At line 16 changed one line |
Kuvataan kierrosta ja sen paritusta (n/2)x2-matriisilla, jonka alkioina ovat pelaajia vastaavat numerot. Samalla sarakkeella olevat pelaajat pelaavat pelin keskenään. Olkoon ensimmäisen kierroksen paritus seuraava: |
Kuvataan kierrosta ja sen paritusta (n/2)x2-matriisilla, jonka alkioina ovat pelaajia vastaavat luvut. Samalla sarakkeella olevat pelaajat pelaavat pelin keskenään. Olkoon ensimmäisen kierroksen paritus seuraava: |
At line 21 changed one line |
Valitaan lisäksi peleissä värit siten, että ylärivissä parittomilla numeroilla pelaavilla on mustat ja parillisilla valkeat. |
Valitaan lisäksi peleissä värit siten, että ylärivissä parittomilla luvuilla pelaavilla on mustat ja parillisilla valkeat. |
At line 27 changed one line |
Pelaaja 1 pelaa mustilla parittomilla kierroksilla ja mustilla parillisilla kierroksilla. Muissa pareissa pelataan aina samoilla väreillä kuin samassa paikassa pelattiin ensimmäisellä kierroksella. |
Pelaaja 1 pelaa mustilla parittomilla kierroksilla ja valkeilla parillisilla kierroksilla. Muissa pareissa pelataan aina samoilla väreillä kuin samassa paikassa pelattiin ensimmäisellä kierroksella. |
At line 73 changed one line |
Menetelmää voidaan soveltaa yhden illan pikapeliturnauksissa ihan lennossa, jos jokainen vain muistaa edellisen kierroksen istumapaikkansa ja kierroksen numeron. Muuten menetelmän avulla voidaan määrätä paritus ja pelattava väri jokaiselle kierroksella ja sitten arpoa kuka osallistujista pelaa mitäkin numeroa. |
Menetelmää voidaan soveltaa yhden illan pikapeliturnauksissa ihan lennossa, jos jokainen vain muistaa edellisen kierroksen istumapaikkansa ja kierroksen numeron. Muuten menetelmän avulla voidaan määrätä paritus ja pelattava väri jokaiselle kierroksella ja sitten arpoa kuka osallistujista pelaa milläkin luvulla. |
At line 79 added 2 lines |
(pikkuedittejä: luku vai numero? kuka sen tietää...) |
|
At line 82 added 41 lines |
|
---- |
|
Varsin tuttu ja toimivaksi todettu algoritmi - myös GO-turnamenteissa ; tuota on käytetty mm. pikapeliturnausten "helppoon" paritukseen jo joskus 80 -luvulla. |
PS. aihe on aika-ajoin herättänyt keskustelua mm. webissä/newsseissä: esimerkkinä ( bonuksena havainnollistavia apletteja) : [RoundRobin|http://www.devenezia.com/downloads/round-robin/] |
|
[Ari Karppinen|AriKarppinen] , 24.10.2004 |
|
---- |
|
Kiitos osoitteesta. Sieltä löytyy myös "tables"-linkin takaa valmiita taulukoita, joista kiireisempi voi noutaa parituksen eri kokoisiin roundrobineihin. Värijakoa siellä ei ole ajateltu, tai en ainakaan huomannut äkkiä siitä mitään sanottavan. Se on toki mahdollista tehdä myös nigirillä jokaisen parin itse, riippuen ihan turnauksen järjestäjien päätöksestä. |
|
--Pekka, 25.10.04 |
|
|
---- |
|
Shakissa on tietysti sama ongelma, ja värinvaihtelu jopa vielä tärkeämpää. |
[Valmiita taulukoita|http://chess.cern.ch/tournaments/robin.en.shtml], |
joissa tosin pelaajien numerointi noudattaa shakkiturnausten konventioita. |
Jos halutaan sama numerointi Pekan esittämällä ("kiertävällä") menetelmällä, alkutilanne on |
|
| 1 | n/2+1 | 2 | n/2+2 | 3 | n/2+3 | ... | |
| n | n/2 | n-1 | n/2-1 | n-2 | n/2-2 | ... | |
|
ja pelaaja n pysyy paikallaan, muut kiertävät vastapäivään. |
(Toivottavasti meni oikein.) |
Värit menevät niin, että jos molemmat pelaajat ovat parillis- tai paritonnumeroisia, |
niin suurempinumeroisella on valkeat, muuten pienempinumeroisella |
(poikkeuksena pelaaja n, kun pelaajia on parillinen määrä). |
Taulukon muodostuminen ja värien määrääminen tulee havainnollisemmaksi, jos |
muodostaa n kertaa n -taulukon ja merkkaa, mitkä pelit pelataan milläkin kierroksella |
ja millä väreillä |
|
-- [Jyrki Kivinen] 25.10.2004 |
|
---- |
|
Kirjoitin lyhyen [ohjelman|Täysparitukset], jolla voi generoida tekstimuotoisia paritustaulukoita. Pitää harjoitella uutta kieltä harrastuksen vuoksi :-) |
|
[Pekka Karjalainen|PekkaKarjalainen], 30.5.2005 |