At line 3 changed one line |
[Antti Tarvainen] |
-- [Antti Tarvainen] |
At line 13 changed 2 lines |
Ongelmia: |
* Koska pelaajat kehittyvät, eikä uusia pisteitä tule järjestelmään, pisteet deflatoituisivat ajan myötä. Se ei ole ongelma, jos pelaajapopulaatio ei ole pahasti taskuuntunut ja pisteitä käytetään vain rankingissa mukana olevien keskinäiseen vertailuun. Ja olisihan sen deflaation estämiseen tietenkin keinoja, esim. pitämällä järjestelmän pisteiden keskiarvo vakiona. |
Ongelmia:* Koska pelaajat kehittyvät, eikä uusia pisteitä tule järjestelmään, pisteet deflatoituisivat ajan myötä. Se ei ole ongelma, jos pelaajapopulaatio ei ole pahasti taskuuntunut ja pisteitä käytetään vain rankingissa mukana olevien keskinäiseen vertailuun. Ja olisihan sen deflaation estämiseen tietenkin keinoja, esim. pitämällä järjestelmän pisteiden keskiarvo vakiona. |
At line 18 changed one line |
[Antti Tarvainen] |
-- [Antti Tarvainen] |
At line 78 changed one line |
[Antti Tarvainen] |
-- [Antti Tarvainen] |
At line 86 changed one line |
[Antti Tarvainen] |
-- [Antti Tarvainen] |
At line 100 changed one line |
[Antti Tarvainen] |
-- [Antti Tarvainen] |
At line 105 added one line |
-- Markku |
At line 107 added 47 lines |
Tässä on lista kokeiltuna k-parametrin eri arvoilla. |
|
|| 5 || || 10 || || 20 || || 40 || || 80 || || 160 || |
| Laatikainen, Vesa | 1103 | Laatikainen, Vesa | 1175 | Laatikainen, Vesa | 1273 | Laatikainen, Vesa | 1397 | Laatikainen, Vesa | 1557 | Laatikainen, Vesa | 1767 |
| Siivola, Matti | 1059 | Siivola, Matti | 1101 | Siivola, Matti | 1153 | Siivola, Matti | 1199 | Paatero, Lauri | 1292 | Paatero, Lauri | 1450 |
| Törmänen, Antti | 1031 | Törmänen, Antti | 1055 | Törmänen, Antti | 1092 | Paatero, Lauri | 1163 | Siivola, Matti | 1223 | Lounela, Olli | 1406 |
| Lounela, Olli | 1016 | Lounela, Olli | 1032 | Paatero, Lauri | 1068 | Törmänen, Antti | 1139 | Lounela, Olli | 1206 | Törmänen, Antti | 1285 |
| Visala, Kari | 1014 | Visala, Kari | 1026 | Lounela, Olli | 1064 | Lounela, Olli | 1117 | Törmänen, Antti | 1199 | Jantunen, Kare | 1259 |
| Puha, Timo | 1007 | Paatero, Lauri | 1018 | Visala, Kari | 1048 | Jantunen, Kare | 1098 | Jantunen, Kare | 1174 | Visala, Kari | 1251 |
| Jantunen, Kare | 1007 | Jantunen, Kare | 1017 | Jantunen, Kare | 1043 | Visala, Kari | 1084 | Visala, Kari | 1145 | Siivola, Matti | 1238 |
| Niskanen, Einari | 1003 | Holappa, Antti | 1004 | Holappa, Antti | 1015 | Holappa, Antti | 1038 | Holappa, Antti | 1069 | Holappa, Antti | 1078 |
| Holappa, Antti | 1001 | Puha, Timo | 1004 | Niskanen, Einari | 998 | Alanko, Otso | 1004 | Alanko, Otso | 1039 | Brockman, Marko | 1076 |
| Paatero, Lauri | 1001 | Niskanen, Einari | 1003 | Salo, Tuomo | 992 | Brockman, Marko | 989 | Brockman, Marko | 1013 | Alanko, Otso | 1062 |
| Salo, Tuomo | 1000 | Salo, Tuomo | 999 | Brockman, Marko | 988 | Niskanen, Einari | 981 | Salo, Tuomo | 958 | Salo, Tuomo | 943 |
| Viljanen, Joose | 995 | Brockman, Marko | 992 | Puha, Timo | 987 | Salo, Tuomo | 977 | Niskanen, Einari | 947 | Puha, Timo | 904 |
| Brockman, Marko | 995 | Viljanen, Joose | 989 | Alanko, Otso | 986 | Puha, Timo | 953 | Hirsimäki, Teemu | 924 | Hirsimäki, Teemu | 875 |
| Hirsimäki, Teemu | 993 | Hirsimäki, Teemu | 985 | Viljanen, Joose | 972 | Hirsimäki, Teemu | 943 | Puha, Timo | 917 | Niskanen, Einari | 865 |
| Suorsa, Seppo | 991 | Alanko, Otso | 984 | Hirsimäki, Teemu | 968 | Viljanen, Joose | 939 | Viljanen, Joose | 891 | Viljanen, Joose | 848 |
| Virtanen, Jaakko | 989 | Virtanen, Jaakko | 978 | Virtanen, Jaakko | 956 | Jantunen, Markku | 929 | Jantunen, Markku | 887 | Virtanen, Jaakko | 843 |
| Alanko, Otso | 989 | Suorsa, Seppo | 978 | Jantunen, Markku | 944 | Virtanen, Jaakko | 921 | Virtanen, Jaakko | 883 | Aapola, Lauri | 829 |
