
8 20-Sep-2010 17:08 10.997 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
7 20-Sep-2010 15:54 9.794 kB Matti to previous | to last
6 20-Sep-2010 15:18 9.652 kB 192.100.124.218 to previous | to last
5 20-Sep-2010 14:55 9.6 kB Jouni Valkonen to previous | to last Fischerin sovellettu versio toimii erinomaisesti myös analogisella kellolla
4 20-Sep-2010 14:51 9.468 kB Jouni Valkonen to previous | to last Fischerin sovellettu versio toimii erinomaisesti myös analogisella kellolla
3 19-Sep-2010 09:59 7.921 kB Jouni Valkonen to previous | to last Parantelin kieltä,lisäsin argumentteja ja lisäsin viitteen pidempään perustelun
2 19-Sep-2010 09:53 7.873 kB Jouni Valkonen to previous | to last Parantelin kieltä,lisäsin argumentteja ja lisäsin viitteen pidempään perustelun
1 18-Sep-2010 10:44 5.447 kB Jouni Valkonen to last
« This page (revision-15) was last changed on 13-Jan-2013 17:14 by 88.112.14.230