Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

This page (revision-21) was last changed on 31-Aug-2012 10:37 by 87.94.164.218  

This page was created on 23-May-2006 19:01 by Bass

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 4 changed 5 lines
; Ole ajoissa : sovitusta peliajasta myöhästyminen on erittäin loukkaavaa.
; Istumapaikat : on kohteliasta antaa vanhemman pelaajan istua kasvot oveen päin.
; Nigiri : Jos värit valitaan nigirillä, vanhempi pelaaja puristaa nyrkkiinsä joitakin valkeita kiviä, ja nuorempi pelaaja arvaa niiden lukumäärän parillisuutta asettamalla laudalle joko yhden (pariton) tai kaksi (parillinen) mustaa kiveä. Jos arvaus meni oikein, nuorempi pelaaja saa mustat.
; Pelivälineet : jos pöydällä on tilaa, aseta kivikuppisi suoraan eteesi, keskelle laudan reunaa. Sijoita vankikuppi niin, että vastustajasi näkee sen esteettä, mieluiten laudan oikean alanurkkan lähelle. Kellon paikan valitsee valkeilla pelaava. (Tuomarin kaino pyyntö: jos pöytänne on seinän vieressä, valitkaa kellon paikaksi mieluiten se seinän puoli, jolloin tuomari voi tarkastaa kellon toimivuuden helpommin.)
; Onegai shimasu : On kohteliasta toivottaa __hyvää peliä__ ennen ensimmäistä siirtoa. Hyvän ''onnen'' toivottaminen ei ole tarpeen.
; Ole ajoissa : Sovitusta peliajasta myöhästyminen on erittäin loukkaavaa.
; Istumapaikat : On kohteliasta antaa vanhemman pelaajan istua kasvot oveen päin.
; Nigiri 「握り」: Jos värit valitaan nigirillä, vanhempi pelaaja puristaa nyrkkiinsä joitakin valkeita kiviä, ja nuorempi pelaaja arvaa niiden lukumäärän parillisuutta asettamalla laudalle joko yhden (pariton) tai kaksi (parillinen) mustaa kiveä. Jos arvaus meni oikein, nuorempi pelaaja saa mustat.
; Pelivälineet : Jos pöydällä on tilaa, aseta kivikuppisi suoraan eteesi, keskelle laudan reunaa. Sijoita vankikuppi niin, että vastustajasi näkee sen esteettä, mieluiten laudan oikean alanurkan lähelle. Kellon paikan valitsee valkeilla pelaava. (Tuomarin kaino pyyntö: jos pöytänne on seinän vieressä, valitkaa kellon paikaksi mieluiten se seinän puoli, jolloin tuomari voi tarkastaa kellon toimivuuden helpommin.) Nuoremman pelaajan tulisi myös pyyhkiä lauta puhtaaksi ennen peliä.
; Onegai shimasu 「お願いします」: On kohteliasta toivottaa __hyvää peliä__ ennen ensimmäistä siirtoa. Hyvän ''onnen'' toivottaminen ei ole tarpeen.
At line 21 changed one line
| . . . d . . . . . g . . . . . a . . . |
| . . . X4 . . . . . X7 . . . . . X1 . . . |
At line 27 changed one line
| . . . f . . . . . i . . . . . e . . . |
| . . . X6 . . . . . X9 . . . . . X5 . . . |
At line 33 changed one line
| . . . b . . . . . h . . . . . c . . . |
| . . . X2 . . . . . X8 . . . . . X3 . . . |
At line 40 added 2 lines
Muistisääntö: Jos tiedät, mihin ensimmäinen 3-4-kivi pitäisi pelata ([http://www.suomigo.net/images/godiagram/b1.png]:n oikealle puolelle, ks. alla), järjestyksen muistaa vaikkapa seuraavasti: "__ensin nurkat, sitten laidat;__ (joka toinen) __lähelle__ (oikeaa 3-4-pistettä), __ja__ (joka toinen) __vastapäätä.__"
At line 44 changed one line
label='Ensimmäinen siirto, mustan näkökulmasta'
label='"Sallitut" ensimmäiset siirrot, mustan näkökulmasta'
At line 72 added 28 lines
[{GoDiagram
label='Esimerkki: oikea 3-4-piste'
first='black'
+---------------------------------------+
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . , . . . . . , . . . . . , 1 . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . , . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . , . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ --------------------------------------+
}]
At line 79 changed one line
; Kaksi kiveä : Kansainvälisesti ymmärretty luovutuksen merkki on kahden kiven pelaaminen samaan aikaan. Nämä kaksi kiveä tulee asettaa laudalle vierekkäin, ja sellaiseen paikkaan, ettei vastustajalle vahingossakaan jäänyt epäselväksi että kyseessä oli luovutus. On myös hyvä sanoa "luovutan". (jap. "makemashita", engl. "I resign")
