Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

This page (revision-42) was last changed on 08-Aug-2010 13:13 by 85.23.19.163  

This page was created on 16-Oct-2005 20:23 by UnknownAuthor

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 changed one line
Go pelaamisen aloitin joskus loka-marraskuussa 2004, kun Aapeliin semmonen kumma peli ilmestyi. Vähän aikaa räpellettyäni säännötkin jäivät mieleen ja sen jälkeen addiktio oli valmis. Ai niin, Oulusta olen. Sähköposti löytyy tunnuksella whocares palvelimelta kapsi fi.
Go pelaamisen aloitin joskus loka-marraskuussa 2004, kun Aapeliin semmonen kumma peli ilmestyi. Vähän aikaa räpellettyäni säännötkin jäivät mieleen ja sen jälkeen addiktio oli valmis. Viimeiset 3 vuotta pelejä on kertynyt lähinnä kongresseista. Sähköposti löytyy tunnuksella whocares palvelimelta kapsi fi.
At line 12 changed 27 lines
!Turnaukset
||Päivä||Turnaus||Tulos||Pelit||Kommentti
|20.2.2005|[Oulun Talviturnaus 2005|OulunTalviturnaus2005Tulokset]|5/6|17k(15k)- 20k+ 14k(10k)+ 14k(12k)+ 12k+ 6k+|Aliluokitettuna tasoitusturnauksessa, rankaisuna luokituksen korotus 4:llä ylös.
|13.3.2005|[Arctic Go 2005|http://atria.no-ip.org/arcticgo/index.php]|1/6|9k- 12k- 10k+ 6k- 6k-|Turnauksessa vähimmällä vahvuudella varustettuna onnistuin saavuttaman tavoitteeni eli yhden voiton. Voitetussa pelissä ollessani lievässä johdossa onnistuin tappattamaan oman ryhmäni miettimällä, että tuohon pitää pelata ja pelaamalla sitten ihan muualle. Loppupelissä vastustaja vastasi noin 30 pisteen uhkaan uneliaasti yhden pisteen siirrolla (peli pelattiin kello yhdeksän aikaan illalla), tuijotti hetken pelaamaani kiveä ja karjaisi "ARGGH".
|24.4.2005|[Oulun Kevätturnaus 2005|OulunKevätturnaus2005]|1/4|14k(11k)- 12k- 12k+ 12k- (free)|Vain yhteen peliin voi olla tyytyväinen ja senkin hävisin. Tuo voitto tuntui kuitenkin makealta kun se tuli pelaajasta jolle yleensä aina häviän.
|17.7.2005|[Oulun Kesäturnaus 2005|OulunKesäturnaus]|4/6|16k+ 20k+ 12k- 10k(9k)- 23k+ 13k+|Kolmas peli oli huonoin ikinä turnauksessa pelaamani peli. Kaikissa peleissä tyhmiä huolimattomuus- ja ajattelemattomuusvirheitä aivan liikaa. Mutta hauskaa oli.
|4.9.2005|[SM karsinta I|SMKarsinta2005]|3/5|12k(9k)- 12k+ 11k+ 7k(5k)- 18k(15k)+|Hyvin sujunut turnaus, ne pelit voitin joihin oli realistiset mahdollisuudet. Ensimmäinen peli oli ehkä kaikkein paras ja laskeminenkin onnistui kerrankin.
|16.10.2005|[Oulun Älypeliturnaus 2005|OulunÄlypelifestivaalit2005]|3/5|11k(8k)- 10k+ 9k- 17k+ 17k(15k)+|Eka pelistä niukka tappio, toisessa osasin ensimmäistä kertaa käyttää ko:ta oikein ja voitin sillä. Kolmas oli surkein, ensin en kytkenyt ryhmää vaikka olisin voinut niin tehdä, sitten en osannut tehdä sille silmiä ja viimeiseksi en tehnyt siitä edes sekiä vaikka sekin olisi ollut mahdollista. Tämän jälkeen keskittyminen vähän herpaantui ja tuli paljon tyhmiä virheitä. Viimeiset pelit oli aika jänniä pitkään, mutta jossain välissä tasoero alkoi näkyä ja eroa tuli lopulta aika paljon. Tämä oli tähän asti suurin turnaus Oulussa, oli mukavaa kun vähemmän pelanneetkin uskalsi mukaan.
|20.11.2005|[Kani6 2005|Kanikutonen2005]|4/5|10k- 10k+ 9k+ 8k+ 10k(9k)+|Eka pelissä olin johdossa ja aloin kikkailemaan, häviö oli ansaittu rankaisu. Toisessa pelissä olin häviöllä kun vastustaja pakotti minut leikkaamaan ryhmänsä ja epäonnistui sitten silmien teossa. Kolmas oli moyo peli, jossa olin tappiolla. Kauhean ilkeilyn ja leikkauksien epäonnistuttua peli ratkesi vastustajan passauksen jälkeen 5 kiven snapbackiin. Neljäs peli oli rauhallisin, loppupelissä tuli useita mokia. Viimeinen peli oli aivan hirveä rähinä, 4 isoa ko:ta ja isoin kasa vankeja ikinä. Taisin muuten hävitä kaikki ko:t, mutta kompensaatio riitti. Lopussa missasin parinkymmenen pisteen snapbackin, joka oli siellä monta siirtoa. Turnauksen jälkeinen rankaisu oli aivan liian paha, mutta minkäs teet.
