|
Dia: Musta pelaa |
Ko ei tietenkään riitä tässä. Säännöllisille HGK kävijöille ei lainkaan vaikea...
Omalta osaltani NGAn kesäleiri on melkein ohi, jäljellä on enään yhden päivän turnaus.
Leiri on ollut onnistunut, pitkään aikaan en ole käyttänyt näin paljoa energiaa gon opiskeluun.
Leirillä on ollut päivittäin tsumegoita kolmessa ryhmässä: A ryhmä (dan pelaajat), B ryhmä (1kyu-7kyu) ja C ryhmä (8kyu). Tehtävät ovat kaikilla tasolla olleet aika haastavia. Itse olen pakertanut A ryhmän tehtäviä, ja paras tulos oli 13/15 oikein.
Alla on tehtävä C ryhmästä; kokeile saatko sen ratkaistua! Ko tilanteesta syntyy helposti, mutta valkea voi pelata paremmin.
|
Dia: Valkea tappaa |
Vaikeaa?#
Jos tappaminen ilman kota alkaa tuntua vaikealta, niin et ole yksin.
Itse ajattelin ratkaisun olevan ko. Ongelman kuitenkin tuntui jotenkin epäilyttävältä, ja useampi A tehtäviä tehnyt analysoi ongelmaa yhdessä jonkin aikaa, ennen kuin koton tappo löytyi.
Itse asiassa ongelmasta oli tipahtanut yksi kivi pois, ja tappaminen on vaikeaa, selkeästi hyvää A luokkaa. Alkuperäisessä ongelmassa tappo ilman kota on helppoa.
|
Dia: Alkuperäinen ongelma |
Amatöörien yose ei ole aina niin kovin kummoista. Tämän vuoden SM II karsinnoissa sattui silmään taas yksi esimerkki 4 danin pelaajien pelistä, jossa pisteitä meni halvalla.
|
Dia: |
Kuvan tilanteessa valkea joutuu varmasti puolustamaan sisäpuolelle kerran.
|
Dia: |
Kuvan sekvenssi pelattiin pelissä. Myöhemmin valkea paikkasi A:han pelaamalla.
Musta olisi voinut pelata paremmin, vaikka se ei ehkä ole ihan ilmeistä. Näin pienessä tilassa ei voi olla mitään vaikeaa?
HGKn päästyä uuteen, hienoon pelipaikkaan Manga cafeen on aika myös esitellä uudet metkut.
Tämä tilanne tuli kerholla.
|
Dia: |
Musta vastaus 2 näyttää itsestäänselvältä. Mutta valkealla onkin yllätys odottamassa!
Edellisestä pulmasta onkin jo jonkin aikaa, joten verrytellään vähän helpommalla :)
Kerhopelissä tuli kuvan tilanne. Kysymyksenä on nyt se, elääkö valkoinen ryhmä jo, vai pitäisikö sitä vielä puolustaa?
|
Dia: |
Korean Ambassador Cupin välierässä nähtiin hieno elämän ja kuoleman kysymys (koreaksi: sahwal). Seuraavalla siirrolla ja sitä seuraavalla sekvenssillä Matti varmisti finaalipaikkansa.
|
Dia: Mustan vuoro |
|
Dia: Näin ajattelin peli etenevän, --Matti. |
|
Dia: Edes 4 ei auttanut. |
|
Dia: Tämä on pitkähkö variaatio, mutta valkea kuolee edelleen. |
|
Dia: Jatkuu. |
|
Dia: Ja jatkuu. |
|
Dia: Hännän uhraaminen on liian isoa mutta ainakin valkea eläisi. |
|
Dia: Jos musta yrittää saada kaiken, 6 pelastaa valkean. |
|
Dia: Alkusoitto, Valkean vastattua kivellä 2, oli ponnukin ottaminen siirrolla a sente sekä laitaa että keskustaa vastaan. Miten valkea olisi voinut välttää asian? |
{GoDiagram
Go-kerhon tiistaipeli-illassa anonyymeiksi jäävät pelaajat harjoittelivat tsume-gota pelissään. Mustan tappoyritys lähtee tyylikkäästi liikkeelle:
|
Dia: Kerhoillan tsumego |
Mutta jatkossa menee yksi jos toinenkin asia pieleen.
