Tälle sivulle on tarkoitus kirjoittaa summittainen ohje parittajan tehtävistä ja tärkemmistä nyrkkisäännöistä niihin liittyen. Keskustelu ja kysymykset MUUALLE!
Parittajan tehtävät#
- McMahon-ryhmäjaon suunnittelu mahdollisesti yhdessä tuomarin kanssa
- Parituskoneen käyttö, tulosten syöttö, paritusten julkaisu
- Parituskoneen toiminnan valvominen
Ryhmäjako#
McMahon-järjestelmän tarkoitus on simuloida sveitsiläistä turnausta, jossa on jo pelattu jokunen kierros. Tämän vuoksi pelaajille annetaan alkupisteitä, ikäänkuin he olisivat jo voittaneet joitakin pelejä. Pisteiden jakamisessa meitä avustavat luokitukset, joiden tässä tapauksessa toivotaan olevan suurinpiirtein kohdallaan. Ryhmäjaon tarkoitus on lähinnä välttää liian suurilla luokituseroilla pelattavia pelejä alkukierroksilla.
Ryhmäjaossa tulee ottaa huomioon mm. seuraavat seikat
- Kierrosten määrä
- Pelaajien määrä
- Luokitusjakauma
- Turnauksen tavoitteet (voittaja, N seuraavaa sijaa, luokitusinformaatio, ...)
- Ja miljoona muuta asiaa, jotka yleensä hoksaa vasta tehdessä
Kierrosten määrän merkitystä ei kannata painottaa liikaa, suurin osa turnauksista kun on viisi- tai enintään kuusikierroksisia. Jos määrä poikkeaa tästä, kannattaa miettiä, miten se vaikuttaa allamainittuihin nyrkkisääntöihin.
Pelaajien määrän vaikutus on melko selkeä. Enemmän pelaajia -> enemmän ryhmiä, koska pelaajamäärän kasvaessa laajenee myös luokitusjakauma.
Jos luokitusjakauma on kovin tasainen, se pienentää lopullista ryhmämäärää, koska tasaisia pelejä saadaan isoillekin ryhmille. Jos luokituksia on "sieltä täältä", taikoja tarvitaan hieman enemmän, mutta hyvänä pohjana voidaan pitää "suht suuri ylin ryhmä, 15-25% pelaajista, alin ryhmä saa myös olla melkein yhtä kookas jos vain mahdollista ja keskelle jäävät 0.5-0.7 kertaa ylimmän ryhmän kokoisia". Tämä siis melko tasaisella luokitusjakaumalla. Siitä sitten sorvaillaan tarpeen mukaan.
Aina on mukavaa, jos ryhmäkoot ovat kakkosen potensseja, mutta koska tähän ei kuitenkaan päästä, parilliset ryhmäkoot ovat arvossaan ryhmästä toiseen paritusten minimoimiseksi. Ylimmän ryhmän olisi erittäin hyvä pysyä parillisena vielä toisellakin kierroksella, ettei jouduta liian äkkiä peluuttamaan sossihässipelejä, ts. parittamaan ylimmästä ryhmästä alas.
Tulosten syöttö yms#
Tuloksia kannattaa syötellä masiinaan sitämukaa kun niitä "kentältä" tulee. Hyvä tavoite on saada parin minuutin sisällä viimeisen pelin tuloksesta uudet sijoitukset seinälle, että ihmiset voivat tarkistaa, että tulokset on merkattu oikein. Tätä helpottavat erilliset tuloslipukkeet, joissa pelaajat allekirjoituksillaan vahvistavat pelin tuloksen sekä vähintään kahdesti syötön oikeellisuuden tarkistus. Tarkkana kuitenkin!
Parituskoneen valvominen#
Ensimmäinen kierros paritus menee yleensä nätisti, jos ryhmät on valkattu oikein. Seuraavilla kierroksilla parittajan päätehtävä on valvoa, että parituskone ei tee suurempia virheitä esimerkiksi ryhmästä toiseen paritettaessa. "Hyvänä" esimerkkinä Toyota Tourin 2004-05 viimeisen turnauksen viimeisen kierroksen ykköspöydän paritus. Etsi virhe.
Parin viimeisen kierroksen paritus on erityisen tärkeä. Siellä päätetään turnauksen voittaja, mahdollisuudet muille palkintosijoille ja luokitusdata. Nyt siis erityisen tarkkana. Parin ylimmän ryhmän kanssa erityinen huolellisuus palkitaan sillä, että parituksesta ei auota päätä niin pahasti. Kolmen kierroksen jälkeen on hyvä etsiä tuloslistalta 3/3 voittaneet ja arvioida, löytyisikö sopivia vastustajia luokitusdataa ajatellen. Ylimmissä ryhmissä näin ei tehdä, ettei sössitä kärkikamppailuja. Ja kuten aiemminkin, kytätään koneen toimivuutta erityisesti ryhmästä toiseen paritettavien kohdalla.
Yhteenveto#
Tee ryhmäjaot mieluummin oikein, tarkkaile paritusohjelmaasi ja raportoi poikkeavuuksista, parin viimeisen kierroksen ajan kyttää ylimpiä ryhmiä ja luokitusdataa.
Add new attachment
Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.
(empty line) Make a paragraph break. ---- Horizontal ruler [link] Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal WikiName or an external link (http://) [text|link] Create a hyperlink where the link text is different from the actual hyperlink link. [text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. This supports interWiki linking. * Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) for deeper indentations. # Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) for deeper indentations. !, !!, !!! Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. More exclamation marks mean bigger headings. __text__ Makes text bold. ''text'' Makes text in italics (notice that these are single quotes (')) {{text}} Makes text in monospaced font. ;term:def Defines 'term' with 'def'. Use this with empty 'term' to make short comments. \\ Forced line break (please use sparingly). |text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.
Don't try to use HTML, since it just won't work.
To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.
To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.
(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)