| Kauppi, Ari | 982 | Kauppi, Ari | 965 | Suorsa, Seppo | 942 | Hippeläinen, Eero | 889 | Aapola, Lauri | 849 | Rovio, Teemu | 824 |
| Hippeläinen, Eero | 980 | Hippeläinen, Eero | 962 | Kauppi, Ari | 934 | Kauppi, Ari | 886 | Hippeläinen, Eero | 848 | Hippeläinen, Eero | 757 |
| Rovio, Teemu | 976 | Jantunen, Markku | 958 | Hippeläinen, Eero | 931 | Rovio, Teemu | 879 | Rovio, Teemu | 845 | Jantunen, Markku | 754 |
| Jantunen, Markku | 973 | Rovio, Teemu | 955 | Rovio, Teemu | 921 | Suorsa, Seppo | 863 | Kauppi, Ari | 823 | Reijola, Timo | 752 |
| Reijola, Timo | 967 | Reijola, Timo | 938 | Aapola, Lauri | 896 | Aapola, Lauri | 863 | Reijola, Timo | 779 | Kauppi, Ari | 723 |
| Aapola, Lauri | 962 | Aapola, Lauri | 934 | Reijola, Timo | 893 | Reijola, Timo | 834 | Suorsa, Seppo | 749 | Suorsa, Seppo | 625 |
| Karppinen, Ari | 958 | Karppinen, Ari | 924 | Karppinen, Ari | 871 | Karppinen, Ari | 799 | Pietarila, Paavo | 709 | Pietarila, Paavo | 610 |
| Kohonen, Sari | 953 | Kohonen, Sari | 913 | Pietarila, Paavo | 852 | Pietarila, Paavo | 783 | Karppinen, Ari | 709 | Karppinen, Ari | 585 |
| Pietarila, Paavo | 949 | Pietarila, Paavo | 909 | Kohonen, Sari | 847 | Kohonen, Sari | 757 | Kohonen, Sari | 654 | Kohonen, Sari | 551 |
|
-- [Antti Tarvainen] |
|
Olisiko parempi, jos alle 25 peliä pelanneen pelaajan vaikutus muiden pelaajien luokituksiin kasvaisi vähitellen, 0 peliä pelanneen vaikutus olisi 0%, 1 peliä pelanneella 4%, 2 peliä pelanneella 8% (siitä mitä se on 25 peliä pelanneella)? Näin pelaajan merkitys kasvaisi 25 pelin aikana vähitellen täyteen voimaansa. Nyt vaikkapa 23 peliä pelanneen pelaajan vaikutus muiden (yli 25 peliä pelanneiden) luokituksiin on 0, vaikka selvää on, että hänen lukunsa on lähes yhtä varmasti "oikea" kuin 25 peliä pelanneella pelaajalla... |
|
Ihan mielenkiinnosta, vaikkapa yli 15 peliä pelanneet voisivat näkyä listalla ?-merkki vahvuuslukunsa perässä goservereiden tyyliin, ihan vaan mielenkiinnosta... |
|
|
Ja aiheen sivusta, pullauttimesta puuttuvat ainakin 2001 ja 2002 Turunmestaruuskisat ja karsinnat (hyi Paavoa! :). Jos ne laskettaisiin, saisikohan Aapo tai Jan-Krister 25 peliä täyteen ja nousisi listalle...? |
|
-- Jaakko |
|
No hyi minua. Nytpäs kuitenkin ovat Turunmestaruudet + karsinnat myös vuodesta 2001 etiäppäin pullauttimessa. Auttaako? |
|
--paavo |
|
Minusta 25 peliä on ehkä liian korkea raja. 15 näyttäisi olevan sikäli sopivampi, että kärkipelaajien joukossa ei ole juuri ketään, jolla olisi vähemmän kuin 15 peliä mutta alle 25 peliä pelanneita on paljon. Millä tavoin systeemi käyttäytyisi, jos raja laskettaisiin 15 peliin? |
|
At line 155 added 327 lines |
|
Kun tämä Antin systeemi kohtelee mua näin kaltoin (tosin viimeisen vuoden ajalta hyvinkin oikeutetusti), niin kaipa asiaan pitää jotain kommentoida ;-) Älkää uskoko kaikkea seuraavasta ihan purematta, siitä on muutama vuosi kun olen näitä optimointijuttuja ajatellut tarkemmin ja en lukenut koko koodia. |
|
Käsittääkseni toi ELO-tyyppinen vahvuusluvun laskentamenetelmä on joka tapauksessa gradient descent-tyyppinen optimointialgoritmi, jolle data annetaan tasan kerran aikajärjestyksessä. Näinhän saadaan lukuja, jotka ovat todennäköisesti liikuneet oikeaan suuntaan lähtötilanteesta, mutta mitään muita takeita ei ole. Nämä luvut ovat kuitenkin optimoinin kannalta aika epäilyttäviä, koska konvergenssiin ei edes pyritä ja saatavilla olevan hyvin pienen datasetin käyttäminen vain kerran tuntuu haaskaukselta. |
|
