At line 1 changed one line |
AlphaGo on Google DeepMind-yhtiön kehittämä äärimmäisen edistynyt go-tekoäly. |
!!! AlphaGo |
At line 3 changed one line |
! AlphaGo vs. Fan Hui 2p |
AlphaGo on Google DeepMind -yhtiön kehittämä äärimmäisen taitava go-tekoäly. |
At line 5 changed one line |
Alphago haastoi alkuvuodesta 2016 moninkertaisen Euroopan mestarin, Fan Huin, viiden ottelun sarjaan. AlphaGo voitti ottelusarjan 5-0. |
!! AlphaGo vs. Fan Hui 2p |
At line 7 changed one line |
! AlphaGo vs. Lee Sedol 9p |
AlphaGo haastoi lokakuussa 2015 moninkertaisen Euroopan mestarin, Fan Huin, [viiden ottelun sarjaan|http://www.britgo.org/deepmind2016/summary]. AlphaGo voitti ottelusarjan 5-0. |
At line 9 changed one line |
AlphaGo haastoi koko ihmiskunnan vahvimpana pelaajana pidetyn Lee Sedolin viiden ottelun sarjaan. Ottelusarja pelataan maaliskuun 9. päivästä alkaen, ja ne lähetetään suorana lähetyksenä [DeepMindin youtube-kanavalla| https://www.youtube.com/channel/UCP7jMXSY2xbc3KCAE0MHQ-A] |
!! AlphaGo vs. Lee Sedol 9p |
At line 11 changed one line |
AlphaGo johtaa ottelusarjaa 1-0 |
AlphaGo haastoi koko ihmiskunnan vahvimpana pelaajana pidetyn Lee Sedolin viiden ottelun sarjaan, jonka voittajalle on luvassa miljoonan dollarin palkinto. Ottelusarja pelattiin maaliskuun 9. päivästä 2016 alkaen, ja pelit näytettiin suorana lähetyksenä [DeepMindin youtube-kanavalla| https://www.youtube.com/channel/UCP7jMXSY2xbc3KCAE0MHQ-A] |
|
AlphaGo osoitti ylivoimaisuutensa varmistamalla ottelusarjan voiton suoraan kolmessa pelissä. Lee Sedol onnistui voittamaan 4. pelin [amashi-strategialla|http://senseis.xmp.net/?Amashi] ja loisteliaalla tesujisekvenssillä, mutta AlphaGo vei viimeisen pelin tasaisen varmalla suorituksella. Ottelusarja päättyi siis lopulta 4-1 AlphaGon eduksi. |
|
! Ottelun merkitys |
|
Gota pidettiin ihmiskunnan viimeisenä linnakkeena; peli on riittävän monimutkainen, että tietokoneiden raaka laskuteho ei läheskään riitä kisaamaan ihmisen abstraktia ajattelua vastaan. Intuitiota pidettiin (ja pidetään yhä) välttämättömänä go-menestyksen edellytyksenä. |
|
AlphaGo edustaa uudenlaista tekoälyä: se käyttää edistyneitä koneoppimisen muotoja (deep convolutional learning) ja itseään vastaan pelaamista oppiakseen rajoittamaan pelin haarautumiskerrointa ja hakusyvyyttä. Näitä apuna käyttäen muiden nykyaikaisten go-tekoälyjen suosimat menetelmät, kuten monte carlo -haut, riittävät selvästikin aivan hyvin ihmisvastustajien haastamiseen. |
|
Käytännössä tämä tarkoittaa, että AlphaGo oppii arvioimaan tilannetta ja mahdollisia siirtoja pitkälti samalla tavalla kuin ihmiset, ainoastaan tuhansia kertoja nopeammin. Toisaalta, AlphaGo ei opi yksittäisestä pelistä (esim. ottelusarjan aiemmista peleistä) enää käytännössä mitään, koska se jää miljoonien aiemmin pelattujen pelien varjoon. Ihmispelaaja sen sijaan voi analysoida yksittäisen pelin hyvinkin tarkkaan löytääkseen vastustajan pelitavasta heikkouksia. Siitä ei näyttänyt tällä kertaa olevan juurikaan apua. |
|