|12.2.2006|[Takapotku 2006|Takapotku2006]|2/4|8k+ 7k+ 7k- 7k+ 7k-|Eka ja toka pelissä alkupeli meni hyvin, sitten keskellä olevalla ryhmällä piti tapella että sai sen henkiin. Kolmas peli alkoi hyvin, mutta sitten vastustaja laski kaikki paremmin ja ehkä väsymyksestä johtuen itsellä oli vähän pikapeli fiilis. Selvä tappio. Neljännen pelin vastustaja ei saapunut paikalle. Lämpimät kiitokset hänelle siitä. On mukava matkustaa 800 kilometriä katselemaan muiden pelejä. Viimeisessä pelissä menin vähän liian ahtaisiin paikkoihin ja tapatin ryhmän. Kaiken kaikkiaan laskeminen tahtoi unohtua liian monessa paikassa. Aikaa oli vaikka kuinka paljon, sitä pitäisi vaan osata käyttää.
|16.4.2006|[Oulun Kevätturnaus 2006|OulunKevätturnaus2006]|2/5|8k(6k)- 10k(8k)- 10k(8k)- 15k+ 6k+|Eka peli alkoi ihan hyvin, sitten työnnyin taas kerran liian ahtaaseen paikkaa ja ryhmä kuoli. Toinen peli oli moyo peli jonka hävisin murskiksella. Kolmas oli tiukkaa vääntöä puolin ja toisin. Voitin laudalla pisteellä tai kahdella ja hävisin pelin komilla. Neljännessä tasoeroa oli ihan liikaa ja vastustajalta kuoli 3 ryhmää. Viimeisessä vastustaja antoi minun elää kuolevalla ryhmällä siten että vastustajalle jäi gote. Lopullisesti peli varmaan ratkesi siihen kun vastustaja joutui byo-yomille ja aloin ilkeyttäni pelaamaan blitziä. Toimin turnauksessa parittajana ensimmäistä ja toivottavasti myös viimeistä kertaa. Ensimmäinen paritusmoka oli se, että ylimmässä ryhmässä oli 9 pelaajaa (ensimmäinen parillinen lukumäärä taisi olla 14 tai 16) ja siitä mentiin sitten alamäkeä koko turnaus. Ylin ryhmä aiheuttti jatkuvasti ongelmia kun alaspäin paritus valui aina ryhmästä toiseen. Jos tuollainen tilanne tulee jollekin vastaa, niin kylmästi vaan pudotetaan se yhdeksäs pelaaja alempaan ryhmään arpomalla. Aikaa paritukseen oli aina liian vähän, puoli tuntia voisi olla riittävä aika että ehtisi hieman miettiä muutakin kuin kaikkein ongelmallisimpia tapauksia. Pelaajilta toivoisi ajoissa ilmoittautumista ja jos ei pelaa kierroksella niin asiasta voisi kertoa järjestäjille hieman aikaisemmin kuin 5 minuuttia ennen kierrosta tai kierroksen jo alettua.
|21.5.2006|[Yläkaupungin Yö 2006|YläkaupunginYö2006]|2/5|7k+ 4k+ 1d- 4k- 8k(7k)-| Eka peli oli hirveetä vääntöä ja vaihtokauppoja, keskipelissä ja loppupelissä tuli pikku hiljaa toistakymmentä pistettä eroa. Toinen peli oli taas moyo peli jossa vastustajalla olisi kohtuu helposti voittanut tekemällä siitä aluettaan, sen sijaan vastustaja ajoi heikko ryhmääni laudan poikki suoraan omaan moyoonsa ja sitten takaisinpäin kohti toista nurkkaa ja sain sen vihdoin kytkettyä. Parinkymmenen pisteen johdossa vastustajalta loppui aika. Kolmannessa pelissä en saanut ensimmäistä voittoni dan-pelaajasta. Peli näytti kuulemma tasaiselta vielä kahden siirron jälkeen, mutta neljän siirron alkoi alamäki joka johti luovutukseen noin 50 siirron kohdalla. No, ehditiinpä nähdä suomi pelin välierä tappio. Neljäs peli oli taas moyo peliä, jossa pelasin välillä liian varovaisesti ja vastustaja redusoi tehokkaamin, luovutus yli kahdenkymmenen pisteen tappioasemasta. Viimeisessä pelissä vastustajan ryhmää keskustassa ahdistellessani sain reilusti varmaa aluetta ja olin johdossa. Ahdisteltu ryhmä kuitenkin eli ja onnistui tekemään minulle pari heikkoa ryhmää. Suojasin ehkä vähän väärää ryhmää ja toinen pääsi kuolemaan vaikka ankarasri pelastavaa tesujia mietinkin. Kaiken kaikkiaan mukava turnaus, voisi käydä uudestaankin.