Ehdottaisin siis, että samaa algoritmia (tai pikkaisen puukotettuna, niinkuin pienenevä muutoskerroin ja muita normaaleja viilauksia) ajettaisiin konvergenssiin asti. Lisäksi koska kyseessä näyttäisi olevan epälineaarinen virhefunktio, niin globaalia optimia tuskin saavutetaan noista arvatuista (kaikilla 1000) arvoista lähtien, vaan optimointi pitäisi tehdä useita kertoja satunnaisista lähtöarvoista lähtien ja valita näistä se, jossa kokonaisvirhe on pienin. Käsittääkseni näin saataisiin pelaajille vahvuusluvut, joissa virhe on pienin, mitä kykenemme löytämään. Tietysti rankempiakin optimointialgoritmeja voi tuoda pöytään, jos joku jaksaa niitä toteuttaa. Tärkeämpänä pointtina tässä lienee se, että tällainen konvergenssiin ajetun optimoinnin tulos tuntuu paremmalta vahvuusluvulta, kuin kuitenkin aika adhoc ELO-systeemi. |
|
Jos taas palataan matematiikasta takaisin Go:hon, niin eihän tollasetkan luvut ongelmattomia olisi. Toi systeemihän ei ottaisi mitenkään huomioon kehittymistä, vaan sen antama luku olisi vain paras arvio vahvuudesta annetuissa peleissä. Virallisina vahvuuslukuina voisi siis käyttää vaikka edellisen vuoden datan tuottamia vahvuuksia. Tollasen systeemin tulokset olisi kyllä kiva nähdä, jos vaan jollakin on intoa niitä toteuttaa. Matemaattisestihan tollanen systeemi olisi käsittääkseni paremmin perusteltu kuin ELO-tyyli ja kaikenlaisia loppujärjestykseen merkittävästi vaikuttavia hiha-vakioita tarvittaisiin ainakin vähemmän. Tiedän lukijakunnassa olevan alan asiantuntijoita, joten toivottavasti joku kommentoi idean järjellisyyttä. |
|
--Timo Puha |
|
En tunne optimointia kovin hyvin, mutta mitä tarkoitat konvergenssiin asti ajamisella? |
Ihmisten pelitaitohan kuitenkin muuttuu ajan funktiona. |
|
-- Kari Visala |
|
Puolitosissani voisin heittää, että jos laki sallisi, voisi toteuttaa vedonlyöntisysteemin, jossa vahvuusjärjestys veikataan. Vahvuusluvut määräytyisivät vedonlyöntikertoimista jollain tavoin. Toki silloinkin periaatteessa kaveria veikkaamalla voisi vaikuttaa McMahon -ryhmiin tms. mutta siitä ilosta joutuisi pulittamaan rahaa. Uskon sen verran ihmisen ahneuteen, että ''näkymätön käsi'' varmaan ohjaisi asiat oikealle mallilleen ihan itsestään. :) |
|
-- Markku |
|
Formuloisin kysymyksen seuraavasti: |
*Oletetaan, että pelit pelataan rahasta. |
*Oma panoksesi on 100 euroa. Paljonko vastustajan pitäisi panna panokseksi, että peli olisi tasapuolinen? |
*Kyseinen kysymys toistetaan jokaisen vastustajan kohdalla. |
|
-- Matti |
|
Konvergenssilla tarkoitan sitä, että ratkaisun kokonaisvirhe ei enää pienene, vaikka iteroimista jatketaan. Yksi iteraatio siis tarkoittaa tässä yhteydessä koko tulosdatan läpikäymistä ja vastaavien muutosten tekemistä vahvuuslukuestimaatteihin. Totta on, että ihmisten pelitaito muuttuu ajan funktiona ja tämä menetelmä tekee nimenomaan päinvastaisen oletuksen. Tämän menetelmän tuloksena olisikin estimaatti keskimääräisistä vahvuuksista annetuissa peleissä eikä estimaatti vahvuuksista pelien jälkeen, mihin ilmeisesti ELO-tyyppinen menetelmä pyrkii. |
|
Nopeasti kehittyvät pelaajat näyttävät olevan ongelma mille tahansa systeemille ja jos välttämättä halutaan "EGF-tesuji":n vastine tähänkin systeemiin, niin voidaan hyväksyä optimointidataksi vain pelejä viimeisellä luokituksella. Itse olen sitä mieltä, että on vain parempi, jos ammoiset turnaukset x-kyuna eivät vaikuta nykyiseen vahvuusestimaattiin mitenkään. |
|
-- Timo |
|
Ihan uteliaisuudesta voisin kysyä, että millä tavoin Tarvaisen mallin |
kuvitellaan antavan luotettavampia tuloksia kuin ihmisen? Tiedän |
varmuudella että olin ainakin vielä Oulun turnauksen aikaan vahvempi |
kuin Törmäsen Antti, eikä ole mitään syytä uskoa että tämä olisi |
näin lyhyessä ajassa muuttunut. Samoin uskon vahvasti Matin olevan |
häntä vanvempi, vaikka vahinkotappio viime turnauspelissä tulikin. |
|
Tarkastellessa ylimpiä noin 15 paikkaa k-parametrin käyttäytymisestä |
kertovassa taulukossa, on selvää että ELO_K_ARVO:n valitseminen antaa |
varsin isoa vaihtelua, ja kummassakin ääripäässä on varsin erikoisen |
näköinen järjestys. Arvo 80 näyttää pikaisella silmäyksellä antavan |
