At line 1 changed one line |
Go:n säännöt ovat periaatteessa hyvin yksinkertaiset. Emme ala kuitenkaan niitä juuri nyt tässä käsittelemään, mutta seuraavat sivustot auttanevat: |
Go:n säännöt ovat periaatteessa hyvin yksinkertaiset. Allaolevaa linkkiä seuraamalla opit nopeasti kaiken käytännössä tarvittavan. |
At line 5 added 2 lines |
Silloin tällöin tulee kuitenkin tarpeelliseksi tietää tarkalleen, mitä säännöissä sanotaan. |
|
At line 7 changed one line |
!Tiivistelmä säännöistä |
! Japanilaiset säännöt pääpiirteittäin |
At line 11 added 2 lines |
(paikoitellen turhankin hankalasti sanottu, pahoittelen) |
|
At line 11 changed 2 lines |
*Pelivuorollaan pelaajan on joko tehtävä siirto, tai passattava. |
* Siirto koostuu 2 osasta: |
*Vuorollaan pelaajan on joko tehtävä siirto, tai passattava. |
* __Siirto__ koostuu 2 osasta: |
At line 19 changed 2 lines |
* Laudalla ei voi olla siirron jälkeen kiviketjuja (yhden tai useamman kiven mittaisia), joilla ei ole yhtään vapautta (ts. "itsemurha" on kielletty) |
* Muotoa, jossa pelaajat voisivat vuoronperään vangita toisiltaan __yhden__ kiven, kutsutaan nimellä __ko__. __Pelaaja jonka kivi on vangittu ko:ssa, ei saa seuraavalla siirrollaan vangita takaisin__. |
* Laudalla ei voi olla siirron jälkeen kiviketjuja (yhden tai useamman kiven mittaisia), joilla ei ole yhtään vapautta (ts. ''itsemurha'' on kielletty) |
* Muotoa, jossa pelaajat voisivat vuoronperään vangita toisiltaan __yhden__ kiven, kutsutaan nimellä __ko__. Pelaaja jonka kivi on vangittu ko:ssa __ei saa seuraavalla siirrollaan vangita takaisin__. |
At line 29 changed one line |
# __Alue__tta ovat sellaiset tyhjät risteykset, joita ympäröi vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja. |
# __Alue__tta ovat sellaiset risteykset, joita ympäröi vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja. |
At line 32 changed 3 lines |
# Jokainen __tyhjä__ risteys omalla alueella on 1 pisteen arvoinen. Jokainen vanki on 1 pisteen arvoinen. |
# Pelaajan saamat pisteet lasketaan yhteen, ja valkean pisteisiin lisätään __komi__ (tyypillisesti 6.5 pistettä) |
# Pelaaja, jolla on enemmän pisteitä, voittaa. |
# Jokainen __tyhjä risteys__ omalla alueella on 1 pisteen arvoinen. Jokainen __vanki__ on 1 pisteen arvoinen. |
# Pelaajan pisteet lasketaan yhteen, ja valkean pisteisiin lisätään __komi__ (tyypillisesti 6.5 pistettä) |
# Pelaaja, jolla on enemmän pisteitä, voittaa. |