Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

This page (revision-15) was last changed on 13-Jan-2013 17:14 by 88.112.14.230  

This page was created on 18-Sep-2010 10:44 by Jouni Valkonen

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 117 added 57 lines
----
!!!Sivun faktaosuus
Sivun alkuun joku on skriivaillut erilaisia fiktiivisiä anekdootteja ja huumoripohjaista proosaa. Ajattelin kirjoitella tälle sivulle myös jotakin faktaa erilaisista aikasysteemeistä. --Janne
!Byo-yomi (japanilainen)
Byo-yomilla pelattaessa pääajan loputtua pelaajalla on joka siirtoa kohden x sekunnin aikaraja. Jos pelaaja ei siirrä tämän aikarajan puitteissa, pelaaja häviää pelin. Byo-yomin kanssa voidaan myös käyttää useampaa byo-yomi-jaksoa, jolloin aikarajan loppuessa pelaaja ainoastaan menettää yhden jakson ja peli hävitään vasta viimeisen jakson loputtua.
Kierroksen maksimipituus on kokemuspohjaisten mittausten perusteella kaksi kertaa pääaika + 90 × byo-yomi.
Esim: 75 minuutin pääaika, 30 sekunnin byo-yomi = 2 × 75 minuuttia + 90 × 30 sekuntia = 3 tuntia 15 minuuttia
+ Yleisesti tunnettu go-servereillä ja turnauksissa\\
+ Sama kuin ammattilaispeleissä\\
+ Helppo selittää aloittelijoille
- Vaatii erityisen go-kellon tai byo-yomin laskijan\\
- Soveltuu huonosti loppupelin tilanteisiin, jossa ajankäyttö on epätasaista
!Kanadalainen
Pääajan loputtua pelaajan on tehtävä x siirtoa y minuutissa. Jos aikaa x siirtoon kuluu enemmän, pelaaja häviää pelin.
Kierroksen maksimipituus on kokemuspohjaisten mittausten perusteella kaksi kertaa pääaika + 150 siirtoon kuluva lisäaika.
Esim: 60 minuutin pääaika + 15 kiveä 5 minuutissa kanadalainen = 2 × 60 minuuttia + 10 × 5 minuuttia = 2 tuntia 50 minuuttia
+ Yleisesti tunnettu go-servereillä ja turnauksissa\\
+ Soveltuu analogikelloille ja digitaalisille go-kelloille\\
+ Soveltuu myös tilanteisiin, joissa ajankäyttö on epätasaista
- Vaatii pelin keskeytyksiä (analogikellot) tai erityisen go-kellon (digikellot)\\
- Hankala selittää aloittelijoille\\
- Hankalia tuomaritapauksia, esimerkiksi tilanteessa jossa pelaajalla on 8 kiveä pelattavana 5 sekuntiin
!Inkrementti (Fischer)
Peliaika on periaatteessa absoluuttinen. Joka siirrolla peliaikaan kuitenkin lisätään x sekuntia.
Kokemuspohjaista tietoa pelin kestoista on hyvin vähän.
+ Toimii millä tahansa useista kymmenistä markkinoilla olevista digitaalisista shakkikelloista\\
+ Soveltuu tilanteisiin, jossa ajankäyttö on epätasaista\\
+ Vähentää radikaalisti tuomaritapauksia, koska inkrementillä on systeemin puolesta helpompi pysytellä useamman sekunnin päässä aikatappiosta kuin muissa systeemeissä\\
+ Periaatteessa hyvin yksinkertainen selittää uusille pelaajille (ks. kuitenkin alla)
- Huonosti tunnettu, joutuu aina selittelemään\\
- Ei perinteisesti käytetty gossa, joten monet säännöt ja tietokoneohjelmat eivät tue aikasysteemiä\\
- Vaatii tiukempaa kellokuria kuin muut systeemit eli toisen vuorolla pelaaminen sotkee aikasysteemiä
----
Tällä sivulla ei ollut ollenkaan mainittu delay-aikasysteemejä (ks. esim. [http://en.wikipedia.org/wiki/Time_control] ja sieltä delay methods). Nämä käyttäytyvät aika samalla tavalla kuin Fischer, mutta merkittävänä erona on se, että käytettäessä merkittäviä inkrementtejä / viipeitä pelaajan on delay-aikasysteemeissä Fischeriä helpompi hahmottaa, paljonko hänellä on aikaa käytössään. [JaakkoSärelä], 9.3.2012
Wikipedian sivulla Fischer kuvaillaan niin, että inkrementti lisätään kelloon vuoron alussa. Useilla go-aiheisilla sivustoilla Fischer delay -systeemiä kuvaillessa puhutaan kuitenkin inkrementin lisäämisestä vuoron lopussa. Olisi kenties aiheellista nimetä nämä eri variantit selkeästi, jotta ihmisillä on yhtäläinen käsitys siitä mitä "Fischer delay" tarkoittaa, kun puhutaan peliajan seuraamisesta. Asiahan on helppo hoitaa vaikka niin, että sitä minkä Bobby Fischer kuvasi kutsutaan "Fischer delayksi" ja toista "Fischer variantiksi" tjsp. [anonyymi], 13.3.2013
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
15 13-Jan-2013 17:14 15.352 kB 88.112.14.230 to previous
14 09-Mar-2012 16:10 14.784 kB 62.78.183.146 to previous | to last delay methods
13 16-Feb-2011 00:19 14.363 kB Janne Nikula to previous | to last lisätty sivulle faktaosuus
12 20-Sep-2010 22:56 11.604 kB Jouni Valkonen to previous | to last
11 20-Sep-2010 17:42 11.3 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
10 20-Sep-2010 17:30 10.989 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
9 20-Sep-2010 17:09 10.992 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
8 20-Sep-2010 17:08 10.997 kB Jouni Valkonen to previous | to last Lisäsin vielä vertailun sovellettu Fischer vs.Kanadalainen analogisella kellolla
7 20-Sep-2010 15:54 9.794 kB Matti to previous | to last
6 20-Sep-2010 15:18 9.652 kB 192.100.124.218 to previous | to last
5 20-Sep-2010 14:55 9.6 kB Jouni Valkonen to previous | to last Fischerin sovellettu versio toimii erinomaisesti myös analogisella kellolla
4 20-Sep-2010 14:51 9.468 kB Jouni Valkonen to previous | to last Fischerin sovellettu versio toimii erinomaisesti myös analogisella kellolla
3 19-Sep-2010 09:59 7.921 kB Jouni Valkonen to previous | to last Parantelin kieltä,lisäsin argumentteja ja lisäsin viitteen pidempään perustelun
2 19-Sep-2010 09:53 7.873 kB Jouni Valkonen to previous | to last Parantelin kieltä,lisäsin argumentteja ja lisäsin viitteen pidempään perustelun
1 18-Sep-2010 10:44 5.447 kB Jouni Valkonen to last
« This page (revision-15) was last changed on 13-Jan-2013 17:14 by 88.112.14.230