|18.6.2006|[Turku GP 2006|TurkuGP2006]|2/5|7k- 9k+ 8k- 8k(6k)- 17k(10k)+| Ekassa pelissä sain aikaiseksi pari heikkoa ryhmää ja niitä puolustaessani vastustaja sai laitaan ison moyon. Sinne kyllä periaattessa olisi pitänyt mahtua elämään mutta kun ei vaan osaa niin sitten tulee reilu tappio. Toinen peli oli pelattiin lähes koko ajan vastustajan viedessä. Lopussa keskellä oli vastustajan ryhmä, joka leikkasi kolme minun ryhmääni joista yksi oli kuolemassa. Vastustaja vähän löysäsi ja sain sen keskiryhmän tapettua. Kolmannessa pelissä pääsin ahdistelemaan vastustajan ryhmää tosissaan, mutta ko:n avulla ryhmä eli. Loppupelissä tenukoin nurkan lähestymisen ja tapatin sitten oman ryhmäni. Neljäs peli oli omalta osaltani turnauksen parasta peliä josta oli tuloksena häviö 3,5 pisteellä. Viimeinen peli alkoi helpon oloisesti ja siirryin mielestäni kasvavaan johtoon jo alkupelissä. Sitten jossain vaiheessa iski neuvottomuus seuraavasta siirrosta ja tein tyhmän invaasion jonka johdosta vastustaja sai keskellä hillittömän moyon. Moyoa redusoidessani vastustaja jätti kuitenkin liian paljon leikkauspisteitä ja sain tapettua yhden seinän moyosta. Kokonaisuutena turnauspelejä voisi kuvata toistuviksi känmäyksiksi ja parasta peleissä oli, että itsekin tajusi miksi ne hävisin.
|18.6.2006|[Oulun Kesä 2006|OulunKesä2006]|2/6|5k- 10k(7k)- 10k(8k)- 10k(9k)- 14k+ 10k+| Eka peli oli turnauksen paras peli. Alussa juoksin heikolla ryhmällä, sitten vastustaja mokasi ja sain sen keskustan vahvuuden leikattua ja itselle hirveän moyon sinne. Vastustaja juoksi sinne yksisilmäiselle ryhmällä ja siten kämmäsin yhden kerran ja annoin sen elää ja heti perään toisen kerran niin että oma ryhmä kuoli. Toinen peli oli ehkä toiseksi hirvein koskaan turnauksessa pelaamani. Oululaisen josekin jälkeen vastustajalla oli 30 pisteen nurkka ja kompensaationa lisäksi hirveä vahvuus ulospäin. Sitten iski vastustajalle atarisokeus, pari kiveä oli käytännössä syöty mutta vastustaja laski ne eläviksi noin 40 siirron ajan kunnes ne oikeasti syötiin. Samalla kuoli vastustajalta neljäsosa lautaa. Pisteissä olin varmaan 20 johdossa, mutta vastustajalla semmoset vahvuudet että peli oli vaikeaa. Sitten alkoi mokailujen sarja joka päättyi siihen että leikkaava ryhmäni kuoli. Kolmannessa pelissä olin jo käytännössä tappanut vastustajan nurkkainvaasion, sitten kuitenkin blokkasin väärästä päästä ja se matoili edelleen silmättömänä kunnes siellä oli tarpeeksi leikkauksia ja tapatin lopulta kaiken itseltäni. Tämä on siis se kaikkein hirvein turnauspelini tähän asti. Neljännessä pelissä vastustaja teki itselleen varmaa aluetta sillä aikaa kun leikkasin sen ryhmän. Parin tenukin jälkeen huomasi itsekkin että se on kuolemassa ja kävi tekemässä sinne sen toisen silmän. Olisi sen vissiin saanut tapettuakin, mutta kun ei vaan osaa. Viidennessä pelissä oli liikaa tasoeroa ja vastustaja vastasi käytännössä kaikkiin siirtoihini. Viimeinen peli taisi olla turnauksen pisin. Väsytti ja oli hieman tukka kipeä niin meni motivaatio puolessa välissä peliä kun olin jo 30 pistettä edellä. Lopussa sain vielä kohtuuttoman kokoiset reduktiot ja jossain vaiheessa laskin johdoksi 50 pistettä. Mutta pelattiin loppuun asti ja laskettiin vielä pisteetkin, taisi olla 60 pisteen voitto. Vaikken parittuksista vastuullinen ollutkaan, niihinkin tuli sekaanuttua. Parittajan ollessa estyneenä turnauksen viides kierros paritettiin käsin. Jostain syystä paritusohjelma ei sitten tykännyt parittaa viimeistä kierrosta järkevästi, joten sekin tehtiin lopulta käsin. Tulokset saatiin kuitenkin syötettyä ja laskettua ohjelmalla.