; Kaksi kiveä : Kansainvälisesti ymmärretty luovutuksen merkki on kahden kiven pelaaminen samaan aikaan[1]. Nämä kaksi kiveä tulee asettaa laudalle vierekkäin, ja sellaiseen paikkaan, ettei vastustajalle vahingossakaan jäänyt epäselväksi että kyseessä oli luovutus. On myös hyvä sanoa "luovutan". (jap. "makemashita", engl. "I resign")
At line 83 changed one line
; Pelaa loppuun : Vaikka japanilaiset ovat sitä aiemmin vastustaneet, nykyään peli tulee pelata viimeiseen siirtoon asti laudalla. Kaikki damet ja pakolliset vahvistukset on siis pelattava ennen passaamista.
; Pelaa loppuun : Vaikka japanilaiset ovat sitä aiemmin vastustaneet ja pitäneet hyvän tavan vastaisena, nykyään peli tulee pelata viimeiseen siirtoon asti laudalla. Kaikki damet ja pakolliset vahvistukset on siis pelattava ennen passaamista.
At line 85 changed one line
; Varmistu tuloksesta : Varmista, että olet vastustajasi kanssa samaa mieltä pelin lopputuloksesta.
; Varmistu tuloksesta : Varmista, että olet vastustajasi kanssa samaa mieltä pelin lopputuloksesta. Kätevä tapa ilmoittaa tulos kohteliaasti on käyttää värejä, esim "valkea voittaa 7.5 pisteellä".
At line 87 changed 2 lines
; Kerää kivet : Molemmat pelaajat osallistuvat kivien keräämiseen takaisin kuppeihinsa
; Analysoi : Pelin jälkeen on kohteliasta käydä peli läpi vastustajan kanssa, ja pohtia, mitä kumpikin olisi ehkä voinut tehdä toisin.
; Kerää kivesi : Kumpikin pelaaja kerää omat kivensä takaisin kivikuppiinsa. Vastustajan kiviä ei tule poimia laudalta (alkuperäinen syy lienee, että se näyttäisi niiden vangitsemiselta), vaan ne erotellaan omien kivien joukosta ja työnnetään vastustajan puolelle lautaa, josta vastustaja sitten poimii ne.
; Muista analyysi : Pelin jälkeen on kohteliasta käydä peli läpi vastustajan kanssa, ja pohtia, mitä kumpikin olisi ehkä voinut tehdä toisin. Tässäkin on toki hyvä sanoa mieluummin "tämä siirto olisi ollut parempi mustalle" kuin "tässä sää mokasit, miten sä et tähän pelannu".
[#1] Insei-koulussa opetettiin luovutuksen merkiksi asettamaan omasta vankikiposta vastustajan kivi laudalle ja/tai kumartamaan huomattavan syvään ja sanomaan makemashita. Kahden oman kiven asettamista laudalle ei pidetty kovin sopivana. -Antti T.
----
Kiitos Antti hyvästä yhteenvedosta. Minulla ei ole muuta huomautettavaa paitsi, että kasvot oveen päin istumisen tarjoaminen vanhemmalle pelaajalle tuntuu mielivaltaiselta nykyoloissa ja on kenties jonkinlainen jäänne muinaisilta ajoilta, kun gon pelaaja joutui pelkäämään japanilaisista go-aiheisista puupiirroksista tuttuja henkeen ja terveyteen kohdistuvia aseellisia tai aseettomia yllätyshyökkäyksiä. ;) Jos haluaa olla huomaavainen itseä iäkkäämpää pelaajaa kohtaan, parempi tapa osoittaa se saattaisi olla vaikkapa vedottomamman tai häikäisystä vapaamman paikan tarjoaminen. Paras tapa voisi olla kysyä häneltä kummalla paikalla hän mieluummin istuu. (Japanilaisista amatööreistä on sanottava, etteivät he itsekään aina ole mitään tapakulttuurin messiaita. Useita kertoja todistin Villachissa japanilaisten aiheuttamaan häiritsevää metelöintiä pelihuoneen ulkopuoliselta käytävältä. Metelöinnin välttäminen on ylipäätään tärkeää pelipaikalla ja sen välittömässä läheisyydessä. Tämä asia unohtuu erittäin helposti oman pelin päätyttyä ja jännityksen lauettua - itseltänikin toisinaan.)
Vastustajan myöhässäoleminen ei varmaankaan ole kivaa kenestäkään mutta huomattava merkitys lienee sillä kuinka myöhässä ollaan (muutama minuutti vs. kolme varttia). Joka tapauksessa myöhässä olemista on ehdottomasti pyydettävä anteeksi. Jotkut pelaajat, kuten minä, en hirveästi paheksu sitä, että vastustaja tulee muutaman minuutin myöhässä, koska mieluiten odotan, että lähes kaikki pelaajat ovat istuutuneet ja aloittaneet pelinsä ennenkuin itse aloitan pelini.
-- Markku Jantunen, 15.8. 2012
Eräs merkittävä puute; laudalle ei aseteta kahvikuppeja, eväspatonkeja jne. Lisäksi laudan päällä ei kirjoiteta kifuja saati allekirjoiteta tuloslipuketta! Jää jälkiä lautaan muutoin.
-Jesse
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
21 31-Aug-2012 10:37 9.692 kB 87.94.164.218 to previous
« This page (revision-21) was last changed on 31-Aug-2012 10:37 by 87.94.164.218