At line 3 added 2 lines |
Seuraava osa: [TurkusarjaKeskustelu II] |
|
At line 34 added one line |
---- |
At line 33 changed one line |
! Turkusarja 2.0 |
!Uusi turkusarja-GUI |
At line 35 changed 5 lines |
Kun lähetään suunnittelemaan menestyksellisen Turkusarjan seuraajaa, niin seuraavia seikkoja voitaisiin ottaa huomioon. Mielestäni IGS:ssä on varsin kompakti ja näppärä luokitusjärjestelmä. Siellä voitosta saa sata pistettä ja tappiosta menettää sata pistettä. Tätä voidaan kompensoida kertoimilla sen mukaan onko kyse alitasoitetusta pelistä. Pisteluku skaalataan sitten kyuu-dan asteikolle ja koska IGS:ssä on puolikkaat kyuut käytössä niin kahden kyuun erotus luokituksissa tarkoittaa sitä että musta saa kahden apukiven lisäksi 6 pisteen komin. Nykyisinhän turkusarjassa kahden kyuun ero tarkoittaa oikeasti 1,5 kyuun eroa tasoituksessa, mikä on varsin hassua. IGS:n luokitussysteemi on näppärä ja yksinkertainen, mutta ehdottoman tarkka ja siihen voi tutustua tuolla. [IGS rating system|http://www.pandanet.co.jp/English/ratingsystem/table.phtml]\\ |
      Toinen huomionarvoinen seikka voisi olla, että olisi pelillisesti parempi, että apukivet asetettaisiin oletusarvoisesti kyuu-lukujen erotus miinus kaksi. Jos siis 3 kyuu ja 4 kyuu pelaavat keskenään niin sen sijaan että he pelaisivat yhdellä tasoituskivellä, niin he pelaisivat nigirin ja luokitus ero kompensoitaisiin tilastollisesti siten että 4 kyuu voittaessaan saisi esimerkiksi 120 pistettä ja 3 kyuu voittaessaan 80 pistettä. Tilastomatemaatikot voivat sitten hienosäätää tarvittavat tasoituskertoimet, joihin löytynee EGF:n tietokannoista aivan riittävästi materiaalia. Tällainen tilastollinen tasoitus on tietenkin pelillisesti mielekkäämpi kuin apukivillä kompensoiminen, sillä luokituseroon perustuvat tasoitukset johtavat siihen, että pelit eivät ole älyllisesti kovinkaan inspiroivia, johtuen siitä että ne kannustavat trikittämiseen ja ylipelaamiseen. Alitasoitetussa pelissä puolestaan saa paremman tuloksen aikaiseksi jos pelaa hyvää ja solidia muotoa eli toisin sanoen eleganttia Gota, josta heikompi osapuolikin voi jotain oppia.\\ |
      Nykyisin turkusarjapisteet ovat kovin hankala muistaa sillä ne vaihtelevat nopeasti ja käytännössä ne on tarkistettava ennen jokaista peliä, jotta tasoitukset menevät oikein. Turkusarjassa tarvitaan viisi voittoa yhden kyuun nousuun kun IGS:ssä se vaihtelee 10-20 voiton välillä siten että DD-kyuun luokitus muuttuu nopeammin kuin dan-luokitukset. Luultavasti jotain näiden välillä olisi hyvä skaala Suomen mittakaavaan. Kuitenkin että sillä jos nyt muistaa oman luokituksensa esim. 4 kyuu, niin sitten voi riittävän hyvin laittaa tasoitukset ja jos nyt yhden illan pelien aikana luokitusero muuttuisikin, niin järjestelmä osaisi asettaa korrektin tilastollisesti kompensoidun tasoituksen ja antaa sitten korrektin pisteiden lisääntymisen tai vähentymisen. Eli huomionarvoista on huomata että tasoituksia Gossa voi antaa tasoituskivien lisäksi myös tilastollisesti luokitusteorian mukaisesti.\\ |
