At line 1 changed one line |
Tässä hahmotelmaa rungoksi, jonka toivon auttavan useimpia, jotka joutuva ja pääsevät opastamaan uusia pelaajia jalon pelimme saloihin. Suurkiitokset Ollille tähänastisesta avusta. |
Tässä hahmotelmaa rungoksi, jonka toivon auttavan useimpia, jotka joutuva ja pääsevät opastamaan uusia pelaajia jalon pelimme saloihin. Suurkiitokset Ollille tähänastisesta avusta. \\ |
At line 4 added 33 lines |
Tapahtui näin: Nuori tyttö joka oli nähnyt jo peliä pelattavan halusi oppia. Minä innoissani kerroin kolmen päivän kurrsin GO:sta puolessa tunnissa. Pelaaminen ei sitten enää kiinnostanunutkaan :/ \\ |
Joissain ohjeissahan sanotaan että pelaajan pitää päässä pelaamaan mahdollisman nopeasti ja paljon. "Hävitä sata ensimmäistä peliään nopeasti". \\ |
Optimaalinen tilanne on, kun kaksi täysin aloittelijaa pannaan pelaamaan vastakkain ja pelaamista neuvotaan aina sen jälkeen ja sitä mukaa kun on jotain kerrottavaa pelistä, saattamatta kuitenkaan pelaajia häpeään. (Tosin, aika vaikea löytää samaan aikaan kahta aloittelijaa.) \\ |
-- vet |
|
Tapahtui tosielämässä, part II: Opetin eräälle työkaverille goota, aloittaen aivan alkeista, ja peluuttaen pikkuhiljaa. |
Suurimmaksi ongelmaksi vaikutti muodostuvan pelin päämäärän (tee elävillä ryhmillä enemmän aluetta kuin vastustaja) hahmottaminen, sitten kun sen hänelle kerroin. Eikä suotta, tuon suluissa olevan lauseen ymmärtäminen vaatii käsityksen ryhmistä, elämästä, pisteenlaskusta ja varmasta alueesta, joista viimeisen tunnistaminen tarvitaan vielä ymmärrystä silmistä ja vuorottelusta. |
|
Erään mäenlaskutapahtuman jatkoilla sitten peluutin atari-goota, ja kävi ilmeiseksi, että selkeä päämäärä (vangitse yksikin kivi, ja voita) lisää opiskelumotivaatiota noin viidellä kertaluokalla; se henkilö, jota ei meinannut saada pois laudan äärestä, ei suinkaan ollut mainittu työkaveri, vaan hänen puolisonsa, joka tällöin kuuli pelistä ensimmäistä kertaa. Siis: Aloita aina atari-go:lla, (ristiinleikkaus laudan keskellä) ja peluuta sitä kahden aloittelijan välillä. Kauan. Siinä riittää ensimmäistä kertaa pelaavalle kivaa tekemistä koko päiväksi, ellei enemmänkin. Lisäponttina, atari-go:n säännöt ovat siinä määrin yksinkertaiset, ettei niitä juuri tarvitse edes selittää jollekulle, joka peliä jonkin aikaa katsottuaan haluaa itse kokeilla. Ja vielä: onnistumisen ilon määrä on koko lailla rajaton, kun pelaajat itse keksivät sellaisia hienouksia kuin "kaksois-atari" ja "tikapuut". Siis, muista ''aina'' peluuttaa aluksi atari-go:ta. Siinä oikean pelin perusasiat (kuten KNVK) tulevat opituksi puoli-itsestään. Kiitos. |
|
--[Bass] |
|
|
Olen johdattanut monta aloittelijaa Go:n pariin. Yhdellekään, koskaan, en ole näyttänyt atari-go:ta, en edes myöntänyt sellaista peliä olevan olemassakaan (ei opetettu aikoinaan minullekaan, ja uskon, että tuo variantti olisi triviaalisuudessaan vain masentanut minut alkuunsa.) Kaikki ovat jatkaneet pelaamista. Pelin tavoite on helpointa opettaa esittelemällä ensin kivipisteytys: se joka täyttää lautaa kivillään enemmän kuin vastustaja, voittaa. Tästä vaiheesta ei ole kiire edetä piankaan eteenpäin. Sen jälkeen hyvin lyhyt askel on yleistää moderniin kiinalaiseen pisteytykseen mainitsemalla, että kivien peluun voi myös keskeyttää kun kaikki on jo varmaa, sopia yhdessä josko jotain vangituiksi joutuvia kiviä poistetaan ja sitten laskea kivet + alue, so. leikkauspisteet joista on polku vain omanvärisiin kiviin. Kauan tämän jälkeen kun aloittelijan mieli on riittävän vahvistunut, voi lopulta (siitä välttämättömyydestä että niitäkin valitettavasti käytetään) esitellä myös japanilaiset säännöt. |
|
--[kyyni] |
|
|
Onko se KNVK siis "Kytke Ne V*tun Kivet"? --[juhtolv]\\ |
Joo. --[Suvi|SuviLeppänen] |
|
Itse olen pohtinut go:n opettamista näin: [http://www.suomigo.net/attach/Opettaminen/gosaannot.pdf] |
Kommentit tervetulleita. (Tota voisi ehkä vielä edelleenkehittää aloittamalla 5x5 tai 7x7 laudalla.) -- AnonymousCoward |
