Kaisla-liiga 2015#

Kaisla-liiga on YliGon järjestämä Kaislan peli-illoissa pelattava turnaus. Turnauksen tarkoitus on tuoda peli-iltoihin kellon kanssa pelattavia laadukkaampia ja turnausmaisempia pelejä. Turnaus kestää suurin piirtein yliopiston syyslukukauden ajan.

Ajankohtaista#

Viiden kierroksen jälkeen Eerik Norvio, Jaakko Hujanen ja Arto Heikkinen ovat kolmessa voitossa. Kaksi parasta pääsee palkinnoille, jotka ratkaistaan lisäpeleillä. Liigan voittaja saa 50 euron ja kakkonen 30 euron lahjakortin Oluthuone Kaislaan.

Lisäpelit pelataan keskiviikkona 18.11. noin klo 18:00 alkaen!

Tulokset

Kannattaa muistaa, että jokaiselle kierrokselle ilmoittaudutaan erikseen, joten myös aiemmille kierroksille ilmoittautuneiden pitää ilmoittautua! Jos et millään pääse paikalle ajoissa, mutta olet kuitenkin tulossa viimeistään klo 19 mennessä paikalle, voi turnaukseen ilmoittautua myös puhelimella Artolle numeroon 050 304 3850. Pelit aloitetaan heti kun paritus on julkistettu. Muista siis ilmoittautua klo 18:30 mennessä!!

Koska ykkös- ja kakkospalkintoa ei voi jakaa useamman pelaajan kesken. Palkintoja varten mahdollisesti tarvittavat lisäpelit pelataan 18.11.

Turnauksen formaatti#

Turnauksessa pelataan viisi kierrosta viiden eri peli-illan aikana. Peli-illan alussa otetaan vastaan ilmoittautumiset illan peliin ja myöhemmin illalla pelataan yksi turnauspeli. Turnauksen peli-illat ovat joka toinen keskiviikko, joten turnaus kestää noin kolmen kuukauden ajan.

Turnaus paritetaan McMahon-järjestelmällä, mutta turnaus pisteytetään yksinkertaisesti voitettujen pelin määrällä. Toisin sanoen McMahonia käytetään ainoastaan sopivien paritusten etsimiseen ja sijoitus turnauksessa ratkeaa yksin voitettujen pelien määrän mukaan. Jokainen luokitus muodostaa oman McMahon-ryhmänsä, joten turnauksen voittoon on mahdollisuudet sekä kyu- että dan-pelaajilla.

Kaikkia kierroksia ei ole välttämätöntä pelata ja on esimerkiksi mahdollista voittaa turnaus voittamalla neljä kierrosta ja jättämällä yhden väliin. Poissaolosta saa paritusta varten puolikkaan McMahon-pisteen, mutta luonnollisesti poissaolosta ei saa yhtään voittoa. Jos pelaajat ovat turnauksen viimeisen kierroksen jälkeen tasavoitoissa, ratkaistaan palkinnot lisäpeleillä 18.11.

Järjestäjät#

Turnauksen järjestävät Antti Niemi, Arto Heikkinen ja Anttoni Maula.

Turnauksen säännöt#

  • Pelit tasoituksellisia MMS-1
  • Pääaika 45 minuuttia
  • päälle tulee 5s fischer
  • Komi 6,5 pistettä
  • EGF C-luokan turnaus

Vaikka pelit pelataan ravintolaympäristössä, peleissä pätevät tavalliset turnaussäännöt. Erityisesti katsojien kanssa ei siis pidä keskustella eivätkä katsojat saa puuttua peliin.

Osallistuminen ja palkinnot#

Koska pelit pelataan Kaislassa YliGon peli-iltojen yhteydessä, pelaajilta vaaditaan 18 vuoden ikää.

Turnauksessa ei ole osallistumismaksua. Turnauksessa ei vaadita minkään kerhon jäsenyyttä.

Turnauksen voittaja ja toiseksi sijoittunut saavat palkinnoksi lahjakortin Kaislaan.

Huom.#

Jos teidän pitää lähteä aikaisin, ilmoittakaa se tarvittaessa etukäteen, jotta ette joudu odottamaan vapautuvaa lautaa, vaan se osataan varata teille kierroksen alkaessa.

Turnauksen järjestäjät eivät toimi pariteettipelaajina. Näin ollen on mahdollista joutua vapaakierrokselle, joka tarkoittaa tuloksissa voittoa.

Lisäpelit#

Mahdolliset lisäpelit eivät kuulu varsinaiseen turnaukseen, vaan ovat pelkästään ratkaisemassa palkinnoille omistajat. Näin ollen ne pelataan eri ajoilla, -tasoituksilla ja myöskään eivät vaikuta gorreihin. Aiemmat keskinäisten pelien tulokset eivät toimi tie-breakereina palkintojenjaossa, joten lisäpeleihin on mahdollista saada sama vastustaja kuin itse liigassa. Kuitenkin useampien pelaajien ollessa jaetulla ensimmäisellä sijalla turnauksen loputtua, samojen paritusten kertautumista pyritään lisäpeleissä välttämään, jos käytännöllistä.

Lisäpelit pelataan ajoilla 10min + 3x20 japanilainen.