realistisimman huipun, mutta tätähan on hyvin vaikea arvioida ilman |
tarkempaa analyysia. Kuitenkin hatusta vedetty, perusteeton |
satunnainen arvo on epäilemättä vähintään yhtä huono vaihtoehto kuin |
mielivaltainen järjestys, vaikkapa ihmisen antamana. |
|
Tästä päättelen, että uskottavuus pitää laskea jotenkin toisin kuin |
ylläolevalla mallilla. Yksi mahdollisuus on laskea luottamusväli tai |
muu virhearvio (esmes standardipoikkeama¹) pelaajien keskinäiselle |
vahvuudelle. Samoin ajan kulumista ei huomioida, eli esimerkiksi |
meikäläinen varmasti kärsii 2,5 vuoden takaisesta tilapäisestä tason |
vajoamisesta edelleen, siitäkin huolimatta että välissä on ihan |
mukavasti mennyt PM 2003 ja Oulu. Näin toinen mahdollisuus on laskea |
kullekin pelaajalle pelivahvuus ajan funktiona ja sille virhearvot, ja |
tästä laskea trendit tai inter/ekstrapoloida. |
|
Näin ollen on mielestäni helppo vetää johtopäätös, että ainakaan tämä |
malli ei selitä asiaa riittävästi, kun ihmisten pelimäärä ei ole |
jatkuvan runsas. Ja valitettavasti turnauspelejä ei maantieteellisesti |
näin hajallaan olevassa turnaussysteemissä millään saada niin paljoa |
kuin tällainen jatkuvaa, runsasta materiaalia vaativa malli tarvitsee |
-- ellei sitten löydetä sponsoria joka maksaa kulut; enpä oikein jaksa |
uskoa. |
|
Loppukaneettina voisin mainita etten aio kinastella näistä |
mallintamisjutuista tai mielipiteistä, en kenenkään kanssa -- |
semminkin kun luotettavana pitämäni taho on kertonut, että tällainen |
kinastelu tekee enemmän hallaa Suomen golle kuin juuri mikään muu -- |
vaan tarkoitus on antaa rakentavaa kritiikkiä sellaisista seikoista, |
jotka näyttävät mallin heikkouksilta. Muita mallejahan ei kukaan ole |
saanut aikaiseksi, joten niitä ei voi kritisoidakaan (suljen |
GOR-mallin ulos tästä kirjoituksestani, koska kukaan ei tunnu haluavan |
kuulla sen heikkouksista, vaan siihen pyritään uskomaan sokkona.) |
|
¹Standardipoikkeama olettaa normaalijakautunutta pelimenestystä |
jokaiselta pelaajalta, joka on varsin vaarallinen oletus; sen lisäksi |
että tällainen edellyttää kaikilta varsin suurta (l. useita kymmeniä) |
pelimäärää nykytasolla, kukaan (ehkä Paateron Lauria lukuunottamatta) |
ei oikeasti tiedä mikä on yhden palaajan pelitulosjakauma ja miten |
tämä suhtautuu pelaajiin massana². Nämä pitäisi ehdottomasti tutkia³ |
ennen kuin voidaan tehdä normaalijakaumiin perustuvia mallinnuksia. |
|
²[GOR-aineiston |
voittotodennäköisyystaulukko|http://www.european-go.org/rating/gor.html] |
ei käsittele pelaajaa yksilönä ollenkaan. Toisin sanoen siitä ei voi |
|
|
vetää johtopäätöksiä yksittäisen pelaajan ominaisuuksista, vaan |
jokaiselta pelaajalta tarvitaan tilastollisesti luotettava määrä |
pelejä (''monta'' kymmentä) nykytasolla. |
|
³Ja kuka väitti että numeerisen luokitussysteemin kehittäminen olisi |
pikkujuttu, en minä ainakaan. |
|
-- DonOlli, 26.4. |
|
Luotettavuuden lisäksi näissä luokittamisasioissa on tärkeä myös reiluus. Mitään geneeristä ja puolueetonta Ihmisluokittajaa ei ole olemassakaan. Paineet kokonaisuudessaan tai osittain numeerisen ratkaisun kehittämiseen syntyvät juuri tästä. Juuri siinä mielessä jopa satunnaisuus voi joissakin olosuhteissa olla reilumpi tapa ratkaista turnaustuloksiin vaikuttavia lähtökohtia kuin ihmisen päättämä luokitus. Kuitenkaan hyvän numeerisen luokitusjärjestelmän kehittäminen ei ole helppoa. Toinen tapa pienentää ongelmaa on kehittää turnausjärjestelmiä tavalla, joka pienentää luokitusten merkitystä. Voisin lisätä, että yllä esittämäni näkemys edustaa käymieni keskustelujen perusteella myös monien muiden asianosaisten suomalaisten pelaajien näkemyksiä, joten katson, että niillä on siksikin oikeus tulla sanotuksi julki. |
|
-- [Markku Jantunen], 26.4. |
|