      Lisäksi järjestelmä voisi ottaa huomioon myös sen että jos pelaaja pelaa esimerkiksi kaksi Turkusarja 2.0 peliä kuukaudessa, niin tämän luokitus liikkuisi nopeammin kuin sellaisen joka pelaa 20 turkkaria kuukaudessa. Tämä tietenkin auttaa niitä joilla alhainen peliaktiivisuus pitämään luokitus kohdallaan. Kahden kiven vähennys tasoituksissa puolestaan auttaa pitämään nopeasti kehittyvien luokituksen kohdallaan. Lisäksi IGS:n promootio ja demootio -tasojen eroavaisuudet auttavat mukavasti stabiloimaan tasoitusjärjestelmää.\\ |
      Myöhemmin tämä mahdollistaa luopumisen nykyisin käytössä olevasta subjektiivisesta ja riitoja aiheuttavasta mutu-luokitusjärjestelmästä, jossa jokaisella Dan-sedällä tuntuu olevan toisilleen täysin vastakkaiset näkemykset siitä ketä tulisi korottaa ja kuinka paljon. Ainakin Turun Dan-setien keskuuteen mahtuu ainakin 2 kyuun verran näkemyseroja siitä kuinka vahva 1 kyuu oikeasti on. Ja tarvinnekko mainita sitä, että tämän vuotisten Takapotkujen korotuspolitiikka oli täydellinen fiasko. |
Tein oman eksperimentaalisen Turkusarjan. Siitä pitäisi tulla täysin toiminnallinen, kunhan sitä jaksaa vielä hiukan hioa. Teinpähän kuitenkin alustan, jossa voi käytännössä testata erilaisia turkusarjavariantteja. Itseäni tietenkin kiinnostaa Turkusarjan muuttaminen eloperustaiseksi, mutta se kuitenkin vaatinee melkoisesti testaamista ja säätämistä, joten tuolla sitä voi rauhassa tehdä. Muutoin oma turkusarjani hakee tulokset Turkusarjan tietokannasta ja lisää uudet pelit sinne, joten sen pitäisi vastata tuloksellisesti varsinaista Turkusarjaa. |
At line 41 changed one line |
-- [JouniValkonen] |
Näkyvin uusi ominaisuus mikä on tuloilla piakkoin on SGF tiedostojen tallentaminen. Muutakin saattaa olla todolistalla. |
At line 43 changed one line |
Kiitoksia aktiivisuudestasi, Jouni. Turkusarjaa luodessa ja sen alkuaikoina oli aika lailla keskustelua siitä, millainen pistelaskusysteemi olisi mahdollisimman mielekäs. Nykyiseen tapaan päädyttiin muun muassa sen kaikinpuolisen helppouden takia. Pelaajan tarvitsee muistaa vain omat pisteensä (korkeintaan kaksi numeroa), ja hän tietää heti pelin pelattuaan uuden pistemääränsä, koska ei ole hankalia laskukaavoja. Miinuspuolena on tosiaan tietyn tasoituskivimäärän pakollisuus. Jos moni pelaaja sitä haluaa, pistelaskusysteemin vaihtamisen mahdollisuutta mietitään. Kelvollinen tarkkuus ja maksimaalinen helppous ovat minusta hyvä yhdistelmä, mutta pelaajien mielipiteitä tietysti kuunnellaan. |
[http://turkusarja.kapsi.fi/] |
At line 45 changed one line |
