Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

This page (revision-15) was last changed on 13-Jan-2013 17:14 by 88.112.14.230  

This page was created on 18-Sep-2010 10:44 by Jouni Valkonen

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 6 changed one line
* Kaikissa tilanteissa on vähintään inkrementin verran aikaa siirtää.\\
* Kaikissa tilanteissa on vähintään inkrementin verran aikaa siirtää.
At line 8 changed 4 lines
* Pienempi hajonta tyypillisessä pelien kestossa verrattuna vastaavan nopeuksisiin lisäaikoihin. Jos isoissa turnauksissa mahdolliset harvinaiset tapaukset otetaan huomioon, niin Fischerin etu korostuu. [1]\\
* Ei vaatimuksia ajankäytön suhteen jos haluaa käyttää kaiken tarjotun ajan. (Järkevin on tasainen ajankäyttö, mutta joustavuus on laajin kaikista aikasysteemeistä.)\\
* Ei pakotettua tilannetta pelata lisäajalla aikapulassa huomattavaa osaa pelistä, jotta saa maksimaalisen määrän aikaa käyttöön.
* Voi jättää huoletta 5-10 minuutin puskurin vaikeiden tilanteiden varalle eikä menetä muuta kuin 5-10 min ajastaan. Jos ei tätä pysty pitämään, niin voi syyttää aikatappiosta vain itseään, koska ei löytänyt pelin voittavia siirtoja riittävän nopeasti.\\
* Pienempi hajonta tyypillisessä pelien kestossa verrattuna vastaavan nopeuksisiin lisäaikoihin. Jos isoissa turnauksissa mahdolliset harvinaiset tapaukset otetaan huomioon, niin Fischerin etu korostuu. [1]
* Ei vaatimuksia ajankäytön suhteen jos haluaa käyttää kaiken tarjotun ajan.
* Ei pakotettua tilannetta pelata lisäajalla joustamattomassa aikapulassa huomattavaa osaa pelistä, jotta saa maksimaalisen määrän aikaa käyttöön.
* Kohtelee tasapuolisesti kaikkia pelaajia, eikä suosi rutinoituneita lisäaikapelaajia. Jotkut pelaavat turnauksissa nopeasti juuri sen takia etteivät nauti gosta jos joutuvat pelaamaan lisäajalla aikapulassa. Fischer kuitenkin antaa kaikille käytännössä yhtälaisen mahdollisuuden käyttää kaiken tarjotun ajan, halusipa sitä pelata suurimman osan pelistä aikapulassa tai ei.
* Voi jättää huoletta 5-10 minuutin puskurin vaikeiden tilanteiden varalle eikä menetä muuta kuin 5-10 min ajastaan. Tämä ei ole mahdollista lisäaikasysteemeillä, ja tällä voidaan ehkäistä lähes kaikki mahdolliset vahingossa tapahtuneet aikatappiot.[2]
* Kellon voi säätää piippaamaan 30-60 sekuntia ennen ajan loppumista. Ja jos tahdistaa ajankäytön piippauksen avulla, niin on vaikea vahingossa hävitä ajalla.
At line 16 changed one line
* ei mahdollisuutta unohtaa kellon painamista (koska kello piippaa noin 60 s ennen ajan loppumista)\\
* Jos unohtuu miettimään pidemmäksi aikaa, niin jäljelle jääville kiville jää aikaa vähintään inkrementin verran.\\
At line 24 changed one line
* jos haluaa käyttää kaiken mahdollisen ajan, ei ole pakotettu siirtämään 5s ennen lipun tippumista.\\
* jos haluaa käyttää kaiken mahdollisen ajan, ei ole pakotettu siirtämään 1-5s ennen lipun tippumista.\\
At line 49 changed one line
* Ei akuuttia uhkaa hävitä ajalla jokaisen siirron kohdalla, inhimillisen ja kellonkäyttötaidosta riippuvasta syystä.\\
* Ei akuuttia uhkaa hävitä ajalla jokaisen siirron kohdalla.\\
At line 55 changed one line
* pieni alle 14 sekunnin inkrementti tekee ajankäytöstä helposti poukkoilevaa ja voi vaatia aktiivista ajanhallintaa. Tämä vähenee kuitenkin jyrkästi inkrementtiä lisättäessä.\\
* pieni alle 14 sekunnin inkrementti tekee ajankäytöstä helposti poukkoilevaa ja voi vaatia aktiivista ajanhallintaa. Passiivinen ajanhallinta helpottuu kuitenkin jyrkästi inkrementtiä lisättäessä.\\
At line 61 changed 4 lines
* Paljon harvinaisia tapahtumia, jotka voivat aiheuttaa aikatappion pelitilanteista riippumatta. Tämä on erityisesti rutinoituneiden byouyomipelaajien rasite. \\
* epämääräisissä olosuhteissa tapahtuneet aikatappiot aiheuttavat liikaa ylimääräistä vaivaa vetoomuskomiteoille arvoturnauksissa.\\
* pakotussiirroilla voi tienata itselleen ylimääräisen jakson aikaa miettiä. Pelillisesti tämä on kammottavaa.\\
* Jokaisella siirrolla hukkaantuu tyypillisesti aikaa 5-15s.