|
Olisit edes viitsinyt allekirjoittaa, niin olisin vähemmän julkisesti voinut kysellä miksi keksiä pyörää uudestaan kulmikkaana ja kertoa asioista. Vaikka onkin matemaattisesti oikein määritellä ensin käsitteet, se ei suuresti edistä ei-matemaatikkojen kiinnostumista pelistä, vaan päinvastoin, ajaa uteliaat pois mahdottoman vaikean pelin äärestä. Alla oleva opetusmalli on valheellisen yksinkertainen, ja perustuu ensisijaisesti EGF:n go-opettajaprojektin opetuksiin (ja sitä kautta ammattilaisten käsitykseen ja kokemuksiin aloittelijan opettamisesta) sekä asian vuosia kestäneeseen harjoitteluun ja tutkimiseen, mutta tietenkin myös vuosikymmenten mittaiseen omaan kokemukseen. Lisäänpä tähän vielä muutaman varsin tärkeän kohdan. |
|
Perusasioita |
* Kerro että go:ta pelataan ristikoilla, älä edes mainitse ruutuja. Älä anna oppilaan kyseenalaistaa tätä, vaan toista tarvittaessa että kyseessä on ristikko. Älä myöskään luennoi, vaan aivan yksinkertaisesti käytä itse johdonmukaisesti termejä ristikko ja risteys. |
* Valitse itse lauta jolla pelataan tai opetellaan sekä tasoitus. Jos siitä kysytään, kerro että juuri nyt juuri tällä laudalla ja tasoituksella on nyt hyvä opetella, mutta älä eksy filosofisiin pohdintoihin laudan koosta, oppimisesta, kilpailuista tai säännöistä. SINÄ olet opettaja, ja siihen kuuluu tietää tämä. |
* Aloita AINA atarigolla, jotta uusi pelaaja oppii näkemään vapaudet. Se ei ole mitenkään itsestään selvä taito. Jos voit laittaa kaksi aloittelijaa pelaamaan tätä keskenään, aina parempi. |
* Jos oppilas haluaa väen vängällä jotain liiallista, kuten vakavan pelin täydellä laudalla, kieltäydy ja kerro hänelle että siihen päästään kyllä, mutta on parasta osata muutamia taitoja ensin. |
-- DonOlli |
|
At line 7 changed one line |
*Pelaa 19x19 9 kiventasoituksella. Kun alkaa pärjäämään tiputetaan. Nämä siirtymät ettei oppimisvauhti romahda |
*Pelaa 19x19 9 kiventasoituksella. Kun alkaa pärjäämään tiputetaan. Nämä siirtymät ettei oppimisvauhti romahda. |
*Vain yksi opettaa. Kunnioita muiden opetustyötä. Älä missään tapauksessa korjaa virhettä toisen opetuksessa etenkään sellaista mitä oppilas ei voi ymmärtää. Se voi olla tarkoituksellista yksinkertaistusta. |
At line 10 changed one line |
*Kerro mikä on vangitseminen. Jos vähintään kaksi aloittelijaa, keskenään pelaamaan atarigota. |
*Kerro mikä on vangitseminen. Jos vähintään kaksi aloittelijaa, keskenään pelaamaan atarigota. Ellei niin pelaa itse (vaatii paljon keskittymistä ja kärsivällisyyttä, että on opettavaista). |
At line 14 changed one line |
*Mainitse pelistä korkeintaan yksi yksinkertainen asia. [Atari|SL:Atari], kytkeminen, 2 silmää, ko. |
*Mainitse pelistä korkeintaan yksi yksinkertainen asia. [Atari|SL:Atari], kytkeminen, ko. |
At line 50 added one line |
*Vältä mainitsemasta 2 silmän eloa muutaman ekan pelin aikana ja älä pelaa ryhmien ainoaan isoon silmään |
At line 39 changed one line |
*Hahmottaminen että mitä vahvuus tarkoittaa |
*Hahmottaminen että mitä vahvuus tarkoittaa ''([muotopeli] saattaa tässä vaiheessa aiheuttaa ahaa-elämyksiä --[bass])'' |
At line 44 changed one line |
*Mikä kikashi on, mitä se ei todellakaan ole, ja huonon "kikashin" välttäminen |
*Mikä kikashi on, mitä se ei todellakaan ole, ja huonon "kikashin" välttäminen |
At line 92 added one line |
!Linkkejä |
At line 58 changed 5 lines |
Linkkejä |
* [http://nis.acs.uci.edu/~strombrg/10k_to_shodan.html] |
* [http://www.cns.nyu.edu/~mechner/go/improve.html] |
|
Ks. myös: [Kari Visalan opiskelumenetelmät] |
* [How to Teach Go|http://www.gobooks.info/teaching.html](Carlton, David) |
* [How to Teach Go|http://www.sentex.net/~mmcadams/teachgo/] (McAdams, Mindy) |
* Sensei's Library |
** [Benefits of Teaching Go|SL:BenefitsOfTeachingGo] |
** [How Not To Teach Go|SL:HowNotToTeachGo] |
** [How To Teach Go|SL:HowToTeachGo] |
** [Teaching Methods|SL:TeachingMethods] |