Oulun Pikkuturnaus 2006

Tämä on ensimmäinen kerta, kun kuulen, että pikkulaudan pelissä on byoyomi käytössä. Mielestäni 20 minuutin perusaika riittää hyvin 13*13 pelin pelaamiseen. -- Matti

Huomasitko, että kyseessä on alkeiskurssin päätösturnaus? Monelle kyseessä on ensimmäinen turnaus ja osa saattaa jopa käyttää kelloa ihka ensimmäistä kertaa. -- Jaakko Sä

Huomasin. Mieestäni etenkin alkeiskurssin päättöturnauksessa olisi hyvä käyttää yksinkertaista aikasysteemiä eli pelkkää perusaikaa. -- Matti

Turnaus on kaikille ensimmäinen turnaus, kellojen käyttö opetellaan aiemmin alkeiskurssilla. Me ajateltiin, että paikalla olis aputuomareita eli käytännössä samat tyypit, ku kurssin ohjaajinakin hyörii, avustamassa kellon käytössä tms. Tämä olisi semmonen turvallinen paikka oppia käyttämään byo-yomia, kun kaikki on samalla tasolla eikä tarvii niin paljoa jännittää mokailuja kellon kanssa ku "oikeassa" turnauksessa. Lisäksi ko on tavotteena saaha kaikille halukkaille luokitus (kellään turnaukseen osallistuvalla ei sitä vielä ole), niin ei haluta, että ns. voitettu peli tuliskin yhtäkkiä ekakertalaisuuden takia ajalla hävityksi, siksi siis byo-yomi. Jos löytyy lisäperusteluita sille, että miksei byo-yomia kannata käyttää tässä turnauksessa, niin voimma toki harkita sen poistamista. --tii

13*13 turnausta en ole aiemmin Suomessa järjestäänyt, mutta pari 9*9 turnausta kyllä: kurssiturnaus ja kerhoiltaturnaus. Molemmissa peliaika oli 5 minuuttia ilman byoymia. Euroopan Go-kongressin 13*13 turnauksessa on tyypillisesti ollut 20 minuuttia ilman byoyomia. Saatte toki käyttää pitkää peliaikaa, jos se on mielestänne tarpeen. Minä laittaisin peliajaksi 10 tai 15 minuuttia ilman byoyomia ja peluuttaisin kaikki kaikkia vastaan. Siinä ei yhden pelin "väärä" tulos paljoa häiritse. --Matti

Kaikki kaikkia vastaan ei taida onnistua ihan yhden päivän aikana jos edes puolet yliopiston kurssilla käyneistä osallistuu turnaukseen (2 eri kerralla ollut 32 osallistujaa, yhteensä 42 eri ihmistä). Tuohon vielä lyseon kurssilaiset lisäksi. Itse laittaisin peliajan vielä lyhyemmäksi jotta isompi osa joutuisi byoyomia käyttämään. On se mukavampi opetella "rennossa turnauksessa", jossa on ihmisiä opastamassa jos tulee kysymyksiä kuin isommassa turnauksessa. -- Miika Hannus

Pelaajia tulee turnaukseen 30-55, (aloittaneita tällä hetkellä lyseo 13, yo 42) vielä ei ole sen tarkempaa tietoa. Byo-yomi halutaan opettaa tässä turnauksessa, eikä myöhemmin, joten siksi jätämme sen siihen. Perusajan lyhennys 15 minuuttiin on kuitenkin ihan hyvä ehdotus, lisäsin kuudennen kierroksen ja muutin aikatauluehdotuksen sen mukaiseksi. (Huom! paritusaikaa ei tarvinne niin paljon kuin normaalisti, koska kaikkien lähtötaso on sama, eikä tarvitse miettiä ns. järkeviä pareja.) --tii

