Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

This page (revision-31) was last changed on 18-Feb-2022 01:01 by Mikael Merenparras  

This page was created on 15-Feb-2011 01:28 by Jouni Valkonen

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 38 added one line
+ tarpeelliset aikatoiminnot (delay/bonus)\\
At line 46 changed one line
- ei tue turnauskäytössä tällähetkellä yleisimmin käytettyjä go-lisäaikajärjestelmiä, vaan kanadalaisessa kivet pitää laskea käsin.
- turnauskäyttöön tämä soveltuu vain jos turnauksessa käytetään Fischeriä
At line 92 changed one line
-- [Mikael|MikaelNenonen]
-- [Mikael|MikaelMerenparras]
At line 137 added 35 lines
Koska sivu on tosiasiallisesti aikasysteemeihin kantaaottava kiistakirjoitus, joka lähinnä sivuaa erästä shakkikelloa, niin kommentoin tätä joiltain osin.
Järjestän useita turnauksia Suomessa ja olen eräs Suomen aktiivisimmista turnausjärjestäjistä. Takapotkussa siirryttiin käyttämään japanilaista byo-yomia tänä vuonna ja muutos oli tietoinen ja perusteltu. Turnaussarjan säännöt sallivat kanadalaisen ja japanilaisen lisäajan, joiden väliltä Takapotkun lisäaika oli valittava. Japanilainen valittiin, koska näin vältetään kanadalaista riivaavat epäselvät tilanteet, joissa on pakko lätkiä kiviä yksi kivi/sekunti-tahtia tai vielä nopeammin.
Turnausjärjestänä haluan välttää kaikkia tilanteita, joissa aikasysteemin valinnan vuoksi peleihin syntyy epäselviä tilanteita. Epäselvyydet johtavat usein riitoihin. Kahden pelaajan välille syntyvä riita usein johtaa siihen, että tavalla tai toisella myös järjestäjä päätyy riidan osapuoleksi, vaikka järjestäjä miten tahtoisi pysytellä kiistan ulkopuolella. Tällaiset riidat syövät rajusti järjestämismotivaatiota ja ainakin itse haluan välttää niitä niin pitkälle kuin mahdollista.
Järjestäjän kannalta absoluuttinen peliaika on täydellinen painajainen, joka edes vähän suuremmassa turnauksessa lähes varmasti johtaa riitelyyn ja damepelleilyyn. Kanadalaisessa tätä tapahtuu harvemmin, mutta olen kuitenkin sen verran monta tapausta itse kohdannut, että ainakin omalta kohdaltani mittari on täynnä. Itse en kanadalaisella ajalla turnauksia enää järjestä, ellei sitten jostain sponsorisyystä tai vastaavasta ole käytännössä pakko käyttää juuri kanadalaista.
Japanilainen byo-yomi takaa, että joka siirrolle on aina byo-yomijakson verran sekunteja käytettävissä. Se takaa ehdottomasti sen, että on mahdotonta päätyä tilanteeseen, jossa peli ratkeaa siihen, kumpi nopeammin tyhjentää kivikuppiaan pelilaudalle. Toki samaan tilanteeseen päästään sopivasti valitulla inkrementillä. Nämä kaksi ovatkin järjestäjän näkökulmastani kaksi ainoaa todellista vaihtoehtoa nykyisessä tilanteessa, jossa digitaalisia go-pelikelloja on riittävästi.
Inkrementin puolesta sanottakoon tämän sivun osalta, että jos länsimaisessa go-elämässä siirryttäisiin käyttämään shakkiaikoja, niin välineiden hankinta helpottuisi huomattavasti. Esimerkiksi tämän sivun nimellinen aihe käsittelee kelloa, joka mahtuu kätevästi taskuun ja sitä on helppo kuljettaa vaikka peli-iltoihin ilman mitään lisävaivaa. Vastaavaa go-kelloa ei ainakaan minun tietääkseni ole. Harvat mallit, jotka tukevat go-kelloille sopivia aikoja, pitää tilata internetin pikkupuljuista ja tyytyä muutaman kuukauden mittaisiin toimitusaikoihin. --[Janne|JanneNikula]