|6.9.2006|European Go Congress 2006 Weekend|4/5|7k+ 5k+ 6k- 7k+ 5k+| Ensimäisessä pelissä vastustaja antaa minun pelata kolmeen nurkkaan ensin ja tekee samalla tosi ison moyon. Invaasio elää lopulta (oli tosi hyvä viemään silmät) ja puolittaa moyon. Moyon toisesta laidasta reduktio juoksee suoraan moyoon, kun vastustaja haluaakin laidan. Reilun kahdenkymmenen pisteen johto laudalla ja tällä kertaa tuli varmisteltua oikein, lopputuloksena 9,5 pisteen voitto. Toisessa pelissä vastustaja pelasi tarkkaan eläviä ryhmiä itselleen ja minulle ei oikeastaan jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin yrittää keskustaan moyoa. No, keskustahan pettää aina, mutta sai sinne kuitenkin sen verran aluetta että peli ei ollut aivan mahdoton. Loppupelissä vastustaja pelasi kuten minä koko viikon eikä huomannut yhtä leikkausta. Siitä kolme kiveä ja muutama dame muuttuivat pisteiksi ja tilanne oli todella tiukka. Laskeskelin että tilanne on laudalla ihan tasan ja jostain syystä laskin komin koko ajan vastustajalle vaikka pelasin itse valkoisilla. Lopputuloksena 7,5 pisteen voitto. Kolmas peli alkoi todella kummallisesti kun vastustaja jo toisella siirrolla lähestyi 3-4 kiveä. Pelasin toiseen nurkkaan, niin vastustaja alkaa syömään ensimmäistä pelaamaani kiveä. Ja sama seuraavalla kerralla, eli sain pelata kolmeen nurkkaan kun vastustajalla oli se yksi. Siten vastustaja hankki yhden laidan levyisen vahduuden keskustaan ja alkoi tehdä moyoa myös toiseen laitaan. Sanoi pelin jälkeen, että samapa kokeilla cosmic gota kun oli kerrankin kunnon muuri. Hölmöilin vähän aikaa keskellä lautaa ja sitten tein hassun invaasion joka ei elänyt. Olisi pitänyt ensin tehdä se invaasio ja sitten vasta reduktiota keskelle niin peli olisi voinut olla voitettavissa. Hassu sattuma oli, että kaikki kolme vastustajaa olivat Hollannista. Neljännessä pelissä vastustaja pääsi alkupelissä selvään johtoon. Sitten vastustajalle iski ahneus kun hän kieltäytyi antamasta vaivalla rakentamastani alueesta hassua 20 pistettä. Leikatahan se piti ja vapaustaistelun aikana vastustaja ei viitsi kytkeä alta kun olisin saanut siitä mitättömät 15 pistettä. Sitten se kämmää yhden siirron ja se leikkaava ryhmä kuolee ja tilanne onkin tasan. Vastustajan peli sekoaa totaalisesti ja sieltä alkaa tulla surkeita siirtoja. Vastustaja tekee viiden pisteen loppupelisiirron joka pakottaa minut kytkemään siten, että laudalle syntyy snapback jonka avulla saan leikattua yhden ryhmän ja pisteitä yhteensä 20. Vastustaja luovuttaa. Viimeisessä pelissä vastustaja on minua selvästi parempi laskemaan ja napsii pikku alueita koko ajan. Sitten tulee tyhmä atarisokeus ja heikko ryhmäni onkin kytketty elävään ryhmään ja keskustassa hirveä moyo. Vastustaja syöksyy sinne ja sitten tapellaan. Lasken pitkän nose tesuji-sekvenssin väärin ja vastustaja elää. Saan kuitenkin moyosta jonkin verran pisteitä ja vastustaja käyttää lähes kaiken aikansa laskemalla sekvenssiä johon ei sitten lopulta keksi mitään kunnon vastausta. Tappelu siirtyy toiseen nurkkaan jossa vastustaja elää juuri ja juuri ja antaa minun tehdä samalla heikon ryhmän omalle alueelleen. Saan sen juuri ja juuri elämään todenäköisesti vastustajan aikapulan vuoksi (30s byo-yomi). Tämän jälkeen vastustaja tekee pelin ratkaisevan virheen ottamalla minulta 3 kiveä samalla kun minä tapan pienen ryhmän. Voitto 16,5 pisteellä. Kiva kun välillä käy vähän tuurikin, eikä aina toisin päin.