Minusta byo-yomin käyttö on hyvin perusteltua. 13x13-laudallakin voi hyvin jo tulla useita dameja joiden käytössä on oltava jonkin verran tarkkana. Ensikertalaisen voi olla vaikea tajuta, että loppupeliin menee niinkin paljon aikaa kuin siihen saattaa mennä. Siksi on parempi, ettei aika ole absoluuttinen. En sitten tiedä olisiko japanilainen byo-yomi ensikertalaiselle vielä helpompi. - Jaakko Sä

Japanilainen byoyomi on tietysti aloittelijalle helpompi. Aloittelija voi saattaa itsensä aikapulaan yhtähyvin kanadalaisessa byoyomissa, kuin ilman byoyomia pelatuusa pelissä. Kanadalaisessa byoyomisaa aloittelija voi jatkaa miettimistä yhtä hitaasti tullessaan byoyomiin ja sitten havahtua kun pitäisi pelata kymmenen kiveä 15 sekunnissa. Japanilaisessa byoyomisa tulee varoitus joka siirron kohdalla. --Matti

Japanilaisen byo-yomin ongelma taas on se, että pelit voivat sen tähden venyä aika pitkiksi. Jos esim. perusaika olisi 15 minuuttia ja sitten 1x20 sekunnin japanilainen byo-yomi, niin sadan siirron peli voisi kestää tunnin. Oletetaan esim. että molemmat käyttävät 15 minuuttiaan kymmeneen ensimmäiseen siirtoon ja sitten miettivät byo-yomilla aina mnelkein 20 sekuntia / siirto. Saadaan 2 * 15 + 90 * 0:20 = 60 min. Tosin yhtä kauan aikaa menisi tuolla kanadalaisella byo-yomillakin. Lisäksi japanilaisessa byo-yomissa pitäisi antaa varmaan vähän enemmän aikaa / siirto, kun nopeammin siirtämisestä ei saa aikaa muiden siirtojen miettimiseen. No, nämä järjestelythän ovat joka tapauksessa järjestäjien asia, että teette tietysti niin kuin parhaaksi näette. Sitten pieni sivupolkukeskustelu: miksi gossa ei käytetä Bronstein-aikaa? Sen etu olisi se, että aika vähenee aina jatkuvasti, ei isoina hyppäyksinä, kuten japanilaisessa ja kanadalaisessa byo-yomissa. -- Jaakko Sä

Kanadalainen byoyomi kuulostaa minusta oikein hyvältä idealta alkeiskurssin päätteeksi. Bronstein analogisella kellolla lienee liian haastava toteutettavaksi. -- Gardan

Käytössä olevilla tornikelloilla ei ole mahdollista toteuttaa kuin kanadalainen byo-yomi järkevästi. --Tii

Ajatuksia turnauksen jälkeen: 13x13 -laudalla tuntui 15+5/15min sopivan hyvin. Yksi kierros jouduttiin ottamaan 10+5/15 aikataulun kiinni saamiseksi, ja tällä kierroksella pelit tuntuivat olevan hieman kiirrehdittyjä. Voin lämpimästi suositella jos mahdollista paritusjärjestelmäksi epm:ää JOS on kärsivällisyyttä, hieman ylimääräistä aikaa ja videotykki käytössä. :P -Ren

Authentication code:

Toolbar

Comment signature

Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.

(empty line)     Make a paragraph break.
----             Horizontal ruler
[link]           Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal 
                 WikiName or an external link (http://)
[text|link]      Create a hyperlink where the link text is different from the actual 
                 hyperlink link.
[text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the 
                 actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. 
                 This supports interWiki linking.

*                Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) 
                 for deeper indentations.
#                Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) 
                 for deeper indentations.

!, !!, !!!       Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. 
                 More exclamation marks mean bigger headings.

__text__         Makes text bold.
''text''         Makes text in italics (notice that these are single quotes ('))
{{text}}         Makes text in monospaced font.
;term:def        Defines 'term' with 'def'.  Use this with empty 'term' to make short comments.
\\               Forced line break (please use sparingly).

|text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.

Don't try to use HTML, since it just won't work.

To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.

To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.

(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)