|
Dia: Varsinainen peli |
Valkea olisi voinut elää sekissä esimerkiksi näin, ulkoisten vapauksiensa turvin.
|
Dia: Seki nurkassa |
Jos musta pelaa näin, valkea saa kaksi silmää, joko A:sta tai B:stä.
|
Dia: Valkealla kaksi silmää |
Valkean 1 jälkeen tilanne näyttäisi kolta.
|
Dia: Ko |
Alunperin mustan apinanloikka olisi ollut murhaava, A ja B ovat miai.
|
Dia: Oikea tapposiirto |
|
Dia: White to play |
Kuvan tilanne tuli SM-I karsinnoissa. Valkean oikeanpuoleinen ryhmä etsiskeli vielä silmiään, joten valkoinen oli katsellut mahdollisuutta saada vaikkapa yhden gote-varasilmä. Mutta mikäs on parasta mitä tilanteessa voi saada?
Kuvan tilanteeseen oli tultu vasemmanpuolesella sekvenssillä (alla). Mustan 4 ei ole hyvä, oikeanpuolinen kuva antaa ilmeisesti oikean tavan pelata. Tässä valkoinen ei saa edes gote-silmää.
|
Dia: |
|
Dia: |
Edellisessä sekvensississä kivi 2 on oleellista pelata, jotta välttää turhan kon.
|
Dia: |
ja nyt sitte alkuperäiseen ongelmaan. Valkean sisäänpeluu 1 tuottaa kon.
|
Dia: |
Pelissä musta kuoli ilman kota, mikä ratkaisi pelin.
|
Dia: |
Mustan olisi kuitenkin helppoa saada tilanteesta ko. Valkea ottaa kon ensin, mutta Mustalla on kaksi sisäistä uhkausta alkean pisteestä a.
|
Dia: |
KGS palvelimelle kirjattavia turnauspelejä on mukava katsella. Kibitsien äänenvoimakkuutta ei tarvitse lainkaan säännellä, toisin kuin paikan päällä.
Yligo cupissa Pempu-Mika pelissä tuli vaihteeksi mukava L&D ongelma. Mutta niin kuin usein käy, pelaajat eivät sitä ihan oikein saaneet pelattua.
|
Dia: |
Pelissä valkea yrittää elää laitolla 1, joka ensinäkemältä tuntuisi toimivan jotenkin.
|
Dia: |
Pelin jatko tuotti kon nurkaan.
|
Dia: |
Valkean 1 oli ilmeisestikkin välttänyt koko kon. Tässä on hyvä huomata, että valkean A uhkaa mustan kolmea kiveä, joten se on sente.
|
Dia: |
Mutta kuinkas olla ollakkaan, valkea 1 ei toimi ollenkaan! Musta 2 tekekisi silmistä pisteissä a ja b miain ja valkea on kuollut kuin kivi.
Lumimiehen toteamus tästä: "5 ave mariaa ja 10 tsumegota mikalle". Tosin tapon huomaamatta jättäminen vain hieman lykkäsi valkean luovutusta.
Go-kerhossa eräänä talvisena kevätiltana, musta on pelannut juuri A:n.
|
|
Tästä alkaa selkeä yksiviivainen muunnelma. Mutta lopputulos jättää valkealle toivomisen varaa.
|
Valkean 1 on hieno valmisteleva siirto.
|
Jos musta vaistonvaraisesti vastaa atarilla...
|
...kytkentä ali A:sta ei toimikaan.
|
Mustan on parasta varmistaa tämä puoli.
|
Ja valkea elää.
|
Kuvat tuotettu GoWrite 2.3.25:n Ascii/wiki-exportilla.
Alla olevassa tilanteessa valkean alueessa on vielä onglma jäljellä. Mutta miten musta hyödyntää sen?
|
Dia: Musta pelaa |
Muutamia variaatioita#
Edellisen kerran ongelmassa valkea elää sekillä.
|
Dia: Musta elää ilman pisteitä |
Musta yritys tappaa valkean 3 jälkeen ei onnistu.
|
Dia: Musta elää isona |
Ongelmassa ajoitus on oleellinen, yksi ei-toimiva yritys elää pelaamalla tesuji (valkean 3) liian aikaisin
|
Dia: |
Alla oleva tilanne nähtiin Munkissa, valkean vuoro pelata.