Mun mielestä meillä on käytössä melko ongelmaton mittari eri vahvuuslukusysteemien paremmuudelle, eli niiden perusteella tehtyjen ennustusten antama tarkkuus. Toki tästäkin mittarista on eri variantteja, mutta eiköhän esimerkiksi yksittäisten pelien ennusteen virheiden neliösumma toimi ainakin hyvänä lähtökohtana, josta voi lähteä optimoimaan jos siltä tuntuu. Ihmisten antamien luokitusten saaminen tässä mielessä vertailukelpoiseksi vaatisi toki jonkin verran työtä, jotta saataisiin selville voittotodennäköisyydet, joita luokituskomitea todella olettaa eri daneihin ja kyuhin liittyvän. |
|
Dataa on vähän ja siihen minkä tahansa vahvuuslukusysteemin on perustuttava, joten oikeasti luotettavia vahvuuslukuja ei voida tuottaa automaattisesti eikä käsin. Perusteltuja arvauksia voi kuitenkin tehdä erilaisia ja niiden keskinäistä paremmuutta voi mitata. |
|
-- Timo Puha |
|
Markku, reiluudesta ei ollut mitää mainintaa sivulla [Luokitusten Parantelua]. Mielestäni asiat joihin täällä halutaan vedota, pitäisi ensin ruotia siellä. |
|
-- [Matti] 26.4.2004 |
|
Poikkeamien neliösumma on kovin altis poikkeaville datapisteille |
(outlierit,) joita on poikkeuksetta biologispohjaisessa aineistossa |
joko vahemmän tai enemmän. Tässä joudun nojaamaan Helsingin Yliopiston |
biometrian apulaisporofessorin lausuntoihin, joita meikäläisellä ei |
tietenkään ole kirjallisena -- ellei sellaiseksi lasketa sitä |
luentomonistetta, jota hänelle vuosikymmenen ajan taitoin. Pikemminkin |
kuvittelisin jonkin maximum likelihood -mallin (ML) antavan |
järkevähköjä tuloksia erilaisten luokitusten sovittamisesta |
turnaustuloksiin, vaikka sekin olettaa jotain aineistosta |
(muistaakseni log-normaaliutta, mutta eipä ole tuo moniste käsillä |
juuri nyt.) |
|
Olenpa jopa sitä mieltä, että tuon professorin näkemys siitä, että |
aineiston ominaisuudet on tunnettava ennen kuin valitaan |
analyysimenetelmä ja malli jota yritetään käyttää, on aivan |
epäilemättä tällaisessa kriittistä. Jos aineiston ominaisuuksia ei |
tunneta eikä ehkä edes haluta tutkia, mallin antama järjestys on |
helposti uskottavuudeltaan liki sekoitetun korttipakan luokkaa. |
|
Sinänsä, nyt kun kuvaan tuli mukaan vahvalla tunnelatauksella varattu |
termi "reiluus," pesen välittömästi käteni keskustelusta. Reiluudella |
ei ole mitään tekemistä oikeellisuuden tai matemaattisen |
luotettavuuden/uskottavuuden kanssa. Pikemminkin päinvastoin, |
matemaattinen malli on pahimmillaan erityisen epäreilu, koska se ei |
voi ottaa huomioon mitään muuta kuin määrämuotoisen datan. Sen sijaan |
se sitten on oikeellisempi ja sen uskottavuus on tutkittavissa ja |
välillä jopa ymmärrettävissä. |
|
Esitänpä siis jälleen pahoitteluni siitä että osallistuin keskusteuun, |
ja yritän välttää sitä jatkossa. |
|
-- DonOlli |
|
|
Olet kyllä Olli oikeassa outliereista yleensä, mutta koska arvot ovat rajatut välille 0-1 (tai mitkä arvot häviölle ja tappiolle haluaakaan antaa) niin herkkyys pitäisi olla varsin siedettävä ja erityisesti se on rajattu. Lisäksi uskon että turnausdata on hyvälaatuista, vaikka tuskin täydellistä. Neliösumma ei varmastikaan ole tähän asiaan täydellinen ratkaisu ja mun puolesta voidaan kokeilla muitakin. Ja reilu toi ainakin on ;-) |
|
-- Timo Puha, 26.4.2004 |
|
|
|
Olli sanoi: |
|
" (suljen GOR-mallin ulos tästä kirjoituksestani, koska kukaan ei tunnu haluavan kuulla sen heikkouksista, vaan siihen pyritään uskomaan sokkona.)" |
|
Voisiko joku (ei tarvitse olla Olli) listata lyhyesti GOR-mallin ongelmat ja puutteet. Kenties omalle sivulleen tänne Wikiin. Tai ainakin linkittää johonkin kirjoitukseen, joka esittää asian hyvin. |
|
Asiasta on varmasti jauhettu paljonkin jossain foorumilla, mutta en usko että kaikki tuntevat GOR-mallin ongelmia. Itselleni on lähinnä tullut tutuksi "taskuuntuminen", eli kansainvälisten vertailujen hankaluus eri maiden pisteiden deflaation takia. |