* Jotta saa peliin maksimaalisesti aikaa käyttöönsä joutuu pelaamaan mahdollisimman suuren osan pelistä lisäajalla.
* Paljon harvinaisia tapahtumia, jotka voivat aiheuttaa aikatappion pelitilanteista riippumatta. Tämä on erityisesti rutinoituneiden byouyomipelaajien rasite. KGS:ssä esimerkiksi lägipiikki voi varastaa neljä sekuntia. Oikealla laudalla pelatassa aivoissa on myös toisinaan lägiä.\\
* epämääräisissä olosuhteissa tapahtuneet aikatappiot aiheuttavat liikaa ylimääräistä vaivaa vetoomuskomiteoille arvoturnauksissa. Yksikin tapaus ratkaisevassa pelissä on liikaa!\\
* pakotussiirroilla voi tienata itselleen ylimääräisen jakson aikaa miettiä. Pelillisesti tämä ei voi olla hyväksyttävää.\\
* Jokaisella siirrolla hukkaantuu tyypillisesti aikaa 5-15s, jonka voi ehkäistä siirtämällä sekuntia ennen lipun tippumista. Tämä lisää kuitenkin aikatappion riskiä.
At line 70 changed 3 lines
* Jos unohtuu miettimään lisäajalla liian pitkään, voi joutua kohtuuttomaan aikapulaan.\\
* Häviäminen on ajalla on kohtuullisen helppoa, koska jakson viimeinen siirto tulee ihmisen näkökulmasta epäsäännöllisesti. (Ihminen ei ole kone, jolle kaikki siirrot vaativat yhtä paljon aikaa.)\\
* Jokaiselle siirrolle ei ole tarjolla vähimmäisaikaa ja aikapaine on hyvin epätasainen. Huonoon saumaan osuneet periodin viimeiset kivet voivat olla kohtalokkaita.\\
* Kanadalainen aiheuttaa kaikkein suurimman hajonnan pelien kestolle eli turnausjärjestäjän näkökulmasta kanadalainen on hankalin aikasysteemi.
* Pelaajat kokevat hitaan 5/15 kanadalaisen turvallisemmaksi lisäajaksi kuin japanilaisen, jolla voi pelata jopa suurimman osan pelistä. Näin saa huomattavaa aikaetua alkupelissä.
* Jos unohtuu miettimään lisäajalla liian pitkäksi aikaa, voi joutua kohtuuttomaan aikapulaan.
* Pakotussiirtoja voi joutua käyttämään useita perättäin selvitäkseen vaikeasta aikapulasta.
* Häviäminen on ajalla on kohtuullisen helppoa, koska jakson viimeinen siirto tulee ihmisen näkökulmasta epäsäännöllisesti. Ihminen ei ole kone, jolle kaikki siirrot vaativat yhtä paljon aikaa.
* Jokaiselle siirrolle ei ole tarjolla vähimmäisaikaa ja aikapaine on hyvin epätasainen. Huonoon saumaan osuneet periodin viimeiset kivet voivat olla kohtalokkaita.