Turun dan-setien joukossa vallitsevista 2 kiven näkemyseroista haluaisin esimerkkejä, koska en ymmärtänyt keneen 1 kyuhun viitataan. Oman muistini mukaan näkemyserot ovat harvinainen poikkeus, eikä silloinkaan ole ollut kysymys kuin siitä, kummalle puolelle rajatapauksessa kallistutaan. Turun dan-sedillä on tällä hetkellä korotusoikeuksia 3 kyuhun asti, ja jos sinulla on mielessä joku joka tarvitsee korotuksen 3 kyuhun tai alemmas, lähetä ihmeessä sähköpostia. Takapotkun korotuspolitiikka oli minustakin fiasko, mutta se johtuu luokituskomitean omituisesta toiminnasta ja siitä on syytä puhua jollakin sivulla jonka otsikko ei ole Turkusarja Keskustelu. |
-- [Jouni|JouniValkonen], 7.7.2009 |
At line 47 removed one line |
-- [AnttiSoukka] |
At line 49 removed 3 lines |
Tarkennan vielä, että tietenkään hankalia laskukaavoja ei tarvita, sillä kone hoitaa laskennan. Kaikki ihmiset eivät ole niin lahjakkaita matematiikassa, että heiltä sujuisi sujuvasti kaksinumeroisten lukujen jako ja vähennyslaskut. Tässä uudessa systeemissähän ei tarvitse muistaa kuin yksinumeroinen kyuu/dan-luokitus ellei nyt satu olemaan DD-kyuu. Jos sitä ei nyt kyuun tarkkuudella muista, niin tämäkään ei tietenkään ole este pelaamiselle, sillä kone osaa laittaa korrektin tasoituksen myös jälkikäteen.\\ |
      En tietenkään tarkoita että Turkusarja pitäisi nykyisellä pelaajapopulaatiolla uudistaa kun se "toimii ei-täydellisesti". Kaavailen siis järjestelmää, joka syrjäyttäisi pitkällä aikavälillä nykyisen Suomen Go liiton mutu-luokitusjärjestelmän. Mielestäni luokituskomitean uudelleen perustaminen oli viimeinen pisara ja osoittaa, että suomalaisten tulkinta kyuu-dan luokitusjärjestelmästä on tullut tiensä päähän. Pahoittelen irritatiivista kommenttia, ilman kunnollisia perusteluja, mutta ei takerruta turhaan siihen. Vaan takerrutaan siihen, että koko Suomen Go liiton luokitusjärjestelmä tulisi uudistaa. Mutta näistä mutu-luokitusasioista voidaan keskustella tosiaankin muualla kuten esimerkiksi [tuolla|JouniValkonenKeskustelu].\\ |
      Tietenkin EGF A-luokan turnauspeleille voidaan laittaa voimakkaampi painoarvo, kuin normaaleille kerhopeleille. Tässä olisi siis vain jonkin sorttinen sommitelma josta voi kukin ottaa ideoita mitä kannattaa ellei sitten ole mitään parempia ajatuksia ehdottaa. Turkusarja 2.0 olisi siis paitsi systeemin uudistus, niin myös pelaajapopulaation laajentaminen Turun rajojen ulkopuolelle. |
At line 53 changed 7 lines |
-- [JouniValkonen] |
|
Samaa mieltä Jounin kanssa, olen jo pidempään miettinyt että Turkusarjassa on parantamisen varaa. Sillä on ollut negatiivinen vaikutus omaan pelimotivaatiooni em. syistä ja hillittömät ylitasoitukset eivät tosiaan ole kovin inspiroivia. Muistan harkinneeni eroamista koko sarjasta trikkipelien ja aikatappioiden takia. Täydellisessä maailmassa systeemi toimisi vaikka niin että pelaajat itse päättävät tasoitusten lukumäärän ja esim. 4 kyu saisi enemmän pisteitä voittaessaan 2 kyun tasalla kuin kahdella avulla. Ja varmasti tulisi mielenkiintoisempia pelejä jos tasoituskivet saisi asettaa laudalle mihin huvittaa. |
|
-- Matti Parviainen |
|
PS. Tuli mieleen IGS:stä, negatiivinen komi on myös kiintoisa tapa tasoittaa pelejä. Kymmenen pistettä vastaisi yhtä tasoituskiveä. |
|