At line 6 added one line |
Suomessa pelataan ns. japanilaisilla säännöillä, joiden [tarkempi määrittely| http://www-2.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html] löytyy [Jasiekin sääntösivuilta|http://home.snafu.de/jasiek/rules.html]. Seuraavassa melko tarkka käännös näistä säännöistä. |
At line 7 removed 2 lines |
Suomessa pelataan ns. japanilaisilla säännöillä, joiden [tarkempi määrittely| http://www-2.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html] löytyy [Jasiekin sääntösivuilta|http://home.snafu.de/jasiek/rules.html]. |
|
At line 11 changed one line |
(paikoitellen turhankin hankalasti sanottu, pahoittelen) |
(paikoitellen hyvinkin hankalasti sanottu, pahoittelen. |
Havainnollistavia kuvia on [http://gowrite.net/saannot/saannot.html].) |
At line 13 changed one line |
* Peli pelataan laudalla, jolla on 19 vaaka- ja 19 pystyviivaa, jotka muodostavat 361 risteyksen ruudukon. |
* Peli pelataan laudalla, jolla on 19 vaaka- ja 19 pystyviivaa, jotka muodostavat 361 risteyksen ruudukon. |
At line 19 changed 4 lines |
** Kun pelaaja __pass__aa, vuoro siirtyy vastustajalle. |
* Vierekkäiset (vaaka- tai pystysuunnassa) olevat kivet muodostavat __ketjun__ |
* Ketjuilla on __vapauksia__, jotka ovat ne tyhjät risteykset, joita ketju koskettaa |
* Ketju jää __vangituksi__, kun sen viimeinen vapaus poistuu. |
** Kun pelaaja __pass__aa, vuoro siirtyy vastustajalle. |
* Vierekkäisissä risteyksissä (vaaka- tai pystysuunnassa) olevat samanväriset kivet ovat samaa __ketjua__. |
* Ketjuilla on __vapauksia__, jotka ovat ne tyhjät risteykset, jotka ovat suoraan kosketuksissa ketjuun. (vain vaaka- tai pystysuunnassa) |
* Ketju jää __vangituksi__, kun vastustaja pelaa kiven, joka poistaa ketjulta sen viimeisen vapauden. |
At line 29 added 2 lines |
(Tämä on nyt se sääntötekninen tulkinta. Näitä termejä käytetään muihinkin tarkoituksiin hiukan eri merkityksin.) |
|
At line 31 changed one line |
## niiden vangitseminen mahdollistaisi sellaisen uuden kiven pelaamisen, jota vastustaja ei voi vangita. |
## niiden vangitseminen mahdollistaisi sellaisen uuden kiven pelaamisen, jota vastustaja ei voi vangita. (Tämä kummallisen kuuloinen sääntö tarvitaan joidenkin [erikoistilanteiden takia|http://www.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html], tarkemmin kappale 1. Positions Related to Article 7, Clause 1.) |
At line 36 changed one line |
# __Alue__tta ovat sellaiset risteykset, joita ympäröi vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja. |
# __Alue__tta ovat sellaiset risteykset, joita ympäröivät vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja. |
At line 45 changed one line |
* Jos rikkoo ylläolevia sääntöjä, vastustaja voittaa automaattisesti (yleensä meillä kuitenkin vastustaja antaa esim. ottaa laittoman siirron takaisin |
* Jos rikkoo ylläolevia sääntöjä, vastustaja voittaa automaattisesti (yleensä meillä kuitenkin vastustaja antaa esim. ottaa laittoman siirron takaisin) |
At line 51 changed one line |
Tasoituspeleissä heikompi pelaaja pelaa mustilla ja saa kompenaatiota seuraavasti: |
Tasoituspeleissä heikompi pelaaja saa kompensaatiota [luokitusten|Luokituslista] mukaan seuraavasti: |
At line 54 changed 2 lines |
* Jos eroa on 1 taso, heikompi pelaaja pelaa "normaalisti" mustilla, mutta valkean saama komi on joko 0.5 tai 0, riippuen turnauksen säännöistä. |
* jos eroa on 2 tasoa tai enemmän, heikompi pelaa mustilla ja ensimmäisen siirtonaan asettaa laudalle tasoituskiviä luokitusten eron verran, kuitenkin enintään 9. Kivet asetetaan laudalle merkittyihin ''tähtipisteisiin'', ks. alla. Valkean saama komi on 0.5 tai 0. |
* Jos eroa on 1 taso, heikompi pelaaja pelaa "normaalisti" mustilla, mutta valkea ei saa komia. |
* Jos eroa on 2 tasoa tai enemmän, heikompi pelaa mustilla ja ensimmäisenä siirtonaan asettaa laudalle __tasoituskiviä__ luokitusten eron verran, kuitenkin enintään 9. Nämä kivet asetetaan laudalle merkittyihin ''tähtipisteisiin'', ks. alla. Valkea ei saa komia. |
At line 86 changed one line |
Kivet asetetaan diagrammissa merkittyihin risteyksiin aakkosjärjestyksen mukaan, paitsi 5:n ja 7:n tasoituskiven tapauksessa, jolloin viimeinen tasoituskivi asetetaan keskelle lautaa. |
Tasoituskivet asetetaan diagrammissa merkittyihin risteyksiin aakkosjärjestyksen mukaan, __paitsi 5:n ja 7:n tasoituskiven tapauksessa__, jolloin viimeinen tasoituskivi asetetaan keskelle lautaa. |
At line 95 changed one line |
Tällöin ko:ssa voi vangita takaisin ainoastaan sen jälkeen, kun on __passannut__ kerran __juuri sitä nimenomaista koota kohden__. Siis "passaan tuohon ko:hon" on se asia mitä sanotaan. Hiton hankalaa, mutta tämä on se syy, jonka takia "mutkanelonen nurkassa" on ehdottoman kuollut. |
Tällöin ko:ssa voi vangita takaisin ainoastaan sen jälkeen, kun on __passannut__ kerran __juuri sitä nimenomaista koota kohden__. Siis "passaan tuohon ko:hon" on se asia mitä sanotaan. Erittäin hankalaa, mutta tämä on se syy, jonka takia "mutkanelonen nurkassa" on ehdottoman kuollut. |
|
|
|