At line 17 changed one line |
Saa, mutta ei ihmisten kuullen. |
Saa, mutta ei ihmisten kuullen. Hyväksyttävää lienee käyttää [OGP|OulunGoonpellaajat]:n erävirallista mottoa: ''Eipä taida tyttö tietää, että seinän takana ois patukkia tarjolla.'' |
At line 35 changed one line |
!Miksi hyvä tuomareita on vaikea saada turnaukseen? |
!Miksi hyviä tuomareita on vaikea saada turnaukseen? |
At line 57 changed one line |
Ardentin gonpelaajan persoonallinen lingvistinen systeemi integroi subtiileja merkityseroja omaavia lekseemejä moninaisista lähteistä sekä pragmaattisista että traditionaalisista syistä. Noviisin admissio golliseen environmenttiin fasilitoituu mittavasti, jos hän absorboi relevantin terminologian ennakkoluulottomasti peli-kognitiivisen progressionsa resiprookkisena adjunktina. |
Ardentin gonpelaajan persoonallinen lingvistinen systeemi integroi subtiileja semanttisia differenssejä omaavia lekseemejä moninaisista lähteistä sekä pragmaattisista että traditionaalisista syistä. Noviisin admissio golliseen environmenttiin fasilitoituu mittavasti, jos hän absorboi relevantin terminologian ennakkoluulottomasti peli-kognitiivisen progressionsa resiprookkisena adjunktina. |
At line 71 added 8 lines |
! Mitä kirjoja kannattaa hankkia |
|
Ehdottomat goklassikot ovat mm. Kenkku gokirja (Gengen Gokyo), Go-kyu sumussa (Gokyo Shumyo) ja Inoue-sedän hassut jorinat (Hatsuyoron). Lisäksi on muita, mutta niistä emme kerro. Näitä kirjoja kannattaa säilyttää visusti turvassa vaikkapa lukitussa vitriinissä, ettei niitä tule vahingossa selanneeksi tai lukeneeksi. |
|
! Mitäs iloa niistä sitten on, jos niitä ei lue? |
|
Mitäs iloa niistä on, jos lukee? Liian vaikeita ovat. |
|
At line 87 added 20 lines |
!Mikä on oikea arvo komille? |
|
Se on 6 arkipäivinä, 7 viikonloppuisin ja 8 juhlapäivinä. |
|
!Mitä sitten tehään kun toiselta loppuu kivet vaikka peli on vielä kesken? |
|
Jos pelaatte jossain kahdestaan, pitäkää hävettävä tieto visusti omananne. Ihmiset nauraisivat vain jos kuulisivat. Jos taas pelaatte kerhossa tai turnauksessa, voi viereiseltä laudalta lainata kiviä. Hyvä idea on napata kourallinen jonkun ison dangon keskeltä kun pelaajat ovat poistuneet vaikkapa tupakalle. Puutetta ei yleensä huomata ollenkaan. |
|
! Miten luokitusjärjestelmä toimii? |
|
Luokitus ilmaistaan murtolukuna, joka kertoo, kuinka suuri osa pelaajan tekemistä siirroista on hyviä. Tämä mitataan laskemalla pelaajan yhdessä pelissä tekemien hyvien siirtojen määrä ja jakamalla se tehtyjen virheiden määrällä, ja supistamalla saatua murtolukua näistä luvuista pienemmällä. Jos tulos on pienempi kuin 1, käytetään pelaajan vahvuuden esittämiseen tuon murtoluvun nimittäjää (japaniksi kyu), jos taasen yli 1, käytetään osoittajaa (japaniksi dan). Näin ollen jos pelaaja tekee 250 siirron mittaisen pelin (125 siirtoa per pelaaja) aikana vaikkapa 31 hyvää siirtoa, hänen luokituksensa on 31/94 eli noin 1/3 = 3 kyu. |
|
! Miksei ole olemassa nolla-kyuta tai nolla-dania? |
|
Nollan käyttö luokituksissa lopetettiin vuonna 1842, kun nykyisenkaltaista murtolukuihin perustuvaa järjestelmää alettiin käyttää: eihän ole mahdollista supistaa lukua 0/250 niin että osoittajaan tulisi ykkönen, eikä 250/0 edes ole mikään rationaalinen luku. |
|
! Miltä go kuulostaa? |
|
Laudalle asetettava kivi sanoo "pa-chi", kivien rahina on "jara-jara" ja kellon painamisesta kuuluu joko "ka-sha" tai "black time limit left thirty second one time". Dan-pelaajat osaavat laskea noin omaan dan-lukuunsa asti, joten ääneen miettivä 3-dan siis kuulostaa tältä: "yks-kaks-kolme-äh, yks-kaks-kolme-äh". |
|
At line 83 changed one line |
-- [PK|PekkaKarjalainen] |
-- [PK|PekkaKarjalainen] (Kiitos Matille täsmennyksestä) (PK päivitti, kun oli tullut kysmys!) |