|13.9.2006|European Go Congress 2006 Main|4/10|7k- 8k+ 8k- 9k- 8k- 10k- 12k+ 7k+ 8k+ 6k-| Kuinka hävitä voitettu peli, osa I. Vastustaja pelasi tosi rauhallista peliä, varmisti aina kaiken. Jossain vaiheessa peliä vastustaja uhkasi tappaa tekemäni nurkkainvaasion ja jostain syystä en osannut tehdä sille kahta silmää millään. Sain kuitenkin laskettu siitä sekin joka olikin itse asiassa paljon parempi tulos kuin kaksi silmää, sillä pääsin ryömimään laitaa pitkin. Eli 5 pisteen elävä nurkka muuttui noin 10 pisteen reduktioksi. Olin selvässä johdossa ja elämä hymyili. Loppupelissä vastustaja heitti kyseiseen nurkkaan yhden kiven sisään ja vaikka kuinka koitin katsoa, niin laskin sen aina kuolleeksi nurkaksi. Menin sitten luovuttamaan ja vartti pelin jälkeen keksin että sekihän se vieläkin oli. Toisessa pelissä vastustaja ei osannut 3-3 invaasio josekin variaatiota ja sain siitä pienen nurkan ja runsaasti nurkkaan kytkettyä vahvuutta keskelle. Koko ajan sai kyllä olla tarkkana ja laskea vapauksia ja pisteitä, mutta hieman varmistellen pelaten peli päätyi lopulta 15 pisteen voittoon. Kuinka hävitä voitettu peli osa II. Kolmas peli kulki koko ajan tasaisissa merkeissä kunnes vastustajan myoyn laitaan tekemäni reduktio pääsi luikertelemaan moyoon sisälle ja siirryin johtoon. Sain vielä leikattu 20 vastustajan kiveä yksisilmäiseksi sillä madollani, mutta sitten iski ahneus. Vastustaja yritti luikerrella kohti omaa ryhmäänsä mutta minä halusin tappaa sen hinnalla millä hyvänsä. Vastustaja uhkasi leikata sen matoni ja laskin vapaudet, minulla 10, vastustajalla 8 ja vastustajan vuoro, eli antaa vaan leikata. Vastustaja alkaa vaan vähentämään vapauksiani ja minä ihmettelen että eikö se osaa laskea. No parin siirron jälkeen huomasin, että osasi se, sillä kun oli se silmä ja minulla ei, eli vapaudet minulla 5, vastustajalla 5 eikä todellakaan minun vuoro. Jos olisin vaan kytkenyt sen madon, olisin mielestäni voittanut koska olin selvästi johdossa ja loppupeli näytti minulle suosiolliselta. Neljäs peli oli tähän astisista ainut jossa vastustaja oli selvästi parempi (nilkki 9k jolla oli 3 voittoa). Jäin heti alkupelissä jälkeen enkä onnistunut saamaan eroa millään kiinni. Jossain vaiheessa tein invaasion vastustajan alueelle, mutta en onnistunut elämään siellä. Pelin jälkeen kävimme tilanteen läpi ja keksimme millä siellä olisi elänyt, mutta sekin olisi vasta tasannut tilanteen. Kuinka hävitä voitettu peli osa III. Viides peli alkoi hyvin. Sain pelata mustalla oman aloitukseni ja vastustaja teki kaikki ne invaasiot joita osasin käyttää hyväksi ja olin koko ajan johdossa. Loppupelissä laskin pisteet pariin kertaan ja sain tulokseksi yli 20 pisteen johdon laudalla (komi on 8, käytössä on Ingin säännöt). Eli ei muuta kuin varmistelemaan. Vahvistin heikointa jo elossa olevaa ryhmää ja tein samalla muutaman pisteen. Siellä oli kuitenkin pieni ataripaikka jonka vastustaja löysi ja jossa menetin jotain 6 pistettä. Ja samalla sinne tuli tesujin paikka joka vei minulta 6 kiveä ja toistakymmentä pistettä. Lopputulos oli laudalla jigo ja häviö komilla. Yhteenvetona viidestä ensimmäisestä pelistä voi kai sanoa että pitäisi miettiä pelin aikana vähän enemmän niin ei tarvitsisi pelin jälkeen masentua. Hyvin menneen viikonlopputurnauksen jälkeen olikin taas kiva kämmätä pääturnauksen kuudennella kierroksella. Peli tuntui helpolta kun vastustaja laskee kaksi peräkkäistä kohtaa väärin, jolloin saan ison nurkan ja vahvuutta keskustaan. Nurkkaan jää vastustajalta muutama kivi, mutta lasken että sinne ei elävää ryhmää millään saa. Vastustaja koittaa kuitenkin mutta päätyy lopulta samaan tulokseen kuin minä. Sitten se pelaa hassun kiven jolle en uhraa paljon ajatusta (oli vissiin vähän liian hyvä olo) ja yhtä äkkiä keskustan vahvuus onkin kuollutta kun vastustajan leikkaavat kivet heräävät henkiin. Toisessa nurkassa teen ahneuksissani tyhmän virheen ja annan vastustajan aloittaa ko:n. Uhkia ei oikein ole, joten