Vaikka tilanne ei ole mutkikas, pitää kota varoa sekä valita parempi tapa...
|
Dia: |
Tehtävissä on tavallisesti tavoittena se, että ratkaisuja oli tasan yksi. Normaalia on vielä tehtävän lopussa pienet vaihtoehdot.
HGK:n Dan-treenien ongelmaosuudessa oli tässä mielessä huono, mutta mielenkiintoinen ongelma. Yhteensä toimivia aloitussiirtoja löydettiin illan aikana 3!
Montako valkoisen toimivaa aloitussiirtoa sinä löydät?
|
Dia: Dan-treeniongelma |
Mainittakoon, että GoGoD antaa ongelman muodossa, jossa lienee vain yksi toimiva aloitus.
|
Dia: GoGoD version |
Sitten takaisin aikaisempiin ongelmiin.
Valkean 1 on oikea aloitus, mutta mustan vastauksen jälkeen ei ratkaisu ole vieläkään itsestäänselvä...
|
Dia: Jatko? |
Go-kerhon peli-illassa näimme taas, miten dan-tasollakaan loppupelijutut eivät lähde selkärangasta. -- Vieraileva blogaaja Vesa.
|
Dia: Loppupeliä. |
|
Dia: Pelissä valkea pelasi näin. |
|
Dia: Kun olisi pitänyt pelata näin. |
|
Dia: Myös mustan on osattava, ei näin. |
Nykyisin ratkon ongelmia (pääosin Gengen Gokyosta) löysinä hetkinä. Ongelmien luonna ja vaikeus vaihtelee kokoelmassa mukavasti, koskaan ei ole ihan varma, onko jo löytänyt parhaat vastaukset. Silloin tällöin olen jonkin ongelmista laittanut HGK peli-illassa esille pohdittavaksi.
Näistä päivän pulma jäi mieleen suoraviivaisuutensa taki, "niinpä tietenkin" -elämys oli poikkeuksellisen voimakas.
|
Dia: |
Toinen vähän vastaava ongelma on klassikko vuosien takaa.
|
Dia: |
Kummassakin tapon toinen laitto on hankala.
Eilen olin Assun vetämissä dan-treeneissä 9 muun dan pelaajan ja yhden kyu-pelaajan kanssa.
Treeneissä eräs ratkaistava ongelma oli vanhasta ongelmakokoelmasta Kanzufu (Guan Zi Pu; Gwan Ja Bo). Kokoelmassa on liki 1500 ongelmaa.
|
Dia: |
Tämä ongelma osoittautui treenien toiseksi vaikeimmaksi, sen sai oikein yksi pelaaja: Ainut mukana ollut kyu-pelaaja!
Dan pelaajat harhautuvat tehtävässä helposti ihan hakoteille... Onko sinusta kyyksi?
Kuva tilanteessa valkea tenukoi. Miten musta tapaa ilman koota?
|
Dia: |
HGKlla tilannetta analysoitessa hetken näytti, että ala olevassa tilanteessa valkea elää ilman koota. Vaan voiko musta sittenkin tapaa koolla?
|
Dia: |
HGK peli-illassa opiskelimme Antin Japanissa pelaamia pelejä.
Läpikäynnissä Antin ja Shin-Hwan Yoo pelistä löytyi yllättävä laitto, jolla Antti olisi selvinnyt ensimmäisestä taistelusta. Antti pelaa mustilla.
|
Dia: (1-30) |
Tilanne alkaa yllä olevasta asemasta.
|
Dia: |
Tämä olisi tyypillinen joseki.
|
Dia: |
Jos valkea ottaa josekissa senten, ja pelaa muualle, nurkkaan syntyy ko.
|
Dia: (31-37) |
Musta kuitenkin haluaa parantaa tätä ja pelaa kuvan sekvenssin. Musta 37 voisi kytkeä (A), jolloin valkea B elää ja peli jatkuisi rauhallisesti.
|
Dia: |
Nyt kuitenkin hurja taistelu lähtee liikkeelle... ja näin syntyykin sitten aiheena oleva tilanne.
