At line 6 added one line |
Suomessa pelataan ns. japanilaisilla säännöillä, joiden [tarkempi määrittely| http://www-2.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html] löytyy [Jasiekin sääntösivuilta|http://home.snafu.de/jasiek/rules.html]. Seuraavassa melko tarkka käännös näistä säännöistä. |
At line 7 removed 2 lines |
Suomessa pelataan ns. Japanilaisilla säännöillä, joiden [tarkempi määrittely| http://www-2.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html] löytyy [Jasiekin sääntösivuilta|http://home.snafu.de/jasiek/rules.html]. |
|
At line 11 changed one line |
(paikoitellen turhankin hankalasti sanottu, pahoittelen) |
(paikoitellen hyvinkin hankalasti sanottu, pahoittelen. |
Havainnollistavia kuvia on [http://gowrite.net/saannot/saannot.html].) |
At line 13 changed one line |
* Peli pelataan laudalla, jolla on 19 vaaka- ja 19 pystyviivaa, jotka muodostavat 361 risteyksen ruudukon. |
* Peli pelataan laudalla, jolla on 19 vaaka- ja 19 pystyviivaa, jotka muodostavat 361 risteyksen ruudukon. |
At line 19 changed 4 lines |
** Kun pelaaja __pass__aa, vuoro siirtyy vastustajalle. |
* Vierekkäiset (vaaka- tai pystysuunnassa) olevat kivet muodostavat __ketjun__ |
* Ketjuilla on __vapauksia__, jotka ovat ne tyhjät risteykset, joita ketju koskettaa |
* Ketju jää __vangiksi__, kun sen viimeinen vapaus poistuu. |
** Kun pelaaja __pass__aa, vuoro siirtyy vastustajalle. |
* Vierekkäisissä risteyksissä (vaaka- tai pystysuunnassa) olevat samanväriset kivet ovat samaa __ketjua__. |
* Ketjuilla on __vapauksia__, jotka ovat ne tyhjät risteykset, jotka ovat suoraan kosketuksissa ketjuun. (vain vaaka- tai pystysuunnassa) |
* Ketju jää __vangituksi__, kun vastustaja pelaa kiven, joka poistaa ketjulta sen viimeisen vapauden. |
At line 29 added 2 lines |
(Tämä on nyt se sääntötekninen tulkinta. Näitä termejä käytetään muihinkin tarkoituksiin hiukan eri merkityksin.) |
|
At line 31 changed one line |
## niiden vangitseminen mahdollistaisi sellaisen uuden kiven pelaamisen, jota vastustaja ei voi vangita. |
## niiden vangitseminen mahdollistaisi sellaisen uuden kiven pelaamisen, jota vastustaja ei voi vangita. (Tämä kummallisen kuuloinen sääntö tarvitaan joidenkin [erikoistilanteiden takia|http://www.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html], tarkemmin kappale 1. Positions Related to Article 7, Clause 1.) |
At line 36 changed one line |
# __Alue__tta ovat sellaiset risteykset, joita ympäröi vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja. |
# __Alue__tta ovat sellaiset risteykset, joita ympäröivät vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja. |
At line 45 added 4 lines |
! Erikoissääntöjä |
* Pelin saa koska tahansa __luovuttaa__, jolloin vastustaja luonnollisesti voittaa automaattisesti. |
* Jos rikkoo ylläolevia sääntöjä, vastustaja voittaa automaattisesti (yleensä meillä kuitenkin vastustaja antaa esim. ottaa laittoman siirron takaisin) |
* Jos koko laudan tilanne toistuu, pelaajat voivat sopia, että peli päättyy ratkaisemattomana. |
At line 50 added 46 lines |
! Tasoitukset |
|
Useimmat vapaamuotoiset pelit sekä ''tasoitusturnauksissa'' pelattavat pelit ovat __tasoituspelejä__. |
Tasoituspeleissä heikompi pelaaja saa kompensaatiota [luokitusten|Luokituslista] mukaan seuraavasti: |
|
* Jos luokitukset ovat samat, pelataan "normaalisti" ylläolevien sääntöjen mukaan |
* Jos eroa on 1 taso, heikompi pelaaja pelaa "normaalisti" mustilla, mutta valkea ei saa komia. |
* Jos eroa on 2 tasoa tai enemmän, heikompi pelaa mustilla ja ensimmäisenä siirtonaan asettaa laudalle __tasoituskiviä__ luokitusten eron verran, kuitenkin enintään 9. Nämä kivet asetetaan laudalle merkittyihin ''tähtipisteisiin'', ks. alla. Valkea ei saa komia. |
|
Tasoituskivet asetetaan laudalle näin: |
|
[{GoDiagram |
label='Tasoituskivien asettamisjärjestys, mustan näkökulmasta' |
first='white' |
|
+---------------------------------------+ |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . d . . . . . g . . . . . a . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . f . . . . . i . . . . . e . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . b . . . . . h . . . . . c . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
+ --------------------------------------+ |
}] |
|
Tasoituskivet asetetaan diagrammissa merkittyihin risteyksiin aakkosjärjestyksen mukaan, __paitsi 5:n ja 7:n tasoituskiven tapauksessa__, jolloin viimeinen tasoituskivi asetetaan keskelle lautaa. |
|
''on hyvän tavan mukaista asettaa tasoituskivet juuri tässä järjestyksessä'' |
|
|
\\\ |
|
---- |
At line 45 changed one line |
Tällöin ko:ssa voi vangita takaisin ainoastaan sen jälkeen, kun on _passannut_ kerran _juuri sitä nimenomaista koota kohden__. Siis "passaan tuohon ko:hon" on se asia mitä sanotaan. Hiton hankalaa, tämä on se syy, jonka takia "mutkanelonen nurkassa" on ehdottoman kuollut. |
Tällöin ko:ssa voi vangita takaisin ainoastaan sen jälkeen, kun on __passannut__ kerran __juuri sitä nimenomaista koota kohden__. Siis "passaan tuohon ko:hon" on se asia mitä sanotaan. Erittäin hankalaa, mutta tämä on se syy, jonka takia "mutkanelonen nurkassa" on ehdottoman kuollut. |
|
|
|