At line 85 changed one line
[1] Teoreettinen yläraja 30 20f pelin kestolle, että peli pelataan loppuun (200-360 siirtoa) ja molemmat käyttävät kaiken ajan, on Fischerille 126-180 min = -54min. Kun vastaavalle lisäaikasysteemille 60 min 15/5min, teoreettinen kesto on 120-200 min = -80min. Maksimissa on oletettu että molemmat siirtyvät lisäajalle pelattuaan noin 120 siirtoa. Teoriassa siis maksikesto 360 siirron lisäaikapelille olisi 240 min, jos oletetaan että molemmat myöhästyvät 59 min kierroksen alusta, mutta tätä tapausta tuskin kannattaa ottaa huomioon.
[1] Teoreettinen yläraja 30 20f pelin kestolle, että peli pelataan loppuun (200-360 siirtoa) ja molemmat käyttävät kaiken ajan, on Fischerille 126-180 min = -54min. Kun vastaavalle lisäaikasysteemille 60 min 15/5min, teoreettinen kesto on 120-200 min = -80min. Koska ketään ei sovi pakottaa joutumasta lisäajalle niin miniajaksi on otettu 2x60min. Maksimissa on oletettu että molemmat siirtyvät lisäajalle kun peliä on pelattu noin 2x60 siirtoa. Teoriassa siis maksikesto 360 siirron lisäaikapelille olisi 240 min, jos oletetaan että molemmat myöhästyvät 59 min kierroksen alusta, mutta tätä tapausta tuskin kannattaa ottaa huomioon.
[2] Jos ei kykene pitämään turvallista puskuria, niin tarkoittaa se sitä että peli on ollut liian hankala voittaa, jolloin mahdollinen aikatappio johtuu aikapaineesta ja pelaajan ottamista tietoisista riskeistä. Näin ollen lähes aina aikatappio johtuu siitä että pelaaja ei löytänyt pelin voittavaa siirtoa annetun ajan puitteissa. Turvallisen puskurin pitäminen on 15-20 sekunin inkrementillä riittävän helppoa, joten sen pitämistä voidaan vaatia pelaajilta, mikäli he haluavat välttää aikatappion mahdollisuuden. Jos he otavat riskejä ja eivätkä pidä puskuria niin sitten he ottavat tietoisen riskin siitä että aika voi loppua kokonaan, eikä jälkeenpäin ole asiasta valittamisen aihetta ja aikatappio tarkoittaa samaa asiaa kuin pelin tietoinen luovuttaminen toivottomasta tilanteesta. Puskurin pitämistä voidaan edellyttää myös siksi että sen pitämättömyydellä ei voida saavuttaa ylimääräistä aikaa kuten on lisäaikojen tapauksessa. Lisäaikasysteemeillä ei ole mahdollisuutta ylläpitää puskuria ja juuri tämä on suurin syyllinen ei-toivottuihin aikatappioihin.
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
15 13-Jan-2013 17:14 15.352 kB 88.112.14.230 to previous
14 09-Mar-2012 16:10 14.784 kB 62.78.183.146 to previous | to last delay methods
13 16-Feb-2011 00:19 14.363 kB Janne Nikula to previous | to last lisätty sivulle faktaosuus
12 20-Sep-2010 22:56 11.604 kB Jouni Valkonen to previous | to last
11 20-Sep-2010 17:42 11.3 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
10 20-Sep-2010 17:30 10.989 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
9 20-Sep-2010 17:09 10.992 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
8 20-Sep-2010 17:08 10.997 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
7 20-Sep-2010 15:54 9.794 kB Matti to previous | to last
6 20-Sep-2010 15:18 9.652 kB 192.100.124.218 to previous | to last
5 20-Sep-2010 14:55 9.6 kB Jouni Valkonen to previous | to last Fischerin sovellettu versio toimii erinomaisesti myös analogisella kellolla
4 20-Sep-2010 14:51 9.468 kB Jouni Valkonen to previous | to last Fischerin sovellettu versio toimii erinomaisesti myös analogisella kellolla
3 19-Sep-2010 09:59 7.921 kB Jouni Valkonen to previous | to last Parantelin kieltä,lisäsin argumentteja ja lisäsin viitteen pidempään perustelun
2 19-Sep-2010 09:53 7.873 kB Jouni Valkonen to previous | to last Parantelin kieltä,lisäsin argumentteja ja lisäsin viitteen pidempään perustelun
1 18-Sep-2010 10:44 5.447 kB Jouni Valkonen to last
« This page (revision-15) was last changed on 13-Jan-2013 17:14 by 88.112.14.230