(Jatkossa mainittavat luokitukset ovat australialaisia, jotka ovat arviolta ainakin 3-4 kiveä pehmeämpiä kuin suomalaiset.)

Kerhot#

Aktiivisia kerhoja löytyy Sydneystä, Melbournesta, Canberrasta ja Brisbanesta. Adelaiden kerho on viime aikoina ollut lamassa; pari pelaajaa tunnetaan myös Perthistä. Sydneyssä on "normaalin" kerhon lisäksi erittäin aktiivinen korealainen kerho ja vähemmän aktiivinen japanilainen kerho. Kattojärjestö on Australian Go Association eli AGA; ajantasaisempaa tietoa löytyy usein Yahoon AusGo-ryhmästä.

Canberran kerho pelaa keskiviikkoiltaisin yliopiston matematiikan laitoksella ja lauantaisin iltapäivällä eräässä kahvilassa. Pelaajia on tilaisuuksissa yleensä noin 6-12. Suomen oloista poiketen kerhoon tulee aina silloin tällöin "uusia" aasialaisperäisiä pelaajia, jotka ovat pelanneet gota joskus "kauan sitten" ja ovat "ei kovin hyviä" (mikä yleensä tarkoittaa 2-3 dan). Canberrassa aasialaisperäisten osuus on karkeasti arvioiden kolmasosa, koko Australiassa noin puolet (turnausten kärkipelaajista useimmat). Toinen mielenkiintoinen uusi pelaajaryhmä on Hikaru no Go -fanit, joita on Canberrassa ilmaantunut muutama.

Turnaukset#

Tärkeimmät vuotuiset turnaukset ovat Australian mestaruusturnaus ja osavaltioiden mestaruusturnaukset (Victoria/Melbourne, New South Wales/Sydney, ACT/Canberra ja Queensland/Brisbane). Näissä turnauksissa dan-pelaajat pelaavat "avoimessa" ryhmässä tasa-alkuturnauksen ja kyu-pelaajat keskenään tasoitusturnauksen. Avoimessa ryhmässä on tyypillisesti 15-20 pelaajaa ja tasoitusturnauksessa puolisen tusinaa. Turnausmuoto on kuuden kierroksen sveitsiläinen (tasoitusturnauksessa usein vähän pelaajamäärän mukaan soveltaen), miettimisajat yleisimmin 75 min/pelaaja ja 30 sekunnin byo-yomi.

Ainoa vakiintunut varsinainen tasoitusturnaus, ja sitäkin suositumpi, on Melbournessa pelattava NEC Cup. Pääsponsorin tuella turnaukselle on aina saatu hyvät olosuhteet ja runsaat palkinnot.

Kesällä 2002 pelattiin Brisbanessa Toyota-Denso Cup, joka oli Australian ja Uuden Seelannin World Oza -karsintaturnaus. Dan-pelaajat pelasivat kahdessa ryhmässä tasa-alkupelejä ja kyu-pelaajat omissa kahdessa ryhmässään tasoituspelejä. Kaikki kynnelle kykenevät oli yritetty mobilisoida paikalle vaikutuksen tekemiseksi sponsoriin, ja pelaajia olikin kaikkiaan 74. Turnauksen mahdollisesta uusimisesta ei vielä ole tietoa.

Luokitusjärjestelmä#

Australialaisten luokitusten tarkka vertaaminen suomalaisiin on hankalaa datan vähyyden johdosta. Oman luokitukseni vakiinnuttaminen Australiassa (nykyään noin 2 dan) kesti niin kauan, että virallinen suomalainen luokitus (7 kyu) ei siinä vaiheessa enää välttämättä ollut kovin tarkka. Paria tunnettua IGS-aktiivia vertaamalla voisi

arvailla, että suomalainen 1 dan on noin australialainen 4 dan. Australian vahvin pelaaja Yi Ming Guo on 8 dan; vuoden 2001 WAGC:ssä neljänneksi tullut Dong Ming Liu on 7 dan.

Brad Melki (5 dan AU) kommentoi että hänellä saattaa olla Vesaa vastaan mahdollisuuksia, jos hän ottaa 3 kiveä. (Brad on taas nähnyt unta :) -- Vesa) Samaten eräs tuntemani aussi-shodan on KGS:ssä 3k. Tästä tukisi 3 kiven eroa keskivahvoissa daneissa ja ehkä hieman isompaa alemmissa. --JanneJalkanen

Australiassa on periaatteessa ollut nyt pari vuotta käytössä virallinen luokitusjärjestelmä (Australian Tournament Ranking). Käytännössä kaikki kuitenkin toimivat kuten ennenkin, eli turnaukseen ilmoittaudutaan millä luokituksella huvittaa. Poikkeuksena on NEC Cup, jonka järjestäjät ovat pitäneet yllä omaa luokituskortistoaan, etteivät runsaat palkinnot houkuttelisi ketään väärikäytöksiin. Virallisten luokitusten päätarkoituksena onkin antaa lisäpisteitä WAGC-paikasta kilpaileville. Dan-korotuksista jaettavat pisteet on skaalattu siten, että korotuksen 5 daniin pitäisi normaali turnausmenestys olettaen riittää edustuspaikkaan seuraavana vuonna. Luokitusjärjestelmä ei yritäkään seurata kyu-pelaajien kehitystä.

Luokitusjärjestelmään syötetään tulokset kaikista virallisista tasa-alkuturnauksista. Käytännössä dataa on siis vain dan-pelaajista. Kerran vuodessa luokituskomitea tarkastaa, onko pelaajien tuloksissa paljon poikkeamia odotusarvoihin nähden, ja muuttaa luokituksia tarpeen mukaan (periaatteessa myös alaspäin). Kyu-pelaajien luokitukset hoidetaan kerhoissa ilman mitään kummempaa systeemiä. Virallinen luokitusjärjestelmä koskee periaatteessa myös 2 kyun ja 1 kyun pelaajia, mutta käytännössä luokituskomitealla ei ole mitään dataa heidän tekemisistään.

--Jyrki Kivinen

Authentication code:

Toolbar

Comment signature

Add new attachment

Only authorized users are allowed to upload new attachments.

Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.

(empty line)     Make a paragraph break.
----             Horizontal ruler
[link]           Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal 
                 WikiName or an external link (http://)
[text|link]      Create a hyperlink where the link text is different from the actual 
                 hyperlink link.
[text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the 
                 actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. 
                 This supports interWiki linking.

*                Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) 
                 for deeper indentations.
#                Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) 
                 for deeper indentations.

!, !!, !!!       Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. 
                 More exclamation marks mean bigger headings.

__text__         Makes text bold.
''text''         Makes text in italics (notice that these are single quotes ('))
{{text}}         Makes text in monospaced font.
;term:def        Defines 'term' with 'def'.  Use this with empty 'term' to make short comments.
\\               Forced line break (please use sparingly).

|text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.

Don't try to use HTML, since it just won't work.

To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.

To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.

(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)