on pakko antaa vastustajan elää aikaisemmassa nurkassa. Huomaan olevani selvästi tappiolla ja koko homma alkaa naurattaa. Peli menee vähän läiskinnäksi ja koko ajan tulee pikku virheitä. Saan kuitenkin vastustajaa koko ajan kiinni, mutta matka ei riitä vaan tuloksena 9 pisteen häviö. Seitsemännen pelin avaus menee pieleen, molemmilla sanrensei ja vastustaja ottaa vielä tengenin. Sitten tehdään elävät invaasiot vuorotellen ja kummallekin hirveät laidat. Saan vielä yhden nurkan ja peli alkaa näyttää hyvältä. Loppupelini on selvästi parempaa ja ero kasvaa koko ajan. Lopussa vastustaja täyttää itse damen joka mahdollistaa kolmen kiven vangitsemisen ja yhteensä kymmenkunta pistettä. Voitto 50 pisteellä. Kahdeksannessa pelissä alkupelin jälkeen tilanne on tasan, kummallakin yksi heikko ryhmä toisen alueella, mutta molemmilla tilaa tehdä silmät. Vastustajalla kuitenkin sanrensei jonka toiseen nurkkaan syöksyn ja saan aikaan ko:n. Vastustaja uhkailee heikkoa ryhmääni ja katson että tuon uhan voi ignoroida, voin tehdä kaksi silmää tai kytkeä ulos. Elän nurkassa ja uhkaan mennä vastustajan suurimmalle alue, joten vastustajan on käytännössä pakko vastata. No ei, sulkee minut sisälle ja kun teen ne "silmät", omat kivet menevät atariin. Totaalinen atarisokeus. Ainut tapa voittaa peli on tappaa jotain. Aloitan yrittämisen samasta nurkasta jossa ko oli ja tilanne näyttää vielä mahdolliselta. Saan vastustajan ryhmän leikattua kahtia ja tapan osan siitä. Samalla vien vastustajalta kaiken alueen sieltä laidasta. Vielä isot reduktiot joka suuntaan ja vastustajan muutama pieni moka ja tilanne alkaa näyttää taas mahdolliselta. Saan vielä loppupelissä lisää pisteitä. Sitten vastustaja mokaa lopullisesti. Japanilaisilla säännöillä kaikki pisteet on jo jaettu ja japanilainen vastustaja passaa. Käytössä on kuitenkin Ingin säännöt joten pelaan damen pois. Vastustaja pelaa mukana muutaman damen ja passaa taas. Täytän taas damen, pass ja viimeinen dame. Voitan pelin yhdellä pisteellä. Raivoisa takaa-ajo ja tuuria, joskus hävittyjä pelejäkin voi voittaa. Yhdeksäs peli alkaa jälleen kummasti kun vastustaja pelaa 3-4 kivet osoittamaan samaan suuntaan ja siihen keskelle korkean kiven. Teen sitten korkeat lähestymiset joiden jälkeen siinä näyttää olevan hillittömän iso laita vastustajalla. Itse halusin alusta asti tappelua joten pelasin vielä sinne 3-4 kivien alle, mutta vastustaja antaa nurkat minulle kiltisti mutta gotessa. Moyon luominen keskustaan epäonnistuu kun vastustaja estää sanrensein pelaamisen ja muutenkin tunkee kaikille isoille alueille. Yhtä ryhmää saan vähän aikaa juoksutettua, mutta ei siitäkään muuta hyötyä saa kuin pienen reduktionalun vastustajan alueelle. Aina välillä yritän sulkea omia nurkkiani ja jotenkin se näyttää myös onnistuvan. Lopulta saan sinne vastustajan alussa tekemään "alueeseen" madon luikerreltua kun vastustaja ei halua ko:ta sen leikkaamisesta. Pisteitä en jaksa laskea ennen kuin loppupeli alkaa, mutta siihen asti on koko ajan semmonen olo että häviöllä olen. Yllätyksekseni saan laskennan tulokseksi vajaa kymmenen pistettä laudalla ja komikin on minulla. Vastustaja on jo byoyomissa ja minulla on tunti aikaa. Pelailen kerrankin loppupelin rauhassa ja vastustaja joutuu vastailemaan kaikkeen ilkeilyyni aikapulan vuoksi vähän varmistellen. Huomasin hyväksi taktiikaksi laskeskella koko laudan läpi joka kerta kun oli oma vuoro, vastustaja oli aina vähän hukassa kun pelasin. Voitto lopulta 33 pisteellä. Lauluillan ja neljään kestäneiden jatkojen jälkeen viimeinen peli meni hieman väsyneissä merkeissä. Vastustaja pelasi koko ajan vähän paremin ja ryhmiäni uhkaillen pääsi johtoon. Loppupelissä yliagressiivinen reduktioni johti kuitenkin yhden kulman siirtymiseen minulle ja siirryin pieneen johtoon. Sitten vastasin vastustajan reduktioon hölmösti enkä huomanut yhtä leikkausta ennen kuin viime hetkellä ja vastustaja pääsi luikertelemaan alueelleni mennen tavoittamattomaan johtoon.
