At line 1 changed one line |
Go:n säännöt ovat periaatteessa hyvin yksinkertaiset. Emme ala kuitenkaan niitä juuri nyt tässä käsittelemään, mutta seuraavat sivustot auttanevat: |
Go:n säännöt ovat periaatteessa hyvin yksinkertaiset. Allaolevaa linkkiä seuraamalla opit nopeasti kaiken käytännössä tarvittavan. |
At line 5 changed one line |
Suomessa pelataan ns. Japanilaisilla säännöillä, joiden [tarkempi määrittely| http://www-2.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html] löytyy [Jasiekin sääntösivuilta|http://home.snafu.de/jasiek/rules.html]. |
Silloin tällöin tulee kuitenkin tarpeelliseksi tietää tarkalleen, mitä säännöissä sanotaan. |
Suomessa pelataan ns. japanilaisilla säännöillä, joiden [tarkempi määrittely| http://www-2.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html] löytyy [Jasiekin sääntösivuilta|http://home.snafu.de/jasiek/rules.html]. Seuraavassa melko tarkka käännös näistä säännöistä. |
At line 7 changed one line |
!Tiivistelmä säännöistä |
! Japanilaiset säännöt pääpiirteittäin |
At line 9 changed 16 lines |
* Peli pelataan laudalla, jolla on 19 vaaka- ja 19 pystyviivaa, jotka muodostavat 361 risteyksen ruudukon. |
* Pelissä on 2 pelaajaa, jotka tekevät siirtoja vuorotellen, tarkoituksenaan rajata laudalta enemmän aluetta kuin vastustaja. Toisella pelaajalla on mustat kivet, toisella valkeat. Musta aloittaa. |
*Pelivuorollaan pelaajan on joko tehtävä siirto, tai passattava. |
* Siirto koostuu 2 osasta: |
** oman kiven asettaminen tyhjään risteykseen |
** vangittujen vastustajan kivien poistaminen laudalta |
* Kun pelaaja __pass__aa, vuoro siirtyy vastustajalle. |
* Vierekkäiset (vaaka- tai pystysuunnassa) olevat kivet muodostavat __ketjun__ |
* Ketjuilla on __vapauksia__, jotka on ne tyhjät risteykset, joita ketju koskettaa |
* Ketju jää __vangiksi__, kun sen viimeinen vapaus poistuu. |
* Laudalla ei voi olla siirron jälkeen kiviketjuja (yhden tai useamman kiven mittaisia), joilla ei ole yhtään vapautta (ts. "itsemurha" on kielletty) |
* Muotoa, jossa pelaajat voisivat vuoronperään vangita toisiltaan __yhden__ kiven, kutsutaan nimellä __ko__. __Pelaaja jonka kivi on vangittu ko:ssa, ei saa seuraavalla siirrollaan vangita takaisin__. |
* Kiviä sanotaan __eläviksi__, jos |
# vastustaja ei voi mitenkään vangita niitä, tai |
# niiden vangitseminen mahdollistaisi sellaisen uuden kiven pelaamisen, jota vastustaja ei voi vangita. |
* Kivet, jotka eivät ole eläviä, ovat __kuolleita__. |
(paikoitellen hyvinkin hankalasti sanottu, pahoittelen. |
Havainnollistavia kuvia on [http://gowrite.net/saannot/saannot.html].) |
|
* Peli pelataan laudalla, jolla on 19 vaaka- ja 19 pystyviivaa, jotka muodostavat 361 risteyksen ruudukon. |
* Pelissä on 2 pelaajaa, jotka pelaavat vuorotellen, tarkoituksenaan rajata laudalta enemmän aluetta kuin vastustaja. Toisella pelaajalla on mustat kivet, toisella valkeat. Musta aloittaa. |
* Vuorollaan pelaajan on joko tehtävä siirto tai passattava. |
** __Siirto__ koostuu 2 osasta: |
*** oman kiven asettaminen tyhjään risteykseen |
*** vangittujen vastustajan kivien poistaminen laudalta |
** Kun pelaaja __pass__aa, vuoro siirtyy vastustajalle. |
* Vierekkäisissä risteyksissä (vaaka- tai pystysuunnassa) olevat samanväriset kivet ovat samaa __ketjua__. |
* Ketjuilla on __vapauksia__, jotka ovat ne tyhjät risteykset, jotka ovat suoraan kosketuksissa ketjuun. (vain vaaka- tai pystysuunnassa) |
* Ketju jää __vangituksi__, kun vastustaja pelaa kiven, joka poistaa ketjulta sen viimeisen vapauden. |
* Laudalla ei voi olla siirron jälkeen kiviketjuja (yhden tai useamman kiven mittaisia), joilla ei ole yhtään vapautta (ts. ''itsemurha'' on kielletty) |
* Muotoa, jossa pelaajat voisivat vuoronperään vangita toisiltaan yhden kiven, kutsutaan nimellä __ko__. Pelaaja jonka kivi on juuri vangittu ko:ssa ei saa __seuraavalla siirrollaan__ vangita juuri pelattua kiveä takaisin. |
At line 28 changed 3 lines |