Mikä onkaan mustan paras jatko?
|
Dia: |
Pelissä tulos oli mustalle epämieluisa ko.
|
Dia: |
Mustan 75 ei ole lainkaan riittävä ko-uhkaus, ja peli on käytännössä hävitty, kun vastassa on vahva pelaaja. Peli jatkuu vielä monta laittoa, mutta ratkaisu on jo tapahtunut.
Ja nyt sitten parannus mustalle (55):
|
Dia: |
|
Dia: |
Jos valkoinen pelaa kiltisti (toivot vaan) ja poistaa kon nurkasta, peli näyttää erinomaiselta mustalle.
Toisaalta kon jättäminen nurkkaan on kiusallista, kun ulkopuolella olevat kivet ovat heikkoja.
|
Dia: |
Joten valkoinen joutuu tyytymään huonoon kohon nurkassa. Tämä lienee paras tulos, mitä valkoinen voi saavuttaa.
Alla ulkomuistista mukaelma kerholla nähdystä tilanteesta. Valkea pelastaa häntänsä?
|
Dia: |
Alla oleva tilanne pohditutti hetken aikaa kerhossa ihmisiä. Mikä on paras tulos mustalle?
|
Dia: Musta pelaa |
Korean Ambassador-cupissa löysin pitästä aikaa niin huonon laiton, että ihan ihailen sitä. Alla olevassa tilanteessa on valkean vuoro, semeaissa valkea on vapauden edellä.
Mutta! Valkealla yksi näennäisen hyödyllinen laitto, jonka jälkeen hän ei enää ole edellä. Missä?
|
Dia: |
Oheinen tilanne tuli joitakin aikoja sitten kerhopelissä. Pelissä valkea luuli pelaavansa ko-uhkauksen, mutta sepä tappoikin. Mutta mikäs laitto ryhmän tappaakaan?
|
Dia: Valkea tappaa |
Loppupelissä tuppaa sattumaan ja tapahtumaan ja MM-kisat eivät olleet poikkeus. Alla kohtuu tasainen loppupeli, valkea pelaa sentet ennen kytkentää (a). Mikä onkaan mustan suunnitelma?
|
Dia: Mustan vuoro |
|
Dia: Status? |
WAGC:n peleistä valittuja tilanteita... Mitenkäs musta jatkaa? ja mikä on status?
Tällä kertaa hieman elämän ja kuoleman pohdintoja.
Jaakko Munkissa pelatessani valkeilla tuli oheinen tilanne, valkea on ongelmissa:
|
Dia: |
Tästä pelin jatko oli
|
Dia: |
Ja sitten päivän haasteeseen. Mikä onkaan tämän status mustan 8 jälkeen?
|
Dia: |
Toigossa sattui ja tapahtui, liekö tullut yhtään korrektia laittoa tämänkään (helpon) ryhmän käsittelyssä?
|
Dia: Paras mustan vastaus? Montako jollakin lailla toimivaa laittoa valkealla olisi ollut? |
Blog-muoto voisi olla hyvä Wiki sisällön luettavuuden kannalta. Jatkossa laitan omat erikoiset tilanteeni tänne.
-- Lauri
Add new attachment
Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.
(empty line) Make a paragraph break. ---- Horizontal ruler [link] Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal WikiName or an external link (http://) [text|link] Create a hyperlink where the link text is different from the actual hyperlink link. [text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. This supports interWiki linking. * Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) for deeper indentations. # Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) for deeper indentations. !, !!, !!! Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. More exclamation marks mean bigger headings. __text__ Makes text bold. ''text'' Makes text in italics (notice that these are single quotes (')) {{text}} Makes text in monospaced font. ;term:def Defines 'term' with 'def'. Use this with empty 'term' to make short comments. \\ Forced line break (please use sparingly). |text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.
Don't try to use HTML, since it just won't work.
To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.
To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.
(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)