|
Olli kirjoitti myös: |
|
"¹Standardipoikkeama olettaa normaalijakautunutta pelimenestystä |
jokaiselta pelaajalta, joka on varsin vaarallinen oletus; sen lisäksi |
että tällainen edellyttää kaikilta varsin suurta (l. useita kymmeniä) |
pelimäärää nykytasolla, kukaan (ehkä Paateron Lauria lukuunottamatta) |
ei oikeasti tiedä mikä on yhden palaajan pelitulosjakauma ja miten |
tämä suhtautuu pelaajiin massana². Nämä pitäisi ehdottomasti tutkia³ |
ennen kuin voidaan tehdä normaalijakaumiin perustuvia mallinnuksia." |
|
Tilastomatikasta en ymmärrä juuri mitään, mutta tämä kuulostaa ihan järkevältä sinänsä. Käsittääkseni luokituksen tai vahvuusluvun pitää ainoastaan antaa tilastollinen todennäköisyys kahden pelaajan välisen pelin lopputulokselle. Parempi malli osuu ennustuksissaan oikeaan useammin. Mallien paremmuuden vertailuun on tietysti valittavana erilaisia tapoja ja ne voivat tuottaa erilaisia tuloksia, ja sitä kai Olli tässä tarkoittikin(?). |
|
Oma maalaisjärkeni ei kuitenkaan käsitä miksi kahta järjestelmää ei voida verrata toisiinsa ilman em. tietoja, jos kerran luokituksiakin voidaan antaa ilman em. tietoja. Selvästikin LK:lla on joka tapauksessa karkea mittari mallien paremmuudelle, jos kerran nykyisen järjestelmän antamia luokituksia pidetään parempana kuin GOR-lukua esim. tehtäessä jakoa MacMahon -ryhmiin? |
|
On selvää, että jotkut pelaavat tasaisemmin ja toisilla taso vaihtelee enemmän pelien välillä, vaikka keskimääräinen taso olisikin sama. Pelaajien tai yksittäisen pelaajan pelivahvuuden jakauma voi olla melkein mitä tahansa. Luokitus tai vahvuusluku kuitenkin kuvannee keskimääräistä pelin tasoa. On myös selvää, että vaikka A voittaisi B:n 80% peleistä ja B voittaisi C:n 50% peleistä, ei A välttämättä voita 80% peleistään C:tä vastaan. Luokituksen tai vahvuusluvun ei pidä, eikä se voikaan, ottaa tällaisia asioita huomioon. |
|
--[Antti V|lokori], 26.4.2004 |
|
Kokeilin aikani kuluksi erilaisia muutoksia päivitysalgoritmiin. Alla oleva lista on saatu tekemällä aiempaan algoritmiin seuraavat muutokset: |
|
* Mukaan on otettu pelaajat 6 kyuhun asti. |
* K on 32, paitsi jos |
** pelaaja ei ole pelannut vielä 25 peliä - jolloin K on 32 + 32 * (25 - pelit_ennen_tätä_turnausta) / 25 |
** pelaaja ei ole pelannut puoleen vuoteen - jolloin K on 64, jos on kulunut vähintään kaksi vuotta; 32, jos on kulunut puoli vuotta; ja lineaarisesti siltä väliltä. K säilyy samana läpi turnauksen. |
* Pelaajien pisteiden keskiarvo siirretään joka turnauksen jälkeen tuhanteen. (Tämä nostaa hiukan vanhojen pelaajien luokitusta, mutta vaikutus on minimaalinen.) |
|
|| pelaaja || pisteet || pelit || voitot || tappiot |
| Laatikainen, Vesa | 1485 | 134 | 106 | 28 |
| Siivola, Matti | 1265 | 148 | 102 | 46 |
| Paatero, Lauri | 1246 | 115 | 63 | 52 |
| Lounela, Olli | 1233 | 94 | 55 | 39 |
| Törmänen, Antti | 1215 | 40 | 30 | 10 |
| Visala, Kari | 1148 | 70 | 40 | 30 |
| Jantunen, Kare | 1148 | 63 | 35 | 28 |
| Holappa, Antti | 1101 | 55 | 30 | 25 |
| Alanko, Otso | 1099 | 69 | 35 | 34 |
| Puha, Timo | 1053 | 84 | 52 | 32 |
| Keskitalo, Tuomo | 1038 | 26 | 13 | 13 |
| Jantunen, Markku | 1026 | 150 | 80 | 70 |
| Viljanen, Joose | 1022 | 50 | 23 | 27 |
| Brockman, Marko | 1013 | 46 | 27 | 19 |
| Niskanen, Einari | 1010 | 46 | 27 | 19 |
| Suorsa, Seppo | 1006 | 56 | 34 | 22 |
| Virtanen, Jaakko | 999 | 72 | 35 | 37 |
| Salo, Tuomo | 997 | 51 | 28 | 23 |
| Hirsimäki, Teemu | 971 | 63 | 32 | 31 |
| Halonen, Sami | 951 | 35 | 14 | 21 |
| Aapola, Lauri | 929 | 74 | 32 | 42 |
| Hippeläinen, Eero | 917 | 33 | 14 | 19 |
| Reijola, Timo | 914 | 79 | 37 | 42 |
| Rovio, Teemu | 891 | 86 | 39 | 47 |
| Kauppi, Ari | 881 | 49 | 21 | 28 |
| Kylmälä, Jari | 876 | 33 | 13 | 20 |
| Hansen, Henri | 863 | 36 | 12 | 24 |