!Pisteenlaskusäännöt |
# __Alue__tta ovat sellaiset tyhjät risteykset, joita ympäröi vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja. |
# Ketjut, joilla on dameja (__seki__), eivät rajaa aluetta. |
! Elämä ja kuolema |
(Tämä on nyt se sääntötekninen tulkinta. Näitä termejä käytetään muihinkin tarkoituksiin hiukan eri merkityksin.) |
|
# Kiviä sanotaan __eläviksi__, jos |
## vastustaja ei voi mitenkään vangita niitä, tai |
## niiden vangitseminen mahdollistaisi sellaisen uuden kiven pelaamisen, jota vastustaja ei voi vangita. (Tämä kummallisen kuuloinen sääntö tarvitaan joidenkin [erikoistilanteiden takia|http://www.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html], tarkemmin kappale 1. Positions Related to Article 7, Clause 1.) |
# Kivet, jotka eivät ole eläviä, ovat __kuolleita__. |
|
! Pisteenlasku |
# __Kun peli on päättynyt, ko-uhkaukset katoavat__.[1] |
# __Alue__tta ovat sellaiset risteykset, joita ympäröivät vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja. |
# Ketjut, joilla on dameja, eivät rajaa aluetta. (__seki__) |
At line 32 changed 3 lines |
# Jokainen __tyhjä__ risteys omalla alueella on 1 pisteen arvoinen. Jokainen vanki on 1 pisteen arvoinen. |
# Pelaajan saamat pisteet lasketaan yhteen, ja valkean pisteisiin lisätään __komi__ (tyypillisesti 6.5 pistettä) |
# Pelaaja, jolla on enemmän pisteitä, voittaa. |
# Jokainen __tyhjä risteys__ omalla alueella on 1 pisteen arvoinen. Jokainen __vanki__ on 1 pisteen arvoinen. |
# Pelaajan pisteet lasketaan yhteen, ja valkean pisteisiin lisätään __komi__ (tyypillisesti 6.5 pistettä) |
# Pelaaja, jolla on enemmän pisteitä, voittaa. |
|
! Erikoissääntöjä |
* Pelin saa koska tahansa __luovuttaa__, jolloin vastustaja luonnollisesti voittaa automaattisesti. |
* Jos rikkoo ylläolevia sääntöjä, vastustaja voittaa automaattisesti (yleensä meillä kuitenkin vastustaja antaa esim. ottaa laittoman siirron takaisin) |
* Jos koko laudan tilanne toistuu, pelaajat voivat sopia, että peli päättyy ratkaisemattomana. |
|
! Tasoitukset |
|
Useimmat vapaamuotoiset pelit sekä ''tasoitusturnauksissa'' pelattavat pelit ovat __tasoituspelejä__. |
Tasoituspeleissä heikompi pelaaja saa kompensaatiota [luokitusten|Luokituslista] mukaan seuraavasti: |
|
* Jos luokitukset ovat samat, pelataan "normaalisti" ylläolevien sääntöjen mukaan |
* Jos eroa on 1 taso, heikompi pelaaja pelaa "normaalisti" mustilla, mutta valkea ei saa komia. |
* Jos eroa on 2 tasoa tai enemmän, heikompi pelaa mustilla ja ensimmäisenä siirtonaan asettaa laudalle __tasoituskiviä__ luokitusten eron verran, kuitenkin enintään 9. Nämä kivet asetetaan laudalle merkittyihin ''tähtipisteisiin'', ks. alla. Valkea ei saa komia. |
|
Tasoituskivet asetetaan laudalle näin: |
|
[{GoDiagram |
label='Tasoituskivien asettamisjärjestys, mustan näkökulmasta' |
first='white' |
|
+---------------------------------------+ |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . d . . . . . g . . . . . a . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . f . . . . . i . . . . . e . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . b . . . . . h . . . . . c . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
+ --------------------------------------+ |
}] |
|
Tasoituskivet asetetaan diagrammissa merkittyihin risteyksiin aakkosjärjestyksen mukaan, __paitsi 5:n ja 7:n tasoituskiven tapauksessa__, jolloin viimeinen tasoituskivi asetetaan keskelle lautaa. |
|
''on hyvän tavan mukaista asettaa tasoituskivet juuri tässä järjestyksessä'' |
|
|
\\\ |
|
---- |
[#1] pelin päätyttyä ennen pisteenlaskua on vaihe, jossa selvitetään, mitkä ryhmät ovat eläviä ja mitkä kuolleita. |
Tällöin ko:ssa voi vangita takaisin ainoastaan sen jälkeen, kun on __passannut__ kerran __juuri sitä nimenomaista koota kohden__. Siis "passaan tuohon ko:hon" on se asia mitä sanotaan. Erittäin hankalaa, mutta tämä on se syy, jonka takia "mutkanelonen nurkassa" on ehdottoman kuollut. |
|
|
|