At line 15 changed one line |
!!Yksinkertaistukset: (Luonnos 0.1): |
!!Yksinkertaistukset: (Luonnos 0.1.1): |
At line 26 added one line |
* itsemurha-klausuuli poistuu tarpeettomana (siirron jälkeen laudalla ei saa olla omia vapaudettomia kiviketjuja) |
At line 29 added 44 lines |
__kommentteja__ |
|
* millä tavalla tämä nyt oikeastaan on elegantimpi kuin perusgoossa tarkistettavat ja poistettavat ''vastustajan'' kiviketjut? Kieltämättä tosin tämä eliminoi paljon hankaluuksia kuten ko-tappelut ja sekit. -- sigs |
|
Sääntö, jossa vain vastustajan vapaudettomat kivet poistetaan, johtaa tilanteisiin, joissa siirron jälkeen laudalla voi olla vapaudettomia kiviä (itsemurha), jotka poistetaan vasta kun vastustaja on asettanut seuraavan kiven. Vaikka tämä ei olekaan automaattisesti mikään showstopper, se tuntuu kuitenkin epähygieeniseltä, koska se "levittää" siirron vaikutusta vastustajan vuoron puolelle, vähän niinkuin tavallinen ko-sääntökin tekisi, jos sellainen olisi. "Kiviä vangitsemattoman itsemurhan" kieltäminen poistaisi tämän epätoivotun efektin, mutta vaatisi lisäsäännön. |
|
[{GoDiagram |
label='Eleganssiongelmia sigs:n vangitsemissäännössä.' |
first='black' |
|
| . . . . . . |
| X X X , . . |
| . . . X X . |
| O O O O X . |
| X 1 X O X . |
+------------ |
}] |
|
Diagrammissa mustan 1 johtaisi tilanteeseen, jossa valkea voi elää vain pelaamalla "vangintauhkauksen": |
|
\\\ |
|
[{GoDiagram |
label='valkean vuoro. Valkea tarvitsee "vangitauhkauksen"' |
first='black' |
|
| . . . . . . |
| X X X , . . |
| . . . X X . |
| O O O O X . |
| X X X O X . |
+------------ |
}] |
|
Jos vangitsemissäännössä poistetaan vain vastustajan kivet, kuvan kolme vapaudetonta mustaa kiveä poistetaan vasta kun valkea on asettanut seuraavan kiven. Niinpä valkealla olisi syytä olla takataskussa siirto, johon musta vastaa: vasta tuon siirron jälkeen nämä kolme mustan kiveä on poistettu ja valkea voi tehdä kaksi silmää. |
|
\\\ |
|
Lisäksi, "vastustajan" on pitkä sana, sen poisjättäminen lyhentää sääntöjä :-) |
|
(PS. seki ja ko eivät varsinaisesti katoa minnekään.) |
|
-[Bass] |
|
At line 39 changed one line |
!3 pisteenlasku |
!3. pisteenlasku |
At line 45 changed 2 lines |
* pelin toiseksi monimutkaisin sääntö korvattu yksinkertaisemmalla |
* life-and-death -tulkintakysymykset sivuutetaan tarpeettomina, koska peli voidaan pelata loppuun. |
* pelin toiseksi monimutkaisin sääntö korvattu yksinkertaisemmalla. |
* life-and-death -tulkintakysymykset sivuutetaan tarpeettomina, koska peli voidaan pelata loppuun |
At line 94 added one line |
* passaaminen poistuu säännöistä. |
At line 97 added one line |
__kommentteja__ |
At line 99 added 19 lines |
* ''Ei pysty'' on mielestäni huono ilmaus. Mitä, jos pelaaja väittää pystyvänsä lisäämään kiven, mutta ei kuitenkaan lisää? -- [Matti] |
* Harkitsin käyttäväni sanamuotoa "pelaaja, joka tekee siirron joka ei vaikuta laudan asemaan, häviää", |
mutta päädyin kuitenkin kansankielisyyteen, koska tarkoituksena oli, ettei yhtään sääntökohtaa tarvitse |
erikseen selittää. Tottahan toki on, että tuo valitsemani sanamuoto tekee esim. fyysisestä väkivallasta |
tehokkaan tesujin..-- [Bass] |
|
---- |
|
Jos joskus äärimmäisen tylsistyksen vallassa haluat kokeilla näitä sääntöjä, kokemuksista kuultaisiin mieluusti |
vaikkapa tuossa: __..........................__ |
|
Saa olla hyvin tylsistynyt. Tasapeli on liian helppo tehdä. |
|
Sitä pelkäsinkin. Täytyypä etsiä jostain sopiva uhri ja kokeilla itsekin :-) --[Bass] |
* \o_ voin kyl koklata. koskas/missäs? KGS? goovariaatiot rokkaa (: -- sigs |
|
---- |
|
Kas, tämä sivu oli jäänyt päivittämättä, kun joskus aikoinaan playtestasin muutaman 9-laudan pelin verran ja [kirjoitin säännöt auki.|SL:AlterIgo] --[Bass] |