Aikataulu#

Jokaisessa peli-illassa ilmoittautuminen illan kierrokselle alkaa klo 18:00 ja päättyy 18:30. Peli on pelattava saman illan aikana. Jos pelaajia on todella paljon, välineitä ei todennäköisesti riitä siihen, että kaikki aloittavat pelinsä heti 18:30, joten ainakin osa pelaajista saattaa joutua aloittamaan pelinsä vasta kun ensimmäiset pelit ovat loppuneet.

PäiväTapahtuma
ke 16.9. Ensimmäinen kierros
ke 30.9. Toinen kierros
ke 14.10. Kolmas kierros
ke 4.11. Neljäs kierros
ke 11.11. Viides kierros
ke 18.11. (mahdolliset lisäpelit)

Kaisla league 2015#

YliGo organizes Kaisla league 2015, a league tournament played in Oluthuone Kaisla's club evenings. The idea of this league tournament is to bring games of better quality to the club evenings. The league lasts approximately the University's autumn term.

League news#

After five five rounds Eerik Norvio, Jaakko Hujanen and Arto Heikkinen are at three wins. The two best players of the league get gift cards to Oluthuone Kaisla (worth 50 & 30 euros).

Extra games will be played on Wednesday 18th of November starting at about 18:00.

Results

You should remember that you have to register for each round separately. So even if you play the first round and you want to play on the second round, you have to come to Kaisla for the second round registration. If you can't come to Kaisla on time, you can register for the round by phone: 050 304 3850. Registration by phone is OK, if you can come to Kaisla no later than 19:00. Registration at Kaisla begins at 18:00 and ends at 18:30. Remember that the registration (also by phone) ends at 18:30!

Because the 1st and 2nd place prizes can't be shared between players, there may be some extra games on the 18th of November.

Tournament system#

The tournament consists of five rounds played during five different Kaisla club evenings. The registration will be in the beginning of the club evening and the games will start right after it. The league games will be played every other week on Wednesdays. The league takes about three months to finish.

The tournament will be paired with McMahon system, but only number of wins decides the final score. In other words McMahon will only be used to find the most suitable pairings and the final placement of a player is decided by the number of the player's won games. In the pairing each rank will form it's own McMahon group, which means that even kyu players have a good chance to win prizes.

The participants can choose to play as many rounds as they want to. It is even possible to win the league by playing just four games and skipping one round. Players who skip a round will get half a McMahon point for pairing purposes, but they will not get a win. If the top players have the same number of wins after the last round, the prizes will be decided with extra game(s) on the 18th on November.

Organizers#

Antti Niemi, Arto Heikkinen and Anttoni Maula are the organizers of Kaisla League.

Tournament rules#

  • Handicap stones are used if players' MMS difference is two or greater. Handicap will be MMS difference -1.
  • Basic time 45 minutes + 5 seconds Fischer
  • Komi 6,5 points
  • EGF C class tournament

Even though the tournament will be played at a bar, normal tournament rules still apply. So the players should not chat with observers and the observers should not comment/disturb the games.

Participation and prizes#

Because the games will be played in Oluthuone Kaisla, only adults can participate in the tournament. Kaisla's age limit is 18 years.

Kaisla league is free of charge. The players don't have to be members of any go club.

The winner and the runner-up of the tournament get Oluthuone Kaisla's gift cards.

Nb!#

If you need to leave early from Kaisla, please tell this to the organizers. This way we can make sure that you get to play your game as soon as the round starts.

The tournament organizers are not parity players. So if there is an odd number of players, one of these players doesn't get to play a game. As a compensation the player gets a win from that round.

Extra games#

Possible extra games are not part of the actual tournament. They are meant to decide the owners of the prizes. The extra games are played with different time settings and without handicaps. These extra games are not EGF rated games, so they won't affect the players' GoR. Earlier games between players are not tie breakers. This means that you may get to play someone you played earlier in the league. However if several players share the 1st place after the 5th round, we will try to pair the extra games so that your opponent is someone you did not play in the league.

Time settings for the extra games is 10 minutes of basic time and 3 x 20 seconds japanese byo-yomi.

Schedule#

Registration for each round begins at 18:00 and ends at 18:30. The game has to be played during the same evening. If there are tons of players participating for a round, we may not have enough stones and boards for everyone to start the game at 18:30. If this happens, some participants will have to wait for other players to finish their games first.

DayRound
Wednesday 16.9. 1st round
Wednesday 30.9. 2nd round
Wednesday 14.10. 3rd round
Wednesday 4.11. 4th round
Wednesday 11.11. 5th round
Wednesday 18.11. (possible extra games)

Authentication code:

Toolbar

Comment signature

Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.

(empty line)     Make a paragraph break.
----             Horizontal ruler
[link]           Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal 
                 WikiName or an external link (http://)
[text|link]      Create a hyperlink where the link text is different from the actual 
                 hyperlink link.
[text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the 
                 actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. 
                 This supports interWiki linking.

*                Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) 
                 for deeper indentations.
#                Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) 
                 for deeper indentations.

!, !!, !!!       Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. 
                 More exclamation marks mean bigger headings.

__text__         Makes text bold.
''text''         Makes text in italics (notice that these are single quotes ('))
{{text}}         Makes text in monospaced font.
;term:def        Defines 'term' with 'def'.  Use this with empty 'term' to make short comments.
\\               Forced line break (please use sparingly).

|text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.

Don't try to use HTML, since it just won't work.

To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.

To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.

(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)