|24.9.2006|[Oulun mestaruuskarsinta 2006|Oulunmestaruus2006]|1/5|1k(1d)- 5k+ 1d- 1d- 2d-|Pääosin selvästi parempia vastaan pelatussa turnauksessa otin tavoitteekseni että en häviä yli 50 pistettä. Ensimmäinen peli ratkesi nurkkainvaasioon jossa melkein samanlaisista tilanteista vastustaja sai elävän ryhmän ja minä taas en. Opinpahan jotakin uutta. Peli päättyi suunnilleen siihen 50 pisteen tappioon. Toinen peli oli sellainen kaikki tai ei mitään kummallekin (niin ne ko. vastustajaa vastaan aina tahtoo olla). Kummatkin juoksi keskellä toisen ryhmää uhaten ja samalla laidalle aluetta tehden. Vastustaja oli vähän ahneempi sen alueen suhteen ja pääsin omalla ryhmälläni karkuun ja tosissani tappamaan vastustajan ryhmää. Tällä kertaa olin sen yhden kiven edellä koko ajan ja tuli iso vainaa. Kolmannessa pelissä sössin josekin jota en kyllä edes luullut osaavani ja sitten känmäsin vielä yksinkertaisen laskemisen ja peli oli oikeastaan siinä. Perinteisestä Oululaisesta pelityylistä poiketen vastustaja päätti kokeilla alueen ottamista normaalin tappelun sijaan jolloin sitä eroa ei sitten niin hirveästi lopulta tullut. Ja taisi se vähän löysätä jossain vaiheessa. Neljännestä pelistä en oikeastaan muista paljoakaan, mutta ei sekään niin surkeasti mennyt, parinkymmenen pisteen tappio kuitenkin. Viimeisessä sitten kuolikin melkein kaikki ja oli pakko luovuttaa. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen turnaus jossa jokaisessa pelissä piti koko ajan laskea että sai ryhmät elämään tai kytketyksi. Muissa kuin viimeisessä tämä onnistuikin aika hyvin.
|15.10.2006|[TPEGT Tampere 2006|TPEGTTampere2006]|2/5|7k- 7k- 8k+ 9k+ 6k-|Ensimäisessä pelissä jäin alkupelissä jälkeen enkä saanut etumatkaa missään vaiheessa kiinni. Sain aikaan 2 ko:ta jotka molemmat voitin koska vastustaja pelasi varman päälle pisteet laskettuaan. Parinkymmenen pisteen häviö. Toinen peli oli mielenkiintoinen, jossa vastustaja pelasi todella nopeasti ja menin siihen muutaman kerran mukaan vaikka kuinka yritin jarrutella. Pelissä ajoin kahdella heikolla ryhmälläni vastustajan ryhmää laudan toisesta laidasta toiseen. Tappaminen ei lopulta onnistunut ja vastustaja ehti samalla tehdä sen verran aluetta että olin selvästi jäljessä. Lopussa tuli vielä virhe, jonka seurauksena yksi ryhmistäni kuoli. Kolmas ja neljäs peli olivat siinä mielessä samanlaisia, että alkupeli meni kyllä vastustajalla mutta minä laskin molemmissa hieman paremmin. Kummassakin vastustajalta kuoli aika isosti ja pelit päättyivät luovutukseen. Viimeinen peli oli ehkä mielenkiintoisin. Alku näytti tasaiselta, mutta sitten kämmäsin muutaman kerran peräkkäin saman ryhmän kanssa. Vastustaja sai ison laidan ja minulle jäi silmätön ryhmä. Sitten oli vastustajan vuoro kämmätä, 3-3 invaasio kuoli ja sitä seuranneessa rähinässä sain etumatkaa kiinni. Loppupeli oli tarkkaa laskemista molemmin puolin ja peli päättyi viiden pisteen tappioon. Yhteenvetona voisi sanoa, että alkupeliä pitää opetella ja tappamisen yrittäminen kannattaa joskus lopettaa ja hyötyä enemmän siitä uhkailusta.
|31.12.2006|[London Open Go Congress 2006|http://www.britgo.org/tournaments/2006/logc/]|2/8|8k- 7k+ 9k- 6k- 8k+ 5k- 10k- 4k-| Ensimmäinen ja kolmas peli olivat aika lailla samanlaisia, jäin alkupelissä nilkkejä (6/8 ja 7/8 tulokset) ranskalaisia vastaan jälkeen enkä saanut kunnon peliä aikaiseksi. Toinen peli oli turnauksen helpoin, vastustaja jätti jälkeensä hirveän määrän leikkauksia joiden avulla sain koko ajan pikkukiviä ja lisäksi yhden 25 pisteen nurkan. Neljäs peli oli tasainen ja hävisin sen loppupelissä tesujiin jota en huomannut ja hävisin kuutisen pistettä. Viides peli meni myös aika helposti, olin jo 30 pistettä johdossa kun aloin suojaamaan kaikkea mahdollista. Voittomarginaaliksi jäi sitten vielä reilut 15 pistettä. Kuudes oli paritus ylöspäin jottei suomalaisten olisi tarvinut pelata keskenään. Peli oli ehkä paras pelini koko turnauksessa, laskettavaa riitti eikä mitään isoa virhettä tullut. Vastustaja oli kuitenkin parempi. Odotin hieman helpompaa vastustajaa seuraavalle kierokselle, mutta vastassa oli taas ranskalainen nilkki (6/6 tulos) joka jätti ensimmäisen päivän väliin. Viimeinen peli oli taas ylöspäin paritus (syytä en tiedä, ei kai sitä yleensä tappion jälkeen ylös pariteta, ei ainakaan kahteen kertaan), samalla tasoituspeli (tasa-avaus, komi 0) ja koko peli oli todella kummallinen. Pelissä pari väärää valintaa vahvuuden ja alueen välillä johti tappioon. Sain kyllä lopussa mukavasti pisteitä kun pääsin uhkailemaan vastustajan nurkkia, mutta nekään eivät riittäneet. Turnaus kokonaisuudessaan oli mukava ja opettavainen. Tällä kertaa en onnistunut tapattamaan itseltäni mitään, joten kaipa laskeminen milloin pitää pelata hontempia siirtoja alkaa olla kohdallaan. Huomasin useampaan kertaan vastustajan katselevan vähän ihmeissään näin pelaamiani kiviä, joten olisi ne ehkä hieman myöhemminkin ehtinyt pelata samoin kuin voisi ottaa riskejäkin vähän enemmän. Toisaalta taas alkupeli ja strategiset valinnat menivät pieleen melkein jokaisessa hävityssä pelissä joten tietää missä pitää kehittyä. Lisäksi aikaa jäi joka pelissä käyttämättä runsaasti, joten ehkä sieltä voisi yrittää osan käyttää hyvien siirtojen etsintään.
