Ajatus#
Järjestetään vuoden ympäri (kesä- ja talvitaukoja lukuunottamatta) pyörivä titteliliiga, joka tarjoaa mahdollisuuden pidempiin, "vakavahenkisempiin" peleihin. Tittelinä "Hervannan Honinbo."Ensimmäinen Hervannan Honinbo -liiga
Hervannan Honinbo on tuumintatauolla. Tarkoituksena on rebootata liiga hieman kevyemmän byrokratian liigana, joka soveltuisi paremmin Tampereen pelaajatilanteeseen.
Speksit#
Kierrokset#
Kierroksen alussa ilmoittaudutaan parituksista vastaavalle henkilölle n.18 aikoihin (18.15 suoritetaan paritus). Yhdestä "round robin"-turnauksesta käytetään nimitystä sarja, tämä koostuu 3:sta pelikerrasta, joita nimitetään kierroksiksi.
Lohkot#
Lohkoihin jakaminen tapahtuu tapauskohtaisesti niin, että lohkonousijat ovat etuoikeutettuja lohkopaikkaan.
Lohkojen koko pyritään pitämään 4:ssä henkilössä, kuitenkin poikkeustapauksia voi olla.
Poikkeuksia voivat olla:
-pelaaja tulee paikalle kesken sarjan, toimitaan "lisäys" kohdan mukaan
Lohkojen sisällä pelatuissa peleissä pelataan tasa-avauksia käyttäen nigiriä päättämään musta ja valkoinen.
Lohkoista nousee ylin pelaaja ja alimmat pelaajat vastaavasti tippuvat. Tarvittaessa luodaan uusi lohko jos pelajia on kerääntynyt liikaa yhteen lohkoon. Jos uusi lohko on vajaa voidaan täyttää lohko alemmista lohkoista. Nousemiseen tarvitaan vähintään 2 peliä/sarja ja surpelohkossa 2 peliä on minimivaatimus sarjassa säilymiseen (muut lohkot menevät normaalilla pisteytyksellä).
Vety-lohko on ns. superlohko, johon pääsee vain nousemalla. Uudet liittyjät, jotka lisäys-kohdan mukaisesti liittyisivät Vety-lohkoon liitetään Helium-lohkoon. Vety-lohkon koko pysyy siis aina neljässä pelaajassa.
Lisäys lohkoon#
Lohkoon lisäys tapahtuu seuraavasti:1. Otetaan pelaajan luokitus ja katsotaan mihin lohkoon hän alunperin olisi mennyt
2. Sen jälkeen otetaan pelaaja, joka on viimeisenä lohkossa lisätään pisteet pelaajan jolla on heikoin luokitus mukaan.
3.Jos vielä tämän lisäyksen jälkeen vertailupisteet oikeuttavat lohkopaikkaan lisätään pelaaja lohkoon (eli lisättävän pelaajan vertailupisteet saadaan pelaajanluokitus-lohkonheikoinluokitus). Muussa tapauksessa lisätään pelaaja 1 alempaan lohkoon.
Mikäli henkilön luokitus oikeuttaisi hänet paikkaan Vety-lohkossa, lisätään hänet kuitenkin Helium-lohkoon. Ks. Lohkot-kohta.
Pisteytys#
Voitosta 1 piste, tappiosta 1/4 pistettä ja poissaolosta 1/2 pistettä.
Tällöin pelatun pelin pisteodotusarvo on 5/8 pistettä verrattuna poissaolon 1/2 pisteeseen. Läsnäolo siis kannattaa, mutta poissaolosta ei rangaista suunnattomasti.
Bye lasketaan voitoksi (1 piste). Yhden sarjan aikana sama pelaaja voidaan parittaa vain kerran bye-tilanteeseen.
Tiebreaker#
1. Mikäli nousemisesta (tippumisesta) syntyy tiebreaker ja tasatilanteessa olevat pelaajat ovat pelanneet toisiaan vastaan, katsotaan keskinäisen pelin tulosta. Keskinäisen pelin voittanut (hävinnyt) pelaaja nousee (tippuu).2. Mikäli on tasatilannerinki tai tasatilanteessa olevat pelaajat eivät ole pelanneet toisiaan vastaan, pelataan heidän välillä pikapeli tasatilanteen ratkaisemiseksi.
Käytännössä siis lohkon tilanteen ollessa tiukka nousemisen tai tippumisen osalta, on kannattavaa olla viimeisellä kierroksella läsnä.
3. Jos tasatilanteessa olevien pelaajien välillä ei ole mahdollista järjestää pikapeliä (yksi tai useampi poissa) katsotaan pelattujen pelien lukumäärää: eniten (vähiten) pelejä pelannut nousee (tippuu). 3. Mikäli pelaajat ovat pelanneet yhtä monta peliä sarjan aikana, arvotaan nousija (tippuja).
Säännöt#
Säännöt ovat mielellään Nihonki-in 1989 säännöt, mutta ei ole pakollista käyttää kyseisiä sääntöjä. Ajat ovat EGF B-luokan aikojen suuruisia esim. 45 min pääaika 25/5 kanadalainen. Mutta ajatkin voidaan päättää pelaajien kesken kunhan ne näyttävät B-luokan vaatimukset tai ovat muuten kohtuulliset (Fischer on sallittu).Paritus#
Paritus tapahtuu alustavasti seuraavasti:1. Otetaan ensimmäinen pelaaja ja paritetaan seuraavan sopivan kanssa.
2. Otetaan seuraava ei paritettu pelaaja ja paritetaan seuraavan sopivan kanssa. jne.
Tasoitukset#
Jos peli pelataan eri lohkojen välillä niin tasoitus on aina 1 kivi/lohko.Lohkot#
Nykyinen sarja viedää loppuun 2 lohkolla ja seuraavassa sarjassa käytetään jo pelanneita pelaajia muodostamaan suoraan lohkot jo ennen ensimmäistä kierrosta.
Vety
# | Pelaaja | Luokitus | Ensimmäinen kierros | Toinen kierros | Kolmas kierros | Pisteet |
1 | Oiva Moisio | 3d | 2+ | 4+ | 2 | |
2 | Ossi Sandberg | 1k | 1- | He4+ | 1.25 | |
3 | Mikko Siltanen | 4k | 4+ | = | 1.5 | |
4 | Juuso Koskinen | 9k | 3- | 1- | 0.5 |
Helium
# | Pelaaja | Luokitus | Ensimmäinen kierros | Toinen kierros | Kolmas kierros | Pisteet |
1 | Janne Forsell | 4k | 2+ | = | 1.5 | |
2 | Ville Lehtola | 6k | 1- | 5+ | 1.25 | |
3 | Aapo Alasuutari | 8k | 4- | = | 0.75 | |
4 | Olli Ervelä | 9k | 3+ | H2- | 1.25 | |
5 | Anna-Liisa Mattila | 12k | = | 2- | 0.75 |
Kierrostulokset#
KierrostuloksetAdd new attachment
Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.
(empty line) Make a paragraph break. ---- Horizontal ruler [link] Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal WikiName or an external link (http://) [text|link] Create a hyperlink where the link text is different from the actual hyperlink link. [text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. This supports interWiki linking. * Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) for deeper indentations. # Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) for deeper indentations. !, !!, !!! Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. More exclamation marks mean bigger headings. __text__ Makes text bold. ''text'' Makes text in italics (notice that these are single quotes (')) {{text}} Makes text in monospaced font. ;term:def Defines 'term' with 'def'. Use this with empty 'term' to make short comments. \\ Forced line break (please use sparingly). |text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.
Don't try to use HTML, since it just won't work.
To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.
To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.
(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)