At line 57 changed one line |
Ardentin gonpelaajan persoonallinen lingvistinen systeemi integroi subtiileja merkityseroja omaavia lekseemejä moninaisista lähteistä sekä pragmaattisista että traditionaalisista syistä. Noviisin admissio golliseen environmenttiin fasilitoituu mittavasti, jos hän absorboi relevantin terminologian ennakkoluulottomasti peli-kognitiivisen progressionsa resiprookkisena adjunktina. |
Ardentin gonpelaajan persoonallinen lingvistinen systeemi integroi subtiileja semanttisia differenssejä omaavia lekseemejä moninaisista lähteistä sekä pragmaattisista että traditionaalisista syistä. Noviisin admissio golliseen environmenttiin fasilitoituu mittavasti, jos hän absorboi relevantin terminologian ennakkoluulottomasti peli-kognitiivisen progressionsa resiprookkisena adjunktina. |
At line 71 added 8 lines |
! Mitä kirjoja kannattaa hankkia |
|
Ehdottomat goklassikot ovat mm. Kenkku gokirja (Gengen Gokyo), Go-kyu sumussa (Gokyo Shumyo) ja Inoue-sedän hassut jorinat (Hatsuyoron). Lisäksi on muita, mutta niistä emme kerro. Näitä kirjoja kannattaa säilyttää visusti turvassa vaikkapa lukitussa vitriinissä, ettei niitä tule vahingossa selanneeksi tai lukeneeksi. |
|
! Mitäs iloa niistä sitten on, jos niitä ei lue? |
|
Mitäs iloa niistä on, jos lukee? Liian vaikeita ovat. |
|
At line 87 removed 6 lines |
!Miksi niitä nappuloita sanotaan kiviksi, vaikka ne olisi tehty lasista, muovista tai simpukankuoresta? |
|
Lopeta jo se kysely. |
|
-- [PK|PekkaKarjalainen] (Kiitos Matille täsmennyksestä) (PK päivitti, kun oli tullut kysmys!) |
|
At line 95 changed one line |
Luokitus ilmaistaan murtolukuna, joka kertoo, kuinka suuri osa pelaajan tekemistä siirroista on hyviä. Tämä mitataan laskemalla pelaajan yhdessä pelissä tekemien hyvien siirtojen määrä ja jakamalla se tehtyjen virheiden määrällä. Jos tulos on pienempi kuin 1, käytetään pelaajan vahvuuden esittämiseen tuon murtoluvun nimittäjää (japaniksi kyu), jos taasen yli 1, käytetään osoittajaa (japaniksi dan). Näin ollen jos pelaaja tekee 246 siirron mittaisen pelin aikana vaikkapa 30 hyvää siirtoa, hänen luokituksensa on 30/216 = 1/7.2 =~ 7 kyu. |
Luokitus ilmaistaan murtolukuna, joka kertoo, kuinka suuri osa pelaajan tekemistä siirroista on hyviä. Tämä mitataan laskemalla pelaajan yhdessä pelissä tekemien hyvien siirtojen määrä ja jakamalla se tehtyjen virheiden määrällä, ja supistamalla saatua murtolukua näistä luvuista pienemmällä. Jos tulos on pienempi kuin 1, käytetään pelaajan vahvuuden esittämiseen tuon murtoluvun nimittäjää (japaniksi kyu), jos taasen yli 1, käytetään osoittajaa (japaniksi dan). Näin ollen jos pelaaja tekee 250 siirron mittaisen pelin (125 siirtoa per pelaaja) aikana vaikkapa 31 hyvää siirtoa, hänen luokituksensa on 31/94 eli noin 1/3 = 3 kyu. |
At line 99 changed one line |
Nollan käyttö luokituksissa lopetettiin vuonna 1842, kun nykyisenkaltaista murtolukuihin perustuvaa järjestelmää alettiin käyttää: eihän ole mahdollista laventaa lukua 0/250 niin että osoittajaan tulisi ykkönen, eikä 250/0 edes ole mikään rationaalinen luku. |
Nollan käyttö luokituksissa lopetettiin vuonna 1842, kun nykyisenkaltaista murtolukuihin perustuvaa järjestelmää alettiin käyttää: eihän ole mahdollista supistaa lukua 0/250 niin että osoittajaan tulisi ykkönen, eikä 250/0 edes ole mikään rationaalinen luku. |
At line 106 added 6 lines |
|
!Miksi niitä nappuloita sanotaan kiviksi, vaikka ne olisi tehty lasista, muovista tai simpukankuoresta? |
|
Lopeta jo se kysely. |
|
-- [PK|PekkaKarjalainen] (Kiitos Matille täsmennyksestä) (PK päivitti, kun oli tullut kysmys!) |