Arvonta-gon pelaamiseen tarvitsee 13 * 13 -laudan, kivet ja korttipakan.
Peli on muuten normaalia gota, mutta kumpikin pelaaja voi arpoa korteilla kolmesti pelin aikana omalla vuorollaan kiven ensin itselleen, ja sitten vastustajalle. Arvonnan jälkeen peli jatkuu tästä tilanteesta ja on edelleenkin arpojan vuoro.
Kivelle arvotaan korteilla x-koordinaatti ja y-koordinaatti väliltä 1-13. Jos korttien osoittamassa paikassa on jo kivi, arvonta toistetaan kunnes kivi löytää itselleen tyhjän pisteen. Pisteessä ei tarvitse olla vapauksia. Jos arvottu kivi osuu vapaudettomaan pisteeseen, se (ja mahdolliset muut kivet joiden vapaudet loppuvat) jää vain saman tien vangiksi.
Arvonta toimii myös ko-uhkauksena.
Kun arvonnasta tulee jokeri, pelaaja (ei siis arpoja!) päättää mihin kohtaan riviä kivensä sijoittaa.
Peli on empiirisissä tutkimuksissa havaittu sangen hauskaksi.
---
Pitäisikö komin arpominen kirjata arvontagon sääntöihin? Komi 13-laudalla on muutoinkin enemmän mystiikkaa kuin tiedettä ja sen korrekti arvo riippuu mm. taivaankappaleiden asennosta, niin olisi parempi että se vain arvottaisiin.
-- Jouni, 10.2.2010
En muista, onko komia ennemmin arvottu. Heitin komin arpomisoption hatusta turnauksen sääntöihin. Katsotaan siellä onko se kivaa.
-- Antti Soukka, 10.2.10
Standardi-komi toimii kyllä tämänkin kokoisella laudalla ihan hyvin. Olen huomannut että sillä pelataan jopa 9x9-pelejä, jolloin valinnanvaraa on tietysti vähemmän ja mustan täytyy pelata melko täydellisesti voittaakseen.
-- M
Arvontago #2
Arvonta-go voi myös tarkoittaa lottery gota, missä vastustajat laittavat sovitun määrän vastustajan kiviä kulhoonsa. Tämän jälkeen peli sujuu tavalliseen tapaan, mutta kulhossa pidetään joko koko ajan käsi, tai sitten kulhoa pidetään selän takana. Kivi tulee ottaa kulhosta ja asettaa määrätietoisesti laudalle vasta sen jälkeen kun on päättänyt minne pelata. Jossain vaiheessa tulet siis pelaamaan vastustajalle siirtoja oman sijaan. Saatat esimerkiksi kytkeä vastustajan rymän leikkaamisen sijaan, tapppaa oman ryhmäsi taikka pelastaa vastustajasi, puhumattakaan tikapuiden tuomista tilanteesta.
Variantti vaikutti suositulta Kiinassa, ja olikin erittäin hauska variantti. Tasoituksia voi esimerkiksi antaa antamalla vahvemmalle pelaajalle enemmän vastustajan kiviä. Suosittelen lämpimästi.
- Max
Add new attachment
Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.
(empty line) Make a paragraph break. ---- Horizontal ruler [link] Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal WikiName or an external link (http://) [text|link] Create a hyperlink where the link text is different from the actual hyperlink link. [text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. This supports interWiki linking. * Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) for deeper indentations. # Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) for deeper indentations. !, !!, !!! Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. More exclamation marks mean bigger headings. __text__ Makes text bold. ''text'' Makes text in italics (notice that these are single quotes (')) {{text}} Makes text in monospaced font. ;term:def Defines 'term' with 'def'. Use this with empty 'term' to make short comments. \\ Forced line break (please use sparingly). |text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.
Don't try to use HTML, since it just won't work.
To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.
To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.
(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)