At line 16 added 6 lines |
|
Olen johdattanut monta aloittelijaa Go:n pariin. Yhdellekään, koskaan, en ole näyttänyt atari-go:ta, en edes myöntänyt sellaista peliä olevan olemassakaan (ei opetettu aikoinaan minullekaan, ja uskon, että tuo variantti olisi triviaalisuudessaan vain masentanut minut alkuunsa.) Kaikki ovat jatkaneet pelaamista. Pelin tavoite on helpointa opettaa esittelemällä ensin kivipisteytys: se joka täyttää lautaa kivillään enemmän kuin vastustaja, voittaa. Tästä vaiheesta ei ole kiire edetä piankaan eteenpäin. Sen jälkeen hyvin lyhyt askel on yleistää moderniin kiinalaiseen pisteytykseen mainitsemalla, että kivien peluun voi myös keskeyttää kun kaikki on jo varmaa, sopia yhdessä josko jotain vangituiksi joutuvia kiviä poistetaan ja sitten laskea kivet + alue, so. leikkauspisteet joista on polku vain omanvärisiin kiviin. Kauan tämän jälkeen kun aloittelijan mieli on riittävän vahvistunut, voi lopulta (siitä välttämättömyydestä että niitäkin valitettavasti käytetään) esitellä myös japanilaiset säännöt. |
|
--[kyyni] |
|
|
At line 25 added 12 lines |
Itse olen pohtinut go:n opettamista näin: [http://www.suomigo.net/attach/Opettaminen/gosaannot.pdf] |
Kommentit tervetulleita. (Tota voisi ehkä vielä edelleenkehittää aloittamalla 5x5 tai 7x7 laudalla.) -- AnonymousCoward |
|
Olisit edes viitsinyt allekirjoittaa, niin olisin vähemmän julkisesti voinut kysellä miksi keksiä pyörää uudestaan kulmikkaana ja kertoa asioista. Vaikka onkin matemaattisesti oikein määritellä ensin käsitteet, se ei suuresti edistä ei-matemaatikkojen kiinnostumista pelistä, vaan päinvastoin, ajaa uteliaat pois mahdottoman vaikean pelin äärestä. Alla oleva opetusmalli on valheellisen yksinkertainen, ja perustuu ensisijaisesti EGF:n go-opettajaprojektin opetuksiin (ja sitä kautta ammattilaisten käsitykseen ja kokemuksiin aloittelijan opettamisesta) sekä asian vuosia kestäneeseen harjoitteluun ja tutkimiseen, mutta tietenkin myös vuosikymmenten mittaiseen omaan kokemukseen. Lisäänpä tähän vielä muutaman varsin tärkeän kohdan. |
|
Perusasioita |
* Kerro että go:ta pelataan ristikoilla, älä edes mainitse ruutuja. Älä anna oppilaan kyseenalaistaa tätä, vaan toista tarvittaessa että kyseessä on ristikko. Älä myöskään luennoi, vaan aivan yksinkertaisesti käytä itse johdonmukaisesti termejä ristikko ja risteys. |
* Valitse itse lauta jolla pelataan tai opetellaan sekä tasoitus. Jos siitä kysytään, kerro että juuri nyt juuri tällä laudalla ja tasoituksella on nyt hyvä opetella, mutta älä eksy filosofisiin pohdintoihin laudan koosta, oppimisesta, kilpailuista tai säännöistä. SINÄ olet opettaja, ja siihen kuuluu tietää tämä. |
* Aloita AINA atarigolla, jotta uusi pelaaja oppii näkemään vapaudet. Se ei ole mitenkään itsestään selvä taito. Jos voit laittaa kaksi aloittelijaa pelaamaan tätä keskenään, aina parempi. |
* Jos oppilas haluaa väen vängällä jotain liiallista, kuten vakavan pelin täydellä laudalla, kieltäydy ja kerro hänelle että siihen päästään kyllä, mutta on parasta osata muutamia taitoja ensin. |
-- DonOlli |
|