Jounin tuntuu olevan vaikea erottaa toisistaan tilanteita "näin asia on" ja "näin voisi olla paremmin". Muuta vastausta ei tuollainen mahdollimman loukkaavaa tyyliä hakeva kommentti ansaitse. - [Bass]
Siitä miten asiat oli eilen, ei voida johtaa miten asiat ovat huomenna.
Inkrementti ei ole erityisesti šakkiaika, vaan se toimii gon kanssa jopa paremmin kuin šakin kanssa. Inkrementti on vain vastaus siihen mikä on optimaalinen tapa hoitaa aika siten ettei se pääse loppumaan ja rajoittaa pelien kestoa. Japanilaiset katsoivat että optimaalinen tapa on että kolmas osapuoli lukee sekunnit pelaajille, siksi byouyomi. Tällainen on länsimaisesta näkökulmasta älyttömyyttä, joten suunniteltiin kello ratkaisemaan ajastuksen ongelmat. Ensin siten että kellossa on viive ja digitaalisten kellojen kehittymisen jälkeen inkrementti.
Janne, kohtuullisen hyvä argumentti, mikä puolusti Takapotkussa käytettyä valintaa. Asiat kuitenkin muuttuu jos niiden halutaan muuttuvan, ja säännöt muuttuvat seuraavassa AGM:ssä jos näin halutaan toimia.
Mutta miksi eräät käyvät aktiivisesti muutoksen vastaista kampanjaa, kuten tuo nimimerkki »Bass», joka ilmeisesti koki tulleensa loukatuksi, kun haukuin jonkun aikajärjestelmän suohon. Se vain on brutaalia faktaa että bronstein viive on joka suhteessa parempi ratkaisu kuin japanilainen byouyomi. Tämä vain tuntuu olevan erinäisille tahoille kova pala nieltäväksi.
-- [Jouni|JouniValkonen], 17.2.
Jouni kirjoitti:
> Japanilaisen käytön motiivi juontaa juurensa siis siihen että šoogin ja gon
> tittelimatseissa käytetään erillistä sekuntien lukijaa (ihminen). Länsimaiseen
> kulttuuritaustaan tällainen käytöntö ei lainkaan sovellu ihan sen vuoksi että
> ihmisen käyttö mekaniisen kellon asemasta on vähintäänkin arvelluttavaa
> tasa-arvoon liittyvistä syistä.
Sillä, että ihminen laskee byoyomia, ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa.
-- [Matti] 17.2.2011
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
31 18-Feb-2022 01:01 19.124 kB Mikael Merenparras to previous MikaelNenonen ==> MikaelMerenparras
30 18-Feb-2011 09:24 19.12 kB Matti Siivola to previous | to last
29 18-Feb-2011 03:56 18.637 kB Jouni Valkonen to previous | to last
28 18-Feb-2011 03:55 18.635 kB Jouni Valkonen to previous | to last
27 18-Feb-2011 00:01 18.798 kB Jouni Valkonen to previous | to last
26 17-Feb-2011 23:56 18.81 kB Jouni Valkonen to previous | to last
25 17-Feb-2011 21:36 17.402 kB 62.237.44.16 to previous | to last
24 17-Feb-2011 20:36 17.198 kB Janne Nikula to previous | to last
23 17-Feb-2011 19:17 14.525 kB Jouni Valkonen to previous | to last
22 17-Feb-2011 19:11 14.595 kB Jouni Valkonen to previous | to last
21 17-Feb-2011 19:00 14.529 kB Jouni Valkonen to previous | to last
« This page (revision-31) was last changed on 18-Feb-2022 01:01 by Mikael Merenparras