| Koivikko, Jari | 863 | 31 | 11 | 20 |
| Torikka, Mauri | 861 | 55 | 20 | 35 |
| Pietarila, Paavo | 859 | 104 | 41 | 63 |
| Niinisalo, Helena | 840 | 36 | 15 | 21 |
| Karppinen, Ari | 796 | 98 | 39 | 59 |
| Kohonen, Sari | 791 | 80 | 21 | 59 |
| Runonen, Mikael | 784 | 32 | 9 | 23 |
|
Suunnittelen mittaavani eri parametrien hyvyyttä järjestelmällisesti joskus myöhemmin, en välttämättä pian. |
|
Muuten, shakin Elo-pohjaisten pistejärjestelmien toimintaa ja niiden puutteita on selitetty kansantajuisesti tässä artikkelissa: [http://math.bu.edu/people/mg/papers/acjpaper.ps]. |
|
[Antti Tarvainen], 27.4. |
|
Timo, nähdäkseni rinnastat selvästi vertailukelvottomia asioita. |
Olisitko laskemassa tulosten luotettavuutta poikkeamien neliösummalla |
|
*kaikkien pelaajien kaikista tuloksista, |
*yksilöityjen pelaajien tuloksista käytettävissä olevan peliuran aikana |
*yksilöidyn pelaajan tuloksista yhden turnauksen aikana, vai |
*yksittäisistä peleistä? |
|
Ellei toisin osoiteta, on eri asia arvioida tuloksia eri |
konteksteissa, se tekee tuloksista vertailukelvottomia, ja erityisesti |
aineiston luonne asettaa tähän omat rajansa. Kun nyt aineisto ja sen |
ominaisuudet ovat (vielä) tuntemattomia, ainakin itse olisin |
äärimmäisen varovainen yleistämään näitä tilanteita ristiin (l. voisin |
ehkä tehdä tuon uteliaisuuden aiheuttamasta mielenkiinnosta, mutta en |
ainakaan pitäisi siitä saatuja tuloksia mitenkään oikeutettuina tai |
etenkään oikeellisina.) Ja sittenpä voikin arvata mitä tällainen |
perustavanlaatuinen määrittelyn tekemättä jättäminen vaikuttaa |
työkalun (juuri esmes poikkeamien neliösummat) valintaan. |
|
Mainittakoon että näiden erilaisten aineiston käyttötapojen aiheuttama |
tulosten keskinäinen vertailukelvottomuus on näkynyt kaikissa |
luokituskeskusteluissa ja joka käänteessä. Ihmiset eivät tunnu |
hahmottavan että kyse on eri asioista. Näin ollen aivan ensimmäiseksi |
pitäisi määritellä että mitä tutkitaan/mallinnetaan ja miten. Ei |
varmaankaan kuulosta yllättävältä, että biometriassa ongelmakentän |
määrittelyn jälkeen seuraava vaihe on poikkeuksetta määrittää |
aineiston luonne ja että mitä menetelmiä siihen voi soveltaa. |
|
Tarvaisen Antin kokeilu mallin virittämiseksi on ilman muuta iloista |
nähtävää, mutta silti mieleeni tulee, että pitäisi ''pohtia |
perusteita'' seuraaville: |
|
*mihin perustuu parametri k:n raja-arvojen 32 ja 64 valitseminen |
*miksi pelitaso alkaa muuttua puolen vuoden pelitauon jälkeen, ja muutos kasvaa lineaarisesti kahteen vuoteen saakka |
*onko piste-ero transitiivinen sekä mahdollisesti lineaarinen, ja jos niin minkä suhteen |
|
Kysymyksiä saadaan varmasti paljon, kun kyseenalaistetaan kaikki |
hihasta vedetyt olettamukset. Jos tällaisia ei pohdita huolella, |
ollaan sortumassa käytännössä samaan kuin mistä nykysysteemiä on |
kritisoitu: mielivaltaan. Oletetaan että ihminen voi arvioida mallia |
vain katsomalla sen antamia tuloksia, sen sijaan että lähdettäisi |
jostain määriteltävistä perusteluista. |
|
Tämän lisäksi pitäisi mallin antamia tuloksia tutkia suhteessa |
oikeisiin pelituloksiin: ennustaako malli tulokset millään |
järjellisellä tarkkuudella, ja miten luotettavasti (l. |
systemaattisesti) sen tulokset ennustavat tapahtunutta. Tällä saataisi |
keinoja arvioida ''miksi'' ja ''missä tapauksessa'' jokin nimenomainen |
numeerinen malli voisi olla parempi kuin nykyinen, epäreiluksi |
haukuttu systeemi. |
|
Tämä ei kuitenkaan tarkoita että pitäisin eri asioiden kokeilemista |
pahana, eihän aineiston ja mallin käyttäytymisestä voida saada |
selville mitään ilman että niitä tutkitaan. Sen sijaan olisin erittäin |
varovainen arvioimaan ''mitä tahansa'' mallia ilman että asiat voidaan |
perustella muuten kuin että "se näyttää antavan parempia tuloksia." |
|