|8.7.2007|[Oulun Kesäturnaus 2007|OulunKesä2007]|3/6|7k+ 5k+ 5k- 10k(6k)- 12k+ 1d-|Lähes puolen vuoden pelaamattomuus näkyi rutiinin puutteena, mutta ehkä siitä johtuen lähes kaikissa peleissä malttoi käyttää aikaa.
|9.9.2007|[Oulun Älypelit 2007|MindSports2007]|2/5|6k+ 5k+ 7k(?)- 2k- 5k-|Kaksi ensimmäistä peliä kääntyi tappiolta voitoksi. Kolmannessa kämmäsin nurkan ja luovutin. Neljäs selvästi parempaa vastaan oli kiinnostava, mutta ei minkäänlaista jakoa. Viimeisessä tuli taas koettua heikon ryhmän kirous ja koko peli meni sen elättämiseen. Peli meni myös ajoittain liian nopeaksi lätkimiseksi, hyvä idea otettiin käyttöön miettimättä kaikkia seurauksia.
|1.8.2008|[European Go Congress 2008 Main 1st week|http://egc2008.eu/]|2/5|6k+ 6k- 8k- 7k+ 7k-|Ensimäisellä viikolla korkeintaan keskinkertaisia pelejä joissa keskittyminen ja laskutaidot eivät riitä. Kolme voitettua peliä kääntyi tappioksi ja yksi hävitty voitoksi. Viimeisen puolen vuoden vähäinen pelaaminen näkyy selvästi.
|3.7.2008|[European Go Congress 2008 Main weekend|http://egc2008.eu/]|2/5|6k- 7k- 8k+ 7k- 8k+|Viikonlopputurnaus jatkui samaan tahtiin pääturnauksen kanssa, lauantaina 2 peliä kääntyi tappioksi loppupelin huolimattomuuksien ja virheiden vuoksi. Sunnuntain pelit ovat ainoat joihin voi olla edes jotenkin tyytyväinen, ei mitään suuria mokia vaan koko ajan tiukkaa vääntöä. Toisesta 9,5 pisteen tappio ja toisesta 2,5 pisteen voitto.
|8.8.2008|[European Go Congress 2008 Rapid|http://egc2008.eu/]|6k+ 5k+ 6k- 4k+ 6k+ 3k-|4/6|Pikapelit menevät paremmin kun ei ensin mieti mitään vaan leikkaa kaikkialta, lopussa koittaa sitten laskea. Varsinaisia muistikuvia peleistä ei kyllä jäänyt mieleen.
|9.8.2008|[European Go Congress 2008 Main 2nd week|http://egc2008.eu/]|4/5|5k+ 8k- 8k+ 7k+ 5k+|Viikko alkoi loistavasti, main, rapid ja 3 joukkuepeliä ja kaikista voitto ihan nätillä pelillä. Tiistaina palattiin arkeen kolmella tappiolla. Mainissä ja rapidissä laskutaito ei riittänyt, joukkueturnauksen pelin hävisin kun en kytkenyt kiviä vaan halusin tappaa 1 danin ryhmän. Loppuviikon pelit olivat aika helppoja, eikä tyhmiä virheitä sattunut. Ottaen huomioon viimeaikojen pelimäärät, kongressipeleihin voi olla kuitenkin suhteellisen tyytyväinen. Voittoprosentti on pääpeleissä yli 50%, rapidissa vielä enemmän.
|8.8.2010|5 kyu|Antti Törmänen|EGC 2010|Vähäisellä pelimäärällä yllättävän hyvin mennyt kongressi
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
42 08-Aug-2010 13:13 1.099 kB 85.23.19.163 to previous
41 16-Jul-2009 10:19 29.829 kB Miika Hannus to previous | to last
« This page (revision-42) was last changed on 08-Aug-2010 13:13 by 85.23.19.163