Ylempänä on sitetty kysymys GOR-systeemin heikkouksista, kerronpa |
tässä yhden perustavanlaatuisen heikkouden. ELO-systeemi pohjautuu |
normaalijakaumaan. Shakissa tällä ei ole väliä, koska pelivahvuus on |
abstrakti kokonaisluku jota verrataan vain siihen itseensä, gossa taas |
siihen yritetään sitoa dan/kyu-luokitus, joka taas perustuu |
tasoituskiviin. Hups, milläs perusteella nämä olivatkaan |
vertailukelpoisia? Muitakin heikkouksia löytyy, mutta en aio tehdä |
sitä suurta työtä, että analysoisin ne. |
|
Pahoittelen jälleen osallistumistani, mutta tilastomenetelmien väärin |
ymmärtäminen ja kyseenalainen käyttö ylitti jälleen |
kirjoituskynnykseni. Ja tarkoitukseni on ensi sijassa esittää |
rakentavaa kritiikkiä, mutta myös esittää miten hankala oikeasti |
onkaan ongelmakenttä numeerisen systeemin laadinnassa. |
|
-- DonOlli |
|
Minusta sellaisen numeerisen järjestelmän laatiminen, joka pyrkii täyttämään kaikki go- luokitukselle asetetut vaatimukset yhtä aikaa, on erittäin kunnianhimoinen projekti eikä ole välttämättä edes tarpeellinen. Tarvaisen Antin mallin tarkoitus on esittää kärjelle järjestys. Mielestäni emme toistaiseksi edes tarvitse muunlaista automaattista järjestelmää. Myös yllä esitetty huomautus GOR-systeemin eräästä heikkoudesta on paikkansapitävä. |
|
-- Markku |
|
Viimeisimmästä Antin tekemästä listasta pistää silmämääräisesti esiin sellainen seikka, että se näyttäisi koostuvan n. 2-3 populaatiosta, jotka ovat pelanneet enimmäkseen keskenään. Tämä johtunee turnauksissa käytetyistä MacMahon-rajoista. Seurauksena vaikuttaisi olevan, että k.o. populaatioista ylempien heikommat pelaajat tippuvat tuntuvastikin alempien populaatioiden vahvempien pelaajien alle, vaikka keskinäisiä pelejä ei juurikaan ole. En ala erittelemään miksi satuin huomaamaan tämän :) Olisi mielenkiintoista nähdä turnausdata jollakin tavalla klusteroituna pelaajaparien mukaan. |
|
--Paavo |
|
- ''Tein jonkinlaisen kuvaajan josta näkee pelatut pelit sivulle [SuomalaistenTasaAvausPelienMatriisi] -- Tuomo K.'' |
|
Paavolle: Huomasin itsekin tuon. En keksinyt mitään heuristiikkaa, jolla tuota voisi kompensoida. Jos tulee mieleen, kannattaa ehdottaa. En tiedä myöskään, kuinka tuon klusteroinnin voisi hoitaa. |
|
Ollille: Numerot ovat todellakin hatusta vedettyjä, enkä edes kokeillut muita arvoja. Olen samaa mieltä myös siitä, ettei tällaista järjestelmää kannata ottaa käyttöön, ennen kuin sen sen toimivuus on testattu. |
|
-- [Antti Tarvainen], 27.4. |
|
Ollille: |
Eri pelijoukolle lasketut virheiden neliösummat eivät tosiaankaan ole vertailukelpoisia, eikä jollain joukolla saatu luku kerro sinänsä mitään erityisen mielekästä, paitsi että pienempi luku on parempi. Eikä sen ole tarvekaan kertoa, koska samalla joukolla saatuja lukuja eri ennustussysteemeistä voidaan kuitenkin vertailla mielekkäästi. Tämähän riittää eri systeemien vertailua varten, koska kaikki systeemit voidaan laittaa antamaan todennäköisyydet samalle joukolle pelejä ja tulosten selvitessä voidaan kaikille laskea virhe, jota voidaan vertailla. Virheiden neliösummien tilalla voi käyttää vaikka virheiden itseisarvojen keskiarvoa, joka tuottaa erilaisia lukuja, mutta joilla on intuitiivisesti suorempi tulkinta. Tuon virheiden kokoamisfunktion (siis esimerkkinä neliösumma, itseisarvojen keskiarvo tai mikä tahansa L_n normi) valinnalla mun mielestä vaikutetaan vain siihen, miten paljon erisuuruisista virheistä rangaistaan. Näin lasketut virheet eivät edelleenkään varmaankaan ole tilastollisesti merkittäviä, mutta annetun datan puitteissa parasta saatavissa olevaa tietoa. Intuitiivisesti kuitenkin virhe isommalle ja kattavammalle pelijoukolle on merkittävämpi kuin pienelle. |
|
--Timo |
|
[Ehdotus luokittajan nyrkkisäännöksi|EhdotusLuokittajanOhjenuoraksi] |
|
-- Markku 6.6. 2005 |